321-231 Sharklet

Sinne lähdössä

Posottaa nykysin suoraan Lanzarotelta. Hianoa Finnair. Alkuun kävi Farossa tankkaamassa.

66

2576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei Suihkuwirtaus

      Ne ilmavirtaukset suosii nyt sharkkua kuin myös etelä-suomen kelejä, eli puhaltaa lauhaa...

    • Suoraan tulee

      OK. Tulee myös eri reittiä kuin tuli 757. Nyt suorempaan.

      • 16+17

        Reitti ei ole konetyypistä kiinni. Yrittävät vain löytää optimaalisen reitin matkan, ilmavirtausten ja mahdollisten lentorajoitusten suhteen. Tuulet vaihtelevat tietenkin koko ajan.


      • siivet puuttuu
        16+17 kirjoitti:

        Reitti ei ole konetyypistä kiinni. Yrittävät vain löytää optimaalisen reitin matkan, ilmavirtausten ja mahdollisten lentorajoitusten suhteen. Tuulet vaihtelevat tietenkin koko ajan.

        Onko ne uudet koneet tilavampia/ahtaampia kuin edeltäjänsä? Tuoreita lentokokemuksia Kanarialle??


      • Ruuhkaa pukkaa
        16+17 kirjoitti:

        Reitti ei ole konetyypistä kiinni. Yrittävät vain löytää optimaalisen reitin matkan, ilmavirtausten ja mahdollisten lentorajoitusten suhteen. Tuulet vaihtelevat tietenkin koko ajan.

        Optimireitti tulee varmaan enemmän Pariisin paikkeilta kuin Santiago de Compostela/Britannian kautta, mutta Keski-Euroopan ilmatilan ruuhkaisuuden vuoksi voidaan joutua menemään "reunoja" pitkin, ainakin menolennolla päivällä, mutta silloinhan tankit voivat olla täynnä lähtiessä.


    • Sharklet jori

      Välitankkaukset johtuivat siitä, että tehdasuusien koneiden moottorit täytyi sisäänajaa, jolloin lennetään ryyppy päällä kokolento (rikkaampi seos moottoreilla),varmistetaan että mahdollisessa häiriötilanteessa moottoreilla on koko ajan korkea polttoaineen paine, tällöin polttoainetta palaa enemmän ja joudutaan välitankkaamaan. Nyt kun moottoreilla on riittävästi lentotunteja ja tehtaalla laitetut hiovat moottoriöljyt on vaihdettu normaaliin öljyyn voidaan ajaa pintakaasulla ilman välitankkauksia.

      • tosi asiantuntemusta

        Höpö höpö. Siinä yksi hölynpölyä jauhava wannebe-tietäjä. "Moottorit täytyy sisäänajaa". Voi hyvää päivää mikä pöljä.


      • ukkojen juttuja
        tosi asiantuntemusta kirjoitti:

        Höpö höpö. Siinä yksi hölynpölyä jauhava wannebe-tietäjä. "Moottorit täytyy sisäänajaa". Voi hyvää päivää mikä pöljä.

        Miettikääpä te "sisäänajajat" tälläistä juttua. Kun polttomoottori käynnistetään, sen sisällä tapahtuu jo tyhjäkäynnilläkin palotapahtumia jossa muodostuu äärimmäisiä lämpötiloja, valtavia kiihtyvyyksiä, osien liikkumista hirvittävillä nopeuksilla per sekunti, millin sadasosien ohuiden öljykerrosten erottaessa toisistaan tosiaan pitkin liikuvia metalliosia. Joskus moottori täytyy luonnollisesti pysäyttääkkin. Muodonmuutokset kuumetessa ja jäähtyessä ovat huomattavia ja rakenne kuitenkin kestää sen henkilöautoissakin vuosikausia.

        Pystyisikö moottoria käyttävä ihminen tarjoamaan toimillaan jotain pahempaa rääkkiä kuin edellä mainitut fysikaaliset ilmiöt?

        Joku voi mainita että turbon saa rikki jos sammuttaa moottorin täysillä kierroksilla jolloin turbo jää pyörimään ilman öljynpainetta voitelujärjestelmässä. Näin on mutta asia ei liity sisäänajoon mitenkään.


    • Lanza make

      Tunninpäästä lähtee takaisin Lanzalta. Nähdään onko sharklet jori oikeassa:)

    • Lanza make

      Vielä näyttää olevan hiovat öljyt koneessa;) .Ajavat taas rikkaalla seoksella;). Nyt välitankkaus Tukholmassa!?

      • Menoliemi

      • LPA vai ACE
        Menoliemi kirjoitti:

        Tuon historiatiedon mukaan ei koukannut Ruotsin kenttien kautta
        http://www.flightradar24.com/2014-02-08/17:12/12x/FIN54M/2ad9dd1
        Gotlannin jälkeen pääsee hesaan jo melkein pintakaasulla...

        Linkkasit Las Palmasista lähteneeseen lentoon. Sieltä voi lähteä täysillä tankeilla, eikä tuota Lanzaroten ongelmaa ole.


      • Take off

    • Faktaa.

      Joskus aikaisemminkin ollut juttua, miksi 321 Sharklet ei välttämättä pysty lentämään Lanzarotelta suoraan Helsinki-Vantaalle, kuten B757.

      Sharkletin ja 757:n laskutelineissä on hieman eroa. Sharkletissa on laskutelineissä neljä rengasta ja B757:ssä kahdeksan rengasta.

      Lanzan kiitorata ei kestä pienelle alueelle jaettua painoa, kuten Sharkletin neljälle laskutelineen renkaalle, mutta kestää B757 painon, koska paino jakautunut kahdeksalle laskutelineen renkaalle.

      Sen vuoksi Sharklet ei voi tankata Lanzalla tankkeja täyteen.

      Asiasta löytyy faktatietoa netistä. Etsikää ken viitsii.

      • Varannut

        Kumma, että esim. Aurinkomatkat ei kerro tuosta Finnairin paluulennon välilaskusta mitään. Eilen juuri varasin Lanzaroten matkan ja mennen tullen suorat lennot vahvistuksessa??


      • tämmöinen tieto

        Ei mene noin .Kenttä kyllä kestää vaan lentoonlähtöpaino liikaa jos tulisi moottorihäiriö.


      • 6+5
        Varannut kirjoitti:

        Kumma, että esim. Aurinkomatkat ei kerro tuosta Finnairin paluulennon välilaskusta mitään. Eilen juuri varasin Lanzaroten matkan ja mennen tullen suorat lennot vahvistuksessa??

        Ainakin Aurinkomatkojen sivuilla, kun matkaa hakee ja painaa lentojen [i]-painiketta, lisätiedoissa mainitaan tekninen välilasku.


      • +300 m
        tämmöinen tieto kirjoitti:

        Ei mene noin .Kenttä kyllä kestää vaan lentoonlähtöpaino liikaa jos tulisi moottorihäiriö.

        Näin olettaisin, eli yhteydessä hieman liian lyhyeen kiitorataan.


      • täh?
        tämmöinen tieto kirjoitti:

        Ei mene noin .Kenttä kyllä kestää vaan lentoonlähtöpaino liikaa jos tulisi moottorihäiriö.

        Niinhän se olisi B757:nkin kohdalla. Ei pidä väitteesi totta. Se johtuu todellakin laskutelineistä, kuten edellä on kerrottu.


      • Varannut
        6+5 kirjoitti:

        Ainakin Aurinkomatkojen sivuilla, kun matkaa hakee ja painaa lentojen [i]-painiketta, lisätiedoissa mainitaan tekninen välilasku.

        Matkavarauksessani lukee 6h 10min Hki-.Arrecife ja sama aika takaisin, eikä mitään mainintaa välilaskusta. kyllähän tuo pitäisi kertoa, jos sellainen käytäntö on??


      • Asiantuntijalta
        täh? kirjoitti:

        Niinhän se olisi B757:nkin kohdalla. Ei pidä väitteesi totta. Se johtuu todellakin laskutelineistä, kuten edellä on kerrottu.

        Lainaus Olli Vainio /Flighforumilta. tuon Lanzaroten kanssa ongelmaksi muodostuu moottorihäiriötilanteen nousukyky. Mikäli Lanzarotelta lähdössä tulisi moottorihäiriö niin ei isoilla lentoonlähtömassoilla olisi välttämättä enää riittävää estevaraa. Tämän vuoksi lentoonlähtömassaa rajoitetaan siten, että moottorihäiriötilanteessakin estevara säilytetään ja tämä tietty sitten syö suoraan sitä paljonko konetta voi tankata. Dubaista ja muilta Kanarian saarilta tuo tulee suoraan ihan helposti täydellä matkustajakuormallakin kun ei moisia rajoitteita ole.


      • joystick mikko
        Asiantuntijalta kirjoitti:

        Lainaus Olli Vainio /Flighforumilta. tuon Lanzaroten kanssa ongelmaksi muodostuu moottorihäiriötilanteen nousukyky. Mikäli Lanzarotelta lähdössä tulisi moottorihäiriö niin ei isoilla lentoonlähtömassoilla olisi välttämättä enää riittävää estevaraa. Tämän vuoksi lentoonlähtömassaa rajoitetaan siten, että moottorihäiriötilanteessakin estevara säilytetään ja tämä tietty sitten syö suoraan sitä paljonko konetta voi tankata. Dubaista ja muilta Kanarian saarilta tuo tulee suoraan ihan helposti täydellä matkustajakuormallakin kun ei moisia rajoitteita ole.

        Mikä asiantuntija olli on? Simukapteeniasiantuntijako?


      • 5+19
        Asiantuntijalta kirjoitti:

        Lainaus Olli Vainio /Flighforumilta. tuon Lanzaroten kanssa ongelmaksi muodostuu moottorihäiriötilanteen nousukyky. Mikäli Lanzarotelta lähdössä tulisi moottorihäiriö niin ei isoilla lentoonlähtömassoilla olisi välttämättä enää riittävää estevaraa. Tämän vuoksi lentoonlähtömassaa rajoitetaan siten, että moottorihäiriötilanteessakin estevara säilytetään ja tämä tietty sitten syö suoraan sitä paljonko konetta voi tankata. Dubaista ja muilta Kanarian saarilta tuo tulee suoraan ihan helposti täydellä matkustajakuormallakin kun ei moisia rajoitteita ole.

        Eli yksinkertaisemmin sanottuna Arrecifen kentän kiitotie on liian lyhyt. Se normaalisti riittäisi kyllä, mutta tarvittava mitta lasketaan sen mukaan, että ilmaan päästään vaikka yksi moottori sammuisi sillä hetkellä kun ei enää ehdi jarruttamaan. Kevyemmällä koneella vähempikin riittää.

        Finnairin ennen käyttämä B757 oli suunniteltu toimimaan myös lyhyemmiltä ja korkealla ohuessa ilmassa olevilta kiitoteiltä. Sen takia siinä on tehokkaat moottorit ja isot siivet. Huonona puolena nuo vain aiheuttavat suuremman polttoaineen kulutuksen ja sen takia lentoyhtiöt ovat viime aikoina hankkiutuneet niistä paljolti eroon.


      • kyllä ne muutkin käy
        5+19 kirjoitti:

        Eli yksinkertaisemmin sanottuna Arrecifen kentän kiitotie on liian lyhyt. Se normaalisti riittäisi kyllä, mutta tarvittava mitta lasketaan sen mukaan, että ilmaan päästään vaikka yksi moottori sammuisi sillä hetkellä kun ei enää ehdi jarruttamaan. Kevyemmällä koneella vähempikin riittää.

        Finnairin ennen käyttämä B757 oli suunniteltu toimimaan myös lyhyemmiltä ja korkealla ohuessa ilmassa olevilta kiitoteiltä. Sen takia siinä on tehokkaat moottorit ja isot siivet. Huonona puolena nuo vain aiheuttavat suuremman polttoaineen kulutuksen ja sen takia lentoyhtiöt ovat viime aikoina hankkiutuneet niistä paljolti eroon.

        Juuri näin. Luin just että Tuiflyn 737 oli käynyt eilen Hannoverissa välitankkaamassa. Oli kova vastatuuli ja Lanzan kenttä liian lyhyt ,että olisi voinut täysillä tankeilla lähteä.


      • Tässä faktaa myös

        On totta tuo Lanzan kiitotien pinta, siitä löytyy tietoa netistä. Sama ongelma on Kreikan muutamilla kentillä. Kiitotie ei kestä A321 Sharkletin painoa, mutta kestää B757:n painon laskutelineiden eron vuoksi.

        Lopussa linkki SK:n artikkeliin, jossa kerrotaan Sharkletin suorituskyvystä ja verrataan sitä B757 suorituskykyyn. Artikkelista saa hyvän kuvan siitä, miten hentoinen "lintu" Sharklet on B757:een verrattuna. Lanzaroten kiitotie on Sharkletille ongelma tuulienkin vuoksi, B757:llä ei Lanzalla ole samoja ongelmia.

        Artikkeli on muutenkin mielenkiintoinen Finairin kalustohankinnoista.

        http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/outo-lintu-finnairin-uusin-airbus-ei-parjaa-suorituskyvyssa-edeltajalleen/


      • Kiitorata kestää kyl
        Tässä faktaa myös kirjoitti:

        On totta tuo Lanzan kiitotien pinta, siitä löytyy tietoa netistä. Sama ongelma on Kreikan muutamilla kentillä. Kiitotie ei kestä A321 Sharkletin painoa, mutta kestää B757:n painon laskutelineiden eron vuoksi.

        Lopussa linkki SK:n artikkeliin, jossa kerrotaan Sharkletin suorituskyvystä ja verrataan sitä B757 suorituskykyyn. Artikkelista saa hyvän kuvan siitä, miten hentoinen "lintu" Sharklet on B757:een verrattuna. Lanzaroten kiitotie on Sharkletille ongelma tuulienkin vuoksi, B757:llä ei Lanzalla ole samoja ongelmia.

        Artikkeli on muutenkin mielenkiintoinen Finairin kalustohankinnoista.

        http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/outo-lintu-finnairin-uusin-airbus-ei-parjaa-suorituskyvyssa-edeltajalleen/

        Välimeren kohteissa, lähinnä Kreikassa, on joitakin kenttiä, joiden kiitotiet eivät kanna Airbusia mutta joilta Boeing toimii ongelmitta. Ero syntyy laskutelineestä. Airbusin päätelineessä on kaksi, Boeingissa neljä pyörää, joten kiitotiekuormitukseen syntyy iso ero. Siis välimeren kentillä. Ei koske Lanzarotea. Miksi toissapäivänä Boeing -737 (nelipyöräinen) joutui välitankkaamaan Hannoverissa Lanzarotelta tullessa.


      • Näinkö on
        Kiitorata kestää kyl kirjoitti:

        Välimeren kohteissa, lähinnä Kreikassa, on joitakin kenttiä, joiden kiitotiet eivät kanna Airbusia mutta joilta Boeing toimii ongelmitta. Ero syntyy laskutelineestä. Airbusin päätelineessä on kaksi, Boeingissa neljä pyörää, joten kiitotiekuormitukseen syntyy iso ero. Siis välimeren kentillä. Ei koske Lanzarotea. Miksi toissapäivänä Boeing -737 (nelipyöräinen) joutui välitankkaamaan Hannoverissa Lanzarotelta tullessa.

        Ban.fi sivuita lainaus: Teneriffalla, Gran Canarialla ja Fuerteventuralla on yli 3 km pitkät kiitotiet, joten kyllä niiltä nousee mun käsittääkseni mikä tahansa konetyyppi täydelläkin kuormalla. Ainoastaan Lanzarotella kiitotie on reilut 2 km, mikä aiheuttaa että mm. Finnairin uusi Airbus 321ER joutuu nousemaan kevyemmillä tankeilla ja hakemaan lisää polttoainetta välilaskun merkeissä Ranskassa.


      • Ei johdu laskuteline

        Tänään näyttää taas kenttä kestävän;) tulee suoraan.


      • Myötätuuli
        Ei johdu laskuteline kirjoitti:

        Tänään näyttää taas kenttä kestävän;) tulee suoraan.

        Riippuu, koska tankattava polttoainemäärä vaihtelee lasketun kulutuksen mukaan mihin vaikuttaa mm. kuorma, lentoreitti ja säätila.
        Kone näytti oleva -LZI (Kolmanneksi tullut)


    • Lanza make

      Aurinkomatkojen sivuilta luin välilaskuista. Sieltä kun kokeilee tehdä varauksen niin näkyy onko Farossa vai Bordeauksissa.

      • Slot time

        Se välilaskun paikka lienee vain "heitto" eli kone käy tankilla mikä sopii kelin mukaiselle lentoreitille ja liikenteelle.


      • Varannut
        Slot time kirjoitti:

        Se välilaskun paikka lienee vain "heitto" eli kone käy tankilla mikä sopii kelin mukaiselle lentoreitille ja liikenteelle.

        Katsottuani tarkemmin Lanzaroten matkoja, huomasin, että ensi talven, 2014-2015 matkoja myydään suorina mennen tullen. Varasin marraskuulle matkan, joka on varauksen mukaan suora lento mennen tullen. Mitähän tämä tarkoittaa? Myyntikikka??


      • Miten onnistuu
        Varannut kirjoitti:

        Katsottuani tarkemmin Lanzaroten matkoja, huomasin, että ensi talven, 2014-2015 matkoja myydään suorina mennen tullen. Varasin marraskuulle matkan, joka on varauksen mukaan suora lento mennen tullen. Mitähän tämä tarkoittaa? Myyntikikka??

        Näin näyttäsi olevan. Ja Finnairin lennot. Vuokrataanko 757 vai mikä?


      • LH f
        Miten onnistuu kirjoitti:

        Näin näyttäsi olevan. Ja Finnairin lennot. Vuokrataanko 757 vai mikä?

        Voi olla finski jo myyty silloin.


      • Ndnnfnnfdn
        Varannut kirjoitti:

        Katsottuani tarkemmin Lanzaroten matkoja, huomasin, että ensi talven, 2014-2015 matkoja myydään suorina mennen tullen. Varasin marraskuulle matkan, joka on varauksen mukaan suora lento mennen tullen. Mitähän tämä tarkoittaa? Myyntikikka??

        Kun kyseessä on ns. tankkausvälilasku jota ei mahdollisesti edes tehdä, ei siitä mainita erikseen. En ymmärrä miksi tästäkin nousee haloo...?

        Kuten kirjoitettu moneen kertaan, tuuliolosuhteiden ollessa otolliset ja reitti suora, välilaskua ei tarvita. Mutta jos ruuhkaisen keski-euroopan takia joudutaan kiertämään tai vastatuulta, välilasku tehdään. Tästähän oli seiskassa juttua kun joku julkkisbimpo oli lennolla jolla tehtiin välilasku. Otsikko oli tyyliin "Bimbon se ja se lento teki pakkolaskun". ;)


      • Varannut
        Ndnnfnnfdn kirjoitti:

        Kun kyseessä on ns. tankkausvälilasku jota ei mahdollisesti edes tehdä, ei siitä mainita erikseen. En ymmärrä miksi tästäkin nousee haloo...?

        Kuten kirjoitettu moneen kertaan, tuuliolosuhteiden ollessa otolliset ja reitti suora, välilaskua ei tarvita. Mutta jos ruuhkaisen keski-euroopan takia joudutaan kiertämään tai vastatuulta, välilasku tehdään. Tästähän oli seiskassa juttua kun joku julkkisbimpo oli lennolla jolla tehtiin välilasku. Otsikko oli tyyliin "Bimbon se ja se lento teki pakkolaskun". ;)

        Kannattaa lukea ennen kuin kommentoi! Tässä on kysymys siitä, että tämän vuoden matkoja myydään paluulennon välilaskulla ja ensi kauden matkoja suorilla lennoilla (myös paluulento), samalla konetyypillä! Totta mooses ymmärrän, että joskus välilaskuja tehdään syystä tai toisesta, eikä siitä erikseen ilmoiteta sivuilla, mutta tässä ei ole nyt siitä kyse.


      • ilman välitannkausta
        Varannut kirjoitti:

        Kannattaa lukea ennen kuin kommentoi! Tässä on kysymys siitä, että tämän vuoden matkoja myydään paluulennon välilaskulla ja ensi kauden matkoja suorilla lennoilla (myös paluulento), samalla konetyypillä! Totta mooses ymmärrän, että joskus välilaskuja tehdään syystä tai toisesta, eikä siitä erikseen ilmoiteta sivuilla, mutta tässä ei ole nyt siitä kyse.

        Tänään taas näyttää tulevan suoraan. Tuulet otolliset varmaan. Nousee merelle päin, kun muut koneet vuorille. Apollomatkoilla ei ensi syksyn matkoja Lanzarotelle ollenkaan.


      • Sisäänajettu
        ilman välitannkausta kirjoitti:

        Tänään taas näyttää tulevan suoraan. Tuulet otolliset varmaan. Nousee merelle päin, kun muut koneet vuorille. Apollomatkoilla ei ensi syksyn matkoja Lanzarotelle ollenkaan.

        Tankki näyttää riittävän vaikka tuleekin pidemmän kaaren kautta
        http://www.flightradar24.com/2014-02-14/16:30/12x/FIN8KM/2b67116
        LZG eli ensimmäisenä tullut Sharklet.


      • Kenttä kestää kyllä

    • Eri reittejä

      Nyt mennään jo Oslon kautta Lanzalle. Johtuneeko tuulista ,ruuhkaa ei näytä olevan.

    • Taas välitankkaus

      Ja takaisintullessa Farossa tankilla.

      • No pit-stop

        Eipä käy, tulee tunnin etuajassa Hki-Vantaalle...


      • Pieniruokainen
        No pit-stop kirjoitti:

        Eipä käy, tulee tunnin etuajassa Hki-Vantaalle...

        No just huomasin. Finavian saapuvissa luki ensin Faro. mut suoraan tulee.


      • Via Ireland
        Pieniruokainen kirjoitti:

        No just huomasin. Finavian saapuvissa luki ensin Faro. mut suoraan tulee.

        Luki jo puoliltapäivin pelkkä Arrecife, mutta paluuaika mielestäni puuttui vielä silloin.
        Paluu suorempaa Pariisin ohi, kone -LZK.


      • Via Ireland kirjoitti:

        Luki jo puoliltapäivin pelkkä Arrecife, mutta paluuaika mielestäni puuttui vielä silloin.
        Paluu suorempaa Pariisin ohi, kone -LZK.

        No taas on taululla -Arresife /Faro- kone LZI.


      • Sivutuuli
        maragrande kirjoitti:

        No taas on taululla -Arresife /Faro- kone LZI.

        Lännenpuoleista sivutuulta melkein koko matka, lieneekä siis "sivuvastaista"...


      • maragrande1
        Sivutuuli kirjoitti:

        Lännenpuoleista sivutuulta melkein koko matka, lieneekä siis "sivuvastaista"...

        Varmaankin, on tunnin myöhässä.


      • Pit Stop
        maragrande1 kirjoitti:

        Varmaankin, on tunnin myöhässä.

        Tankkausreissuun Farossa mennyt aika näkyy myöhästymisenä.


      • Pit Stop
        Pit Stop kirjoitti:

        Tankkausreissuun Farossa mennyt aika näkyy myöhästymisenä.

        Tänään -LZK menossa ja paluu taululla Faron kautta.


    • bojolla +100 h

      Ihmeellistä kieroilua Finskiltä, verrattuna 757 Bojoihin. Paljon huonommat istuimet, vaikka istuinväli onkin vähän suurempi. Suurin moka on kollektiivisen infojärjestelmän puuttuminen, siis sen katossa olevan. Vuokrattavat pelitabletit hanurista. Loppuko rahat kesken, eikö ollu varaa ostaa infojärjestelmää?

      • 0-toleranssi

        TIedotettu jo aiemmin, että infosysteemit jälkiasennetaan joskus kesäkaudella.
        Jalkatila sama kuin ennen, ainakin istumillani paikoilla.


      • Rekarot
        0-toleranssi kirjoitti:

        TIedotettu jo aiemmin, että infosysteemit jälkiasennetaan joskus kesäkaudella.
        Jalkatila sama kuin ennen, ainakin istumillani paikoilla.

        Sen verran plussaa, että näissä kangaspenkeissä ei 6 h:ssa pyrstö puutunut, toisin kuin vastaavissa nahkajakkaroissa, tosin pehmusteiden painuminenkin vaikuttaa jotakin. Mutta iiian ahdas oli.


    • OH-LZL
      • Testfly

        25.4 UTC klo 16 käyty testilenkillä


      • OH-LZL
        Testfly kirjoitti:

        25.4 UTC klo 16 käyty testilenkillä

        2.5 alkaen Finnairin reiteillä.


    • Kärsimystä 321-231

      Ihan yhtä ahdas kuin bojo 757 ja viihdejärjestelmä pyrstöstä, ei ainakaan mitään järjestelmää ollut asennettuna lokakuu-14.

      • ilmailija1

        Itse asiassa sharkletissa istuinväli on uudentyyppisten kapeiden istuimien ansiosta
        pari tuumaa pidempi, koneen etuosassa tilaa on kuulemma sitäkin enemmän.
        Keskimittainen mies kyllä istui bojossakin sen 6 tuntia kanarialle aivan riittävän
        mukavasti. Mielestäni tämä on hyvin pitkälti turhaa valitusta, varsinkin kun
        ajatellaan että harva edes käyttää näitä lomalentoja useammin kuin kerran vuodessa.
        Sen sijaan ymmärrän kritiikin viihdejärjestelmän puutteesta. Lentoyhtiö on luvannut
        asennuttaa sellaisen vuoden 2014 aikana, mutta ainakaan vielä ei ole mitään ilmestynyt..


      • Ahdas kuin mikä
        ilmailija1 kirjoitti:

        Itse asiassa sharkletissa istuinväli on uudentyyppisten kapeiden istuimien ansiosta
        pari tuumaa pidempi, koneen etuosassa tilaa on kuulemma sitäkin enemmän.
        Keskimittainen mies kyllä istui bojossakin sen 6 tuntia kanarialle aivan riittävän
        mukavasti. Mielestäni tämä on hyvin pitkälti turhaa valitusta, varsinkin kun
        ajatellaan että harva edes käyttää näitä lomalentoja useammin kuin kerran vuodessa.
        Sen sijaan ymmärrän kritiikin viihdejärjestelmän puutteesta. Lentoyhtiö on luvannut
        asennuttaa sellaisen vuoden 2014 aikana, mutta ainakaan vielä ei ole mitään ilmestynyt..

        Eikä muuten ole yhtään enempää polvitilaa, käytännössä vähemmän kun polvet ei kestä olla tuota selkänojan peltiä vasten, toisin kuin "sohvapenkissä". Tämä on koettu ja kohta olevaan seuraavaan reissuun ostin väljemmät paikat tähän -231seen ts. edestä jossa bisnespenkityksen välit (koneilla lennetään myös reittilentoja).
        Tabletti oli ihan ok, tietysti lisähinta hieman ketutti. Oman kännykän kartasta GPSllä (toimii lentotilassa ja ikkunan vierestä pienellä odottelulla) voi sitten välillä vilkaista missä mennään ja mikä kaupunki se siellä alapuolella sattuu näkymään.
        Viihdejärjestelmät piti tulla seuraavissa huollossa.


      • Kärsimystä uudet 321
        ilmailija1 kirjoitti:

        Itse asiassa sharkletissa istuinväli on uudentyyppisten kapeiden istuimien ansiosta
        pari tuumaa pidempi, koneen etuosassa tilaa on kuulemma sitäkin enemmän.
        Keskimittainen mies kyllä istui bojossakin sen 6 tuntia kanarialle aivan riittävän
        mukavasti. Mielestäni tämä on hyvin pitkälti turhaa valitusta, varsinkin kun
        ajatellaan että harva edes käyttää näitä lomalentoja useammin kuin kerran vuodessa.
        Sen sijaan ymmärrän kritiikin viihdejärjestelmän puutteesta. Lentoyhtiö on luvannut
        asennuttaa sellaisen vuoden 2014 aikana, mutta ainakaan vielä ei ole mitään ilmestynyt..

        Olisitko ystävällinen ja perustele mikä on keskimittainen mies, ja missä on ne ns väljämmät paikat? Itse istuin meno rivi 8 tulo rivi 32 ja molemmat yhtä ahtaita, toki kun viikon elät täyshoidolla niin kasvaahan siinä elimistö:D näitä 321-231 käyttää myös paljon lentävät, ihmettelen vain että miksi sitä luvattua viihdejärjestelmää ei ole asennettu, kiskontaa 10€ tabun vuokraus. viikon sisällä Teneriffalle katotaan onko edistystä viihteen eteen tapahtunut.


      • Kotiläksyt
        Kärsimystä uudet 321 kirjoitti:

        Olisitko ystävällinen ja perustele mikä on keskimittainen mies, ja missä on ne ns väljämmät paikat? Itse istuin meno rivi 8 tulo rivi 32 ja molemmat yhtä ahtaita, toki kun viikon elät täyshoidolla niin kasvaahan siinä elimistö:D näitä 321-231 käyttää myös paljon lentävät, ihmettelen vain että miksi sitä luvattua viihdejärjestelmää ei ole asennettu, kiskontaa 10€ tabun vuokraus. viikon sisällä Teneriffalle katotaan onko edistystä viihteen eteen tapahtunut.

        Rivit 2-4 aina ja jotkut/jokin kone(et) riviin -8 saakka väljemmillä penkin väleillä
        http://www.finnair.com/go/Images/fleet/new/A321-231_seatmap.jpg

        Mutta kun paikat pitää etukäteen varata ja koneen näkee vasta portilla, niin paikat 5-8 on arpapeliä..., kun koneet vaihtelee eri reiteillä.

        Onkohan tullut 330/340 penkki ja viihdepäivitysten myötä aikalisä tälle viihdeprojektille..., no aina voi ottaa myös oman tabletin mukaan.


    • Jee, onneksi tuli varattua paikat riviltä 2 Teneriffan-lennolle, ei tainnut olla hukkaostos!

      • Rysä

        Teneriffan matka on aina hukkaostos.


      • Muuten hyvä

        Rivillä 2 on riski ödööreihin, eli rivillä 1 tarjolla vauvankoppa paikat...


    • blueroan1

      Niin, Rysä onkin niin chic, että matkustaa vaan Malediiveille jne! Eli pidä turpasi kiinni jos ei ole oikeasti asiaa!

      • blueraen1

        vituttaako köyhää blueroania kun joutuu aina Teneriffalle menemään?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1555
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1243
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1080
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      987
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      910
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      67
      829
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      815
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      754
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe