Ampuminen tuntuu pahalta.

so sad

Pidän siitä että saan samoilla metsissä koiran kanssa ja jännittää mitähän koiruli ajelee takaa tai haukkuu mutta tappaminen ei oikein ole mun juttu. Tänääkin kun nyljin jänistä niin ei huvittanut syödä ollenkaan liharuokaa koko päivänä .

Ymmrrän että jänis on lopulta vain ravintoa mutta suurella kunnioituksella kohtelen tuota jänö parkaa. En ymmärrä että joillekin ampuminen on se juttu metsästämisessä sillä itse jätän ampumisen väliin jos vaan mahdollista mutta koulutuksen kannalta se on vaan joskus välttämätöntä.

Tappaminen ei milloinkaan saa olla nautinto ellei sitten ole päässä vikaa.

10

380

Vastaukset 10

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • havukka-aholainen

No, kunnioitapa sitten eläimiä siinä määrin, ettet löysää koiraasikaan niitä vaivaamaan.

Samansukuista ruualla leikkimistä vesilläkin, kiskaistaan rauta leuasta läpi, vedetään ilmaan pussattavaksi ja heitetään takaisin veteen.

• älä kiusaa ittees

"so sad"parasta olisi jos jättäisit pyssyn lopullisesti asekaappiin.
      On todella törkeää tuo sinun touhusi; kiusaat itseäsi tekemällä sellaista josta et pidä ja samalla halveksit Luonnon antimet.
      Metsissä voi samoilla ilman tappamistakin - tunnen useita esim kameramiehiä joiden eräkokemukset ovat ihan yhtä vaikuttavia kuin omani kun liikun pyssyn kanssa. Minullekaan - kuten ei monelle muullekaan metsästäjälle - tappaminen ei ole se jokin.
      Erällä kulku on jalo harrastus. Kukin saakoon vapaasti valita keinot ja välineet onma mieltymyksensä mukaan. Lain puitteissa tietenkin.
      Riistaa pitää kunnioittaa.

• so sad

""kiusaat itseäsi tekemällä sellaista josta et pidä ja samalla halveksit Luonnon antimet.""

Yleensä jätänkin sen pyssyn kotiin enkä näinollen kiusaa itseäni. Yhteistyö koiran kanssa on vaan niin mahtavaa puuhaa. Enkä mitenkää halveksi luonnon antimia.

Lyön vaikka vetoa että jos kaikki lihansyöjät joutuisivat itse tappamaan liharuokansa niin vegetaristit lisääntyisivät räjähdysmäisesti.

Katselin Yokonin erämailla asuvien turkismetsästäjien touhua ja siinäkin eräs metsämies sanoi että milloinkaa ei saa tappaa turhaa tai tappamisen huvista.

Minua ihmetyttää että jotkut suorastaan vapisevat kuten se eräskin eräohjelmassa joka tornista ampui kaurista. Itse halveksun eniten ruokintapaikoilta kyttäämistä ja metsästystä jossa riistalla ei ole mitään mahdollisuutta.

Tulisipa laki joka kieltäisi aseen käytön ja ainoastaan jalkajousi tai jousipyssy olisi sallittu väline. Siinä vaadittaisi jo erämiestä joka linnunkin tipauttaa jousipyssyllä tai ketun ajokoiralta. http://www.youtube.com/watch?v=W2yUJDwGOhA

• älä kiusaa ittees

"Tulisipa laki joka kieltäisi aseen käytön ja ainoastaan jalkajousi tai jousipyssy olisi sallittu väline."
        Niinpä niin, siinäpä se: joku toinen toivoo lakia joka kieltäisi jousipyssyt, kolmas kieltäisi jokamiehen oikeudet marjastuksessa ja kaikessa toisten mailla asioinnin.
        Turha tappaminen on turhaa - siitä olen samaa mieltä mutku kumminki elämme lakien mukaisesti niin meidän vaan tulee sietää toisiamme. Turha eläinten tappaminen ja lähimmäisten pakottaminen samaan muottiin itsensä kanssa ovat kumpikin yhtä pahoja asioita.
        Monessa olen silti kanssasi samaa mieltä mutta jos ekaa kauristaan tähtäimessään katselee niin ymmärrän kyllä tärinän. Ymmärrän myös mistä tärinä johtuu; se ei kyllä johdu siitä mihin vihjaiset.
        Ollaan erämiehiä, toinen ampuu haulikolla, toinen jousipyssyllä ja yksi kamerallaan. Terveellisiä harrastuksia kaikki!

• Solitaari

Tieteellinen tosiasia on ettei tuo ole niin harvinaista kuin luulisi itse asiassa 50% metsästäjistä jopa kokeneista! tuntee vastenmielisyyttä kyseisessä tilanteessa monet kuitenkin pääsevät hyvinkin nopesti siitä yli.

TOTTA KAI! tämäkin palsta on täynnä näitä härämäläisiätosimiesäijäjätkäpaskanjauhajajuntteja jotka vetävät pelkkää roolia kun on muita samanlaisia talidomineja ympärillä mutta rehtiydestään mies tunnetaan ei peräröörin nuoleskelusta samat tyypit yleensä kiehnaavat toistensa kanssa siellä teltassakin siirtäen äijämäisiä "metsästysriittejä" niille nuoremmille klopeille ja palaavat kotiin vaimonsa luokse vetämään samaista roolia.

• kohta jo vanha

Usein metsästäjät vihertyvät vanhetessaan. muistan kun isävainaa aikoinaan jätti metsästyksen, kun ei enää viitsinyt jäniksiä ampua. Hän oli ajokoiramies, mutta kuunteli sitten vain koiran ajoa.
      Itsekin jo alkaa välttää ampumisia, ei tunnu niin tärkeältä. Riistaruoka kun kuitenkin maistuu, niin sen verta metsästää, että saa hirveä, peuraa ja pienriistaa syötäväksi.

• mehtuuäijä

On mukava huomata että muitakin metsälle vetää jokin muu kuin se haulikolla räiskiminen.

• Ryynäsen Topi

Taas näitä iänikuisia provoja. Jos se riistan ampuminen niin paljon ottaa henkisesti ylälavetilta on harrastus väärä. Tuolla on muitakin koiraharrastus muotoja kun metsästys. Tässä taas kierrellen haetaan henkistä merkitystä ampumiselle ja inhimillisyydelle. Itse en tunne tunnontuskaa ja syyllisyyttä ammuttuun riista laukaukseen paitsi jos tulee haavakko. Kyllä sitä elukkaa jokainen niin paljon arvostaa ettei niitä raanakoita halua ja keskittyy kunnon laukauksiin.

Kun aina metsästyksessä halutaan syyllistää se ampuma aseella tapahtuva riistan haltuun otto niin hakekaa joskus inhimillisyys tekijöitä esim kalastuksen pyydystä ja päästä muodolle. Ainiin eihän kala huuda, on limainen mulkosilmä ja vaikka kidukset olisikin poikki ja kala kuolee viiveellä on se hienoa vain antaa pusu kalalle ja ottaa kuva sekä tokaista että "nähdään parin vuoden päästä uudestaan" Poissa silmistä poissa mielestä.
      Siinä sitä inhimillisyyttä kerrakseen.
      Voisi joskus sen ihan yhtä elävän kalan ottaa samalle viivalle sen ai niin ihanan ja suloisen jäniksen rinnalle niin varmaan kalastuksestakin saataisiin metsästyksen veroinen se syödään mitä saadaan malli. Tosin yhtälailla kuin pienpetojen pyynti niin särkikalojen poistopyynti on vastaavaa toimintaa mutta ei esim hirveäkään ammuta vaan säkä laukauksella aheuttaen muutaman minuutin pökerrys, otetaan kuva ja pussataan otsalle ja tervemenoa ammun sinua säkään taas kun kasvatat vielä isommat sarvet.

• Kypsyminen

Toisen elävän olennon tappaminen - jopa harrastuksen ja hyvin merkeissä - osoittaa henkistä kypsymättömyttä ja alamittaisuutta.

Muistan, miten monet sodasta tulleet, kuolemaa silmiin katsoneet tosimiehet, eivät halunneet tuottaa muille luontokappaleille minkäänlaista kärsimystä.

• Ryynäsen Topi

Kuten sanoin lopeta provoilu.
        Minun kummatkin isovanhemmat niin isän isä kun äidin isä taisteli sodassa ja siellä myös haavoittui. Silti kumpikin harrasti aktiivi metsästystä viimeisille elinpäivilleen.
        Samoin monien tuttujen isovanhemmat tekivät.
        Sodasta ei puhuttu mutta aseita ja ampumista ei pelätty. Metsästys toi monille ruuan pöytään ja rahaa turkiksista.
        Tai turhaan näitä selittelen sillä uutta provoa tulee kohta taas joten osaltani jätän tämän aiheen vääntämisen tähän!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas

Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei
      Tv-sarjat
      20
      1334
    2. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      133
      1241
    3. 64
      1230
    4. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      108
      1215
    5. Kunnanhallitus

Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.
      Puolanka
      67
      1049
    6. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      109
      999
    7. Rauha, sopiiko

Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.
      Ikävä
      94
      957
    8. Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys

Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev
      Sinkut
      182
      923
    9. Minkä kappaleen

haluaisit soivan, kun astellaan alttarille?
      Ikävä
      84
      847
    10. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      43
      824
    11. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!

Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle
      Ikävä
      66
      791
    12. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      686
    13. Vieläkö tykkäät

Minusta niin paljon että olisit valmis?
      Ikävä
      43
      656
    14. Tykkäätkö minusta

Mies vai et? -nainen
      Ikävä
      58
      653
    15. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      636
    16. Olit hyödytön.

Mulle hyödytön..
      Ikävä
      98
      628
    17. Humppila korvasi johtajia tekoälyllä

https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 150
      Maailman menoa
      87
      618
    18. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      123
      592
    19. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      52
      564
    20. Mnot, miksi sinulle on tärkeää solvata uskovia?

Onko sinulla joku katkeruus tai peräti viha heitä kohtaan? Kirjoituksesi nimittäin tihkuvat katkeruutta ja vihaa uskovi
      Luterilaisuus
      304
      552
    Aihe