Eräs matkanjohtaja oli ilmoittanut ettei tällä matkalla ruokailla viinin kanssa. Olin myös itse kerran sellaisella reissulla, mutta eräs rouva sanoi päättäväisesti, että hän on itse maksanut matkansa ja tilaa illallispöytään viiniä. Ymmärrän joidenkin loukkaantuvan sellaisesta, mutta kuinka pitkälle heikompi omatunto voi asettaa muille rajoituksia?. En hyväksy juopottelua mutta ruokailu viinin kanssa on täysin eri asia, josta me vaimoni kanssa nautimme. Olemme tosin matkustelleet omatoimisesti, joten edellä kerrottuja ongelmia ei ole ollut. Samoin aikomuksemme on menetellä myös Israelin matkan suhteen. Siellä on luullakseni helppo liikkua julkisilla.
Saako Israelin seuramatkalla ruokailla viinin kanssa?
15
291
Vastaukset
- Israelissa hyvää vii
Otit liian kuuman aiheen keskusteluun. tästä asiasta puhutaan vaikenemalla ja altakulmain katselemalla.
- tetävät
israelissa viini on vapaa voit ostaa juotavat tavallisesta ruokakaupasta, ainut uusi sääntö on ettei alkoholia voi ostaa 11 jälkeen ilalla, nuorison varjelemiseksi. israelilaiset viinut ovat tosi hyviä vahinko vain ettei suomen alku suosi niitä vaikka kansainväisissä kilpailuissa viinit pärjää hyvin.
- Israelissa hyvää vii
Tarkoitin seuramatkojen lounaalla tai päivällisellä viinin käyttämistä ruokajuomana. Kaupasta voi tietysti ostaa eikä siitä tarvitse puhua kenellekään.
EU suunnittelee israelilaisten viinien boikottia. Siksi näen tärkeäksi, että ne israelin ystävät jotka käyttävät viiniä kysyisivät niitä Alkosta. Itse käytämme Collage sovignon cabernet...... Hinta hieman yli 13 eur, mutta laatu erinomainen. Siis on hintansa väärti - eikukaankiellä
Israelissa hyvää vii kirjoitti:
Tarkoitin seuramatkojen lounaalla tai päivällisellä viinin käyttämistä ruokajuomana. Kaupasta voi tietysti ostaa eikä siitä tarvitse puhua kenellekään.
EU suunnittelee israelilaisten viinien boikottia. Siksi näen tärkeäksi, että ne israelin ystävät jotka käyttävät viiniä kysyisivät niitä Alkosta. Itse käytämme Collage sovignon cabernet...... Hinta hieman yli 13 eur, mutta laatu erinomainen. Siis on hintansa väärtiJospa se "viinikielto" tarkoittaa sitä, että se viini täytyy maksaa itse, eikä sisälly ennalta varatun/ maksetun aterian hintaan? Yleensähän aterian hintaan sisältyy vain tavalliset alkoholittomat ruokajuomat.
- Israelissa hyvää vii
eikukaankiellä kirjoitti:
Jospa se "viinikielto" tarkoittaa sitä, että se viini täytyy maksaa itse, eikä sisälly ennalta varatun/ maksetun aterian hintaan? Yleensähän aterian hintaan sisältyy vain tavalliset alkoholittomat ruokajuomat.
Ei varmaan tarkoita tuota. Jotkut ryhmien kerääjät ovat vielä niin ahtaita että katsovat vaikka yhden läsillisen viiniä synniksi. Noudatan itsekin suurta pidättyvyyttä jos tiedän paikalla olevan kuivuneen alkoholistin etten saisi lankeamaan uudelleen. Kuitenkin jossakin kulkee raja jolloin pitää sallia myös vahvemmalle kuuluvat oikeudet. Tuli vähän huonosti ilmaistua mutta ajatuksen ymmärtänet.
- eikukaankiellä
Israelissa hyvää vii kirjoitti:
Ei varmaan tarkoita tuota. Jotkut ryhmien kerääjät ovat vielä niin ahtaita että katsovat vaikka yhden läsillisen viiniä synniksi. Noudatan itsekin suurta pidättyvyyttä jos tiedän paikalla olevan kuivuneen alkoholistin etten saisi lankeamaan uudelleen. Kuitenkin jossakin kulkee raja jolloin pitää sallia myös vahvemmalle kuuluvat oikeudet. Tuli vähän huonosti ilmaistua mutta ajatuksen ymmärtänet.
No jos tarkoittaa sitä, että esim. joku uskonnollinen yhteisö järjestää ryhmämatkan ja sen vuoksi kukaan ei saa juoda viiniä, kannattaa mennä omatoimimatkalle. Tai juoda sitten itsepäisesti oma viinilasinsa muiden paheksunnasta juolimatta. Jeesuskin joi viiniä.
Voi myös miettiä sitä, onko liian ahdasmielisen yhteisön jäsen, jos ei voi olla siellä oma itsensä.
Olen ihan oikeasti uskossa itse, mutta juon satunnaisesti lasin-pari viiniä ruoan kanssa. Tärkeintä on se, mitä sisälläsi on, ei se mille (hurskaalle?) ulospäin näytät. - Puuro on poikaa
No jos tarkoittaa sitä, että esim. joku uskonnollinen yhteisö järjestää ryhmämatkan ja sen vuoksi kukaan ei saa juoda viiniä, kannattaa mennä omatoimimatkalle. Tai juoda sitten itsepäisesti oma viinilasinsa muiden paheksunnasta juolimatta. Jeesuskin joi viiniä.
Voi myös miettiä sitä, onko liian ahdasmielisen yhteisön jäsen, jos ei voi olla siellä oma itsensä.
Olen ihan oikeasti uskossa itse, mutta juon satunnaisesti lasin-pari viiniä ruoan kanssa. Tärkeintä on se, mitä sisälläsi on, ei se mille (hurskaalle?) ulospäin näytät.Israeliin suuntautuvat matkat ovat poikkeuksellisia muihin matkoihin verrattuna siinä, että ne muodostuvat ryhmänvetäjien kokoamista matkustajista. Tällaisilla matkoilla ei luonnollisesti voi olla oma itsensä, minkä lähtijä jo ottaa huomioon matkaa varatessaan. Porukassa on taustoiltaan erilaisia ihmisiä. Voi olla joku, joka voisi saada kimmokkeen kymmenenteen lasilliseen, jos näkee jonkun tutun ottavan yhden. Tässä tämän ongelman ydin minkä vuoksi lomallakaan ei voi irtaantua arkisista kaurapuuropäivällisistä
- eikukaankiellä
Puuro on poikaa kirjoitti:
Israeliin suuntautuvat matkat ovat poikkeuksellisia muihin matkoihin verrattuna siinä, että ne muodostuvat ryhmänvetäjien kokoamista matkustajista. Tällaisilla matkoilla ei luonnollisesti voi olla oma itsensä, minkä lähtijä jo ottaa huomioon matkaa varatessaan. Porukassa on taustoiltaan erilaisia ihmisiä. Voi olla joku, joka voisi saada kimmokkeen kymmenenteen lasilliseen, jos näkee jonkun tutun ottavan yhden. Tässä tämän ongelman ydin minkä vuoksi lomallakaan ei voi irtaantua arkisista kaurapuuropäivällisistä
Olin kyllä juuri viime vuoden puolella Aurinkomatkojen matkalla Eilatissa, eikä siellä ollut mitään "ryhmänvetäjää". Jos haluaa sieltä mennä tutustumaan Jerusalemiin tmv, niin sinne lähtee ihan tavallinen matkaopas mukaan. Matkustavaisissa oli ihan tavallisia ihmisiä, eikä kukaan kytännyt muiden tekemisiä tai juomisia. Ja jos haluaa ihan ilman mitään seuruetta mennä Jerusalemiin, niin sinne pääsee kyllä Eilatista ihan sujuvasti.
Jos ei halua seuramatkalle Eilatiin, voi lentää Hesasta TelAviviin ja mennä sieltä itsenäisesti Jerusalemiin. Siellä osaa kyllä karttojen ym perusteella kierrellä kaikki nähtävyydet ilman että tarvitsee olla jonkun ryhmän mukana. - drii
Olin kyllä juuri viime vuoden puolella Aurinkomatkojen matkalla Eilatissa, eikä siellä ollut mitään "ryhmänvetäjää". Jos haluaa sieltä mennä tutustumaan Jerusalemiin tmv, niin sinne lähtee ihan tavallinen matkaopas mukaan. Matkustavaisissa oli ihan tavallisia ihmisiä, eikä kukaan kytännyt muiden tekemisiä tai juomisia. Ja jos haluaa ihan ilman mitään seuruetta mennä Jerusalemiin, niin sinne pääsee kyllä Eilatista ihan sujuvasti.
Jos ei halua seuramatkalle Eilatiin, voi lentää Hesasta TelAviviin ja mennä sieltä itsenäisesti Jerusalemiin. Siellä osaa kyllä karttojen ym perusteella kierrellä kaikki nähtävyydet ilman että tarvitsee olla jonkun ryhmän mukana.ota huomioon että Israeliin järjestetään paljon hengellisiä matkoja (katso esim www.toiviomatkat.fi) joiden ohjelmaan usein liittyy yhteinen ruokailu, alkuperinen kirjoittaja oli varmaan törmännyt viinivastaiseen käytökseen tälläisellä. Helpoiten tuo minustakin välttää lähtemällä matkaan omatoimisesti tai ihan tavallisen matkatoimiston järjestämälle matkalle.
- Omatoimimatkaajat
drii kirjoitti:
ota huomioon että Israeliin järjestetään paljon hengellisiä matkoja (katso esim www.toiviomatkat.fi) joiden ohjelmaan usein liittyy yhteinen ruokailu, alkuperinen kirjoittaja oli varmaan törmännyt viinivastaiseen käytökseen tälläisellä. Helpoiten tuo minustakin välttää lähtemällä matkaan omatoimisesti tai ihan tavallisen matkatoimiston järjestämälle matkalle.
Olen tämän ketjun aloittaja. En ole kuukausiin katsonut tätä, mutta nyt tuli tilaisuus kun ulkona sataa lunta ja räntää eikä ulkotöihin ole asiaa.
Tosiaan ns hengellisillä matkoilla on poikkeuksetta "veljiensä ja sisariensa vartijoita", jotka arvioivat toisten hengellistä tilaa ruokajuomien perusteella. Sinänsä se ei haittaa muuten kuin jos sattuvat kotipaikkakunnallaan julistamaan miten sekin ryyppäsi Israelin matkalla. Ihmiset kun eivät aina osaa eritellä asioita. Buranan nauttiminen särkyyn tuo helpotusta, mutta kourallinen tuhoaa koko kropan. Tämän erottamista kaikki eivät kykene tekemään. Meille viinin kanssa ruokailu on suuri nautinto, josta ei voi nauttia jos se pahoittaa jonkun (rajoittunutta) mieltä. Niinpä nyt suunnitellessamme Israelin matkaa ei tule kysymykseenkään joku valmismatka. Ei pelkästään ruokajuomien vuoksi, vaan omasta vapaudesta nauttimisen. Kontaktit paikallisiin ihmisiin nousevat aivan eri tasolle ryhmämatkoihin verraten. Ainoa huono puoli ovat Finnairin yölennot.
- tietävät
lisäys carmel tai barkan viinit ovat maukkaita
- #reissulainen#
Omatoimimatkaajalle;
Israeliin pääsee myös muilla lennoilla (välilaskuilla) ja edullisesti. Tietenkin aikaa menee jonkinverran enemmän kuin suorilla lennoilla.
Omatoimimatka on hyvä vaihtoehto, itsekin sitä harrastanut.
Mukavaa reissua!!!!!!!!!- Omatoimimatkaajat
Mutta kun matkustan mieluummin päivällä ja suoralla lennolla vaikka maksaisikin muutaman satasen enemmän. Ei sitä perunkirjoituksessa kukaan huomaa
- eilatista
Omatoimimatkaajat kirjoitti:
Mutta kun matkustan mieluummin päivällä ja suoralla lennolla vaikka maksaisikin muutaman satasen enemmän. Ei sitä perunkirjoituksessa kukaan huomaa
Eilatiin pääsee aamulennolla sekä Loma- että Aurinkomatkojen kautta. Osta pelkät lennot ja suunnittele matka itse. Tai vietä viikko Eilatissa ja toinen kierrellen muualla?
- Omatoimimatkaajat
eilatista kirjoitti:
Eilatiin pääsee aamulennolla sekä Loma- että Aurinkomatkojen kautta. Osta pelkät lennot ja suunnittele matka itse. Tai vietä viikko Eilatissa ja toinen kierrellen muualla?
Ihan hyvä neuvo. Mutta kun Eilat ei kiinnosta kovin paljoa. Tunnen sen jo 70-luvulta. Mieluummin suoraan Tel Aviviin ja sieltä bussilla haluttuihin kohteisiin. Beit Orenin kibbutsi olisi yksi kohde. Olin siellä nuorena töissä. 14 v sitten kävinkin siellä. Paljon on muuttunut sekin paikka. Ja tietysti Israelin filharmonikot kuuluu ohjelmaan. Ei niinkään useasti koluttuja puutarhahautoja ja muita vakiokohteita, jotka sinänsä ovat symboliselta arvoltaan kunnioitettavia. Usko kun ei ole niistä riippuvainen.
Arabibussissa matkustaminen on yhden Israelin reissun arvoinen kokemus. On entistä kokemusta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1417939Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432061Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252000- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51960
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34832