Itkukohtaus kylvyn jälkeen

äiti -84

Meillä on alle puolivuotias poikavauva. Jo pidemmän aikaa vauva on alkanut itkemään aina kylvyn/suihkun jälkeen, kun hänet laskee selälleen hoitopöydälle kylpyhuoneessa.

Ei johdu kylmästä….
Poika rauhoittuu yleensä nopeasti, kun hänet nostaa pystyasentoon, esim. syliin, eli kylmän tunteesta en voi uskoa, että olisi kyse. Itku ei myöskään ala uudestaan, vaikka hänet vie muualle asuntoon, missä on tietysti suihkutilaa viileämpi.

Ei johdu paikasta/käsittelystä…
Mielestäni makuuasentoon joutuminen tuo tämän tuskaisen olon. Normaalisti kuitenkin kaikki vaipan vaihdot, pepun pesut, ilmakylpy yms. samaisessa paikassa sujuvat oikein mukavasti, suorastaan riemulla joten alusta, paikka, käsittelytapani tai muukaan siihen liittyvä se ei ole. Reaktio tulee aina vain kylpemisen tai suihkun jälkeen.

Ei johdu nälästä….
Itse kylpyhetki sujuu aina mukavasti. Itku ei ala kun pojan nostaa syliin kylvystä vaan vasta, kun hänet laskee alustalle. Mikäli pojan koittaa kuivata ja pukea alustalla nopeasti, itku ehtii yltyä todella kovaksi ja sitten rauhoittumisessakin kestää jo pitkään. Mikäli pojan ottaa syliin pyyhkeessä ja vaikka syöttää ennen kun pitää pukeutua makuullaan, itku ei enää ala uudestaan. Nälästä kyse ei kuitenkaan ole, olen koittanut syöttää ennen kylpemistä ja sama reaktio tuli kylvystä noustessa.

Voisiko johtua vedestä onteloissa…
Pohdin voisiko ikävää tunnetta aiheuttaa esim. korviin tai nenään mahdollisesti roiskunut vesi, mutta miksi se tuntuisi niin kurjalta vasta selinmakuulla, eikä heti kun vettä on onteloon valunut...?

Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia?
Mistä ihmeestä tässä on kyse?
Mikä tähän voisi auttaa?

Olen kiitollinen kaikista kommenteista!

3

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äippäliini

      Minulle tuli myös mieleen ekana, että voisiko johtua vedestä korvissa. Voihan se olla, että selälleen joutuminen hulauttaa vedet syvemmälle korvaan tms. Tai sitten on yhden kerran tuntunut ikävältä ja muistaa sen pitkään, muidenkin kylpykertojen jälkeen.

      Tuli toisaalta mieleen myös se, että jos vauva nauttii kylvystä, niin itkee harmista kun kylpy loppui.

    • 324re

      Olisiko ratkaisua siitä, ettet laske häntä siinä hoitopöydälle vaan kietaiset vaikka pyyhkeeseen ja menette muualle asuntoon kuivattelemaan ja pukemaan esim. vuoteen päälle?

    • annepienisirkusfi

      Hei!

      Minäkin ehdottaisin, että on mennyt vettä korviin tai sitten ihan sitä, että harmittaa joutua pois ihanasta kylvystä.

      Jos teillä on rättipatteri tms. laita lapsen pyyhe siihen lämpiämään ja kietaiset hänet siihen, kun kylvystä nousee. Pidät hänet tovin aikaa sylissä, pystyasennossa (vesi valuu pois korvista, rauhoittuu lähellä sydämensykkeesi ääntä) ja lasket sitten vasta hoitopöydälle.

      Toivottavasti rauhoittuu, tsemppiä :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2281
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      121
      1673
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      13
      743
    Aihe