Moottorin vaihtoa

Pruuuuuum.

Aika vaihtaa moottori.
Hakusessa 40 hp sisäkone.

Vieläkö joku tekee oikeita moottoreita, joissa ei ole turhaa elektroniikkaa ja bokseja.
Jossa ei ole vikavaloja paneli pullollaan.

Mitä merkkiä suosittelette, vieläkö perkins sekä yanmar ovat hyviä.

Perkins oli ennen ainakin kestävä työjuhta.

43

2872

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olisiko

      Bukh mitään?

    • Helppoja koneita

      Eipä noissa venedieselien paneeleissa edelleenkään muita valoja juuri ole kuin lataus, öljynpaine, hehku ja lämpötila. Muutenkin esim. Volvon 40-heppaisen koneen elektroniikka on minimaalista. Sammutinsolenoidinkin rinnalla toimii ihan perinteinen vaijerisammutin. Polttoainepumppukin on täysin mekaaninen. Sama juttu käsittääkseni Yanmareissa, Betoissa ja Nanneissakin,

      • dsfgwert2456

        Meillä volvon koneeseen on vaihdettu 2 ohjausboksia ja laitettu uusi softa kun vanhalla tuli jos mitä vikakoodia. Volvon miehet tosin kävivät tekemässä hommat ja takuuseen meni, mutta mitenköhän tulevaisuudessa.

        Että en ihan allekirjoittaisi tuota edellistä.


      • hr320

        Taisit ymmärtää väärin elektroniikan. Nimittäin Volvo black boxeineen on laite, joka menee vikasietotilaan ukkosilmoilla ja vain virallinen huolto tietokoneineen saa purettua koodit.


      • volvoni
        hr320 kirjoitti:

        Taisit ymmärtää väärin elektroniikan. Nimittäin Volvo black boxeineen on laite, joka menee vikasietotilaan ukkosilmoilla ja vain virallinen huolto tietokoneineen saa purettua koodit.

        Sinäpä sen sanoit , yksinkertaista ?


      • 876543345678
        hr320 kirjoitti:

        Taisit ymmärtää väärin elektroniikan. Nimittäin Volvo black boxeineen on laite, joka menee vikasietotilaan ukkosilmoilla ja vain virallinen huolto tietokoneineen saa purettua koodit.

        Sehän on kivaa kun olet jossain tyynen meren saarella :)

        Moottorin pitää olla sellainen että perus työkalupakilla ja yleismittarilla pärjää ja korjaa itse.


    • Vetus-mitsubishi

      Oman n. 4000 käyttötuntikokemukseni perusteella ehdotan harkittavien vaihtoehtojen joukkoon 4 syl. Vetus-mitsubishin. Itselläni on Vetus m4.17. Normaalien määräaikaishuoltojen lisäksi tähän mennessä olen joutunut uusimaan vesipumpun stefat, lämmönvaihtajan O-renkaat, hihnan, dieselin paluuletkun klemmarin, moottorin kumitassut (vaihdoin kaikki neljä, kun yhden tassusta alkoi irrota kumipurua). Kone on aina käynnistynyt hyvin, ei savuta, käy hyvin tasaisesti.

      Aikaisempaa omaa kokemusta on mm. jammusta ja perkinsistä. Ei vetus ole yhtään huonompi, vaikka onkin halvempi.

      Moottorin valinnassa on hyvä katsoa, miten hyvin huoltokohteet ovat esillä, kun kone on paikallaan veneessä. Vähemmällä työllä pääsee, jos uusi kone sopii entiseen moottoripetiin.

      • -Mika-

        Jos et vielä ole joutunut Vetukseen pumpun O-renkaita vaihtamaan, niin kohta se on sitten edessä. Oireena lievä naftavuoto jokaisen putken juuresta ja tämä tulee noihin kaikkiin yleensä jo paljon vähemmilläkin käyttötunneilla.
        Toki homma on helppo ja osat maksaa alta kympin, mutta on tuon koneen "ominaisuus".


    • Pukkimies

      Venenäyttelyssä osui silmään Tekno-Marinen osastolla Bukh (36 hv?), joka edustaa perinteistä diesel-teknologiaa ja on myös SOLAS -hyväksytty pelastusveneisiin. Viehättävänä yksityiskohtana oli käynnistymisen vamistus. Normaalin sähköstartin lisäksi löytyi perinteinen veivi. Ekan kerran näin venemoottorissa myös veivikäyttöisen inertiakäynnistimen. Siis vähän samanlaisen systeemin, millä aikoinaan esim. lentokoneiden myllyt täräytetiin tulille.

      Bukh voisi olla oikea valinta juuri, jos modernit elektrohärpäkkeet eivät kiinnosta.

      • Perkinsmiäs

        Vanhemman 49 hv Perkinsin täysremontti maksaa Tammerdieselissä 5000 € ja omatoimisesti tehtynä Perkinsin varaosapaketilla 1500 € työstöt, jonka hintaa en tiedä. Varaosapaketti sisältää kaikki käytössä kuluvat osat. Tammerdieselistä kone tulee maalattuna uuden näköisenä ja on varmaan ammattimiehen kokoama? Kertomani on kuulopuhetta hevosen suusta. Onko kellään omaa kokemusta tai tietoa?


      • mikä on TD-diesel?
        Perkinsmiäs kirjoitti:

        Vanhemman 49 hv Perkinsin täysremontti maksaa Tammerdieselissä 5000 € ja omatoimisesti tehtynä Perkinsin varaosapaketilla 1500 € työstöt, jonka hintaa en tiedä. Varaosapaketti sisältää kaikki käytössä kuluvat osat. Tammerdieselistä kone tulee maalattuna uuden näköisenä ja on varmaan ammattimiehen kokoama? Kertomani on kuulopuhetta hevosen suusta. Onko kellään omaa kokemusta tai tietoa?

        Kun kävin eilen venemessuilla, ihmettelin minulle tuntemattomia TD-dieseleitä Nautikulman osatolla. Hinta näytti olevan samaa luokkaa kuin kertomasi "vanhemman 49 hv Perkinsin täysremontti". Jos vanhan Perkinsin täysremppa on lähellä uuden dieselin hintaa, kumpi olisi fiksumpi vaihtoehto?
        http://www.nautikulma.fi/index.php?type=0&id=964

        Ehkä sekin pointti vaikuttaa, saako vanhasta koneesta euroja vai ei.
        Tunteeko joku tuota TD-dieseliä? Oli aika robustin näköinen ja vähän painavampi kuin muut uudet saman teholuokan koneet.


      • jos vain

        Jos vain hinnan sietää, on Bukh hyvä valinta. Pohjoismainen tuotanto ja ne viralliset hyväksynnät vain nostavat sen hinnan kovin korkealle.


      • 14+18
        mikä on TD-diesel? kirjoitti:

        Kun kävin eilen venemessuilla, ihmettelin minulle tuntemattomia TD-dieseleitä Nautikulman osatolla. Hinta näytti olevan samaa luokkaa kuin kertomasi "vanhemman 49 hv Perkinsin täysremontti". Jos vanhan Perkinsin täysremppa on lähellä uuden dieselin hintaa, kumpi olisi fiksumpi vaihtoehto?
        http://www.nautikulma.fi/index.php?type=0&id=964

        Ehkä sekin pointti vaikuttaa, saako vanhasta koneesta euroja vai ei.
        Tunteeko joku tuota TD-dieseliä? Oli aika robustin näköinen ja vähän painavampi kuin muut uudet saman teholuokan koneet.

        Joku sanoi ohikulkiessaan, että tuossa on se kiinalainen dieseli?


      • MitaanTietamaton
        14+18 kirjoitti:

        Joku sanoi ohikulkiessaan, että tuossa on se kiinalainen dieseli?

        Kysyin peruskonetta Nautikulman myyjältä, joka vastasi: kiinalainen.


    • Solisti 5

      Se on sitten SOLE.

      • mitsubishi sekin

        Sole on Espanjassa marinoitu mitsubishin diesel, kun Vetus on Hollannissa marinoitu mitsubishi. Näinhän se venedieseleissä usein on, japanilainen teollisuusdiesel muutetaan merikäyttöön. Esim. Kubotan moottorista tulee englesmannien marinointiosilla Beta ja ranskalaisella tehtaalla Nanni.
        Nautikulman kauppaama TD kiinalaiskone ei taida olla suomalaisille tuttu. Ei tulisi ensimmäiseksi vaihtoehdoksi, jos pitäisi vaihtaa vanha moottori uuteen.


      • Vantaan jakorasia
        mitsubishi sekin kirjoitti:

        Sole on Espanjassa marinoitu mitsubishin diesel, kun Vetus on Hollannissa marinoitu mitsubishi. Näinhän se venedieseleissä usein on, japanilainen teollisuusdiesel muutetaan merikäyttöön. Esim. Kubotan moottorista tulee englesmannien marinointiosilla Beta ja ranskalaisella tehtaalla Nanni.
        Nautikulman kauppaama TD kiinalaiskone ei taida olla suomalaisille tuttu. Ei tulisi ensimmäiseksi vaihtoehdoksi, jos pitäisi vaihtaa vanha moottori uuteen.

        Sitten on vielä yksi mitsubishin diesel joka muistuttaa hyvin paljon Vetuksen dieseleitä mutta marinointi tapahtuu Hollannin sijaan Intiassa. Craftsman diesel. Suomessa ei vain ole tälle edulliselle merkille ainakaan vielä jälleenmyyjää.

        http://www.craftsmanmarine.com/propulsion/engines/


      • varaosapalvelu?
        Vantaan jakorasia kirjoitti:

        Sitten on vielä yksi mitsubishin diesel joka muistuttaa hyvin paljon Vetuksen dieseleitä mutta marinointi tapahtuu Hollannin sijaan Intiassa. Craftsman diesel. Suomessa ei vain ole tälle edulliselle merkille ainakaan vielä jälleenmyyjää.

        http://www.craftsmanmarine.com/propulsion/engines/

        Kun moottorille alkaa tulla käyttövuosia, erilaisten huolto- ja varaosien tarve tietysti lisääntyy moottorimerkistä riippumatta. Voisin kuvitella, että intialaisia varaosia ei ole yhtä helppo saada kuin vaikkapa Vetuksen vastaavia vetus.shopista tai muista verkkokaupoista .


      • Vantaan jakorasia kirjoitti:

        Sitten on vielä yksi mitsubishin diesel joka muistuttaa hyvin paljon Vetuksen dieseleitä mutta marinointi tapahtuu Hollannin sijaan Intiassa. Craftsman diesel. Suomessa ei vain ole tälle edulliselle merkille ainakaan vielä jälleenmyyjää.

        http://www.craftsmanmarine.com/propulsion/engines/

        Craftsmaneja myy Tapimare, joka on siis Tapimerin tytäryhtiö. Ovat alkaneet vasta hiljattain tuomaan maahan noita koneita. Craftsmanin on perustaneet nippu Vetuksen vanhoja työntekijöitä.


      • Vantaan jakorasia
        varaosapalvelu? kirjoitti:

        Kun moottorille alkaa tulla käyttövuosia, erilaisten huolto- ja varaosien tarve tietysti lisääntyy moottorimerkistä riippumatta. Voisin kuvitella, että intialaisia varaosia ei ole yhtä helppo saada kuin vaikkapa Vetuksen vastaavia vetus.shopista tai muista verkkokaupoista .

        Ulkolaisten nettikeskustelujen mukaan Vetuksen varaosat kävisivät tarvittaessa Craftsmanin dieseliin ja päinvastoin. Käytännössä siis samoja koneita.


    • -*-

      Volvo käy nätisti, mutta epämääräinen laatumaine, kuten ketjun alussa mainittiinkin. Volvo ja Yanmar tahtovat noeta pakoputken ympärystä. Volvon pikkudieselit Matsuhitoja tai ainakin alihankintaa. Yanmar hyvä joskin kallis (ja nokeava). Perkins ei taida noin pieniä tehdä, kadonnut markkinoilta. Nanni-Kubotat ja Vetukset (etenkin Mitsu-pohjaiset) ja Solet: ei pahaa sanottavaa. Välttäisin nokkahihnallisia, esim Lombardini. Parempi olisi hammaspyöräpyöritteinen nokka-akseli, hieman vanhanaikaisempi, mutta paljon huolettomampi ratkaisu. Vetuksessa pronssinen pakokaasumutka. Volvolla hirveähintaiset osat ja tarvikkeet ja palveluasennekin usein ylimielinen. Vetus nykyään Yanmar-omisteinen, saa nähdä mitä se tuo tullessaan. Vanhat Perkinsit tosi hyviä moottoreita mutta Lucas-sähköt (laturi, startti) riesana.

      • 4236

        Perkinsin miinuksena on tuumakoon työkalut. Vanhat Perkinsit ovat lisäksi painavia.
        Missään moottorissa en ole tavannut kunnollista polttoainepumppua ilmaukseen, jai vipu on usein hankalassa paikassa. Kiinteä öljynvaihtopumppu on siisti ja mukava lisä.


      • Cruiseri
        4236 kirjoitti:

        Perkinsin miinuksena on tuumakoon työkalut. Vanhat Perkinsit ovat lisäksi painavia.
        Missään moottorissa en ole tavannut kunnollista polttoainepumppua ilmaukseen, jai vipu on usein hankalassa paikassa. Kiinteä öljynvaihtopumppu on siisti ja mukava lisä.

        Nanniin vaihdoin ja kaksi kesää sillä on nyt takana. Nättikäyntinen ja ihan perinteistä tekniikkaa oleva mylly. Eikä pahan hintainen. Solen ja tämän välillä jahkasin ja kaksi asiaa ratkaisi: Nanniin tuli 100 A laturi vakiona ja Solessa on öljynsuodatin sijoitettu todella pöljästi. Jos aikoo avata vesipumpun, pitää irrottaa öljynsuodatin edestä pois. Eli merellä impelleri päreinä, niin joudut hulauttamaan enste öljyt pilsiin että pääset impelleriin käsilsi. Tosi insinööri ollut asialla....


      • vertailu aina eduksi
        Cruiseri kirjoitti:

        Nanniin vaihdoin ja kaksi kesää sillä on nyt takana. Nättikäyntinen ja ihan perinteistä tekniikkaa oleva mylly. Eikä pahan hintainen. Solen ja tämän välillä jahkasin ja kaksi asiaa ratkaisi: Nanniin tuli 100 A laturi vakiona ja Solessa on öljynsuodatin sijoitettu todella pöljästi. Jos aikoo avata vesipumpun, pitää irrottaa öljynsuodatin edestä pois. Eli merellä impelleri päreinä, niin joudut hulauttamaan enste öljyt pilsiin että pääset impelleriin käsilsi. Tosi insinööri ollut asialla....

        Juuri tuohon huoltokohteiden pääsyyn viitattiin jossain aikaisemmassa viestissä. Nanni perustuu Kubotan teollisuusmoottoriin samoin kuin englantilainen Beta.

        Betassakin huoltokohteet on mielestäni helppopääsyiset (riippuu aina myös veneen moottoritilasta esim. kummalta puolelta pääsee öljyfiltteriin tai p-a-filtteriin helpommin jne). Betassa on kiinteästi asennettu öljyntyhjennyspumppu niinkuin muutamissa muissakin koneissa.
        Mitsun espanjalaismarinointia, Solea, parempi on omasta mielestäni mitsun hollantilaismuunnos, Vetus, jossa tuo vesipumpun kansikin on hyvin esillä impellerin vaihtoa varten.


      • Ääni Kubotalle
        vertailu aina eduksi kirjoitti:

        Juuri tuohon huoltokohteiden pääsyyn viitattiin jossain aikaisemmassa viestissä. Nanni perustuu Kubotan teollisuusmoottoriin samoin kuin englantilainen Beta.

        Betassakin huoltokohteet on mielestäni helppopääsyiset (riippuu aina myös veneen moottoritilasta esim. kummalta puolelta pääsee öljyfiltteriin tai p-a-filtteriin helpommin jne). Betassa on kiinteästi asennettu öljyntyhjennyspumppu niinkuin muutamissa muissakin koneissa.
        Mitsun espanjalaismarinointia, Solea, parempi on omasta mielestäni mitsun hollantilaismuunnos, Vetus, jossa tuo vesipumpun kansikin on hyvin esillä impellerin vaihtoa varten.

        Neljä kesää olen ajellut nyt moottoripurrellani Kubota Betalla (35 hv), joka vaihdettiin vanhan Bemarin tilalle. Ei mitään ongelmia tähän mennessä. Halvat huolto-osat ( sinkit, suodattimet jne.) ja mukavan hiljainen käynti. Huippuhepat irtoaa jo 2800 kierroksella, joten saattaisi luvata kestävyyttä pitkässä juoksussa. Ja isompia siis löytyy sarjasta myös.


      • tunari...
        4236 kirjoitti:

        Perkinsin miinuksena on tuumakoon työkalut. Vanhat Perkinsit ovat lisäksi painavia.
        Missään moottorissa en ole tavannut kunnollista polttoainepumppua ilmaukseen, jai vipu on usein hankalassa paikassa. Kiinteä öljynvaihtopumppu on siisti ja mukava lisä.

        Tuumakokisia avaimia tarvitaan vain muutamaa kokoa, joten haitta on aika pieni. Paino riippuu tietysti siitä, mistä mallista nyt puhutaan, mutta veneissä yleisimmät lienevät 4.107 ja 4.108 ja ne ovat kyllä nykyaikaisen kevyitä moottoreita, Esim 4.108 makeavesijäähdytyksellä painaa vain 190 kg. Mielikuva suuresta painosta taitaa tulla siitä, että näissä on yleensä ollut vakiona roimasti ylimitoitettu merivaihde, esim Velvet Drive, joka välityksestä riippuen painaa jopa 70 kg vs. nykymoottoreiden mekaaniset pikkuvaihteet 15-20 kg. Perkinsit ovat jo sen ikäisiä moottoreita, että tuskin kenelläkään on enää riesana alkuperäisäLucasin sähköjä, esim minulla on Marellin (hehheh) laturi ja varalla Motorola.


      • tunari...
        tunari... kirjoitti:

        Tuumakokisia avaimia tarvitaan vain muutamaa kokoa, joten haitta on aika pieni. Paino riippuu tietysti siitä, mistä mallista nyt puhutaan, mutta veneissä yleisimmät lienevät 4.107 ja 4.108 ja ne ovat kyllä nykyaikaisen kevyitä moottoreita, Esim 4.108 makeavesijäähdytyksellä painaa vain 190 kg. Mielikuva suuresta painosta taitaa tulla siitä, että näissä on yleensä ollut vakiona roimasti ylimitoitettu merivaihde, esim Velvet Drive, joka välityksestä riippuen painaa jopa 70 kg vs. nykymoottoreiden mekaaniset pikkuvaihteet 15-20 kg. Perkinsit ovat jo sen ikäisiä moottoreita, että tuskin kenelläkään on enää riesana alkuperäisäLucasin sähköjä, esim minulla on Marellin (hehheh) laturi ja varalla Motorola.

        tämä oli siis Perkins-kommentti mutta ties minne...


    • Olisiko

      Bukh pikkumallit vissiin on viimeiset oikeat merikoneet varakäynnistyksellä ym...
      Jos hintaa liikaa niin vanha hyvä Sabb 2JHR, uusia ei taida enää saada. Muistelisin, että näissä oli varastartti vieläpä "hehkusätkällä" ja veivillä...

      http://www.youtube.com/watch?v=yzKxStb68QI

      • Olisiko

        niin, ja piti vielä sanomani, että uudet pikku Volvopentat tulee Shibauralta Japanista Perkinssin kautta


      • on niissä nostalgiaa

        Bukhin sivuilla moottoreita esitetään pelastusvenekoneina
        http://www.bukh.dk/dv48rme/
        Vakiovaruste tuo kertomasi varakäynnistys ei kuitenkaan näytä olevan, mutta rahalla senkin saa. Käsikäynnistys ei ole purjeveneen apumoottorissa kovin tarpeellinen (itselläni oli yhdessä koneessa sellainen, mutta en n. 10 v aikana tarvinnut kertaakaan). Tärkeämpi varuste purkkarikäytössä on riittävän kokoinen laturi, joka Bukheissa näyttää olevan hieman alakanttiin (50A) - pelastusveneeseen toki riittävä.
        Onhan vanhoissa Sabb-dieselessä toki nostalgiaa….


      • laturin merkitys?
        on niissä nostalgiaa kirjoitti:

        Bukhin sivuilla moottoreita esitetään pelastusvenekoneina
        http://www.bukh.dk/dv48rme/
        Vakiovaruste tuo kertomasi varakäynnistys ei kuitenkaan näytä olevan, mutta rahalla senkin saa. Käsikäynnistys ei ole purjeveneen apumoottorissa kovin tarpeellinen (itselläni oli yhdessä koneessa sellainen, mutta en n. 10 v aikana tarvinnut kertaakaan). Tärkeämpi varuste purkkarikäytössä on riittävän kokoinen laturi, joka Bukheissa näyttää olevan hieman alakanttiin (50A) - pelastusveneeseen toki riittävä.
        Onhan vanhoissa Sabb-dieselessä toki nostalgiaa….

        Olen pähkäillyt tuota laturin koon merkitystä purkkarikäytössä. Kuinka akusto kykenee ottamaan isotehoisen generaattorin virran vastaan? Omassa veneessäni latausvirta maasähköllä näyttää olevan tyypillisesti 10 ampeerin luokkaa vaikka maasähkölaturin teho kyllä riittäisi enempäänkin. Ehkäpä lähes tyhjällä akustolla tilanne olisi toinen. Näyttäisi kuitenkin siltä, että tuollainen 40A - 50A laturi riittäisi yllin kyllin vai olenko päätellyt jotakin väärin?


      • R K-S
        laturin merkitys? kirjoitti:

        Olen pähkäillyt tuota laturin koon merkitystä purkkarikäytössä. Kuinka akusto kykenee ottamaan isotehoisen generaattorin virran vastaan? Omassa veneessäni latausvirta maasähköllä näyttää olevan tyypillisesti 10 ampeerin luokkaa vaikka maasähkölaturin teho kyllä riittäisi enempäänkin. Ehkäpä lähes tyhjällä akustolla tilanne olisi toinen. Näyttäisi kuitenkin siltä, että tuollainen 40A - 50A laturi riittäisi yllin kyllin vai olenko päätellyt jotakin väärin?

        Olet päätellyt ihan oikein. 40 -50 A laturi riittää hyvin. Autoissa käytetään nykyään erittäin tehokkaita latureita, koska ajon aikana on myös paljon kulutusta. Veneessä tilanne on täysin eri. Akkujen lataus ottaa oman aikansa. Ne vaan eivät ota vastaan kuin n. 10 -15 A latausvirtaa jatkuvasti.


    • Betaman

      Bukhista vielä, että tuo lisävarustena saatava startti ei tainnutkaan olla inertiaan perustuva, vaan "spring start". Eli laiteessa lienee sisäänrakenettu jonkinlainen jousisysteemi, joka sitten laukaistaan ja joka pyöräyttää myllyn käyntiin. Tuskin tavallisessa lomaveneilyssä tuollaisella on kovin paljoa käyttöä. Mutta onpahan mukava tekninen kuriositeetti.

      Aikoinaan purressani oli Volvon vanha MD1, jossa oli myös veivikäynnistys. Kerran muistan akun loputtua käynnistäneeni koneen veivistä. Joskus tuli tosin nuoremalle polvelle demostroitua, miten ennen käynnistykset sujuivat. Hiki tuli, varsinkin kylmänä..

      Uudemmista moottoreista itselläni on kokemusta 20 heppaisesta Beta-Kubotasta. Ei pahaa sanottavaa. Kolmisylinterisenä käy tasaisesti, kuluttaa vähän, ei savuta, käynnistyy hehkuttamisen jälkeen kun vähän avainta vilauttaa ja huoltokohteet hyvin esillä. Yleinen mielipide tuntuu olevan, että Kubotat kestävät käyttöä hyvin, materiaalit ovat korkealuokkaisia ja lastentauteja ei esiinny. Enempää en merimoottorilta vaadi. Ja hintakin on ihan kohtuullinen. Asennus kannattaa kuitenkin tehdä/teettää hyvin. Jos ongelmia ilmaantuu, ne ovat usein asennuspuolelta lähtöisin.

      • starttaa tai ei

        Aikanaan Yanmar YSE8:n startin solenoidi lakkasi toimimasta ja puolen kesää sen veivillä käynnistin. Sitten viitsin avata solenoidin ja puhdistaa kontaktit. Käynnistys oli todella helppo, pari kierrosta vauhtia ilman puristuksia ja startti poikkeuksetta ensimmäisellä puristuksella.

        Nyt veneessä on Bukh DV20 ja siinäkin mahdollisuus käsikäynnistykseen. Vauhtipyörä on satakiloinen, joten siihen kyllä saa inertiaa ladattua, kun veivikin on ketjuvälitteinen ja mukavalla korkeudella. Mutta kun kone ei ensimmäisellä, eikä toisellakaan puristuksella käynnisty, tulee startatessa hiki, onnistuu kyllä. Isompaa dieseliä tuskin ilman lisäapuneuvoja käyntiin veivaa. Uudempi pikkujammukin pienine vauhtipyörineen on jo vaikea tapaus.


    • MitaanTietamaton

      Moottoreita pintapuolisesti tutkiskelin viime syksyn aikana.

      Enemmän kuin brändiarvo loppupeleissä kiinnosti enemmän moottorin sopivuus sille varattuun tilaan ja paljonko joutuu sovittamisessa tekemään töitä. Myös paino ei saanut olla nykyistä enempää. Huoltokohteiden sijoitus moottorissa kiinnosti sekä huolto- ja varaosien hinnoittelu.

      Sen jälkeen kun valinta oli omassa mielessä tehty, niin johan löytyy valintaa tukevia ajatuksia: sylinterien lkm, tehokäyrät, nykyisen potkurin sopivuus, ulosotto kuumavesiboilerille (en ikinä tarvitse...), kiinnostavuus paattia myydessä, värinättömyys ja ennen kaikkea nätti väri.

      Kokemusta uudesta ei ole, kun makailee vielä puulaatikossa.

      • Betaman

        Onko punainen vai sininen?


      • MitaanTietamaton
        Betaman kirjoitti:

        Onko punainen vai sininen?

        Asentajan toivomuksesta sininen väri (Nanni n3.21).


      • 1620

        Samat kuviot läpi käyty syksystä asti asiaa pohdittu monet kerrat. Se puulaatikoita myyvä firma, jossa on niitä sinisiä Kubotan - Ivecon - Steyrin - Craftsmanin koneita on kyllä aika haka alallaan. Toki kaikki osasi hommansa, mutta siellä päästiin pisimmälle. Kubota 4.50


      • väri ratkaisee?
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Asentajan toivomuksesta sininen väri (Nanni n3.21).

        Sellainenkin ohje moottorin valinnasta värin perusteella on ammattimiesten taholta kuultu, että "valitse mikä moottori tahansa, kunhan se ei ole vihreä".


      • Cruiseri
        1620 kirjoitti:

        Samat kuviot läpi käyty syksystä asti asiaa pohdittu monet kerrat. Se puulaatikoita myyvä firma, jossa on niitä sinisiä Kubotan - Ivecon - Steyrin - Craftsmanin koneita on kyllä aika haka alallaan. Toki kaikki osasi hommansa, mutta siellä päästiin pisimmälle. Kubota 4.50

        Samat kokemukset. Tapimer suositteli asentajan ja homma hoitui avaimet käteen. Itte kyllä tein konekoppaan tuuman levennyksen. Nanni on matalampi mutta pari tuumaa leveämpi kuin VP oli. Malli 3.30 meni vihreän museovehkeen tilalle. Saaristossa fiskarit sanoo että, VP:n omistajat pääsee suoraan taivaaseen, he on jo helvettinsä kärsineet...


    • Impellerin vaihto

      Huoltokohteet koneen sivussa eivät välttämättä ole huono juttu, omassa veneessäni konekopan etupää on ummessa mutta sivuille pääsee käsiksi. Vesipumpun siipipyörän vaihto on kuitenkin hankalaa, ostin Annapolisista jenkeistä irroituspihdit, erittäin kätevät! Pitää vain laittaa pehmiikettä pumpun reunan väliin kun vääntää impellerin ulos:
      http://bayshoremarineengines.com/index.aspx?page=2
      Pihtien käyttö ei tarvitse kuin pari senttiä tilaa pumpun takana, toisin kuin jabscon irrotustyökalu joka näyttää vähän kömpelöltä.
      Huomasin taannoin Biltemassa että ns. Sytytystulppapihdit tod.näk. Toimisivat yhtä hyvin.
      Tämä siis neuvoksi ketjun aloittaneelle, että rakenteeltaan erilaiset moottorit vaativat omanlaisensa suhtautumisen kun niitä koittaa laittaa paremmuusjärjestykseen, hyvä ominaisuus yhdelle veneelle saattaa olla huono toiselle.
      Paljon kannattaa kiinnittää huomiota myyjän ammattitaitoon, oleellista on myöskin että myyjä on veden äärellä jos on rihtaus tms. ongelmia.

    • gh34

      Mun Yanmar 3hmf pelaa vielä hyvin, eikä nokea huolimatta sen yli kolmikymmenvuotisesta taipaleestaan. Mutta kun sen aika tulee täyteen, olen vakavissani vaihtamassa hybridikoneeseen.
      Messuilla katselin, että Yanmarin 3-syl koneen hinta alkoi seiskalla. Ei sekään mielestäni paha hinta ole. Mutta olisipa mukava rantautua äänettömästi sähköllä. Äänetön purjeilla rantautuminen toki on vielä hienompaa, mutta harvoin mahdollista.

      Tavoitteena olisi, että akusto kuljettaa lyhyet koneajelut (rantautumiset ym) ja dieselgeneraattori jyrähtää käyntiin tueksi pitkillä pläkäosuuksilla (joissa oletan noin 6kW riittävän kun tarkkailee sähkön kulutusta). Sähkömoottorina joko Oceanvoltin uusin ja isoin tai sitten nykyistä akselia hyödyntävä joku muu, mutta ehdottomasti sähköllä.

      Generaattorit ovat melko kompakteja masiinoita ja sähkömoottorit supersimppeleitä. Kokonaisuus tuskin kuitenkaan vastaa tavoitteeseesi: "Vieläkö joku tekee oikeita moottoreita, joissa ei ole turhaa elektroniikkaa ja bokseja."

      "I am a firm believer that once you experience our Electric Sailing Vacations, you will never want to charter a diesel powered yacht again." lainausta uskoen ( http://www.hybridsailingclub.com/electric-hybrid-vs-diesel-powered-sailing-yachts/ )

      • seppomartti

        Olen ollut innokas hybridiajatuksen puolestapuhuja. Kun katselin muutama viikko sitten 40 jalan veneeseen sähköpropulsiota litiumakustoa (380kg) Panda agrekaattia niin hinta oli liki 100000€ eli 10x dieselmoottorin hinta. Ja tällä systeemillä olisi voinut ajaa vain 8 tuntia plägässä. Aiottu runsas aurikokennosto ja 2x hydrogeneraattori eivät olleet laskuissa mukana.
        Katsele krahwinkel-kpm.de. Heillä on entistä akselia ja propellia hyödyntävä erittäin pieni sähkömoottori, joka tarvittaessa toimisi lisälaturina. Kagneettikytkimellä irroitettavissa systeemistä. Voi siis ajaan dieselmoottorilla tai sähköllä tai ladata. Hinta veroineen 4870€. KPM saattaisi olla helpommin ja halvemmala toteutettavissa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      147
      8803
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2579
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2377
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      43
      2371
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      194
      1813
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1807
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1693
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      36
      1199
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1187
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1126
    Aihe