Rintasyöpä ja stressi

Leilukka

Itse sairastuin rintasyöpään vaikean elämäntilanteeni jälkeen ja epäilen että sillä oli osuutta sairastumiseeni. Olen myös huomannut saman asian monen tuttuni kohdallani, että kovan stressin jälkeen tulee rintasyöpä. Elimistö on silloin jotenkin niin puolustuskyvyttömässä tilassa että syöpä iskee helpommin??

9

427

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi olla näin

      En tiedä onko näin,mutta uskon että stresillä on osuutensa. Mikä rintasyöpä sinulla on?

    • tyyitjgyttu

      Samanlaiset kokemukset ovat minullakin.Menetin monta läheistä lyhyessä ajassa

      • zxcvbnm,

        keitä silloin menetit? se ei varmaan ollut helppoa, jos monta läheistään menettää äkkiseltään.


    • Syöpäjärjestön infoa

      Miksi rintasyöpä syntyy?
      Rintasyövän syntyyn vaikuttavia tekijöitä ei kaikilta osin tunneta. Ne liittyvät kuitenkin hormonaalisiin seikkoihin, kuten synnytysten määrään, korkeaan ikään ensimmäisen lapsen syntyessä sekä alhaiseen kuukautisten alkamisikään ja korkeaan vaihdevuosi-ikään ja niiden myötä häiriintymättömien kuukautiskiertojen suureen kokonaismäärään. Vastaavia sairastumisriskiä lisääviä tekijöitä voivat olla myös pitkäaikainen hormonikorvaushoito sekä vaihdevuosien jälkeinen ylipaino ja/tai päivittäisen liikunnan ja energiankulutuksen vähyys. Noin 5 %:iin rintasyöpätapauksista liittyy periytyvä geenimuutos. Huomionarvoista on, että suureen osaan rintasyöpää sairastavista ei voida liittää yhtään edellä mainittua taustatekijää.

      • Nelly62

        Kun luin tämän infon sieltä löytyy monta faktaa oman rintasyöpäni mahdolliseen syyhyn.

        Ensimmäinen lapseni syntyi kun olin 36-vuotias ja toinen syntyi kun olin 42-vuotias. Vaihdevuosi-iän alkaminen, no jaa oliko niitä lainkaan ; ) Käytin vuosia hormoonikorvaushoitoa, jonka gynegologini määräsi niihin olemattomiin vaihdevuosiini. ja lopulta lopetti kuukautiseni hiukan erilaisilla hormoonipillereillä ollessani 56-vuotias. Ylipainoa minulla oli 48 - 55-vuoden välillä.

        Ainahan sitä tressiä pienyrittäjällä oli vaan en jaksa uskoa sen aiheuttavan rintasyöpää kenelläkään. Olisiko sisäelimet enempi alttiita reakoimaan tressiin kuin rintalihas, tiedä häntä?


      • rs2012.
        Nelly62 kirjoitti:

        Kun luin tämän infon sieltä löytyy monta faktaa oman rintasyöpäni mahdolliseen syyhyn.

        Ensimmäinen lapseni syntyi kun olin 36-vuotias ja toinen syntyi kun olin 42-vuotias. Vaihdevuosi-iän alkaminen, no jaa oliko niitä lainkaan ; ) Käytin vuosia hormoonikorvaushoitoa, jonka gynegologini määräsi niihin olemattomiin vaihdevuosiini. ja lopulta lopetti kuukautiseni hiukan erilaisilla hormoonipillereillä ollessani 56-vuotias. Ylipainoa minulla oli 48 - 55-vuoden välillä.

        Ainahan sitä tressiä pienyrittäjällä oli vaan en jaksa uskoa sen aiheuttavan rintasyöpää kenelläkään. Olisiko sisäelimet enempi alttiita reakoimaan tressiin kuin rintalihas, tiedä häntä?

        Tai sitten vain tämä BRCA gen mutatio.


    • bfhbffbvfgg

      Lapsien määrään aikä synnytyksen myöhäisyyteen vaikuta,tai ehkä osalla.Itse synnytin 3 lasta,ensimmäisen syntyessä olin vielä alle kaksikymppinen.Hormooneja en ole koskaan käyttänyt,ja liikuntaa harrasyan päivittäin

      • Ikävä tarina

        -ra sinä taas.Miten hoidot edistyy rintasyövän tällä jaksola,ootko saanut jo kaikki hoidot? Miten ne ovat menneet?Kerro kuulumiset.


    • V_2014_rs

      Tuore tutkimus kertoo juurikin siitä, mitä itsekin epäilin: krooninen stressi lisää syöpäriskiä:
      http://tieku.fi/laaketiede/uusi-tutkimus-stressi-siirtaa-syovan-turbovaihteelle
      tästä voi linkata tutkimukseen, australialaisen Monashin yliopiston tekemään.
      Ei taida olla vielä cancer.fi:n sivuilla, mutta toivottavasti pian!

      Minulla oli vuosikausien ylikuormitus työssäni, olin vielä haastavan murrosikäisen pojan yksinhuoltaja, siis täydellisesti yh. Pienipalkkaisen rahahuolet vielä lisäksi.
      Olisipa ollut mahdollisuus sanoutua irti, mutta mihinkäs siitä lähdet, varmasta työpaikasta. Kun se lapsikin piti elättää. Stressi alkoi jo v. 1995, jatkuen vuosia. Kunnes v.2014 elämä pysähtyi, työkiireet jäivät, koska piti keskittyä olennaiseen.
      Kävin toki aina välillä töissä, sairaalassakin jouduin kolmeen kertaan olemaan. Taxot ja xelodat oli sen verran kova yhdistelmä, että sain verenmyrkytyksen jne jne.
      Töissä piti käydä, koska pelkäsin, että sairasloma aiheuttaa sen, etten saa loppuvuonna palkkaa juuri ollenkaan.

      Nyt tunnen jotain pistoksia leikatussa kainalossa. Mutta työterveyshuoltomme ei hoida näitä "tissijuttuja" eikä alapään asioita. Outoa, mutta mikäpä ei nykyään olisi.
      Pitää vielä tarkkailla, osapoistohan on aina riskialttiimpi uusinnalle.

      Mutta älkää stressatko! Helppo sanoa, mutta vaikea toteuttaa tässä maailmassa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      334
      3310
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      226
      2053
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1642
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1467
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1346
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      286
      1257
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      82
      1088
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1081
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      83
      1043
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      149
      915
    Aihe