Eli mistä lähteä liikkelle ku pitäis suoristaa tollaista pikku mökkiä, on vuosien aikana vääntelehtiny aivan vinoon, eli miten saan mittailtua sen helpoiten ja varmistua siittä et se on suorassa.? Ku en oikein tiä mistä lähtis liikkeille?
Pienen mökin suoristaminen
8
2679
Vastaukset
- m.höperö
Jos et yhtään osaa, niin mikset ota ammattilaista tekemään työtä?
Itse oikaisin pienen siirtolapuutarhamökin kuistiosan mittamalla ensin sisältä vatupassilla minnepäin mökki on vinossa. Sitten katsoin vatupassilla, vuorilautojen alapinnan tasoa eli oliko painuminen tasaista. Sen jälkeen kiinnitin 50x200 lankut alapuihin täkkipulteilla ja laitoin joka nurkan alle pullotunkin. Tunkkasin kuistia hiljalleen ylöspäin välillä kuulostellen ja seiniä paukutellen, että jännitykset pääsevät koko ajan laukeamaan. Nosti yhtä nurkkaa noin 10cm ja toista 5cm. Alapuun alle laitoin painekyllästetyn koolingin ja huopakaistat sekä tarvittavan korkuisia kiiloja. Sitte laskin tunkit alas ja poistin lankut.
Porasin alapuinin myös reijät, joista pujotin kierretangot puolelta toisella ja kiristimällä niitä sinälinja oikeni. Alaosa oli hiljalleen auennut.
Homma riippuu vähän siitä, miten alapohja on rakennettu. Itselläni työhön meni päivän verran kaikessa rauhass nostellen ja välillä tuumaillen kahvikupin ääressä. - höperö mökissä
mökin koko 2,5x4m suunnilleen ja parrujen päälle rakennettu nurmikolle, pittää kesällä tutkia paremmin, katos ku on niin pahasti vajonu tuo mökki, että nurkkalauatki on ainaki sen 5cm maan pinnan ala puolella, eli kysehän on vain mökistä jossa läpit on leikkiny aikoinaan. Niin mie vain että oisko jotain helppoja konsteja miten sais suoraan, löytyy kyllä vehkeitä vatupassia, tunkkia ym. viime kesänä alotin jo vähän lapio hommilla, lumet tuli maahan niin hommat vähän niinku seisahti.
- eiääliö
Annatko plussia itsellesi?
- Vastaava mestari 3
Eipä siihen oppikirjassa ole esitetty mitään oikeaa tapaa, mutta tässä jotain työkaluehdotuksia:
-vatupassi ja mitta
-tunkki-rautakanki-leka-kirves-vasara-sorkkarauta-toinen tunkki-isompi leka
-lautaa-soiroa-tiiliskiviä-lecaharkkoja-betoniharkkoja-kiviä-kuusipölli
Sitten lopettaa miettimisen ja alkaa hommiin! Varmaan tulee paremmaksi. - nostelemaan
Ennen kun alkaa nostelemaan kannattaa avata ovet ja ikkunat. Ikkunat etteivät mene rikki kun seinät elää yllättäen. Ovet jotta pääsee katsomaan mitä jännää sisällä tapahtuu noston aikana.
- Mökitön..
Mettästä kun kaataa 10 cm paksun kuusen ja karsii ja katkaisee 4 metriseksi pölkyksi Sitten tökkää se nurkan alle ja pölli poikittain alle ja vääntää, niin kyllä noin pieni mökki nousee. Sitten alle betonilaattaa ja laudan paloja, jotta pysyy suorassa.
- vanh.ins..
Tosimies käyttää vaaituskonetta. Mutta kaikki eivät osaa, vaikka kyseessä on yksinkertainen laite.
- tykkimäkinen
Se ei ole Vaaituskone.....vaan kyseessä on Vaaituskoje !
Jälkiviisaus on aina jälkiviisautta, vaikka myöhässä sanotaankin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559