Kannuskynsi irtosi taas

Riksu1

Leikkiessä lumipallolla villakoirani kannuskynsi irtosi . Miksiköhöän tavallisella eläinklinikalla ei niitä poisteta-luutulehdusvaaran takiako? Eikö se hoideta antibiootein kuten esim. hampaan poiston jälkeenkin??
Kiusallinen vaiva koiralle, osaan hoitaa haavan kotikonstein.

8

4198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minna1

      Kannuskynsien poistovastuu kuuluu kasvattajalle, ja ne saa poistaa olisiko ollut noin alle 5 vrk ikäisenä, ilman että lasketaan eläinrääkkäykseksi. Eläinlääkärit voivat poistaa kannuskynsiä vanhemmiltakin koirilta (5vrk ikäisestä aina kuolemaan saakka) esimerkiksi juuri tuon repeytymisen takia. Eli jos siis on revennyt vähintään kerran, silloin ei lasketa eläinrääkkäyksen piikiin. Mutta ei rupea ennalta ehkäisevästi niitä poistamaan. Kannattaa mennä eläinlääkäriin ja kertoa että on taipumusta repeilyyn, jolloin voisi lääkäri poistaa.

      • näin

        Ei saa enää poistaa pieniltä pennuilta, lasketaan kosmeettiseksi typistykseksi mitä onkin. Ihan turha toimenpide jos kynsi on kunnon luinen varvas eikä mikään lerpake. On vanhaa tietoa, että kasvattajan vastuu olisi poistaa - nimenomaan EI SAA POISTAA. Eri asia jos vaivaa vanhempana ja repeilee, silloin ell voi poistaa. Oman koiran kannuskynsi on kestänyt vuosikaudet metsässä riehumista eikä ole koskaan vaivannut, mutta se siis on oikea varvas.


      • minna1
        näin kirjoitti:

        Ei saa enää poistaa pieniltä pennuilta, lasketaan kosmeettiseksi typistykseksi mitä onkin. Ihan turha toimenpide jos kynsi on kunnon luinen varvas eikä mikään lerpake. On vanhaa tietoa, että kasvattajan vastuu olisi poistaa - nimenomaan EI SAA POISTAA. Eri asia jos vaivaa vanhempana ja repeilee, silloin ell voi poistaa. Oman koiran kannuskynsi on kestänyt vuosikaudet metsässä riehumista eikä ole koskaan vaivannut, mutta se siis on oikea varvas.

        Enpä löydä muuta tietoa kuin sen että sallittua parin vuorokauden ikäiseltä pennulta. Ja onhan se kasvattajan vastuulla se parin päivän ikäsenä poistatus, koska ei sen ikäsenä pentuja vielä luovuteta jolloin omistaja asian voisi hoitaa.

        Voi toki olla että aloittajalla puhe nyt etutassujen kynsistä, en tosin ikinä ole kuullut että ne vaivaa olisi aiheuttanut. Itse siis puhun mahdollisista takajalkojen kannuskynsistä. Ja kaikki takakannukset mihin itse törmännyt on ollut juuri noita vaivaavia lerpakkeita. En ymmärrä miks ei kasvattajat voi poistaa ja pyytää sitten vaikka lisähintaa pennusta takasin.. kärsis koirakin vähemmän. Ja tosiaan sen takia on sen parin ekan elinpäivän ajan sallittua leikata pois kun ei kasva vielä hermot tai mitkään muut sielä mistä aiheutuis kipua tai kärsimystä pennulle.


      • keskiaika on jees
        minna1 kirjoitti:

        Enpä löydä muuta tietoa kuin sen että sallittua parin vuorokauden ikäiseltä pennulta. Ja onhan se kasvattajan vastuulla se parin päivän ikäsenä poistatus, koska ei sen ikäsenä pentuja vielä luovuteta jolloin omistaja asian voisi hoitaa.

        Voi toki olla että aloittajalla puhe nyt etutassujen kynsistä, en tosin ikinä ole kuullut että ne vaivaa olisi aiheuttanut. Itse siis puhun mahdollisista takajalkojen kannuskynsistä. Ja kaikki takakannukset mihin itse törmännyt on ollut juuri noita vaivaavia lerpakkeita. En ymmärrä miks ei kasvattajat voi poistaa ja pyytää sitten vaikka lisähintaa pennusta takasin.. kärsis koirakin vähemmän. Ja tosiaan sen takia on sen parin ekan elinpäivän ajan sallittua leikata pois kun ei kasva vielä hermot tai mitkään muut sielä mistä aiheutuis kipua tai kärsimystä pennulle.

        AHAHAHAHAHAHAaaaa

        Mutta siis ihan tosissaan, ei ole hermot vielä paripäiväiselle kasvaneet?? Oksettaa lukea tuollaista. Kuinka vielä tällä vuosituhannella on osa Suomesta näköjään keskiajalla...

        Kyllähän vielä pari vuosikymmentä sitten on parikuisille ihmisvauvoillekin saanut tehdä leikkauksia puuduttamatta, samalla perusteella; koska vauvat eivät tunne kipua.


      • minnaa1
        keskiaika on jees kirjoitti:

        AHAHAHAHAHAHAaaaa

        Mutta siis ihan tosissaan, ei ole hermot vielä paripäiväiselle kasvaneet?? Oksettaa lukea tuollaista. Kuinka vielä tällä vuosituhannella on osa Suomesta näköjään keskiajalla...

        Kyllähän vielä pari vuosikymmentä sitten on parikuisille ihmisvauvoillekin saanut tehdä leikkauksia puuduttamatta, samalla perusteella; koska vauvat eivät tunne kipua.

        Ja mua oksettaa ihmiset jotka ei ymmärrä lukemaansa..
        Niinkuin sanoin, en löytänyt itse päivitettyä tietoa niistä takakynsien lerpakkeista. Reilu vuosi sitten pari eläinlääkäriä kertoi ihan itse, että se on mahdollista vain parin päivän ikäsiltä leikata, tai sitten jos repeilee ja aiheuttaa ongelmia vanhemmalla iällä. Omillani koirillani ei koskaan ole ollut onneksi näitä lerpakkeita, etuvarpaistakaan ei ongelmia. Ainoastaan silloin etsin reilu vuosi sitten tietoa parille kaverille, jolla meni takalerpakkeet repeämään, jonka johdosta eläinlääkärit leikkas. Eikä tosiaan ollut mitään hämäriä kujalääkäreitä, vaan ihan suosittuja paikkoja.

        Ja tuosta hermojen kasvujutusta, itse minulle kerrottu näin. Se että jos joku pistää mulle faktat eteen, että kyllä ne hermot sielä jo syntyessä on, niin ehdoton ei mun mielestä leikkauksille, siihen asti kunnes oikeasti rupeavat jo aiheuttamaan ongelmia.. Enkä tosiaan tarkoittanut niin että ilman puudutuksia homma pitäs tehdä, vaan jos asia olisi niin että hermot ei vielä parin vuorokauden ikäisenä sielä kasva, niin silti tottakai myös puudutus ehdottomasti.

        Mutta ymmärtäähän tän taas kun kyseessa suoli24 ;)


    • näin
    • keskiaika on jees
      • Lait muuttuvat

        Itselläni rotu, jossa silloin tällöin ilmenee kannuksia. Aikaisemmin oli sallittua poistaa kannukset muistaakseni 4 vrk nuoremmalta pennulta. Toimenpide on kivulias ja todellakin pentu sen ilmoittaa. Nyt kyseinen toimenpide on lain perusteella kielletty, kuten edellä on sanottu, eikä eläinlääkärit suostu toimenpidettä tekemään.

        Kuitenkin rotumääritelmissä monen rodun osalta lukee "ei kannuksia", joka sitten on ristiriidassa tämän poiston kanssa. Myöskin rotumääritelmät tulisi päivittää. Mikäli kannuksesta on haittaa koiralle, voidaan se silloin sillä perusteella poistaa. Myöskin metsästyskoirat ilmeisesti katsotaan tapauskohtaisesti, maastossa liikkuessaan kannus saattaa olla terveysriski, jäädessään kiinni vaikkapa juurakkoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3299
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3031
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2298
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      26
      1809
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      20
      1427
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1355
    Aihe