Media-assistentti

Mimmi

Hei! ajattelin tässä etsiä itselleni oppisopimuskoulutuspaikan suorittaakseni audiovisuaalisen perustutkinnon. Kysyisinkin että mistä kannattaisi kysellä oppisopimuspaikkoja ja mikä on alan tulevaisuus, eli työllisyystilanne noin ylipäänsä? Minulla on eri alalta tutkinto, mutta alalta ei saa vakituista työtä ja näin ollen haluaisin ammatin missä töitä riittäisi:) Kiitokset vastanneille!

9

18930

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anniswanni

      Itse olen alalla, en tosin oppisopimuksella vaan olen valmistunut amiksesta, mut tehnyt alan määräaikaisia hommia esim. sanomalehdesssä, sekä valokuvausliikkeessä. Kannattaa kysellä ainaki sanomalehdist, ne on yleensä kivoja ja joustavia paikkoja.

      • Mimmi

        Kiitokset neuvosta,täytyypä kysellä sanomalehdistä:)
        Jos vielä jaksaisit kertoa media-assistentin työtehtävistä, siis tarkalleen ottaen mitä media-assistentti tekee? Tiedän siitä jotain, mitä olen opinto-oppaasta lukenut, mutta työnkuvaus oli hieman epämääräinen.


      • ..-
        Mimmi kirjoitti:

        Kiitokset neuvosta,täytyypä kysellä sanomalehdistä:)
        Jos vielä jaksaisit kertoa media-assistentin työtehtävistä, siis tarkalleen ottaen mitä media-assistentti tekee? Tiedän siitä jotain, mitä olen opinto-oppaasta lukenut, mutta työnkuvaus oli hieman epämääräinen.

        Av-perustutkinnossa on käsittääkseni ainakin multimedian sekä video-ja äänituotannon linjat. Kumpi sinua kiinnostaa? Multimedia eli ns. graafinen viestintä on varmaankin työpaikan saamisen kannalta parempi. Itse olen opiskellut video-ja äänituotantoa ja työmahdollisuudet on kyllä aika heikot. Pitää olla kovin sinnikäs ja paksunahkainen. Kyseessä on ns. unelma-ala johon on paljon hakijoita ja tämä johtaa taas siihen että työnantajat (enemmistö ainakin) ovat melkoisen ylimielisiä uusia hakijoita kohtaan. Tämän ei ole tarkoitus masentaa sua, vaan varoittaa. Assistentti videotuotannossa tarkoittaa myös käytännössä lähinnä "roudaria". Mutta kaikki on silti mahdollista jos osuu oikeaan aikaan oikeaan paikkaan. Mutta jos haluaa jotain vastuullisempaa työä kannattaa hakea ihan ammattikorkeakouluun medianomi-linjalle, tai yliopistoon lukemaan viestintää, tai Taik:iin.

        Graafisen suunnittelijan työt ovat luultavasti parempi-henkisiä kuin video-alan assistentin. Niisä voi myös kai edetä pidemmälle. Mainostoimistot ym tarjoavat tämän alan työtä. Onnea matkaan!


      • Metia
        Mimmi kirjoitti:

        Kiitokset neuvosta,täytyypä kysellä sanomalehdistä:)
        Jos vielä jaksaisit kertoa media-assistentin työtehtävistä, siis tarkalleen ottaen mitä media-assistentti tekee? Tiedän siitä jotain, mitä olen opinto-oppaasta lukenut, mutta työnkuvaus oli hieman epämääräinen.

        Alalle valmistuu tällä hetkellä paljon porukkaa ammattikorkeakouluista ympäri Suomea. Myös ammattioppilaitoksista, kansanopistoista ja yliopistosta. Tunkua alalle siis riittää todella paljon. Suuntautumisvaihtoehtoja amk:ssa on graafinen viestintä, verkkomedia, av-media, yhteisöviestintä ja muitakin on riippuen amk:sta.

        Työtilanne ei ole kovin hyvä ainakaan av-puolella. Lahjakkaille tekijöille tietty on aina kysyntää. Pitää olla valmis pitkiin päiviin ja hyviä perslihaksia kysytään. Jatkuvasti on opeteltava uusia ohjelmia ja kehitettävä taitoja. Elinikäistä oppimista siis:)

        Luovuutta ja mielikuvitusta tarttee aimo annoksen.


      • boksu
        Metia kirjoitti:

        Alalle valmistuu tällä hetkellä paljon porukkaa ammattikorkeakouluista ympäri Suomea. Myös ammattioppilaitoksista, kansanopistoista ja yliopistosta. Tunkua alalle siis riittää todella paljon. Suuntautumisvaihtoehtoja amk:ssa on graafinen viestintä, verkkomedia, av-media, yhteisöviestintä ja muitakin on riippuen amk:sta.

        Työtilanne ei ole kovin hyvä ainakaan av-puolella. Lahjakkaille tekijöille tietty on aina kysyntää. Pitää olla valmis pitkiin päiviin ja hyviä perslihaksia kysytään. Jatkuvasti on opeteltava uusia ohjelmia ja kehitettävä taitoja. Elinikäistä oppimista siis:)

        Luovuutta ja mielikuvitusta tarttee aimo annoksen.

        Av-alalle koulutetaan edelleen läjäpäin tekijöitä, vaikka työtilanne on surkea. Kiitokset sopii esittää opetusministeriölle. Suuri osa media-assareista tekee pätkää tai notkuu työttöminä, tai työskentelee ihan muulla alalla vastentahtoisesti, kuten allekirjoittanut. Vaatii joko todellista lahjakkuutta tahi sitkeyttä pysyä kelkassa. Meitsillä ainakin on uudelleenkouluttautumisen paikka.

        Taidot unohtuvat yllättävän nopeasti jos niitä ei pääse käyttämään. Uutta tekniikkaa ja ohjelmistoa pukkaa joten opeteltavaa riittää alalla työskentelevälläkin.

        Kehottaisin melkein harkitsemaan uudestaan. Meillä monilla media-assariksi valmistuneilla on turha tutkinto laatikon perällä keräämässä pölyä.


      • paskakuski
        boksu kirjoitti:

        Av-alalle koulutetaan edelleen läjäpäin tekijöitä, vaikka työtilanne on surkea. Kiitokset sopii esittää opetusministeriölle. Suuri osa media-assareista tekee pätkää tai notkuu työttöminä, tai työskentelee ihan muulla alalla vastentahtoisesti, kuten allekirjoittanut. Vaatii joko todellista lahjakkuutta tahi sitkeyttä pysyä kelkassa. Meitsillä ainakin on uudelleenkouluttautumisen paikka.

        Taidot unohtuvat yllättävän nopeasti jos niitä ei pääse käyttämään. Uutta tekniikkaa ja ohjelmistoa pukkaa joten opeteltavaa riittää alalla työskentelevälläkin.

        Kehottaisin melkein harkitsemaan uudestaan. Meillä monilla media-assariksi valmistuneilla on turha tutkinto laatikon perällä keräämässä pölyä.

        Valmistuin media-assistentiksi v. 2000, ja sen jälkeen olen tehnyt 2 viikkoa alan hommia. Kokemukseni mukaan töitä ei juuri löydy, tai jos jotain on niin lyhyitä pätkiä jotain kaapelinniputusta ja surkea palkka. Kolme vuotta olin paskakuskina, ja nyt opiskelen jotain ihan muuta. Neuvo onkin, että kannattaa ehkä erikoistua johonkin kapeaan osa-alueeseen jos mielii töihin päästä, meillä ainakin oli ihan turhan laaja koulutus tyyliin osataan nyt vähän sitä ja vähän tätä mutta ei mitään kunnolla. Ja tosiaan sinnikkyyttä ja määrätietoisuutta pitää olla roppakaupalla. Kyseiset ominaisuudet mulla ainakin loppu kesken.


      • kyllästynyt

        Kuten olet jo saanut kattavia vastauksia...Opiskella aina saa mutta saatko sitten duunia on eri asia. Mutta jos sul on jo ammattikoulutus taustalla niin hae ihmeessä suoraan ammattikorkeeseen jos sun on ihan pakko....Suosittelen että soitat johonkin leffatuotatoyhtiöön ja meet eka työharjoittelijana tutustumaan 3-6 kk mitä se duuni voi pahimmillaan olla ja mieti sen jälkeen uudelleen mitä haluut isona tehdä.
        Haluatko esim seisoskella 25 asteen pakkasessa koko helvetin päivän ja aamuyöstä takasin...
        No joo on niil ihan kivoikin duunei...


      • Balar
        Metia kirjoitti:

        Alalle valmistuu tällä hetkellä paljon porukkaa ammattikorkeakouluista ympäri Suomea. Myös ammattioppilaitoksista, kansanopistoista ja yliopistosta. Tunkua alalle siis riittää todella paljon. Suuntautumisvaihtoehtoja amk:ssa on graafinen viestintä, verkkomedia, av-media, yhteisöviestintä ja muitakin on riippuen amk:sta.

        Työtilanne ei ole kovin hyvä ainakaan av-puolella. Lahjakkaille tekijöille tietty on aina kysyntää. Pitää olla valmis pitkiin päiviin ja hyviä perslihaksia kysytään. Jatkuvasti on opeteltava uusia ohjelmia ja kehitettävä taitoja. Elinikäistä oppimista siis:)

        Luovuutta ja mielikuvitusta tarttee aimo annoksen.

        Tällaista asennetta tarvitaan. Tämä ala on kuitenkin
        niin hyvin paljon itsestä kiinni.


    • mehtähöperö

      Itse olen myös valmistunut tänä vuonna media-alan ammattilaiseksi´, utta huonolla arvosanalla (itsestähän se loppujenlopuksi oli kiinni). Nyt olen armeijassa ja mietin et mitä sen jälkeen. Jatko- opinnoille olen ajatellut mutta se onki toinen juttu pääseekö niin huonolla arvosanalla ku mulla, mutta olen myös ajatellut jostain elokuvayhtiöltä kysyä jtn työharjoittelu paikkaa mutta en ole vielä saanu toimeksi. Olen jo pitkään seurannut Helsinki Film yhtiön julkaisuja ja siellä haetaan aika usein tuotanto harjoittelijaa, monesti olisi ollut jo mahdollisuus mutta kun olen siellä armeijassa niin mahdollisuudet menevät sivu suun. Suosittelen kuitenki kysymään, koska itse meinaan kun armeija lähestyy loppuaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe