Ferronolista vatsa sekaisin?

jajfpafpa

Onko täällä ihmisiä joilla olisi kokemusta Ferronol-ravintolisän käytöstä? Aloitin itse kyseisen juoman käytön noin 2,5kk sitten, koska olen jo useamman vuoden tapellut toistuvasti laskevan Hb:n kanssa, jonka laskuun ei olla löydetty varsinaista syytä.

Olen käyttänyt Ferronolia päivittäin siitä lähtien kun sen aloitin, mutta olen nyt viime aikoina pannut merkille, että vatsani on alkanut menemään poikkeuksellisen usein sekaisin. Tätä on jatkunut jo jonkin aikaa (alkoi suunnilleen niihin aikoihin, kun aloin käyttää Ferronolia), ja nyt on mennyt vain koko ajan pahemmaksi. Alkuun vatsani meni selittämättömästi sekaisin noin. 1-2 krt parissa viikossa, mikä tuntui sekin jokseenkin oudolta. Mutta viimeisten parin viikon aikana vatsani on ollut enemmän tai vähemmän sekaisin lähes joka toinen tai kolmas päivä. Yhtäkkiä alkaa sattumaan vatsaan, ja sitten onkin jo juostava vessaan..

Tiedän, että nyt on paljon vatsatautiakin liikkeellä, mutta ei kai mikään lievä vatsatautikaan voi toista viikkoa kestään.. Joten voisikohan tuo Ferranol olla syypää tähän vatsan oireiluun? En ole muuttanut ruokailutottumuksianikaan millään tavalla, ja välistä vatsani on jopa kovalla, kunnes taas yhtäkkiä menee sekaisin..

5

2134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ferromax

      Viitearvot
      Miehet: 134–167 g/l
      Naiset: 117–155 g/l

      Anemiaa aiheuttaa raudan riittämätön saanti, liika maidon kalsium, imeytymishäiriöt (mm. keliakia), erilaiset sairaudet, muiden ravintoaineiden puutokset ja runsaat kuukautiset.

      Folaatin, C-vitamiinin ja B-12 vitamiinin puute aiheuttaa perniöösianemiaa.

      Lisäksi maidon kalsium tai kalsiumvalmisteiden käyttö, heikentää raudan imeytymistä. Juo vettä. Maitotuotteita enintään 2-3 annosta päivässä. Kalsiumia on lähes joka ruuassa, joten ilman maitoakin pärjää.

      Keliakia on yleisin sairaus, joka aiheuttaa anemiaa. Keliakia aiheuttaa myös lukuisten muiden ravintoaineiden imeytymishäiriöitä mm. B-12.

      Keliakia voi olla, vaikka ei kauheesti vaivaa olisikaan. Hoitamaton keliakia voi pitkällä aikavälillä aiheuttaa vaikka mitä, joten sitä kannattaa todellakin hoitaa.

      Tätä rautavalmistetta suositellaan yleisesti myös raskaana olevillekkin sen hyvän imeytyvyyden takia. Otetaan maidottoman ruuan kera. Myydään luontaistuotekaupoissa, nettikaupoissa ja ite oon ostanut Citymarketista.
      http://www.hankintatukku.fi/fi/tuotteet/?-ferromax-tonic-strong-&product=91

      Tässä viljojen haitoista:
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

      Lisäksi anemian paras mittari on ferritiini EI HB.

      Eli pyydä tuo ferritiini-arvo HB:n sijaan. http://www.yml.fi/do.xsp?viewType=productview&redirect1=/do.xsp?objectType=product&viewType=searchview&process=true&productkeywords=ferritiini&objectType=product&directoryType=&productOID=126

    • ap.

      Luulenpa, että minun anemiani syynä on vain tuo riittämätön raudansaanti kulutukseen nähden.. Minulta on otettu jo useamman kerran kaikki mahdolliset verikokeet ja näytteet (myös tuo ferritiini), eikä vieläkään ole ilmennyt muuta kuin selkeä raudanpuutosanemia. Minulla on aina ollut normaalit kuukautiset, ja käytän maitotuotteitakin mielestäni ihan kohtuudella (lähinnä juustot, jugurtit ja maito murojen kanssa). Rautakuureja (Obsidan) olen syönyt useita, ja ne ovat kyllä aina nostaneet hemoglobiinia, mutta noin 4-6kk kuluttua kuurin lopettamisesta Hb on ollut taas alhaalla.. Harrastan juoksemista mikä selvästikin laskee hemoglobiinia, vaikka olen kyllä kärsinyt anemiasta jo ennen tuota juoksuharrastuksen aloittamista.

      Tuo mainitsemasi keliakia on kyllä ruvennut hieman mietityttämään, vaikka minulle on kyllä ainakin viime kesänä tehty tämä S -tTGAbA- tutkimus, jonka pitäisi olla ensisijainen keliakian toteamiseen verikokeesta tehtävä tutkimus, ja tulos oli silloin ihan normaali. Lisäksi olin juuri hiljattain paksusuolen tähystyksessä vielä tuon anemian takia, mutta ei sielläkään mitään poikkeavaa näkynyt (koepalavastaukset saan ensi viikolla). Tuo vatsani toiminta vain voisi hyvinkin viitata keliakiaan, mutta samaten myös ärtyvän suolen diagnoosiin.. Toivon kyllä todella, että kyseessä ei ole ainakaan keliakia, mieluummin vaikka tuo ärtynyt suoli...

    • ferromax
    • rautanyrkki234

      Itse olen ferronolia käyttänyt nyt jo yli kk, eikä mulla ainakaan ole vatsavaivoja ollut. Yleensä rautavalmisteet aiheuttaa enemmänkin ummetusta kuin ripulia, mutta en sitten tiedä että miten tuon rautamehun kanssa.

      Oletko kokeillut rautatabletteja? Niistä itselleni tuli kamala närästys ja pahoinvointi minkä takia oli pakko vaihtaa tuohon rautamehuun, mutta eihän kaikille välttämättä tule.

      Säilytäthän mehua avaamisen jälkeen kylmässä?

      Kokeile vaikka viikko tai kaksi ilman niin tiedät että onko vatsavaivat mehusta johtuneet, niinhän saat sen selville.. Jos niin on niin kokeile jotain muuta rautamehua, ferrofortea, krauterblusaftia jne.. näitäkin on nykyään melko paljon jo erilaisia :)

    • ap.

      Joo, ferronolista johtui meikäläisen vatsavaivat.. Oireet loppui kuin seinään heti kun jätin tuon mehun ottamatta.. Harmi vain, kun hemoglobiiniin vaikutti niin positiivisella tavalla, mutta en kyllä viitsi käyttää kyseistä tuotetta enää ollenkaan, kun vatsa ei nyt siedä yhtään, vaikka ottais pienempiä määriä eikä edes joka päivä..

      Täytynee varmaan kokeilla sitten noita muita valmisteita. Toivon vain, ettei niistäkin seuraa ennen pitkään samoja oireita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1575
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1253
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1080
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1007
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      910
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      841
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      838
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      764
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe