Pönttöuuni

uudestavanhaa

Kertokaas nyt millainen pönttöuuni on lämpölähteenä, onko Se todellisuudessa tehokas? Verratuna noihin perustakkoihin mitä pieniin paketteihin asennetaan??
kokemuksia

8

326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A12

      Pönttö uuni oli ihan hyvä 40vuotta sitten,nyt on tämän hetken paras uuni uunisepät nostalgia lämpöä tulee

    • Suosittelen

      Meillä on kaksi 50 vuotta vanhaa pönttöuunia ja molemmat ovat jokapäiväisessä käytössä. Pönttöuuni antaa lämpöä aika nopeasti sen jälkeen kun lämmittäminen on aloitettu, mutta silti varaa lämpöä niin, että kovillakaan pakasilla uuneja ei tarvitse lämmittää kuin kerran päivässä.

      Tosin minulla ei ole kokemusta niistä paremmista.

      • puu-ukkoko

        Niitä (parempia) ei ole olemassakaan.

        Vanhanajan muurareilla oli malttia ja taitoa muotoilla pönttöuunin nielu pyörreulokkeilla. Näin kaasunpalo parani oleellisesti.

        Pohjoismaiden paras keksintö = pönttöuuni. Ylivertainen puu-uuni edelleen; yli satavuotta keksimisensä jälkeenkin.


      • pönttö lämmittäjä

        Samoin, "paremmista" ei kokemusta mutta kaksi pönttöuunia suoraan 40-luvulta on käytössä. Ei noita koskaan ole useampaa kertaa päivässä tarvinnut lämmittää, eikä tämän "talven" keleillä aina edes joka päivä.


    • sepät=kivestä shitti

      Pönttöuuni on edelleen paras.
      Noita seppien tekemiä sätöksiä ei voi edes uuneiksi kutsua, lähinnä tulenpoltto paikkoja.
      Eivät tule koskaan kestämään samanlaista käyttöä mitä nuo pönttöuunit ovat kestäneet.

      • Ilmanmuuta pöntis

        Uuniseppien pesiä joutuu korjaamaan jo viiden vuoden päästä, ei kestä tulta !! Peltiuuni on edullinen ja tehokas, koska sillä on suuri pinta-ala lämmönluovutukseen.


      • häh
        Ilmanmuuta pöntis kirjoitti:

        Uuniseppien pesiä joutuu korjaamaan jo viiden vuoden päästä, ei kestä tulta !! Peltiuuni on edullinen ja tehokas, koska sillä on suuri pinta-ala lämmönluovutukseen.

        tutustuin ja eipä ole hääppösiä. tiiliä ja peltiä mikä siinä on ihmeellistä häh


    • peltiä on pinta

      Häh,"tutustuit"??? Missäpä sellaisen kohtasit?
      Ei niissä mitään ihmeellistä olekkaan, ne on vain savukasun polttavia ja huomattavasti parempia kuin nuo uudemmat "tulenpoltto paikat".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      141
      2349
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      398
      1998
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      32
      1863
    4. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1250
    5. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      103
      1151
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      119
      1139
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1063
    8. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      125
      1044
    9. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1027
    10. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      908
    Aihe