Hei eli tilanne on siis se, että muutettiin poikaystävän kanssa yhteiseen asuntoon viime syksynä.
Meille tehtiin vuoden mittainen määräaikainen vuokrasopimus, joka siis jatkuu ensi syksyyn. Molempien nimet ovat siinä ja molemmat ovat allekirjoittaneet sen.
Noh mieheni tavallaan löysi uuden ja aikoo muuttaa pois.. Minulla ei ole varaa yksin tähän ja eikä muuta kämppää, joten onko olemassa jokin laki tai jotain, että mies joutuisi maksaan minulle tämän määräajan loppuunasti vai voiko hän vaan irtisanoutua ja jättää minut tavallaan yksin tämän kämpän kanssa??
Molemmat ovat allekirjoittaneet sopimuksen eli olemme tästä yhteisesti vastuussa eikö niin?
Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan!
Avopari ja määräaikainen vuokrasopimus, toisen irtisanoutuminen?
8
1939
Vastaukset
- vuokranantaja94949
Asiasta kannattaa ensiksi keskustella rauhallisesti vuokranantajan kanssa.
Laki asuinhuoneiston vuokrauksesta määrittelee että määräaikainen vuokrasopimus voidaan irtisanoa tuomioistuimen luvalla jos sopimuksen voimassa olo on kohtuutonta.
Alla linkki lakitekstiin:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481#L7P55
Eli puhu asiasta vuokranantajasi kanssa aivan aluksi ja kysy onnistuisiko sopimuksen lakkaminen yhteistuumin. Jos vuokranantaja ei tähän suostu niin voit viedä asian käräjille jossa haet lupaa määräaikaisen vuokrasopimuksen irtisanomiselle.- Juuperi73
No periaatteessa se ei ole aloittajan tehtävä viedä asiaa käräjille vaan tämän poikaystävän, joka on pois muuttamassa.
Poikaystävä on maksuvelvollinen niin kauan kuin sopimus on voimassa, vaikka ei siellä asuisikaan.
Ja määräaikaisen sopimuksen purkaminen ei ole aivan kovin helppoa: esim. uuden tyttöystävän löytäminen samasta kaupungista tuskin täyttää purkamisen edellytyksiä. - 0ko++333
Juuperi73 kirjoitti:
No periaatteessa se ei ole aloittajan tehtävä viedä asiaa käräjille vaan tämän poikaystävän, joka on pois muuttamassa.
Poikaystävä on maksuvelvollinen niin kauan kuin sopimus on voimassa, vaikka ei siellä asuisikaan.
Ja määräaikaisen sopimuksen purkaminen ei ole aivan kovin helppoa: esim. uuden tyttöystävän löytäminen samasta kaupungista tuskin täyttää purkamisen edellytyksiä.Juu.... Jokainen voi tosin miettiä, kärsiikö maksamattomista laskuista poismuuttanut miesystävä vaiko asunnossa vielä asuva nainen.
Loppukädessä mies tosin vastaa tekemistään sopimuksista, ei kahta sanaa siitä. Oikeuden kautta viimeistään.
Jos olisi ap, maksaisin aina vain puolet vuokrasta, ja sopisin asioista vuokranantajan kanssa. Siinä on tosin se riski, että asunto lähtee alta hyvinkin nopeasti...
- kiiitoos
Kiitos jo näistä vastauksista!
Ja minä varmaan haluan jäädä tähän asumaan ainakin vielä joksikin aikaa, joten en olisi edes purkamassa tuota sopimusta, mutta mietin, että onko minulla siis nyt oikeus vaatia tuon määräajan aikana vuokrarahoja ex mieheltä vai? - le_le_le
Olet exän kanssa tehnyt määräaikaisen vuokrasopimukseen ensi syksyyn saakka.
Olette kumpikin vastuussa vuokrasta. Kyllä voit vaatia puolta vuokrasta exältä. Aikaisemmin on jo kerrottu että sopimusta on hankala purkaa. Laki antaa siihen vain vähän mahdollisuuksia.
Joissain sopimuksissa on ollut ns sakkopykälä, jossa sopimuksen voi irtisanoa sillä ehdolla että maksaa uuden vuokralaisen hankinnasta aihautuvat kulut. Käytännössä tämä on tarkoittanut kuukauden ylimääräistä vuokraa. Kannattaa tarkistaa mitä sopimuksessa lukee.
Exän kannalta voisi olla parempi ratkaisu että hän maksaisi kokonaan kulut uuden vuokralaisen etsinnästä asuntoon, kuin jäisi maksamaan puoli vuotta vuokraa asunnosta jossa ei asu, Tälläiseen ratkaisuun myös vuokranantaja voi suostua. - asdfdsafdsaffdsasdda
Onko pohjakuva asunnossa sellainen, että siinä voisi asua joku tuttusi tai jopa tuntematon alivuokralaisena? Siis keittiöön/kylppäriin ei tarvitse kulkea toisen "alueen" läpi? Kannattaa myös alivuokrausta harkita jos rahasta on tiukkaa.
Veikkaan kyllä suhteen kariutuessa poikaystäväsi olevan haluton hoitamaan osuuttaan kunnialla kun on kyse suht merkittävästä rahasta kuukaudessa. Ei kannata siis laittaa kaikkia lupauksia poikaystäväsi varaan. - asunnonvälittäjä
Jos aloittaja haluaa että ex-puoliso maksaa puolet jäljelle jäävästä vuokrasta niin silloin pitää ottaa huomioon myös se mahdollisuus että ex-puoliso myös halutessaan asuu asunnossa uuden tyttöystävänsä kanssa. No se nyt ei ehkä ole kenenkään osapuolen mieleen joten jokin muu ratkaisu on varmasti parempi. Itse en kyllä tiedä yhtään tapausta että ex-poikakaveri noin vaan hyvää hyvyyttään makselisi vanhan tyttöystävän ja mahdollisesti jopa tämän uuden puolison vuokria. Yleensä nämä asiat menevät niin että joko asuntoon jäävä maksaa kokonaan vuokran tai jos ei siihen pysty tai halua niin sitten hän muuttaa, tai hankkii uuden puolison tai kämppiksen joka makselee puolet vuokrasta. Jos asunnosta halutaan luopua niin sitten joko neuvotellaan vuokranatajan kanssa tai käännytään lakituvan puoleen, yleensä kyllä neuvotellaan. Ja mitä tulee asiaa koskevaan lainkohtaan niin arvoisa nimimerkki "vuokranantaja94949" siteerasi väärää pykälää, oikea olisi ollut 48.
- -Ammattilainen-
Onko kysymyksessä oikeasti määräaikainen sopimus vai sellainen sopimus, jossa on sovittu, että molempien osapuolten ensimmäinen mahdollinen irtisanomisaika puolin ja toisin alkaa 11 kk kuluttua vuokrasopimuksen alkamisesta. Moni sekoittaa nämä kaksi sopimusteknisesti täysin eri sopimusta keskenään.
Vuokranantajalla ei ole mitään velvollisuutta päättää määräaikaista vuokrasopimusta pariskunnan eron vuoksi. Määräaikainen vuokrasopimus päättyy, kun sen on sovittu päättyvän. Tuomioistuimeen asiaa tuskin kannattaa edes lähteä viemään.
Kannattaa myös huomioida, että molemmat vuokralaiset vastaavat viime kädessä itse kokonaisuudessaan vuokrasta. Eli, jos toinen jättää vuokrat maksamatta, se ei ole vuokranantajan ongelma, vaan molempien vuokralaisten. 2 kk:n maksamattomat vuokrat ovat vuokrasopimuksen purkuperuste. Pahimmassa tapauksessa molemmat siis menettävät esim. luottotietonsa, jos käräjiltä tuomio tulee. Sillä ei ole väliä, vaikka toinen olisi maksanut aina 50%, eli "oman osuutensa" hyvin ja ajallaan, jos vuokrasopimus on molempien nimissä.
Jos asunto on yksiö, huoneistoa ei voi alivuokrata. Sen säätelee jo lakikin. Kaksiossa jo voikin, mutta jos alkuperäinen vuokrasopimus on voimassa, myös poismuuttanut vuokralainen on vastuussa vuokravelvotteista, vaikka ei asunnossa asuisikaan. Tämä kannattaa aina huomioida ja henk.koht. en itse lähtisi kikkailemaan.
Kannattaa siis ihan ensimmäiseksi selvittää, onko kysymyksessä oikeasti määräaikainen 12 kk vuokrasopimus vai toistaiseksi voimassaoleva sopimus, jossa on yhteisesti sovittu, että vuokrasopimuksen voi irtisanoa 11 kk:n päästä sopimuksen alkamisesta (eli vuokranmaksuvelvollisuus 12 kk, jos haluaa irtisanoa vuokrasopparinsa heti, kun se on mahdollista). Myös vuokrasopimuksen ehdot kannattaa lukea tarkkaan. Moni asia kuuluu sopimusvapauden piiriin.
Vuokrasopimus pitäisi AINA lukea huolellisesti etukäteen ja todella ymmärtää, mitä allekirjoittaa. Lisäksi pitäisi aina ennakkoon selvittää, mitä sitten tehdään, jos joku asia meneekin esim. parisuhteessa vinoon. Ja kannattaa tosiaan huomioida, että vuokrasopimus on sitova myös vuokranantajalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279