Piirtopöytä vai piirtonäyttö ?

Valinnan vaikeus

Digitaalinen taide alkoi kiinnostamaan.
Perinteisellä tavalla on tähän saakka taidetta harrastettu, lyijykynä, öljyvärit, vesivärit, pastellit ja taidelasi.
Netistä olen piirtopöytä ja piirtonäyttö videoita katsellut.
Huomasin vaan, että on sellaisia kannettaviakin tietokoneita, joissa on kosketus näytön lisäksi mahdollisuus piirtää kynällä tietokoneen näytölle, kuten piirtonäytöissä.
Ei vaan ihan heti viittis sellaista tietokonetta ostaa, kun tuli vähän aikaa sitten hankittua uusi pöytäkone, eikä silloin tullut tietokoneen hankintaa ajateltua siltä kantilta, että olis tuollaisen ominaisuuden ajatellut.

Piirtopöytä tuntuu vaan vähän etäältä, kun siinähän piirretään piirto alustalle, mutta mitään näkyvää ei alustalle jää siitä mitä on piirtänyt, vaan kuva piirtyy tietokoneen näytölle.
Kun taas piirtonäytölle piirtyy se kuva mitä piirtää, joten se tuntuu luonnollisemmalta, kuin piirtäisi paperille, jossa piirrettävä työ näkyy.
Sitä vain mietin, että kun piirtopöydällä ei näy se kuva mitä piirtää, niin eikö siinä ole vaikeutena piirtokynän kohdistaminen oikeaan paikkaan, kun kuva ei ole piirtopöydällä näkyvissä.
Piirtonäytöllähän kuva on näkyvissä ja kynän kohdistaminen oikeaan paikaan onnistuu helposti.

Piirtonäytön miinuspuolena on tietenkin hinta, muutenhan sitä heti voisi ostaa piirtönäytön, mutta hankintaa joutuu miettimään vähän pidempään.
Toisaalta, ehkä piirtopäytääkin oppiin käyttämään ja harjoittelun myötä sen käyttö luonnistuu automaattisesti.
Olihan sen tietokoneen hiirenkin käyttö alussa luonnotonta, jo hiiren osoittimen siirtely oikeaan paikaan tuntui hankalalta, mutta totuttelun jälkeen hiiren osoitinkin liikkuu kuin ajatus.
Mutta ei hiirestä ole kuitenkaan piirtämiseen.

3

1757

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusiodigitaiteilija

Hei!
      Mä itse aloin ihan tumpelona käyttää piirtopöytää pari viikkoa sitten, ja siihen tottui kyllä todella nopeasti (on siis perinteistä piirustus/maalaus kokemusta) vaikka ensin tuntui todella oudolta.
      Ensimmäiset yritykset oli ihan hirveitä, mutta kun jaksaa harjoitella niin sen käytön oppinee kyllä siinä missä muutkin taiteiluvälineet. Tai vaikka mulla ainakin vielä digitaaliset piirrokset on kyllä aika surkeita perinteiseen verrattuna, niin kuitenkin jo se ero ensimmäisten piirrosten ja parin viikon harjoittelun jälkeen on todella huima, tavallaan jos perinteisessä maalaamisessa menee monta vuotta tulla paremmaksi niin tolla piirtopöydällä se on nopeampaa.
      pistin bloginkin pystyyn asiasta, ja oppiminen alkaa mielestäni olla jo huomattavissa. Ja itse ostin suht edullisen piirtopöydän just sen takia, jos ei sitten pidäkään siitä niin ei haittaa myydä halvalla pois, mutta yllättikin positiivisesti
      http://digirommi.blogspot.fi/2014/02/wacom-intuos-pen-piirtopoyta-arvostelun.html

• hillevi4

Makuasia. Toiset työkaverit tykkää noista näytöistä kovastikin, itse en kertakaikkiaan tykkää. Plus näyttö lämpenee jonkin verran vaikka ei pitäisi.

Kannattaa mennä jonnekin missä voit testata ko. laitteita itse koska ei sitä oikeasti muuten tiedä kumpi sopii itselle.

Suosittelen wacomeita sekä harrastelija että ammattikäyttöön.

• aikaisoero

Kosketusnäytön resoluutio ei milloinkaan vastaa piirtopöydän resoluutiota joten aikamoinen laatuero tulee tehtyyn taiteeseen. Voisi verrata toisiinsa sormivärejä ja piirustuskyniä, kummalla saat silmät tehtyä kasvoihin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4622
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      180
      1897
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1600
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      124
      1125
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1081
    6. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1036
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      933
    8. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      52
      896
    9. Hyvää huomenta!

Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      872
    10. Mulla on tarkat korvat

Kuulin sun äänen ihan selvästi.
      Ikävä
      4
      838
    Aihe