Mitä kuolema on?

Oikeaa tai hyvää vastausta ei liene olemassa, on vain erilaisia käsityksiä tapahtumasta.

Jos asiaa ajatellaan yksinkertaisesti ja käytännöllisesti, ilman uskontojen synnyttämää mystisyyttä, on asia näin.

Ihmisellä on ruumis jo syntyessään ja tämän sisällä "asuu" henki. Niin kauan kuin tämä "asumus" pysyy käyttökelpoisena, pysyy henki tässä liikkumaankin pystyvässä tilassa.

Kuolema on osa elämää, vain tapahtuma, jossa henki vapautuu ruumiin kahleista avaruuteen.

Ihmisen henki tulee siis avaruudesta ja päätyy sinne myös takaisin.

Mikään ateisti en ole, mutta uskontoja en kelpuuta mihinkään.

Uskontojen sijasta meillä pitäisi olla kaikilla usko Luojaan. Yksi usko poistaisi ristiriidatkin maailmasta.

74

368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Otsikon kysymykseen on vastattava vain: pitänee kokea se ennenkuin tietää. Mistään muusta en voi omakohtaisesti tietää varmuudella.
      Pari kertaa tosin olen elämäni aikana tuntenut poismenneen läsnäolon, mutta sitä en tiedä, mistä se on johtunut. Sillä hetkellä olin kyllä varma ja tunnistin, mutta eihän sellainen ole todistettavissa.
      Hyvä olisi, jos siirtyminen olisi jollekin henkiselle tasolle, mutta siitä tapahtumasta ei minulla ole aavistustakaan.

      Ei minua edes huolestuta mitä tapahtuu, kun lähdön hetki koittaa, on vaan todettava:Kerran syntyneen, on kerran myös kuoltava. Edessähän se vielä on. --- ihan jännältä tuntuu ajatus, voiko sitten sanoa, no, nyt se on takanapäin sekin:D

    • Mitäpä tuohon, se on luonnillinen tapahtuma, enkä aseta siihen mitään jatkotoiveita.
      Buddhan sanotaan lausuneen - en tiedä onko se totta tai jälkeenpäin kirjoitettua - näin: "Tutkikaa kaikkia opetuksia, olkaa omia lamppujanne - älkää hyväksykö mitään opetusta vain opetuksen antajan maineen tai auktoriteetin vuoksi. Älkää, vaikka antaja olin minä Buddha itse."

      Mielestäni käyttökelpoinen elämänohje, vaikka en katso kuuluvani buddhalaisiinkaan. Jokainenhan saa uskoa tai olla uskomatta, niin kuin haluaa ja tuntee tarpeelliseksi.

      • Käsitys kaiken yläpuolella olevasta lienee ominaista kaikille uskonnoille. Budhismi ja Hinduismi ovat henkiuskontoja, jotka tunnen ainakin nimeltä.

        Molemmat edellisistä uskovat uudelleen syntymiseen, joten hiissä henki siirtyy vaikkapa lehmään.

        Aivan toisenlainen on suhtautuminen kanssaihmisiin esimerkiksi Thaimaassa, Hyvin tutkiva ja kunnioittava katse on thaimaalaisella. Tuo tehdään kuin varmuuden vuoksi, kun ei tiedetä minkälainen ja minkälaisessa asemassa kohdattu henkilö on.


    • En usko

      Mikä ihmeen usko pitäisi olla?

      Usko, mitä se on?

      Usko, että olen, mikä olen, olenko mikään?

      • Makriina ek

        Siitä erikoista ihmisen asenne, että nekin, joilla ei ole vakaumusta tai uskoa tuonpuoleiseen, saattavat sanoa läheisensä kuoleman jälkeen, että hänen on nyt hyvä olla, tai jossakin perhetilaisuudessa tuntea, että hänen henkensä oli läsnä tässä tilaisuudessa.

        Kuitenkin tulevaisuus kiinnostaa. Mitä enemmän ikävuosia kertyy, sitä vähemmän kuolemaa arkailee. Onhan tässä jo kaikki koettu elämän aikana.
        Monet läheiset ovat jo lähteneet. He tietävät, millaista se on.


    • *Kukkahame*

      Kuolema on kehon toimintojen loppu, tämän hienon maanpäällisen kropan rauhoittuminen haudan lepoon.
      Ajatelkaas mitä kaikkea kehossamme on tapahtunut välillä syntymä - kuolema,
      opimme paljon ja opetamme lapsemme paljolti omiin tapoihimme, näinhän se on luonnollista.
      Mitä kaikkea muistamme tai osaamme kuolema pyyhkii pois ja läheisillemme jää
      muistot.

      Hindut ja budhalaiset muistavat kuolleita läheisiään kukkasin ja tuohuksin1), jopa joka päivä ainakin aamuisin sytytettiin 3 tuohusta ja kaunis kukkasidos asetettiin entisen paikalle.
      Siinä paikassa oli joka aamu useita samaan aikaan tekemässä tuota toimitusta.

      1) voi sillä yrttipuikolla olla parempikin nimi, en ainakaan nyt muista.
      Salaperäisyys verhoaa edelleenkin kuolemaa ollaan sitten missä uskonnossa tahansa.

      • Makriina ek

        Hindut ja buddhalaiset syntyvät uudelleen. Eletystä elämästä riippuu seuraava elämä. Sen paremman uuden elämän saat, mitä paremmin olet tämän nykyisen elämäsi elänyt.

        Kristinoppi ei tunne sielunvaellusta. Kristitty elää elämänsä vain kerran.


    • Maailmassa on lukemattomia uskontoja, mutta vain yhdessä on "uskon alkaja ja täyttäjä" kuollut puolestani ja voittanut kuoleman nousemalla kuolleista ja lunastamalla Häneen uskoville iankaikkisen elämän.

      Katsoin televisiosta jotain ohjelmaa, missä uuden uskonnon eräs "perustajajäsen" kertoi, että Luonto on heidän uskonnossaan Jumala. Luonto on luotu ja sen luoja on Jumala, joka ilmestyi Jeesuksessa maailman Vapahtajaksi.

      Raamatussa sanotaan , että tomu(siis ihmisen ruumis) menee maahan, mutta Henki
      palaa Jumalan tykö, joka on antanutkin iankaikkisen kuolemattoman hengen ihmiselle.

      • Minäkin aloin lukea raamattua, mutta lopetin kun jo vanhassa testamentissa kerrottiin avaruuden miehistä, jotka ihastuivat maan ihaniin naisiin jne. Me olemme siis avaruuden ihmisten puolijälkeläisiä.

        Kyllä sinä, anlis3 , uskot oikein, mutta uskot uskontoon, joka on tehty ihmisten alistamiseksi


    • Vanha Testamentti saa minutkin joskus kyselemään epäuskoisesti, että kuinka noin voi olla, tai on voinut olla, mutta sitten palaan Uuteen Liittoon ja sen lupauksiin."Tämä on uusi liitto minun veressäni", sanoi Vapahtajamme viimeisellä ehtoollisella.T
      Kaikki laki, mitä Vanhassa testamentissa pantiin ihmisten täytettäväksi, tuli täytetyksi ristillä kun Jeesus sanoi: "Se on täytetty"

      Ihmettelin aikoinani, että miksi sellainen käskyjen kuorma pantiinkaan ihmisen noudatettavaksi, mutta nykyisin ymmärrän, että ihminen, jolla on ilmeinen taipumus pahuuteen ja tottelemattomuuteen, ei päässyt, eikä pääse sovintoon Jumalan kanssa muutoin kuin Jeesuksen uhrikuoleman kautta.

    • 20-20

      Tiedän kuoleman kaikki vaiheet tuntia vaimoani kädestä pitäen.

      Uskon vain sen mitä näen ja kuulen.

      Hän oli mukana elämässäni noin puoli vuotta erilaisilla tapahtumilla joilla on monia todistajia.

      Hän lähti 2007, nyt on 2014 hän on tavallaan meidän elämässä aina.

      Erosin kirkosta heillä on vain raha ja korko===jumala.

    • olen saanu -

      suuren USKON lahjan Jumalata, itsessäni olen hyvin vajaa ja heikko ihminen , mutta jumala minussa on vahva,




      Ruunelle =

      Uskon vahvasti Jumalaan Jeesukseen ja kolmiyhteiseen pyhäänhenkeen,
      jumala on olemassa, me pääsemme Jumalan valtakuntaan vain jeesuksen kautta, Jumala on lähettäny enkelit eli pyhäthenget meitä ohjaamaan ja suojelemaan oikeaan,
      raamatun sana on totuus, vain totuuteen kun luottaa olemme jumalan omia,
      jokaikinen ihminen tietää sisimmässään mikä on totuus, kun vain uskaltaa antaa itseleen luvan sen oivaltaa,
      tutuus tuo valtavan rauhan ihmisen elämään,
      kuka sen oivaltaa on oikea uskovainen,
      usko on valtavan suuri lahja jumalata vajavaiselle ihmiselle,

      • 9-10

        Usko on ihmisen joilla ei ole järkeä nähdä asian.

        Ei ole mitään jumalaa, jumala olet sinä itse elämässäsi.

        Totuus kyllä sinullekin tulee kun on aika......


      • pois nukun -
        9-10 kirjoitti:

        Usko on ihmisen joilla ei ole järkeä nähdä asian.

        Ei ole mitään jumalaa, jumala olet sinä itse elämässäsi.

        Totuus kyllä sinullekin tulee kun on aika......

        kiitollisena ja tyytyväisenä elämääni,




        9-10

        se on sinun uskosi ,

        jokainen tulkoon uskollaan onneliseksi,

        kuolema on vielä arvoitus,
        mutta mun mielikuvituksissa kuolema on siirtymistä ajata ijäisyyteen,
        näen sieluni silmi oman puolison jo mua siellä odottamassa,
        sekä kaikki rakkaat läheiset jotka ovat jo rajan toisella puolen, isäni, äitini mummoni ja kaiki kaikki muut sukulaiset, varmaan myös entiset tutavat ja ystävät sekä työkaverit, ym. setiä , tätejä ym, ja niitä on paljon en jaksa luetella niin valtavaa määrä rakkaita ihmisiä entisestä elämstäni jotka ovat saaneet kutsun jo ajat sitten tuonpuoleiseen,


    • "Totuus tulee sinullekin kun on aika", sanoi nimimerkki 9-10.
      En voi kiistellä asiasta, joka jos mikä, on yliluonnollinen ja näkymätön.
      Kokemuksestani voin kuitenkin sanoa, että järjellä ei ole asian kanssa paljoakaan tekemistä. Jos järkeilemällä olisin saanut uskon lahjan, en voisi uskoa.
      Emme voi järjellämme ymmärtää Jumalaa. Ei kannata edes yrittää.

      • olen saanu uskon -

        lahjan ,,, kiitos siitä



        hienoa anlis 3 noin juuri on minulleki käyny, kuten aiemmin kirjoitin saaneeni suuren lahja luojaltani
        se tuli kuin ihme,
        olin vuosikausia rukoillu jumalaa iltaisin,
        eräänä ilatan rukoillessani jälleen huoneeseen tuli valtavan kirka hetki sänkyni viereen, sen jälkeen en ole ikinä tuntenu yksinäisyyttä eikä ikinä ole tapahtunu mitään pahaa elämässä, koen että aina on jokin näkymätön suojelia mukan menin mihin ikinä tahansa,

        raamatussakin sanotaan jotenki näin

        " vaikka minä vaetaisin pimeässä laaksossa en minä mitään pelkäisi sillä jumala on minun kanssani "


    • --------------------

      Usko ja uskonto ovat kaksi eri asiaa.Monet näyttävät sekoittavan ne.

      • 5-3

        Pelkään kirjoittaa kaikkea totuutta, sillä ihmisillä ei ole uskoa nähdä totuutta.

        Sanon vain Raamattu ja se on paskaa, raamatussa on vain raha se on Aina ollut.

        Tämä minun osalta on loppu.


      • oliko sulle uutta?

        kuulehan viiiva -----------------------

        heh , niinkuin jokainen ei tuota jo tietäis,


    • Nikille"katkoviiva", tai viiva, miten vaan:Täysin samaa mieltä!

      Kauniissa hengellisessä laulussa sanotaan: "Usko Jeesukseen on enemmän kuin mielipiteet maan, se on enemmän kuin osaamme me ajatellakaan. Se on rakkaudella ojennettu käsi Jumalan, johon tarttumalla elää uskallan".

      Omana lisäyksenäni vielä. Kuolla uskallan.
      Hyvää yötä kaikille!

      • 2-20

        Ketä Juusus nai????

        Maamattu on nolla. Siinä mikä on totuus!

        Te apinat suomessa teillä ei ole järkeä.

        Tieto on pois nollilla!


      • 7-6
        2-20 kirjoitti:

        Ketä Juusus nai????

        Maamattu on nolla. Siinä mikä on totuus!

        Te apinat suomessa teillä ei ole järkeä.

        Tieto on pois nollilla!

        Suomi on huora koko maa kaikessa ajassa--- 2014 00: kaikessa ajassa.

        Suomi on nolla EU:ssä pieni apina kokonaisuudessa.


    • Meidän tämän päivän lehdessä lukee,että terveyskeskus on vanhusten saattohoito
      paikka. Eihän se ole muuta,kuin kolhoosi josta puhuimme muutama-aika sitten.

      Vanhusten palvelutalossa,kun ei pärjää enää sitten saattohoitoon terveyskeskukseen. Minusta on kylmää kyytiä,olen joskus jotain tuttua käynyt katsomassa ja muutaman kerran itsekin tipassa siellä ollut.
      Luettuani lehden tuli ihmeellisiä tuntemuksia,kun monet tuoksut on samassa huoneessa,niin sellaiseen odottamaan kuolemaa.

      • läsnä ollut

        Monikin omaisistani on kuollut terveyskeskukesn vuodeosastolla , eikä ole ollut mitään pahaa sanottavaa, päinastoin. On saatu oma huone, jossa me läheiset olemme saaneet valvoa kuolevan vierellä ja hyvästellä rauhassa. Kuolevat ovat saaneet hyvää ja hellää hoitoa niin lääkäreiltä kuin hoitajilta, kaikki mahdollinen kivun lievitykseksi on tehty. Olemme kiittäneet kuolinilmoituksissa hoitohenkilökuntaa


    • Vai niin.

      Nyt Keski-Afrikan kristityt uskovaiset ovat murhanneet toisenuskoisia valtavia määriä.
      etninen puhdistus, kun uskovat väärin
      eivät lopu uskonsodat maailmasta

      • Justiiiiii

        ja nyt valloitetaan Suomea islamistien rynnäköllä
        ja sitten ( heitin mielestää) vääräuskoiset tapetaan


    • Siellä tietävät

      mitä kuolema on.

      • Jokainen elollinen olento, joka tänne maailmankaikkeuteen syntyy, on ikuinen ja sellaisena kiertävä.

        Henki jatkaa matkaansa ikuisuuden tiellä. Ylisuurta naiiviutta on uskoa sen kohtaavan ketään missään.


      • Makriina ek
        Ruuneperi kirjoitti:

        Jokainen elollinen olento, joka tänne maailmankaikkeuteen syntyy, on ikuinen ja sellaisena kiertävä.

        Henki jatkaa matkaansa ikuisuuden tiellä. Ylisuurta naiiviutta on uskoa sen kohtaavan ketään missään.

        Sanotaan, että ihminen on 90 % vettä. Tiedä häntä, onko sanonta oikein, mutta ihmeellistä ajatella, että vesi kiertää ikuista kiertämistään luonnossa, se ei lisäänny eikä vähene. Olemme osa luonnon kiertokulkua.
        Onko meillä sitten se kuolematon ja aineeton henki, siitä saamme tiedon vasta kun maallinen olentomme palaa tarpeettomana luontoon.


      • Noinhan asia on.
        Makriina ek kirjoitti:

        Sanotaan, että ihminen on 90 % vettä. Tiedä häntä, onko sanonta oikein, mutta ihmeellistä ajatella, että vesi kiertää ikuista kiertämistään luonnossa, se ei lisäänny eikä vähene. Olemme osa luonnon kiertokulkua.
        Onko meillä sitten se kuolematon ja aineeton henki, siitä saamme tiedon vasta kun maallinen olentomme palaa tarpeettomana luontoon.

        Joskus ihmetyttää miten paljon on ajatusta eläimilläkin
        aivan selvästi on , aivot niilläkin ja järki päässä.
        onko kasveillakin se tulee mielee.
        Nythä ne ristityt siettä afrikassa pakottavat niitä eriuskoisia
        uskomaan että parituhatta v sitten ristus kuoli heidä pahhain tekojensa vuoksi.
        niitä on paljon tapettu nyt kun eivät usko.
        Niinku suomessaki viime vuosituhannella.


      • Lähetyssaarnaajat
        Noinhan asia on. kirjoitti:

        Joskus ihmetyttää miten paljon on ajatusta eläimilläkin
        aivan selvästi on , aivot niilläkin ja järki päässä.
        onko kasveillakin se tulee mielee.
        Nythä ne ristityt siettä afrikassa pakottavat niitä eriuskoisia
        uskomaan että parituhatta v sitten ristus kuoli heidä pahhain tekojensa vuoksi.
        niitä on paljon tapettu nyt kun eivät usko.
        Niinku suomessaki viime vuosituhannella.

        ovat antaneet niille kristityille afrikkalaisille kunnon nimiäkin oikein: Uuno ,, Eemeli, Saima ja Hilima ym.


    • ???

      Ai tarkotatko ettei henkilöys säily??

    • Lorena*

      Kuolema - Exitus on elämänloppu. Ensin menee koomaan ja hetken kuluttua tulee viimeinen uloshenkäys jota korahteluksi myös kutsutaan, siis keuhkot tyhjentyvät ilmasta. Maallinen tomumaja on siinä, sielu liitää kohti äärettömyyttä.

      Uskon Korkeimman Luojaan, joku on joka elämän mutkaisilla teillä kohtaloamme ohjaa.

      Ystäväni vakaumuksellinen uskossaan sanoi, Orionin tähtisumussa on musta aukko joka johtaa..........en ymmärrä minne ?
      https://www.google.fi/search?q=orionin tähtisumu&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=Ijj7UqLIGsO6ygPUqICgDw&sqi=2&ved=0CCkQsAQ&biw=1821&bih=857&dpr=0.75

      • Kyllä siinä henki lähtee kun ihminen kuolee. Olen ollut läsnä kun äitini, siskoni ja yksi veli kuolivat. Viimeinen henkäys ulospäin, siihen loppui elämä. Nyt nämä nukkuvat samasa haudassa, äitini arkussa, ja toiset polttohaudattiin. Hyvin rauhallisesti kuolivat hoitolaitoksessa ja terveyskeskuksessa. En pelkää kuolemaa.
        Elän vain päivän kerrallaan.


    • Kuolema on osa elämää. Lukuisia kertoja olen joutunut olemaan läsnä ja kohtaamaan kuolevan ihmisen. Ja surevat omaiset.
      Ajattelin että turtuukohan tähän asiaan- sitten kun anoppini kuoli, tiesin ettei koskaan siihen totu eikä turru. Kun surulta ja itkulta ei meinannut eroon päästä.
      Myös oman veljeni ja äitini kuoleman hetkellä olin paikalla, lähellä viimeiseen henkäykseen saakka.
      Elämä päättyy kuolemaan. Ei kukaan ole tullut sanomaan sieltä mitään, paitsi unissa ja mielikuvissa. Erään tuttavan poika kuoli kolarissa nuorena. Suru oli suuri ja vaikea kohdata . Pojan äiti aina kertoi että kuollut oli käynyt taas kotona ,selvästi oli jäljet kun sängyn päällä oli istunut.
      Kaikki mielikuvat jotka auttaa pääsemään jotenkin eteenpäin surun kanssa on hyväksi. Uskonkin että kaikenlaiset tuonpuoleisen "ilmiöt" on enempi meitä varten jotka jäämme tänne suremaan pois lähtenyttä.
      Eikä siinä mitään pahaa, me jokainen koemme kuoleman ja surunkin, vähän eritavalla.
      Uskon olevan jokin korkeampi voima joka meitä ohjaa. Jotkut asiat menevät siten ettei niille itse mahda mitään.
      Mihinkään yliluonnolliseen en jaksa uskoa.

      Uskontohan on ollut kautta aikojen se millä eniten hallitaan ihmisiä, määrätään, jopa häväistään (uskon varjolla ). Sen nimiin kaikki tuntuu olevan sallittua. Kuten on viimeaikoinakin tullut julki poikien raiskauksia ja kaikenlaisia törkeyksiä hengen riistosta alkaen.
      Uskon pitäisi olla hyvää puhdasta ja aitoa, suvaitsevaa ja toista kunnioittavaa.
      Onkohan sellaista elämää ja uskovaa enää olemassakaan ?

      • Juuri noin on,

        ja esim. Aira Samulin kertoi elämässään nuorena olleesta uskovaisesta ihmisestä joka oli paha.


      • Makriina ek
        Juuri noin on, kirjoitti:

        ja esim. Aira Samulin kertoi elämässään nuorena olleesta uskovaisesta ihmisestä joka oli paha.

        Usko ja uskonto sekoittuvat usein kokonaisuudeksi, jonka sisällä ja varjolla on oikeus oman vakaumuksen mukaisesti tehdä mitä kummallisimpia asioita. Toisuskoisten sortaminen ja väkivallan käyttö on hyväksyttävä uskonnon nimissä.

        Moni uskonto on niin täynnä sääntöjä, että jopa tervehtiminenkin on opeteltava oikeaoppiseksi, että valaistut ja korotetut tunnistavat toisensa.
        Palvontamenot ja rukoussessiot on määrätyn kaavan mukaan läpikäytävä, ja rukouksia on oltava määrätty määrä vuorokaudessa.

        Aina olen ihmetellyt, miksi jumaluus vaatii tämän kaiken, kun kuitenkin korostaa että ihmisen pitää itsensä olla vaatimaton ja toisia palveleva, ilman omanvoitonpyyntiä, kaiken anteeksi antava, nöyrä, ynnämuuta jaloa tunnetta.

        Onneksi meillä on tämä Luther, joka karsi pois kaiken krumeluurin jumalanpalveluksesta ja antoi ihmiselle oikeuden omaan jumala-suhteeseen.
        Emme enää karsinoi toisiamme sen mukaan kuinka hurskaita olemme tai emme ole. Joululaulukin sanoo: ..."Jumalan sanan valoa, JOS sieluin kirkastuu."
        Epäilijöitä ja epäröiviä lienee suurin osa kansasta. Ei heidän silti tarvitse olla ateisteja, vaan kysyviä ja etsiviä.
        Ehkä kaikki sitten lopuksi jokaiselle kirkstuu.


    • Meri-Kukka 98 kirjoitti, että uskon pitäisi olla hyvää puhdasta ja aitoa, suvaitsevaa ja toista kunnioittavaa,
      Olen samaa mieltä, mutta uskovainen ihminen on kahden maan kansalainen.Täällä maailmassa elämme kaikkien samojen voimien alaisina kuin hekin, joilla ei ole uskoa.
      Tämä ulkoinen olemuksemme ei pyhity koskaan, vain se mikä on kuolematon, eli henkemme saa monissa tapauksissa hallintavallan, joten valintatilanteissa valitsemme pahan sijasta hyvän.
      Minunkin mielestäni uskonnollisista ihmisistä löytyy monesti paljon enemmän pahaa kuin heistä jotka tunnustautuvat ateisteiksi.
      Mitä siis on tapahtunut?! Luullakseni ei mitään Hengen alueella. Sama vanha "aatu" saa hallita ja vaikuttaa, sillä uskoon tulo on Jumalan Hengen aikaan saama mielen muutos, jonka seurauksena tekomme ja ajatuksemme muuttuvat paremmiksi kuin ennen uskoon tuloamme. Ei kuitenkaan niin hyviksi kuin meri-kukka toivoi. Itse en täytä kriteerejä, mutta luotan, että Hän joka on aloittanut minussakin hyvän työn, on lupauksensa mukaan auttava maallisissa kilvoituksissa.

      • perämies ykkönen

        Kaiken edelläolevan pohdinnan jälkeen, laitan minä sen oman runoni vuodelta 2009, aamuyön tunteina syntyneen. Tuossa runossa ilmenee suhteeni kuolemaan
        ja sen jälkeiseen elämään, spontaanisti, vaistonvaraisesti ja ilmeisen tunnekuohun vallassa.

        Sitten kun minua ei enää ole,
        olen silti.
        Itämeren hiekalla istuessasi
        olen seuraava aalto,
        joka hellästi varpaitasi suutelee.
        Meren luodon mäntynä,
        jonka ympärille
        voit kätesi kietoa,
        minä sinua lohdutan.
        Kun metsässä kuljet,
        siinähän minä
        pehmeänä sammalena,
        jonka syliin voit
        turvallisin mielin
        heittäytyä lepäämään.
        Viljapellossa olen.
        Ota tähkä
        ja paina se hellästi
        sydäntäsi vasten
        Siinäkin minä olen.

        Mutta nyt olen
        vielä tässä
        lämpimänä ja vahvana..
        Lapseni,
        minä annan Sinulle
        uskoa elämään.


    • Tiedetään

      Uskoon tulo on sama kuin rakastumisen kemiallinen tapahtuma, rakastuminen mielikuvitushahmoon.

      Tapahtuu elämän vaikeassa hetkessä.

    • Tottahan tuo, monta ihmistä on uskoon tulo pelastanut. Alkoholistit päässeet kuiville uskoon tulon kautta sekä paljon muuta. HYvä niin .
      Mutta miksi Jumala sallii niin paljon pahaa ja eriarvoisuutta, hänen joka on laupeuden jumala, pelastaa ja auttaa meitä ihmispoloisia..
      lisäksi monilla on oma jumalansa. mm. Epyptiläisillä oli aurinko jumalana.
      joskus ,kauan vuosiasatoja (niin oppaat kertoivat ) sitten. Sieltä se jumala nousi joka aamu taivaan rannalta pelastamaan ja auttamaan ihmisiä.
      Jokainen voi uskoa oman mielensä mukaan, en toki kumoa kenenkään mielipidettä, kaikki on arvokkaita.
      Enkä mikään ateistikaan ole. Ajattelen vaan omalla järjelläni näin.
      Monilla asioilla on oikea selitys.

      Nyt on vähän kiire, pitää taas joutua päivän asioihin- apteekkiin ja kauppaan . Kampaamo aikakin odottaa ...
      Hyvää päivän jatkoa kaikille tasapuolisesti.

    • Ramoona*

      Kuolema kuuluu elämään , se on väistämätön jokaiselle elolliselle. Eino leinon sanoihin voin asian kiteyttää : "Maa maahan jään, mutt´ henki taivahalle". Taivaan voi käsittää avaruutena, uskontojen paratiisina, jopa maanpäällisenä onnen tyyssijana. Eräässä virressä sanotaan niinkuin minäkin ajattelen : "ikirauhan antaa, valoon jään."

      Olen nähnyt rauhallisia, kauniita läheisten siirtymisiä rajan taakse. On lohdullista nähdä, miten vainajan kasvot raukeavat lepoon ja rauhaan. Vainajan pukeminen arkkuun on kunniatehtävä , kädet yhteen ja kukka rinnalle. Kukat ja kynttilät sopivat ihmisen matkan varrelle syntymästä kuolemaan, ei voi kuvitella juhlia ilman niitä. Vainajan arkku ja hautakumpu kukkameren peitossa on lohdullinen ja kaunis näky, joka jää silmiin poismennyttä saattaneille. Muistotilaisuudessa kuvan molemmin puolin kynttiänliekit muistuttavat elämänliekistä, joka jokaiselta aikanaan sammuu. Elävät liekit ja kukat myöhemminkin kuolleita muistellessa tuovat heidät lähelle. He jättivät tänne jäljen, rakkaus jää aina jäljelle , vaikka kaikki muu katoaa.

    • heti 70v

      Kaikki pelot, myös kuolemanpelko hävisi lapseni kuoltua.
      Mitä voi enää pelätä kun on pahin mahdollinen tapahtunut, nähdä lapsensa syntymä ja kuolema.
      Tuonpuoleisesta en tiedä, sen näkee sitten, tai ei näe mitään.
      Kuolemaa ei juuri ajatella, se koskee aina muita, ei itseä. Kai ihminen on rakennettu niin että tuntee olevansa kuolematon, kai.

    • On vaikea ymmärtää sitä, että uskonto ja usko käsitetään samaksi. Uskontoja on lukemattomia, mutta on olemassa vain yksi usko, mikä se on, en tiedä..

      Kristinusko on selvästi harkiten tehty oppirakennelma.

      Varhaiset oppineet ihmiset löivät päänsä yhteen ja rupesivat pohtimaan miten voidaan hallita tuo oppimaton ja tietämätön kansa.

      Joku suurempi voima oli helppo määritellä ja niin nykyinen Jumala syntyi.

      Uskottavuuden kannalta piti aikaansaada jotain sellaista joka vakuuttaisi tämän uskonnon vedenpitävästi uskottavaksi.

      Keskustelun jälkeen päädyttiin aikaansaamaan poika Jumalalle, työnimeltään Jeesus.

      Nyt syntyi kuitenkin pulma uskottavan Pojan synnyttämisessä.

      Minä tiedän, sanoi uskontosuunnittelun varajäsen B. Synnytetään Jeesus jonkun neitsyen poikana. Kuulostaa hyvältä, sanoi jäsen C, mutta miten tuo neitsyt saatetaan raskaaksi?

      Suuri hiljaisuus syntyi uskontosuunnittelijoiden keskuuteen kunnes Pääsuunnittelija itse keksi. Määritellään Pyhä Henki siittäjäksi, säilyy immenkalvokin ehyenä, niin kuin meidän kirjasamme, Raamatussakin, tullaan sanomaan

      Oikein hyvä, totesivat kaikki yhdessä, tuota ei kukaan voi kuin uskoa.

      Näin se tapahtui.

      • Makriina ek

        Uskonnon laatiminen perustuu vanhoille legendoille. Esimerkiksi vedepaisumuskertomus on löytynyt joistakin vanhoista kirjoituskääröistä jopa arkin piirroksella varustettuna, vuosituhansia ennen ystävääme Nooakkia.
        Neitsyt on synnyttänyt useammassakin uskonnossa.

        Kristinusko on parhaimmillaan kuitenkin parannettu painos aikaisemmista verisistä uskonnoista, jotka siunasivat vääräuskoisten tappamiset jumalan nimeen.
        Mutta etsikkoaikansa kristinuskollakin on ollut. Ajatellaan vain keskiaikaista inkvisitiota, joka järjestelmällisesti kidutti ja tuomitsi kuolemaan toisinajattelijat kerettiläiset, muun uskoiset, juutalaiset, ja erirotuiset maahanmuuttajat.

        Aika on kuitenkin tuonut tullessaan ymmärrystä ja inhimillisyyttä uskontoonkin, mutta kamalalta tuntuu, kun huomataan ääriuskoisten lisääntyvän painostuksen islamaistisissa maissa, ja kristinuskon nimissä tehdyt joukkomurhat Afrikassa.

        Koulutus on ainoa tapa herättää yhdenajatuksen liikkeet huomaamaan, että he eivät ole ainoat oikeassa olevat. Moni uskonto sitä paitsi on otettu politiikan käsikassaraksi. Joka vastustaa politiikkaa ja politiikkoja, vastustaa Jumalaa!

        Mitä tähän sanoo se Jumala, joka maailman loi aikojen alussa? Tähänkö hän on pyrkinyt? Vai karkasiko ihminen omille teilleen?


      • Ex-kristitty

        Ruuneperi, sinä kerroit meille absoluuttisen totuuden, juuri noinhan Kristinuskon on täytynyt syntyä - tunnustaudun uskolliseksi opetuslapseksesi!


    • MMXIV

      Höpsistä Ruuneperi, tässä ketjussa käsitellään kuolemaa, ja mitä se on kenenkin mielestä.

      Teehän ihka uusi satu!

      • 2014 jK.

        Ruuneperi vie lukijoita kun litran mittaa, siihen suuntaan mihin haluaa asian kohdistuvan !


      • Makriina ek
        2014 jK. kirjoitti:

        Ruuneperi vie lukijoita kun litran mittaa, siihen suuntaan mihin haluaa asian kohdistuvan !

        Osallistu keslusteluun sinäkin.
        Tämä on monipolvinen ketju, joka osoittaa, että kuolemakin on osa elämämme kulkua.


    • Rea Listi

      Elämä loppuu, kun kuolema koittaa. Ja se siitä.
      Silloin on ihmisen aika antaa paikkansa seuraavalle.

    • Mitä on kuoleminen?

      Oikea realisti tietää, että kenelläkään ei ole mitään varmaa tietoa asiasta. Silloin siitä ei voi sanoa yhtään mitään varmaa, koska mitään varmaa tietoa täällä maan päällä aiheesta ei ole. Tai voihan sitä tietysti sanoa mitä vain, jos haluaa kuuluttaa muoalimalle omaa tyhmyyttään ja tyhjyyttään eli hengettömyyttään.

      • tunne oma arvosi

        Kai sinulla on vara antaa ihmisen olla omaa mieltään. Kukin puhuu vain omalla suullaan.

        Minusta suurinta tyhmyyttä, on halveksia muita ihmisiä.
        Minä esim. en ole koskaan ollut virran vietävä.


      • Alan tuntea
        tunne oma arvosi kirjoitti:

        Kai sinulla on vara antaa ihmisen olla omaa mieltään. Kukin puhuu vain omalla suullaan.

        Minusta suurinta tyhmyyttä, on halveksia muita ihmisiä.
        Minä esim. en ole koskaan ollut virran vietävä.

        Öööö ... Missä kohtaa siinä halveksittiin? Mielestäni ihmisen halveksiminen on aivan eri asia kuin sanoa suoraan, mitä mieltä on hänen ajatuksistaan ja / tai käsityksistään, sillä niitä voi, saa ja tulee muokata, vaikuttaa niihin ja toivoa, että vääränlaiset muuttuvat parempaan suuntaan.

        Vain rohkea immeinen uskaltaa, muut kaunistelevat, kiertelevät ja kaartelevat ja se on tyhmyyttä jos mikä. Huomaa, että miekään en ui virran mukana - vaan vastavirtaan.


    • En kauhistele, enkä "jeesustele" ateistien, enkä suoranaisten pilkkaajien asenteita ja sanomisia, sillä usko on suuri lahja, se on armo, jonka vastaanottajan on nöyrryttävä lapsen kaltaiseksi. Niin Jeesus sanoi. En usko Hänen tarkoittaneen naiviutta, vaan avoimuutta , vilpittömyyttä, joka on täysin vierasta useimmille ihmisille.
      Uskovaisen ihmisen esikuva on Hän, joka oli todella nöyrä. Syntyi talliin, kuoli ristillä ja eli maanpäällisen elämänsä palvellen lähimmäisiään..
      Eihän sellainen korskealle ylpeälle ihmiselle sovi.

      Jos Ruuneperi ei pidä minua liian tunkeilevana, niin kysyisin häneltä, että minkälaiseksi hän kuvittelee Luojan, johon uskoo.
      Onko Luoja, jokin kohtalo, tai karman laki. Oliko Luojamme jo olemassa silloin kun kirkkoisät "muokkasivat" kristinuskoa, suunnittelivat Jumalalle pojan ja "sepittivät" neitseestä syntymisopin?

      • Ne kirkkoisät

        ajattelivat vain omaa valtaansa ja sen mukana tulevia etuisuuksia. Lähetyskäsky sisällytettiin ´kristinuskoon '' jotta sen valta saataisiin pysyväksi ja leviämään laajalle.
        Paavilla on aina ollut punaiset kengät, kultaa ja purppuraa viitoissaan, samoin piispoilla ja papeillakin oli oikein oma sääty, paljon maata viljelevän rahvaan yläpuolella koeat asuukset ja paljon hyvää kaikkea. siellä sitten pedofiliaa ja muuta sen kaltaista.


    • Olet oikeassa. Ihmisen käsissä asiat menevät lähes pääsääntöisesti pilalle. Vallanhimo ja muiden alistamisen halu istuvat kuin nenä päähän silloin kun joku pääsee sellaiseen asemaan, että voi terrorisoida muita ihmisiä. Keskiajalla kirkko oli sellainen instituutio, joka kidutti ja murhasi "kererreläisiä".

      Mielestäni katolilainen kirkko on edelleenkin syyllistynyt vääränlaisiin oppirakennelmiin, sanoisin, luonnottomuuksiin. En voi mitenkään ymmärtää luostarilaitoksen tarkoitusta, en pappien selibaattia. Tosin katolilaisissakin on vilpittömiä uskovaisia, luulisin.
      Sellainen ideologia kuin kommunismikin oli aatteena hyvä, mutta eikö vaan mennytkin kiville ihmisten käsissä. Vai, vapaus, veljeys ja tasa-arvoisuus!

      • Tuossa toit esiin tärkeän seikan. Kommunismi on ideologina maailman paras. On vain yksi syy mikä tekee siitä niin kelvottoman.

        Vastaus on: Ihminen puutteineen, ei pysty sitä toteuttamaa.

        Uskonnot, nimenomaan kristinusko, on haluttu tiedoksi kaikelle kansalle. " Menkää ja tehkää kaikki minun opetuslapsikseni" Kommunismista tehtiin uskonnon korvike, hyvä vai huono vai samanlainen.


    • """

      Allekirjoitan sen, että "kristitty uskovainen" joka on paha, saa paljon pahaa aikaan maailmassa.

    • Kristitty "uskovainen" saattaa saada todella pahaa aikaisiksi.
      Jeesus itse sanoi maanpäällisen elämänsä aikana, että joka viettelee yhden pienimmistä joutaisi myllynkivi kaulassaan upottaa mereen. Mitä se on muuta kuin etsivän, uskosta kiinnostuneen ihmisen viettelemistä ja harhauttamista, jos antaa sellaisen kuvan ihmisille, että olen "oikeaoppinen kristitty" ja voin sanoa sinulle, että joudut helvettiin jos et usko. Se on pelottavaa ja rakkaudetonta valeuskovaisuutta.
      Toisaalta taas meille itse kullekin on annettu omanlaisemme tolkku. Eräs saarnamies sanoi kerran, että hullut ovat pilanneet helluntaikristillisyyden. Olen samaa mieltä. Kun joku mielestään Jumalan asialla oleva hilluu ja hihkuu silmät palaen kadun kulmassa, hän varmasti karkoittaa enemmän kuin vetää puoleensa. Ihmiset ajattelevat, täysin oikeutetusti, että tuollaiseksi en ainakaan halua tulla.

    • Onhan mukavaa,kun olette alkaneet kirjoitella historiasta opittiua tietoa..

      Kun aikoinaan kävin kristillisen kansan opiston, nielin sinäaikana sitä titoa mitä
      papi opetti,jokapäivä,sitten tuli sellainen vaihe elämääni ...
      Tapasin kivan ystävän ja hän vei Helluntalaisten ympyroihin,kokouksiin sekä
      nuorisokerhoihin. Minun pääni alkoi asiota ajattelemaan,niin monipuolisesti,joten
      otin ja kuljin omaa tietäni.. ESIM: yksi usko ja yksi kaste.- aloin aattelemaan ,väärin kai minut on kastettu,koska eihän vauva voi tietää uskosta mitään.kiunka toiset päättävät vauvan uskosta. olisivat Helluntalaise kastaneet minut,kun minä jo itse ymmärsin. Otin sitten itseni halttuun ja ajattelin ,kun vanhempani ovat silloin nii sen soveltaneet,niinpä asia haudattiin...
      Tulin siihen tulokseen RAAMATTUon historia ja kaikkein eniten uskonlahkot sotivat, Uskokaa mitä kukin haluaa,mut historia on viisasten ihmisten kirjoittama satukirja,jota kutsutaan raamatuksi.....

      • 16-17

        Ketkä tappavat tänään toisiaan sen on Usko.


        Ketkä nussivat lapsia papit!

        Paavi on erä apina muoto uskossa apinalle.


    • luinkiinnostuneena

      Neljä vuotta sitten kuolemaa pohdittu täällä näin.

    • näinonhyvä

      Luoja on minun jumalani ei todellakaan minkään uskonlahkon ns.jumala, minun jumalani on armollinen (kuin äiti tai isä lapsiaan kohtaan) ymmärtää kun joskus lankean pieniin virheisiin sen kyllä jokainen tuntee omassatunnossaan jos haluaa kuunnella omaatuntoaan tietää mikä on oikein ja mikä väärin.
      luojaltani minä pyydän (RUKOILEN) anteeksi ja pyydän asioita esim. terveyttä ynm. mikä on sen arvoista että sillä luojaani vaivaan.

      • sielunmaisemani-

        Uskon jeesukseen ja armoon, kaikkivaltiaaseen jumalaan,
        siitä huolimatta lankean aina peliriippuvuuteen,
        rukoilen joka päivä isämeidän rukouksen jossa sanotaan " päästä minut pahasta äläkä saata mua kiusaukseen "
        tuntuu ettei jeesus ja jumala kuule rukoustani,
        tuntuu kuin jeesus ei haluakkaa mun pääsevän irti pahasta peliriippuvuudesta,
        jos siellä teidän joukossanne on joku
        jonka rukouksia jumala kuulee
        rukoile myös minun puolseta että pääsen irti peliriippuvuudesta,
        uskon vahvasti siitä huolimatta että jumala vielä mua autaa
        vaikka kuinka tyhmä olen lankeemaan aina samaan houkutukseen,
        jumalan on kuulta rukous,
        huudan kuolemaani asti taivaisiin apua,
        kuulkoon tai olkoon kuulematta mutta huudan apua,
        en lakkaa uskomasta, ettei jumala kuule,
        jostain syystä se antaa vaan mun langeta aina samaan houkutukseen,
        olen valtavan usein kokenu kuinka luoja on pelastanu minut aina vaikeuksien ollessa päällä,
        se on valtava järisyttävä ihme, kuinka suuren hädänhetkellä olen pelastunu pahasta,
        siksi mua pelottaaki että kyllästyykö jumala mua auttamaan
        kun kuitenki olen ikuisesti hautaan asti heikko ja aina sorrun samaan heikkouteen,
        olen ikäni ollu kiltti kunniallinen rehellinen ihminen mutta täydellinen en koskaan ole, minussa on omat heikkouteni hyvät ja huonot ominaisuudet,
        joten jos jumala haluaa ihmisestä täydellisen jumala pystyy varmasti siihenki,
        voi olla ettei haluakkaa ihmisen olevan täydellinen,
        turvaan silti aina luojaan joka asiassa ,

        tuli omituinen monologi,
        mutta tulipahan sanottua joku sana sisimmästä sielustani,


    • Kuolema.on.elämän.loppu

      Kuolema on yksinkertaisesti sen ihmisen, eläimen, kasvin ym. luontokappaleen loppu mistä kulloinkin on kyse. Tarkkaan on ruuneperi miettinyt näitä asioita kun ketjun aloitus on tehty jo 4.v sitten ajastaikaa, tuskin on itse tehnyt varsinaisesti kuolemaa näin kauan :D

      ps. aihealue on kyllä kiinnostava meille ikälopuille, että siitä Ruuneperille pointsit.

      • Revisiitä

        Niiih pönttö; maallisen elämän. Meillä muilla jatkuu se henkinen mutta sulla ei sitten vissiin ...


    • Per-kel
    • da.vottt

      Sielu ei kuole ja se on kaikilla. Kuolleet ovat haamuja joita emme näe tämä osa heistä toiset ovat valossa en tiedä mitä tämä tarkoittaa. Aiheesta on miljoonia kertomuksia. Osa voi olla niin sanotussa helvetissä asiaa en tiedä.

      Tämä ei koske eläviä.

      • Sielu-kuolee

        ns. Sielu on jokaisen omassa päässä oleva mielikuvitus ym. ajatus ominaisuus= (aivot). Kuolemassa ne tuhoutuvat siinä kuin muukin ruumis. Jos ns. sielu ei kuolisi ja leijailisi jossain niin siellä olisi aikamoinen sielujen liikenneruuhka. Silloin täytyisi ottaa huomioon laskelmissa menneiden sukupolvien miljardit ja taas miljardit ns.sielut. :DD


      • nielu
        Sielu-kuolee kirjoitti:

        ns. Sielu on jokaisen omassa päässä oleva mielikuvitus ym. ajatus ominaisuus= (aivot). Kuolemassa ne tuhoutuvat siinä kuin muukin ruumis. Jos ns. sielu ei kuolisi ja leijailisi jossain niin siellä olisi aikamoinen sielujen liikenneruuhka. Silloin täytyisi ottaa huomioon laskelmissa menneiden sukupolvien miljardit ja taas miljardit ns.sielut. :DD

        Sielu on mielikuvitusta kuten uskonnotkin. Ihmiset tarvitsevat satuja jaksaakseen elää.


      • Repikääsiitä

        Mistä teitä valopäitä siunaanttu joka paikkaan? Jos on hengetön / sieluton niin se on oma moka. Pimeys joka elämässännekin vallitsee, jatkuu kuolossanne.


      • Sielu-kuolee
        Repikääsiitä kirjoitti:

        Mistä teitä valopäitä siunaanttu joka paikkaan? Jos on hengetön / sieluton niin se on oma moka. Pimeys joka elämässännekin vallitsee, jatkuu kuolossanne.

        """Jos on hengetön / sieluton niin se on oma moka. """

        Kamalampaa olisi jos joutuisi vielä kuolemankin jälkeen keskustelemaan ja vänkäämään selviä asioita miljardien sielujen kanssa siellä sielujen "taivaassa". Onneksi kun kuoleman jälkeen laskeutuu täydellinen ja lopullinen hiljaisuus niin ei tarvitse sinunkaan enää vaivata päätäsi olemattomilla kuvitelmilla :))


      • Revisiitä

        Sinun sen sijaan kannattaa "vaivata" päätäsi vähän enemmänkin, se auttaa tyhjää henkeäsikin.


    • li.vi

      Kuolema ei ole sulkea silmät, siihen kuluu aikaa. Kuolema on kun ruumis poistaa ilman ja sielun.

      Olen kokenut kuinka moni Teistä. Hänellä oli sielu lähellä noin 6kk, mutta sen jälkeenkin luulen aina ei kuitenkaan todistettavissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1691
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1317
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe