Olen harrastevalokuvaaja, ts. tykkään napsia kuvia mielenkiintoisissa paikoissa ja kauniista jutuista. Ajattelin tehdä itseelleni omaan kännykkään suojakuoren omalla kuvalla (itse otin, ja täällä ajattelin tehdä http://www.designskins.fi), jossa poseeraan englantilaisen kuninkaallisen varijan, eli ns. beef eaterin kanssa. Voinko minä tehdä kuoren siitä kuvasta, vai tulisiko tuolta vartijalta saada virallinen lupa?
Kuvien oikeudet - ja niiden käyttö
4
381
Vastaukset
- luulisin.
Omaan kännykkääs, omasta kuvasta, (ei siis kaupalliseen tarkoitukseen, et ala tehdä rahaa), etköhän sinä omaan käyttöösi saa tehdä ihan niin kuin haluat.
- omaan käyttöön.
Kaupalliseen käyttöön arvelisin, että lupa pitäisi sitten saada jostain sieltä brittien hallintoelimeltä, mutta omaan käyttöösi saat tehdä mitä haluat.
- ol8oio8ilo
Entä kun vaihdat sitä härpäkettä?
- NikonTamronNikkor
Valokuva oikeudet on AINA kuvaajalla jollei erikseen muuta sovita.. ja tyhmä sopii.
Kuvassa olevilta henkilöiltä tulee kysyä lupa, mutta vain jos he ovat yksityisellä alueella ja selkeästi kuvien kohteena. Buckinghamin palatsin portti ei sellainen ole. Lupavaatimus ei muuta kuvan oikeuksien omistussuhteita mitenkään, mutta saattaa rajata kuvan julkista käyttöä.
Julkisella paikalla otettu yleiskuva voi sisältää myös ihmisiä ja tälläinen kuva voidaan julkaista (malleilta) lupaa kysymättä.
Ja Beefeaterit on muuten ihan "julkista riistaa" briteissäkin.. he saavat jopa koulutusta asiaan. Siitä syystä et koskaan näe punatakkia istumassa tai kävelemässä.. vain särmänä vahdissa tai paraatimarssilla vaihdolle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1817637
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes903660- 662509
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se721589Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3751513Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l201406- 571393
Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä171101Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni791040Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3841038