Lupa paperittomaan haulikkoon?

Metsämies

Kaverilla on jäänyt kuolinpesästä joku vanha mutta hieno italialainen haulikko käsiin. Itse olen hakemassa lupia haulikolle, mutta tuossa kaverin pyssyssä ei ole mitään papereita kun on kulkenut suvun mukana ties kuinka kauan.

Saako noihin lupia hankittua? Siinä olisi hyvä pyssy ilmaiseksi jos onnistuu.

11

404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asia selviää yksinkertaisesti. Kaverillasi oltava perunkirjoituspaperit, joilla osoittaa omistusoikeuden( esim.). Sitten menette yhdessä aseen kanssa poliisille (asevastaavalle) ja selitätte asian (hyvä soittaa etukäteen). Tästä asia lähtee etenemään positiiviseen suuntaan edellyttäen että sinulla on hankintalupa haulikkoon ja että haulikko on lupaavaativa.

    • ammuskelija.

      Ei luvatonta asetta merkitä perunkirjoitukseen ja vielä että se jäisi sen jälkeen luvattomaksi. Pesän hotaja syyllistyy muutoin aselain rikkomukseen.

      Poliisille on kyllä mentävä armonvuosi-pykälän nojalla. Luvattoman aseen voi viedä poliisille ilman seuraamuksia kunhan ase ei ole varastettu tms. Omistusoikeuden osoittaminen on haastavampaa, mutta periaatteessa aseen viejällä on omistusoikeus, joka säilyy, jos aseelle ei jostain ilmaannu omistajaa.

    • " periaatteessa aseen viejällä on omistusoikeus" eli kun vie kaverin aseet poliisille omissa nimissä niin ne muuttuvat viejän aseiksi (näin karrikoiden). Niimpä niin.

      • ammuskelija.

        Omistusoikeus on esineen haltijalla kunnes toisin osoitetaan...


    • Mentiin sivuun alkuperäisestä kysymyksestä, johon ylempänä on jo vastaus.
      Mutta kuitenkin: Omistusoikeus esineeseen syntyy saannolla, joita ovat kauppa, lahja ja perintö.

      • ammuskelija.

        Omistusoikeus syntyy myös, jos esineen löytää eikä kukaan esitä siitä vaateita.
        Esineen voi myös itse valmistaa.

        Hyvin harvoin esineen haltijan (yleensä myös sen omistajan) täytyy todistaa omistusoikeutensa. Tämä ei aina myöskään edes onnistu.
        Itselläni on monia luvallisia aseita, joiden kaupasta ei ole muuta todistusta kuin aseen hankkimisluvan yhteydessä tehty lomake, joka sekin on vaihtunut hallussapitolupaan.


    • Menee vielä enemmän sivuun: Löydettäessä tavaran oikeus siihen ei sellaisenaan siirry uudelle omistajalle, vaan lähtökohtaisesti se tulee toimittaa poliisille tai tiedossa olevalle omistajalle.

      • ammuskelija.

        "Löydettäessä tavaran oikeus siihen ei sellaisenaan siirry uudelle omistajalle, vaan lähtökohtaisesti se tulee toimittaa poliisille tai tiedossa olevalle omistajalle. "

        Näinhän kirjoitin: "Omistusoikeus syntyy myös, jos esineen löytää eikä kukaan esitä siitä vaateita. "

        Oikeuskäytännön mukaan esineen sen hetkinen haltija on hyvin vahvoilla omistusoikeutta selvitettäessä.


    • ¢­­

      en tiedä asiasta mitään, mutta aikoinaan kun poliisin lupasysteemit meni paperilapuilta tietokoneiden kovalevyille, niin olivat siinä vaiheessa kadottaneet kaikki tiedot yhdestä luvallisesta 32 revolveristani.

      Tapaus tuli ilmi kun olin hankkimassa uutta pistoolia ja piti esitellä jo olevat luvat. Rupesivat sitten ihmettelemään, että mikä ase se tämä on, kun heillä ei ole siitä mitään tietoja. Ei paperisia, eikä digitaalisia, eikä edes mitään historiatietoja. Se oli käytetty ase kun minä sen joskus olin ostanut, tosin lähes ampumaton.

      Siihen aikaan asia kuitenkin hoitui pelkästään ilmoittamalla, eikä siitä mitään kuluja edes tullut. Eivät edes vaatineet asetta nähtäväksi. Uskoivat siihen minun pahviseen lupalappuun, jonka kyllä olivat itse joskus kirjoittaneet. Nykyisin vastaava tapaus voi olla hiukka monimutkaisempi juttu, mitä epäilen tuon aloittajankin tapauksessa.

      • ammuskelija.

        Aseluparekisterissä on yllättävän paljon puutteita ja virheitä. Osa paperieista arkistoissa on ilmeisesti kadonnut siirtojen yhteydessä ja osaan on tullut kirjausvirheitä. Itsellänikin on aseen oston yhteydessä havaittu vanhan omistajan aseen numerossa kirjaimen muuttuneen numeroksi.


      • S.A.45
        ammuskelija. kirjoitti:

        Aseluparekisterissä on yllättävän paljon puutteita ja virheitä. Osa paperieista arkistoissa on ilmeisesti kadonnut siirtojen yhteydessä ja osaan on tullut kirjausvirheitä. Itsellänikin on aseen oston yhteydessä havaittu vanhan omistajan aseen numerossa kirjaimen muuttuneen numeroksi.

        Minulla oli muutama ase monta vuotta nimelläni poliisin rekisterissä, vaikka olin
        ne myynyt/vaihtanut aseliikkeissä vuosia aikaisemmin.Vika ei välttämättä
        ollut viranomaispuolella, koska jätin vanhojen aseiden lupien "poistamisen"
        aseliikkeiden tehtäväksi, kun sitä ehdottivat.
        Nykyisin vien aina itse vanhat luvat poliisille. Nyt tiedot ovat ajatasalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2214
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      161
      1458
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1300
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1065
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1029
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe