Jutunjuurta kasviksista

Saiskohan tästä aiheesta jotain vaihtelua 70 keskustelijoiden juttupöytään.

Kehotus joka toistuu ravitsemussuosituksissa on kasvisten osuuden lisääminen ruokavaliossamme. Puoli kiloa on suositus päivää kohti syödä hedelmiä ja kasviksia. Kasvikset on yleisnimitys vihanneksille ja juureksille.
Aika monipuolinen tarjonta meille on talvellakin, mutta ulkolaisten osuus suurempi kuin kesällä. Hieman valikoiden ostan ulkolaisia, suosikkina pidän kaalia ja porkkanaa sekä kotimaista tomaattia kurkkua ja lehtivihanneksia. Inkivääriä ja fenkolia en ole vielä oppinut paljoam käyttämään, mutta opetellut olen.
Missä muodossa palstan kokit mieluiten kasvikset ruokapöytään laittavat.

22

144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heti 70v

Vihreää salaattia, tomaattia, kurkkua, seassa ananasta tai appelsiinia. Porkkanaraastetta, appelsiinin tai ananaksen kanssa. Puolukka tai mustaherukkahilloa liharuokien kanssa.
      Ostan myös pakastevihanneksia aika paljon. Kaali-puolukka salaattia, kiinankaalia ym... Kasvatan yrttejä ikkunalla ja kesällä puutarhassa. Tavalliseen salaattiin saa hedelmillä vaihtelua, aika harvoin teen salaattikastikkeen kermaviilistä.
      Juuri tänään huomasin että syön aterialla yli puolet vihanneksia tai juureksia. Painoa on muutama kilo liikaa, mutta mitäpä tuosta, johtuu ilta herkuttelusta.

• Kyllä ostan vihanneksia,mut ei pakasteita,niistä on vitamiinit häipynyt.
      Käteni toimivat,joten ostan kaikki vihannekset irto tiskistä pesen-kuorin ja n.e.
      Muistakaa lihat ostetaan maustamattomina,mitä sitä moskaa kantaa,tähän ikään osataan maustaa itse ja saadaan lihan maku suuhunkin.
      Ostetaan kaikki syötävä mahdollisimman vähän käsiteltynä saatte parhaan tuloksen ruokapöytäänne. Entinen lihakauppias..

• Jospa minäkin uskallan sotkea itseni noihin kokin hommiin. Kun aloittaja noista vihanneksista tiedustelee, niitä meillä syödään aika paljon joka päivä, lisäksi niitä hedelmiä omenia appelsiineja ja muitakin sitroshedelmiä. Kurkkua, tomaattia, sipulia, paprikaa, porkkana, kukkakaali ja muitakin kaaleja, Paksteesta Herne-maissi-paprika pusseja. Salaattikastike tehdään usein itse, toisinaan ostetaan valmista salaattikastiketta. Lisänä on vielä erilaisia ruukkusalatteja.
        Tuossa olen samaa mieltä merihuiskun kanssa, liha aina lihana, ja omat mausteet. Toki valmiiksi krillatun kanan ostan tutusta paikasta, aina hyvää.
        Kala on usein meidän ruokapöydässä. Onhan siinä paljon muutakin, muta näistä nyt kun esille tuli.
        Hyvin on ruuat kelvannet muillekin kuin omille.

• näillä mennään mitä on

Jo illan tässä vaiheessa vatsa vaatisi jonkunlaista sille mieleistä kalaa, lihaa, vaikka näkkileipää sopivilla lisukkeilla. Mutta eihän se käy. Painonnousu pompsahtaisi vaikeasti hallittavalle kiitoradalle.

Oli jäänyt komeroon sokerikorppuja, tai löysin ne marraskuussa. Aattelin päiväkahvin kanssa tuhota ajan kanssa pois. Pian paino oli 3kg noussu. Edes jouluna voinut muutamaa torttua napsassa.
      Yleensä meidän suvun ukot kupsahtaa tyylikkäästi ja vähin äänin pullukoiden atomimaailmaan. Verisuoni- ja sydänsairaudet lopettaa meillä rasittavat työt siinä viisvitosina.

On minulla nytkin viherkurkkua jääkaapissa. Voisi kai muutaman siivun ottaa Aromat suolan kanssa.jos alkaa nälästä hoiperteleen. Kasvisruokamaailma vois olla hyvä kokeilu, mut kukapa niitä tekisi yksinasuvalle.

• Onneksi on herkullisia kotimaisia porkkanoita, jotka joilla voi turhan mieliteon korvata. Sitäpaitsi pureskelu on hyväksi kaikin puolin ja etenkin hampaille. Lanttu on myös makoisaa pureskeltavaa. Entäs tiiviiksi kasvanut valkokaali, jonka mehukas valkoinen sisäosa myös maistuu sellaisenaan.
        Kaikissa on vitamiineja runsaasti.

• Fenkolin sanotaan olevan oikea ihmekasvis. Se kasvattaa lihtien tyveen ihmeellisen tiiviin valkoisen pullistuman. Siinä on mausteinen vähän kuin aniksen maku. Salaattiin olen sitä lisännyt, antaa siihen pikantin maun. Miten muut sitä ovat käyttäneet. Osti juuri pussin vihanneskrassin siemeniä ja laitan kukkalaudalle kasvamaan tiheän kasvuston, josta sitten saksin leivän päälle vihreää.

• Käytän melko runsaasti vihanneksia, lehtisalaattia aamuvoileivan päälle, ja vaihtelevasti paprikaa ja kurkkua ja hienonnettua sipulia, tai versoja.

Salaatin kastikkeet teen yleensä itse, tänään ostin pähkinäöljyä johon sitruunapippuria ja ripaus suolaa. Inkivääritahna on yks suosikki liharuokiin, aika tulista mutta hyvää:)
      Yrttejä kasvatan jo nyt persilja, thaibasilika ja inkivääriverso on kasvussa ruukuissaan. Valkosipulin versoja on ollut jo kauan, niistä leikkelen salaattiin. Tuo thaibasiliikka on vallan hienostuneen aromaattinen, sopii niin kalkkunaan kuin broileriin ja porsaan lihaan.

Käytän joskus pakastevihanneksia, mutta ,avokaado, lantut sellerinvarret ja porkkanat. Kaikki sipulilajit on myös käytössä.

Nuo munakoisot ei oikein miellytä, herkkusienet taas sopii makuuni, myös siitakkeet.

Parsa ja kukkakaali, kurttukaali ja kaali yleensäkin on tarveaineina, ja tietenkin hyvä peruna.

Pidän ruuanlaitosta, joten valmistan, ja kokeilen kaikelaisia ruokaan liittyviä uutuuksiakin. Mieluiten juuri kevyeitä ja runsaasti kasviksia, kuten vokkipannuja jja keittoja yksinollessani.

• Vuoden vihannes on tänä vuonna erikoistomaatit. Minä olen ihastunut luumutomaattiin. Se on hyvänmakuinen vähemmän siemeniä sisältävä kuin se tavallinen, eikä siinä ole sitä ikävää kovaa sisusta niinkuin joissakin lajikkeissa on. Tomaatin makua ei oikein tahdo löytyä isoista hollantilaisista terttutomaateista. Enkä ole ainakaan vielä saanut hyvänmakuisia espanjalaisia kurkkuja.
      Kyllä kotimainen voittaa maussa vaikka hintavampia ovatkin. Kova on hinta tomaatilla, kun noin kuusi euroa maksaa kilo.

• Tomaattimurska on mainio ruuanlaitossa, on siinäkin samoja aineita, ja edullista. Luumutomaatit on todella parempia ja kiinteitäkin vielä, ja tuo fenkoli josta mainitsit on todella kiva vivahde salaateissa.

Teen tosin joskus rasvattomasta jugurtista salaatinkastikkeen, eri maustein, sinappia ja hunajaakin ajan sekaan.

• O-jolla

Minäkin teen wokkiruokia vaikk'ei wokkipannua olekaan vaan on mainio kannellinen Hagmanin paistokasari (26cm). Siinä saa nopeasti tehtyä aterian yhdelle hengelle. Kannen alla höyryssä kypsyvät vihannekset nopeasti. Mieliruokani on hyvin maustettu broileri riisivihannes. Kyllä käytän pakastevihanneksiakin, onhan niistä hyvä tarjont. Sitä paitsi jos haluaa nopeuttaa ruoan valmistusta pakastevihannekset tekevät sen.
        ps. piti vielä kysyä niistä valkosipulin versoista, laitatko kokonaisen sipulin vereen vaiko multaan.

• Ramoona*

Mainiota, jokohan koko heviju-osasto on katettu palstan ruokapöytään !
        Kesällä sinun Optari pitää ottaa asia uudelleen esille, vertaillaan sitten itsekasvattamaamme kasvikuntaa...vaikkapa noita pientomaatteja, jotka onnistuvat parvekkeellakin. Talvella tomaatin uhkeaan makuun pääsee myös aurinkokuivattujen tomaattien muodossa, siinä "lemmenomenan" yty tiivistyy. Niitä saa öljyyn säilöttynä purkeissa, maistuvat lämpimissä ja kylmissä ruuissa ihan kesältä ja auringolta.

Lapsenlapsista isoimmat laittavat mielellään yökylässä ollessaan iltapalaa. Suosikki on tortillat tai tacot, joille tehdään eri kippoihin lisukkeita, tomaattipohjaista salsaa ja aina myös cuacamolea avokadoista. Basilikan kukoistaessa kesällä teen joskus itse pestoa - ja muutenkin uskon vihreiden lehtien sekä siementen ja pähkinöiden liiton voimaan.

• sini-sirkku ek
        O-jolla kirjoitti:

Minäkin teen wokkiruokia vaikk'ei wokkipannua olekaan vaan on mainio kannellinen Hagmanin paistokasari (26cm). Siinä saa nopeasti tehtyä aterian yhdelle hengelle. Kannen alla höyryssä kypsyvät vihannekset nopeasti. Mieliruokani on hyvin maustettu broileri riisivihannes. Kyllä käytän pakastevihanneksiakin, onhan niistä hyvä tarjont. Sitä paitsi jos haluaa nopeuttaa ruoan valmistusta pakastevihannekset tekevät sen.
        ps. piti vielä kysyä niistä valkosipulin versoista, laitatko kokonaisen sipulin vereen vaiko multaan.

Istutan laakeaan lasivatiin halk. 25 cm ja 5 korkea. Multaan upotan 3-4 cm välein. Nopsaan ne työntävät vihreän kärjen esiin ja kasvavat silmissä.
        En kuitenkaan leikkaa enenmmän kuin 5 cm kerralla ja annan taas kasvaa. Lopuksi leikkaan alas asti ja uusin kylvön:)

• Ramoona*

Jatkan vielä tästä herkullisesta aiheesta, syöminenhän on pääelinkeinomme. Uudessa Itämeren ruokavaliossa kasvisten osuutta ruokavaliossa on yhä lisätty. Se on kotimainen vasine terveelliseksi todetulle Välimeren ruokavaliolle, perustuu mahdollisimman paljon suomalaiseen ruokaan juureksineen ja rypsiöljyineen, vähärasvasine maitotuotteineen. Kreikkalaistyyppinen feta-salaatti on meillä kestosuosikki. Olen alkanut yhä enemmän pitää päkinöistä ja siemenistä, niistä saa ruokaisuutta tuoresalaatteihin, lisään vihannesvokkeihinkin. Oion usein vokkaamisessa, kaupoissa on saatavilla ihan hyviä pakastesekoituksia, valmiiksi suikaloituja. Purjoa käytän paljon, valkosipulia en juurikaan. Lämmin kasvispadan tapainen ratatouille on vakioruoka : ainakin tomaattia , sipulia ja paprikaa siinä pitää olla, purkkitomaattikin käy, kaikkea mahdollsita vihreää lisäksi silppuna. Suosin punaisia makeahkoja suippopaprikoita, ovat olleet edullisiakin läpi talven. Piilotin jo muutaman supippopaprikan siemen multaan, saa nähdä saanko onnistumaan kasvatusta.

Tomaatin siemenet pitääkin kohta kylvää, jos aikoo itse kasvattaa. Tomaatin nimitys suomalaisessa kasviopissa oli vielä 1897 lemmenomena , kaipa sellaisia vaikutuksia uskottiin olevan. Yleensä ostan muutaman tomaatintaimen, Tanskan vienti on aina varma pikkuisessa kasvihuoneessani viihtyvä valinta, mutta kokeilen aina jotain uuttakin lajiketta. Mini- ja pensastomaattien taimia kasvatan itse, niistä riittää parvekeviljelijöillekin lahjaksi, menestyvät isoissa ruukuissa aurinkoisilla seinustoilla ja kuistilla jopa amppelissa.

Kirpeää vihanneskrassia minullakin on vadilla kasvamassa , pitänee pian hernettä versottaa, ja kaupan yrttiruukut isompaan ruukkuun istutettuina menestyvät ikkunalla oikeastaan koko talven.

• Ramoona*

Laitan vielä Vihanneslaulun, jonka meidän lapsenlapset päiväkodissa oppivat opttivat meillekin.

http://www.youtube.com/watch?v=UiR5VVMTel8

Omat lapset lauloivat "Popsi, popsi porkkanaa, hampaita se vahvistaa" ja "peruna on pyöreä, peruna on soikea, peruna on ruoka ihan oikea... perunaa kun syödä saa, voimia se kasvattaa. hei hei pee-ru-naa ! "

• Lorena*

Valmistin Marokkolaisen kalataginen lounaaksi jää siitä vielä illaksikin hiukan. Resepti on Sara Chafakin neljän tähden illallisella tarjoama pääruoka. Voin suositella lämpimästi. Juomana oli saksalainen Moselland 2011 Riesling Kabinett, hinta noin 10€.

Pääruoka on kasvispainotteinen johon kalasta tulee lisämakua. Resepti löytynee nimellä Googlesta.
      Hyvää ruokahalua !

• Lorena*

jk.

Sattumoisin maustin liikaa Taginea, no kaapista löytyi Smetana purkki jota laitoin lisukkeeksi kasvisten höystöksi. Uskokaa tai ei Taginen maku jalostui vielä suun mukaisemmaksi. Kannattaa kokeilla.

• optimisti-jolla*

Vatsan iloksi on todella Lidlin Wein-Sauerkraut valkoviinillä ja suolalla maustettu hapankaali. Minulle on tullut ihan himo siihen. Onhan maitohappokäymisellä valmistetuilla tuotteilla monenlaisia terveysvaikutuksia ja hapankaali on laihduttajan ihanne ruokaa.
      C-vitamiinia hapankaalissa on 33,4mg/100g. Tämä kattaa 41% suositellusta päivittäisestä C-vitamiinitarpeesta. Myös E-vitamiinia tuotteessa on runsaasti. Hapankaali on hellä vatsalle - hyvin sulaia, säätelee vatsan happamuusastetta tehokkaasti, maitohappobakteerit neutraloivat vatsan toimintaa, näin olen lukenut.
      Tiedättehän sen rockidoli Michael Monroen. Satuin näkemään hänet marketissa kun hän keräsi kärryynsä aika kasan Rasilaisen hapankaalirasioita. Hoikka poika muuten onkin.

• päääääää

Totta. Kasvisyöjät pysyvät paremmin hoikkina ja näin terveempinäkin. Mielestäni ihmisten enemmistö on kuitenkin lihansyöjiä. Monet sairastuisivat ilman liha-kala ateriavaihtoehtoja.

Olen luulossa, että pelkkää kasvisruokaa suöneet ovat sairastuneet vatsasyöpään joten ihminen ei kuulu ruohonsyöjiin. Toisille elämä - toisille nyykähtäminen kesken kaiken.

• päääääää kirjoitti:

Totta. Kasvisyöjät pysyvät paremmin hoikkina ja näin terveempinäkin. Mielestäni ihmisten enemmistö on kuitenkin lihansyöjiä. Monet sairastuisivat ilman liha-kala ateriavaihtoehtoja.

Olen luulossa, että pelkkää kasvisruokaa suöneet ovat sairastuneet vatsasyöpään joten ihminen ei kuulu ruohonsyöjiin. Toisille elämä - toisille nyykähtäminen kesken kaiken.

Ihmisellä ei ole raatelijan suolistoa,vaan kasvissyöjän suolisto.
        Joskin kypsennys madaltaa kynnystä.Roskaruokaa syövät ameriikalaiset tukehtuvat läskeihinsä ja nyt lumentuloon.
        He maapallon saastuttajat nyt ovat saaneet mitä ovat tilanneet.
        Pitäiskö säälinkyynelleille antaa tilaa,ei kiitos.

Niin siihen kasvisten käyttöön teen tuoremehua porkkanoista ja appelsiineitä aamutuimaan.
        Porkkanoita viipaloin ohueksi koneella,sekaan valkosipulia ja oliiviöljyä ja uunissa altendeksi ja jopa maistuu lisukkeena,jopa haukipaistin kera,johon taas laitan koskenlaskijaa,kermaa ja Dijonsinappia.Kaalia suikaloin ja kevyesti kuullotan,maistuis varmaan sinullekin lisukkeena.Fengolia itse kasvatan,se maistuu keitettynä ja lisukkeena ja vaikka sellaisenaan

• L - L
        rituliini_38 kirjoitti:

Ihmisellä ei ole raatelijan suolistoa,vaan kasvissyöjän suolisto.
        Joskin kypsennys madaltaa kynnystä.Roskaruokaa syövät ameriikalaiset tukehtuvat läskeihinsä ja nyt lumentuloon.
        He maapallon saastuttajat nyt ovat saaneet mitä ovat tilanneet.
        Pitäiskö säälinkyynelleille antaa tilaa,ei kiitos.

Niin siihen kasvisten käyttöön teen tuoremehua porkkanoista ja appelsiineitä aamutuimaan.
        Porkkanoita viipaloin ohueksi koneella,sekaan valkosipulia ja oliiviöljyä ja uunissa altendeksi ja jopa maistuu lisukkeena,jopa haukipaistin kera,johon taas laitan koskenlaskijaa,kermaa ja Dijonsinappia.Kaalia suikaloin ja kevyesti kuullotan,maistuis varmaan sinullekin lisukkeena.Fengolia itse kasvatan,se maistuu keitettynä ja lisukkeena ja vaikka sellaisenaan

TV-dokumentin mukaan tuo on kokeiltu käytännössä.
        Koeryhmä laitettiin pelkälle raakojen kasvisten, juuresten, pähkinöiden yms. ruokavaliolle.

Ruuansulatus ei pystynyt prosessoimaan raakaa tavaraa riittävän tehokkaasti vaan syöntimääristään huolimatta ttestihenkilöt alkoivat nälkiintymään ja koe oli lopetettava viiikon jälkeen.

Ihminen on sian kaltainen sekaravinnon syöjä.

• sekaravinto
        L - L kirjoitti:

TV-dokumentin mukaan tuo on kokeiltu käytännössä.
        Koeryhmä laitettiin pelkälle raakojen kasvisten, juuresten, pähkinöiden yms. ruokavaliolle.

Ruuansulatus ei pystynyt prosessoimaan raakaa tavaraa riittävän tehokkaasti vaan syöntimääristään huolimatta ttestihenkilöt alkoivat nälkiintymään ja koe oli lopetettava viiikon jälkeen.

Ihminen on sian kaltainen sekaravinnon syöjä.

Aloitin kasvisruoka valion. Jätin siis lihan kaikissa muodoissa pois samoin maito on jo muuten pannassa. Niitä kasvisketkuloita sitten paneerasin ja tein vaikka minkälaisia versioita.
        Oli pakon sanelema juttu, pieretti niin vietävästi ettei voinut ihmisten ilmoille mennä. Piki-pikaa kaupassa käynti onnistui kun puksutteli ennen sisälle menoa ja pois oli kiire jonnekin nurkan taakse oli katsottava ettei ketään ollut lähistöllä.

Tähän loppui kasvis ruokavalio. Sekaravinto on vatsalleni sopivaa, joten tämä tästä.

• ritu.....
      Kysyinkin tuosta fenkolin käytöstä. Vain raakana olen maistellut ja salaattiin olen viipaloinut. Kivan makuista, nytpä keitänkin sen. Mihinkähän keitttoon tuo mauste sopisi, vihanneskeittoonko
      Ei ole enää maata mulla kuin kukkaruukussa. Ennen kasvimaallani kasvoi niin monenlaista ihan kaikki monet kaalilajikketkin ruusukaalia ja kaalirapia myöten.
      Onnekas olet kun tosi tuoretta kalaa saat pöytääsi. Ovatko kalasi järvi- vai merikalaa? Kun rannikolta sisämaahan muutettiin ja Tammelantorilta ostettua kalaa ensi kertaan ruoaksi laitoin se järvikala ei ollut samanlaista merestä pyydetyn kanssa. En tiedä oliko se vaan ennakkoluuloa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      2937
    2. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      60
      2789
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2313
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      25
      1763
    5. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1679
    6. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1556
    7. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1546
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      77
      1225
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1216
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79