Hei, ajattelin kysäistä tällä palstalla sellaista asiaa kun teen itse kaiuttimet sekä jakosuotimen niille. Käytin tätä laskuria http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=9 ja laitoin kyllä oikeat luvut ja sainkin, mutta onko mahdollista, että diskantteihin sekä midbassoihin tulevat saman arvoiset kelat, sekä kondensaattorit?
Jakosuodin
4
1074
Vastaukset
- reaktanssi-induktans
Aika loogista. Jakotaajuus määrää komponenttien arvot. Kytkentä vain on yli- ja alipäästösuotimessa erilainen. Toisessa piirissä vaimennetaan korkeita taajuksia ja toisessa taas estetään matalia ääniä pääsemästä kaiuttimelle.
- kysyjä
Eli on normaalia siis, että arvot ovat samat?
- Xover
kysyjä kirjoitti:
Eli on normaalia siis, että arvot ovat samat?
Jos haluaa tehdä edes siedettävän kuuloiset kaiuttimet itse niin, jakosuodinta ehkä saa pelkästään kaavojen mukaan laskemalla.
Kaikki rippuu elementeistä, niiden keskinäisistä herkkyyksistä ja vielä kuunteluhuoneesta. Kaavoilla pääsee sinnepäin, mutta loppulliset viritykset tehdään kuuntelemalla ja jos mahdollista niin mittauksilla.
kaavat eri asteille:
http://ccs.exl.info/installation/crossovers-installation-tweaking/crossover-calculators/
ensin kannattaa kokeilla ens.asteen suodinta. Useimmiten kuitenkin Bassolle
joutuu käyttämään toista astetta, tai äänestä tulee liian terävä. Samoin diskanttia pitää maun mukaan vaimentaa joko laittamalla etuvastuksen, tai laittamalla kaavaa pienemmän kondensaattorin. - Xover
Xover kirjoitti:
Jos haluaa tehdä edes siedettävän kuuloiset kaiuttimet itse niin, jakosuodinta ehkä saa pelkästään kaavojen mukaan laskemalla.
Kaikki rippuu elementeistä, niiden keskinäisistä herkkyyksistä ja vielä kuunteluhuoneesta. Kaavoilla pääsee sinnepäin, mutta loppulliset viritykset tehdään kuuntelemalla ja jos mahdollista niin mittauksilla.
kaavat eri asteille:
http://ccs.exl.info/installation/crossovers-installation-tweaking/crossover-calculators/
ensin kannattaa kokeilla ens.asteen suodinta. Useimmiten kuitenkin Bassolle
joutuu käyttämään toista astetta, tai äänestä tulee liian terävä. Samoin diskanttia pitää maun mukaan vaimentaa joko laittamalla etuvastuksen, tai laittamalla kaavaa pienemmän kondensaattorin.Sorry, että taisi ollakin autoprojekti ja etten vastannut alkup. kysymykseen, mutta kyllä kelojen ja konkkien arvot ovat samat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167180- 1992567
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1072053En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761558Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911089- 41990
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46969- 79889
- 45739
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7728