Hauen pilkkiminen

TIETOA JANOAVA

Moi!
Tästä on varmasti paljon keskusteluja netissä, mutta kun laiskaksi oon syntynyt niin en jaksa etsiä, joten toivottavasti joku jaksaisi tännekkin kirjoittaa ja valaista minua kysymyksissäni. :D
Eli:
1. Kuinka suuri kaira pitäisi olla hauen pilkkimisessä?
2. Kuinka syvältä keskitalvella haukea kannattaisi yrittää?
3. Kannaattaako käyttää tasuria pysty pystypilkkiä?
4. Missä syvyyksissä kannattaisi käyttää pystypilkkiä ja missä tasuria? ja pitääkö näitten kanssa käyttää koukuissa mitään syöttiä?
5.Minkä värisiä syöttejä kannattaisi käyttää kun kyseessä on iso ja kirkas järvi?

Kiitos jos joku jaksaisi vastata kysymyksiin! :)

5

1891

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laskee,

      1. Kuinka suuri kaira pitäisi olla hauen pilkkimisessä?
      Jollei mitään suurhaukea ole hakemassa, niin läpimitaltaan 15-senttinen reikä riittää hyvin. Nelituumaisesta reiästäkin parikiloinen hauki tulee läpi. Hauki on muodoltaan yleensä sellainen tasapaksu pötkylä.


      2. Kuinka syvältä keskitalvella haukea kannattaisi yrittää?
      En ole varsinaisesti haukea pilkkinyt, mutta en juurikan ole saanut pilkkiin haukitärppejä 11:sta metriä syvemmältä. Jos haukea hakisin, niin kokeilisin kyllä ensin neljjää metriä matalammasta, jollei vesi ole kovin kirkasta.

      3. Kannaattaako käyttää tasuria pysty pystypilkkiä?
      Makuasia. Sillä saa millä pyytää.

      4. Missä syvyyksissä kannattaisi käyttää pystypilkkiä ja missä tasuria? ja pitääkö näitten kanssa käyttää koukuissa mitään syöttiä?
      Tasuriin ei tarvitse, pystypilkissä syötti ei ainakaan haittaa.

      5.Minkä värisiä syöttejä kannattaisi käyttää kun kyseessä on iso ja kirkas järvi?
      Syötin värillä ei liene paljoa väliä, tuoksulla enmmän. Syötti kiinnostaa vasta kun kala on lähellä. Pilkin tarkoitus on huokutella se kauempaa. Pilkin värillä on mielestäni paljonkin väliä. Väri ei selviä kuin kokeilemalla. Syötiksi laittaisin järvessä luonnostaan elävän saaliskalan palan (muikku, kuore, särki...)

      • Haukimamma

        Haukea pilkittäessä peruke on välttämätön, muuten se katkaisee siiman. Itse pyydän haukea isolla pystypilkillä ja kolmihaarakoukulla. Useinkaan ei tarvita edes syöttiä. Olen laittanut koukun varteen palasen värikkäästä jigistä ja se toimii syöttinä aivan hyvin. Hauki on hyvä kala, josta saa maukkaat fileet pannulla voin kera paistettuna - makua ei juuri kuhasta erota!


    • harastelijaonkija

      Minulla on joskus toinen pilkkikela mukaan, jossa on liukukoho ja vastaava paino. Koukkuna käytän isohkoa sellainen ja siihen tapsilla kiinnitettynä toinen , kolmihaarakoukku.

      Jäällä kairaan siten toista reikä, 2-3 metrin päästä pilkkireiästä. Säädän toisen ongen syvyyden n. 20 cm pohjan yläpuolelle. Ensimmäisiä ahvenia kun saan, laitan sen toiseen onkeen koukkuun yhden selästä ja sen kolmihaaraan suuhun, siten veteen.

      Aikansa kun ahvenet pyörivät sen pilkin ympärillä ja joskus hädissään joutuvat pintaan, kiinnostuvat lähellä olevat hauetkin asiasta ja maistelevat sitä syötyä. Suurin sillä saatu hauki oli yli viisi kilo, vielä mahtui reiästä jäälle.

    • Säästäjä

      Nils Masterin tasuri väri 83 on hyvä haukipilkki tummissa vesissä. Pilkkisyvyys 3 - 0,5 m.

      • Säästäjä

        Nils Masterin tasurillä väri 83 kärpäsentoukat tuli tänään samasta reiästä 2 kpl haukia 2,5 ja 3,5 kg!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe