Autoilua Isanissa.

Olin naapurin rouvan auton kyydissä,mentiin ostoksille lähi kaupunkiin.
Näkyi olevan ratsia tiellä.Rouva teki nopeasti u-käännöksen ja palattiin hieman takaisin päin,kunnes käännyttiin sivutielle.Kyselin,mitä mielessä,tiesin kyllä,rouvalla ei ole ajokorttia ollenkaan.
Tämä sama on tapahtunut muutaman muunkin Thai kuljettajan kyydissä ollessani.Alku aikoina eka kerta oman vaimon kyydissä,tosin skootterilla liikuttiin.
Eli on melko yleistä,että maaseudulla ajetaan autoilla.Ilman korttia.
Ei ole mikään ihme,että liikenne on joskus kummallista,meikäläisen silmin.Säännöistä ja merkeistä ei niin hirveästi välitetä.
Ehkä tässä yksi syy lukuisiin kolareihinkin.

6

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sakot ja kortit

      Se on jännä etteivät viitsi ajaa sitä korttia kun se on simppeli yhden päivän homma Thaimaassa. (jos menee läpi) 30 kysymyksessä saa olla 7 virhettä ja kysymyksiä saa harjoitella tietokoneella etukäteen. Ajokoe on vain radalla ajaminen ja parkkeerauskoe. Näkötesti tehdään tuolla samalla korttia suorittaessa.
      Kortti ei maksa kuin parisen sataa bahtia.

      Ajokokeessa käytetään omaa autoa tai kaverin autoa tai tietty vuokra-autoa.

      Pattayalla turistien ratsauksesta on tullut suuri hitti poliiseille ja kiva lisätienesti. Kypärättä ajosta 250-500bahtia sakko ja kansainvälisen ajokortin puuttumisesta 500bahtia jonka usein kaupungin laitamilla haluavat pimeänä.
      Parhaimmillaan olen saanut kolme sakkoa samana päivänä. Se jo korpeaa.
      Nyt on kv-ajokortti ja ratsiat voi ohittaa sitä huiskuttamalla.

      Kuitillisen sakon saadessa se pitää mennä maksamaan poliisiasemalle ja mopo tai auto jää siihen pantiksi odottelemaan joten apostolin kyydillä tai mopotaksilla sitten vaan makselureissulle.

      PS: Pattayalla ainakin on aloitettu puhalluskokeet vuosi sitten ja pitävät öisin ratsioita. Sakko on kuulema alkaen 20000bahtia kännissä ajamisesta.

      • Udonthani

        Minä suoritin Thaimaalaisen ajokortin (auto moottoripyörä) ja korttia näyttämällä pääsee kaksoishinnolteltuihin paikkoihin paikallisen hinnalla. Kortin saaminen oli helppoa. Suomalaisesta kortista tarvittavat jäljennökset,asuinpaikkatodistus ja lääkärintodistus. Ajokoetta ei tarvinnut suorittaa eikä tietokonetestiä. Kortin suorittamisesta on jo tosin pitkä aika. Syksyllä täytyy mennä uusimaan taas kortit. Nykyisestä käytännöstä ei minulla ole tietoa.


      • Lans Hankari
        Udonthani kirjoitti:

        Minä suoritin Thaimaalaisen ajokortin (auto moottoripyörä) ja korttia näyttämällä pääsee kaksoishinnolteltuihin paikkoihin paikallisen hinnalla. Kortin saaminen oli helppoa. Suomalaisesta kortista tarvittavat jäljennökset,asuinpaikkatodistus ja lääkärintodistus. Ajokoetta ei tarvinnut suorittaa eikä tietokonetestiä. Kortin suorittamisesta on jo tosin pitkä aika. Syksyllä täytyy mennä uusimaan taas kortit. Nykyisestä käytännöstä ei minulla ole tietoa.

        Hanslankarin sivuilla tiedot thaikortista ennestään kortillisille ja kortittomille

        http://www.hanslankari.com/default.asp?Folder=3974&subFolder=3968


    • ihan hirveetä

      voi mahotonta!

      • pari vinkkiä

        ?... Ei se nyt mitään hirveetä ole. Vituttaahan se kuitenkin kävellä 36 asteen lämmössä kaupungin toiselle puolelle poliisiasemalle sakkoja makselemaan. Kansainvälinen ajokortti maksaa parikymppiä Suomessa ja suosittelen hankkimaan sen niin ei tarvi pakoilla ratsioita koko ajan.

        Pakenemisesta on itsellänikin kokemusta ja kertaakaan ei ole kukaan perään lähtenyt. Ajat vaan ohi silleen ettet mukamas huomaa tai morjestat takaisin.
        Ne tienaa enemmän kun ottavat seuraavan siitä sakotettavaksi kuin että juoksisivat jonkun punaniska- turistin mopon perässä.

        Pitkiä matkoja moottoripyörällä en suosittele jos ei ole kunnollista kokemusta paikallisesta liikenteestä ja moottoripyöräilystä. Moottoritielläkin näet sellaisia suorituksia että niihin ei uskoisi kenenkään pystyvän ainakaan selvinpäin.
        Auto on turvallisempi.

        Viime hetken jarrutukset on suorastaan muotihitti thaikkukuskeille ja rajut kiihdytykset vaikka edessä näkyy selvä este. Samaten voivat pysähtyä moottoritiellä yhtäkkiä kaistalle tai vain puolittain pientareelle vaikkei olisi estettäkään ja vilkun käyttö on silloin myös turhaa.

        Vain skarppina liikenteeseen Thaimaassa.


    • Täällä syrjäkylillä on omat liikenne systeemit.
      Esim kun tulet kylien kohdalle ole skarppina.Vastaantulijoiden kaistaa käyttää skootterikuskit yleisesti,jos menevät vain kilometrin verran.On ollut alkuaikoina melkoisia tilanteita kun sivutieltä eteesi kääntyy sinun kaistallesi joku skootteri keittiö,tai muu sivuvaunullinen härveli.
      Ja huonoilla teillä autotkin ajavat surutta parempaa kaistaa,vaikka se olisikin vastaantulijoiden kaista.
      Mutta kaikkeen tottuu.paikallisista se on ihan ok.ei kukaan soittele torvea,tai näytä mitään käsimerkkejä,
      Maassa maan tavalla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      140
      1415
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1215
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      168
      922
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      29
      889
    5. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      167
      789
    6. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      766
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      49
      752
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      36
      635
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      595
    Aihe