Olenko huono äiti?

hansu2

Minulla on kaksi aivan ihanaa poikalasta, toinen 4v ja toinen reilun vuoden. Varsinaisia touhukoneita molemmat. Minä taas olen hyvin väsynyt, masennus todettu jo nuorena ja siitä asti melkein käynyt ties missä juttelemassa ja tällä hetkellä käyn psykoterapiassa ja miehen kanssa pariterapiassa, että saisin pääni järjestykseen.
Lastensuojelun kautta saan hoitoapua kerran viikossa ja isovanhemmilta silloin tällöin, ja teen myös ilta- ja viikonlopputöitä. Äitikavereita minulla ei ole ollenkaan ja kaikki muut näyttävät ja vaikuttavat aina paremmilta äideiltä kuin minä.

Kotona usein ahdistun poikien kanssa, kun tiedän, että heidän kanssaan pitäisi käydä ulkona ja leikkiä ja keksiä kaikkea kivaa tekemistä (etenkin tuon esikoisen kanssa, että kehittyy motoriikka ja mielikuvitus yms.) mutta jotenkin en vain pysty. En saa itseäni lähtemään pihalle tai puistoon, vaikka niitä on tässä ihan lähellä, koska en halua kohdata muita äitejä ja tuntea itseäni aina muita huonommaksi. Esikoinen ei koskaan tyydy leikkimään ulkona yksinään, vaan minun pitäisi sitten hyppiä ja pomppia hänen kanssaan ja keinuttaa häntä, juosta hippaa ja leikkiä piilosta, mutta oikeasti haluaisin vain rohkaista häntä itsenäiseen leikkiin. Kotonakin hän aina marisee, että on tylsää ja että mitä tekisimme, ja yritän kehottaa häntä omiin leikkeihin, mutta hän vain marisee, että kaikki on tylsää.

Olemme hakeneet vanhemmalle pojalle nyt hoitopaikkaa ja toivon, että siellä hän saisi pysyvämpiä kaverisuhteita ja paljon enemmän virikkeitä kuin kotona, ja sillä aikaa minä yritän kuntoutua ja haen luultavasti opiskelemaankin.

3

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pirkko-pappi

      Hei Hansu.

      Et ole huono äiti! Olet tilanteessa, jossa moni äiti on jossain vaiheessa. Sinun on tärkeätä huolehtia itsestäsi ja ottaa vastaan apua, näin tämä elämäntilanne helpottuu ja jaksat taas iloita pojistasi ja touhuta heidän kanssaan. Keinoja löytyy tuon jo nyt olevan avun lisäksi. Voit mennä juttelemaan vaikkapa seurakunnan perheasiainkeskukseen tai perhetyöntekijälle muutaman kerran. Kun saat tukea itsellesi, voimavarat ehtyvät. Onko lähitienoilla seurakunnan päiväkerhoa, jossa esikoinen voisi käydä, jolloin hän saisi ikätovereiden seuraa? Entäs seurakunnan perhekerhoa, jonne voisitte kaikki mennä, siellä tutustuisit muihin äiteihin. Usko vaan, että muillakin äideillä on samoja kokemuksia kuin sinulla. Onko poikien isä arjessanne. Auttaako hän. Kummeja, isovanhempia yms lähi-ihmisiä kannattaa rohkeasti pyytää tukirinkiin. Jokainen ihminen tarvitsee muiden apua ja tukea, ei avun pyytämistä tarvitse nolostella. Kukin vuorollaan.

      Tsemppiä ja kaikkea hyvää sinulle ja pojillesi
      Pirkko-pappi

    • sinne vaan
    • voimia sinulle.

      Ymmärrän kyllä tilanteesi. Olen itse ollut masentunut aikanaan, mutta nyt olen onneksi jo kunnossa.

      Sanoti että et jaksa olla pihalla ja ymmärrän senkin vallan hyvin, muistan myös kuinka loukkaavaa oli kuulla muilta että "nyt vain pihalle, siellä se helpottaa" "lähde lenkille, niin tulee parempi fiilis" "tapaa kavereita" "aloita joku harrastus" Juu helppo se on sanoa, mutta masentuneelle ei ole helppoa tehdä näitä asioita. Kun ihminen on oikeasti masentunut hänellä ei ole voimia tehdä mitään, jollain ei ole edes voimia saada itseään sängystä ylös, kaupassa käynti vaatii useamman päivän valmistelun ja itsensä psyykkaamisen.. Jokainen joka sanoo näitä "nyt vaan pihalle" lausahduksia voisi oikeasti pysähtyä ajattelemaan hieman ennen kuin sanoo. Se joka voi väittää että oli itse masentunut ja pystyi tekemään kaiken, niin on ollut kaikkea muuta kuin oikeasti keskivaikeasti tai vakavasti masentunut! näin se vaan on ja sen tietää jokainen joka on tämän kokenut..

      Teillä taitaa olla tähän kaikenlisäksi vielä miehen kanssa jotain ongelmia johonka haette apua? Tukeeko miehesi sinua tässä? EIkö tämä kumppanisi voisi ottaa nyt hoitovastuuta lapsistanne, jotta sinä voisit keskittyä paranemiseen. Syötkö jotain lääkkeitä ja saatko hyvin nukuttua?

      Ruokavaliolla on oikeasti merkitystä moneen ja sillä voi hieman parantaa mieltään. En katsonut tuota linkkiä minkä joku laittoi, mutta kannattaa kuitenkin tseka vähän mitä syö.

      Uskon että et ole huono äiti! Jos olisit, niin et välittäisi, ei sinusta tuntuisi pahalta se että et jaksa olla lastesi kanssa. Olet nyt vain sairas, mutta voit parantua siitä. Onkohan sinulla joku tietty asia joka on johtanut tähän? Esim, joku tapahtuma jonka seurauksena olet masentunut? Sanoit tuossa alussa että olet nuoresta asti käynyt terapiassa yms, niin onko masennustasi koskaan saatu kunnolla paranemaan? Jos ei, niin ei valitettavasti ole ihme että olet taas kuopassa.. On todettu että kesken jäänyt hoito (eli masennusta ei ole kunnolla voitettu) niin masennuksen riski on huomattavasti isompi. Myöskin lääkityksellä (johon ei kyllä moni usko) on suuria vaikutuksia, se esim. pitäisi lopettaa vasta puolivuotta oireiden häviämisen jälkeen.

      Itse olen ollut masentunut 2 kertaa. Molemmilla kerroilla oli selkeä syy, joten paraneminenkin oli tietysti hieman helpompaa kun sellaisilla joilla ei ole täysin selkeää syytä. Toisen masennuksen aikana minulle ehdotettiin että söisin loppuelämän pientä annosta masennuslääkkeitä vähän niinkuin estäjänä seuraavaa masennusta varten. En siihen kuitenkaan suostunut, koska mielestäni en ollut masennukseen taipuvainen, vaan minulla oli kaksi täysin selkeätä syytä siihen miksi masenuin ja uskoisin että monet muutkin olisivat niissä tilanteissa romahtaneet.. En tiedä sinun kantaasi lääkitykseen, mutta kyllä se minua ainakin kantoi eteenpäin silloin kun olin kaikkein väsynein ja itsemmurha herkin..

      Löydät kyllä sen valon vielä alämään ja kaikki tulee olemaan vielä hyvin :) Se nyt ottaa aikansa.. Älä yritä pakottaa itseäsi tekemään asioita joihin et nyt pysty. Tulee vielä aika jolloin pystyt siihen kaikkeen :D Sen ajan odotus on vain tuskasta. Itse muistan kun oli niin paha olla, että ei jaksanut enää niin se ajatus siitä että vielä joskus tulee päivä jolloin ei satu, tuntui erittäin ihanalta. Tiesin että masennuksen voi voittaa, en kylläkään uskonut siihe.. Jotenkin vain se tieto siitä että vielä joskus kaikki on hyvin, niin jaksoi kantaa sen vaikeimman ylitse..

      Paljon voimahaleja sinne!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6153
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3916
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2299
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1910
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1353
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1030
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe