Itse rakennetun asunnon hinta, onko halvempi?

jerry..,

Rahat on vähän tiukassa ja ajattelin rakentaa itse ok-talon. Töissä on pari kolleegaa rakentaneet. Kannattaako / onko vaivan arvoista? Paljonko saa voittoa?

77

3399

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikäkattoon

Minkälaiset raakapuu-kattohirret on mökissä, onko vähintään 2" x 16"?

Kakkosnelosista ei paljon maksella, ehkä 40e

• halpaa on.....

Halvemmalla tuskin pääset mutta saat mieleisesi talon ja samalla pääset eroon vaimostasi ja perheestäsi....Kun 25 vuoden talon rakentamis projekti lähtee käyntiin....

• Talojatehnyt.

Pääset halvemmalla jos osaat.
      Jos on aikaa saa tavaraa paljon halvemmalla.
      Älä ota pakettia vaan tee pitkästä.

Jos ilta- ja viikonloppuhommina teet menee aikaa 6-12 kk. Taidoista riippuen.

Hinta on neliöltä tonnista ylöspäin, ylärajaa ei ole.

• 3r4ewgvfggg

Ei ne pelkät taidot vaan omat voimavarat myös, ei kannata sitä unohtaa että
        ei aja itseään loppuun.

• Tätä olen kuullut myös: Hinta tonnista ylöspäin.

Tonnin neliö sisältää ne halvimmat kalusteet, 1 vessa 1 suihku ei terassia jne.
        Asuttava edes välttävillä mukavuuksilla ja kodinkoneilla, menee sinne 1500€ /m2 itsekin tehtynä kuulemma.

Näinollen 150m2 talolle tulee jo hintaa 225k€
        Silti jotkut ovat joutuneet myymään alle omien, esim. työttömyys tms. jos talo keskeneräinen. Ehkä budjetti laskettu liian tiukaksi / oma terveys tai pää pettänyt.

Maksan mieluummin tuollaisesta talosta 275k€ että se on valmis, ja niin on moni muukin valmis tekemään.

Miksikö -70% Rommi ei ole tullut?
        No ihan yksinkertaiseksi siksi, että jo tuollaisesta keskeneräisestäkin kannattaa maksaa valmis-50% eli 130k€

• Näin se vain on

"Jos ilta- ja viikonloppuhommina teet menee aikaa 6-12 kk. Taidoista riippuen."

Ensin päivätyö, sitten viikonloppuisin ja iltaisin, puolessa vuodessa, älä nyt naurata. Tai kyllähän jonkunlaisen hökkelin saa rakennettua mutta että kunnon perheasunnon alusta loppuun, höpö-höpö.

• dfsgwert24567
        laupias60 kirjoitti:

Tätä olen kuullut myös: Hinta tonnista ylöspäin.

Asuttava edes välttävillä mukavuuksilla ja kodinkoneilla, menee sinne 1500€ /m2 itsekin tehtynä kuulemma.

Silti jotkut ovat joutuneet myymään alle omien, esim. työttömyys tms. jos talo keskeneräinen. Ehkä budjetti laskettu liian tiukaksi / oma terveys tai pää pettänyt.

Maksan mieluummin tuollaisesta talosta 275k€ että se on valmis, ja niin on moni muukin valmis tekemään.

No ihan yksinkertaiseksi siksi, että jo tuollaisesta keskeneräisestäkin kannattaa maksaa valmis-50% eli 130k€

Vessat ja kalusteet maksavat, terassi ei.

Laitatko linkin missä on myynnissä uusi omakotitalo alle 225 t€.

• sdfgweryt34567
        Näin se vain on kirjoitti:

"Jos ilta- ja viikonloppuhommina teet menee aikaa 6-12 kk. Taidoista riippuen."

Ensin päivätyö, sitten viikonloppuisin ja iltaisin, puolessa vuodessa, älä nyt naurata. Tai kyllähän jonkunlaisen hökkelin saa rakennettua mutta että kunnon perheasunnon alusta loppuun, höpö-höpö.

Jos taloa tekee iltaisin, niin miksi siitä tulee hökkeli?

• mek
        dfsgwert24567 kirjoitti:

Avaimet käteen taloja saa talotehtäältä 100-150t€ niin ei paljon kannata omaa aikaa kuluttaa tuohon hintaan.

• Terassin rakentanut
        dfsgwert24567 kirjoitti:

Ai, terassiko ei maksa?
        Meille terassirakenteita tuli nelisenkymmentä neliötä, joista ~10 m2 valokatteella ja laseilla. Lisäksi 15 m kaidetta ja kolmet parin askelman raput. Perustuksiin kymmeniä pilariharkkoja, laatat niiden alle sekä säkkikaupalla muurauslaastia ja valmisbetonia.. Puutavaraa melkoinen määrä, en tullut laskeneeksi. Lisäksi tuhansia rst-ruuveja, kamala kasa kulmarautoja sekä ankkureita ja rst-kierretankoja. Maksoi ne sahköt valoille ja lämmittimillekin jotain.

En edes uskalla laskea..

• mek
        Terassin rakentanut kirjoitti:

Ai, terassiko ei maksa?
        Meille terassirakenteita tuli nelisenkymmentä neliötä, joista ~10 m2 valokatteella ja laseilla. Lisäksi 15 m kaidetta ja kolmet parin askelman raput. Perustuksiin kymmeniä pilariharkkoja, laatat niiden alle sekä säkkikaupalla muurauslaastia ja valmisbetonia.. Puutavaraa melkoinen määrä, en tullut laskeneeksi. Lisäksi tuhansia rst-ruuveja, kamala kasa kulmarautoja sekä ankkureita ja rst-kierretankoja. Maksoi ne sahköt valoille ja lämmittimillekin jotain.

En edes uskalla laskea..

Itse tein noin 19m2 terassin rivariini niin materiiali oli siinä tonnin luokkaa ja se siitä mutta teetettynä hinta noin 2-3 tonmia ja itse olen todennut remonttia tehtäessä että rahat loppuu nopeasti jos ei itse osaisi tehdä. Esim. kylppäri/ saunaremontti on akkiseltään teetetyynä 15000€ ja se siitä.

• asdfghjklöä
        laupias60 kirjoitti:

Tätä olen kuullut myös: Hinta tonnista ylöspäin.

Mulla on ainakin 70% rommia pullotolkulla!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Monttuun vaan

Luepa vaikka Kalle Päätalon Iijoki-sarjasta omakohtainen kertomus, millaista rakentaminen on leipätyön päälle. Jos on sellainen hinku painaa hommia, niin tee ennemmin ylitöitä joista saat pikkuisen lisärahaa.

Voittoahan rakentamisella ei saa vaan raha on pikemminkin häipyväistä sorttia siinä hommassa. Halvemmaksi oma työ tietysti tulee.

• sdfgwreytw345673

Aivan Kallen kirja on absoluuttinen totuus asiasta.
        On turha lukea jonkun taiteilijan näkemys asiasta, taiteilijat eivät osaa rakentaa.

• että näin
        sdfgwreytw345673 kirjoitti:

Aivan Kallen kirja on absoluuttinen totuus asiasta.
        On turha lukea jonkun taiteilijan näkemys asiasta, taiteilijat eivät osaa rakentaa.

Tässä tapauksessa kylläkin osasi rakentaa.

• Päätalo on tylsä
        että näin kirjoitti:

Tässä tapauksessa kylläkin osasi rakentaa.

Mutta ei ollut kunnon taiteilija

• fdrtg34433333

Pitäisi tuo nyt itsekkin tajuta että työ maksaa ja paljon?
      Et siis tajua.. millähän aivoilla sä rahaa olet hankkinut sitten..

No ok, totta kai jos itse rakennat ja maksat vain materiaaleista
      niin onhan sen talon hinta huimasti vähemmän kuin muiden
      toimesta rakennettuna.

Työpäivän päätteeksi rakennushommia että saisi talon aikaiseksi ei ole
      todellakaan kelle tahansa sopivaa hommaa, hyvin harvalle voisi sanoa.
      Pitää oikeasti tietää rakentamisesta jotain (ei siis paljoa mutta jotain)..
      Kaikki illat, kaikki viikonloput talon rakentamista mutta jos sitä todella
      haluaa ja tykkää ja ennen kaikkea on voimavaroja niin miksi ei sitten
      tekisi vaikka itse.

• veio

"No ok, totta kai jos itse rakennat ja maksat vain materiaaleista
        toimesta rakennettuna."

Sitä taloa ei pysty ikinä rakentamaan pelkillä materiaalihinnoilla koska talon pystyttämiseen tarvitset useamman alan ammatilaisia. Vesi ja sähköliittymien vetäminen ei taida sujua ihan vaan bauhausista putkea ja johdinta ostamalla. Lisäksi koneet käyttäjineen tarvitsee vuokrata.

"Pitää oikeasti tietää rakentamisesta jotain (ei siis paljoa mutta jotain).."

Jos alat taloa oikeasti alusta asti rakentamaan niin sinun täytyy tietää rakentamisesta aika paljon.

• dfhgretyu45678
        veio kirjoitti:

"No ok, totta kai jos itse rakennat ja maksat vain materiaaleista
        toimesta rakennettuna."

Sitä taloa ei pysty ikinä rakentamaan pelkillä materiaalihinnoilla koska talon pystyttämiseen tarvitset useamman alan ammatilaisia. Vesi ja sähköliittymien vetäminen ei taida sujua ihan vaan bauhausista putkea ja johdinta ostamalla. Lisäksi koneet käyttäjineen tarvitsee vuokrata.

"Pitää oikeasti tietää rakentamisesta jotain (ei siis paljoa mutta jotain).."

Jos alat taloa oikeasti alusta asti rakentamaan niin sinun täytyy tietää rakentamisesta aika paljon.

Ei se oikeasti ydinfysiikkaa ole.
        Putkityöt voi tehdä itse, ei kukaan kiellä.
        Mitä koneisiin tulee, talopaketitoimittajat tarvii samat koneet ja laittaa provikat päälle ALV.

Ainoa kone käyttäjineen mikä tulee mieleen on nosturi jolla nostat kattotuolit ylös.
        Aika 2h. 50€/h. suoraan yrittäjälle taskuun.

Sähköt voi vetää itse, vain kytkemiseen tarvitaan ammattimies.

Kaikki rakentamiseen löytyy netistä jos ei tiedä, vastaava mestari kertoo mitä tehdään, kaupungin rakennusvalvoja sanoo jos pitää valuun lisätä rautaa tai runkoon tuentaa.

• veio
        dfhgretyu45678 kirjoitti:

Mitä koneisiin tulee, talopaketitoimittajat tarvii samat koneet ja laittaa provikat päälle ALV.

Ainoa kone käyttäjineen mikä tulee mieleen on nosturi jolla nostat kattotuolit ylös.

Kaikki rakentamiseen löytyy netistä jos ei tiedä, vastaava mestari kertoo mitä tehdään, kaupungin rakennusvalvoja sanoo jos pitää valuun lisätä rautaa tai runkoon tuentaa.

"Putkityöt voi tehdä itse, ei kukaan kiellä."

Kytket sis talon vesijohtoverkkoon tuosta noin vaan,katsot ohjeet netistä vaiko ihan mutu-tuntumalla ajattelit. Viemäreille sama juttu vai? Tarkastajalle sanot sitten että itse vedin vesilinjat ja hyvä tuli.

Sähköt vedät myös itse sillä eihän tässä mitään sähkösuunnitelmia tarvitse tehdä, tuosta vaan piuha seinän läpi tuonne naapurihuoneeseen. Tarkastajakaan ei halua nähdä mitään sähkösuunnitelmia tietenkään.

"Ainoa kone käyttäjineen mikä tulee mieleen on nosturi jolla nostat kattotuolit ylös."

Sokkelinkin paikka tietysti kaivetaan lapiolla kuten myös kaikki muutkin maansiirtotyöt, eiks niin?

Luvatkin voi myöntää itselleen niin ei tarvitse maksaa?

Tuo talonrakennus pelkillä materiaalikuluilla ei kyllä ihan taida sittenkään onnistua?

• rakennusmies
        veio kirjoitti:

Kytket sis talon vesijohtoverkkoon tuosta noin vaan,katsot ohjeet netistä vaiko ihan mutu-tuntumalla ajattelit. Viemäreille sama juttu vai? Tarkastajalle sanot sitten että itse vedin vesilinjat ja hyvä tuli.

Sähköt vedät myös itse sillä eihän tässä mitään sähkösuunnitelmia tarvitse tehdä, tuosta vaan piuha seinän läpi tuonne naapurihuoneeseen. Tarkastajakaan ei halua nähdä mitään sähkösuunnitelmia tietenkään.

"Ainoa kone käyttäjineen mikä tulee mieleen on nosturi jolla nostat kattotuolit ylös."

Sokkelinkin paikka tietysti kaivetaan lapiolla kuten myös kaikki muutkin maansiirtotyöt, eiks niin?

Tuo talonrakennus pelkillä materiaalikuluilla ei kyllä ihan taida sittenkään onnistua?

Joo kattotuolit nousee kyllä käsipelilläkin, mutta teepä maansiirtotyöt lapiolla niin nostan hattua.

• sähköinssi
        veio kirjoitti:

No itse asiassa sähkösuunnitelmaa ei tarvita. Pääkaavio ja tarkastuspöytäkirja riittää.

• wwwww
        rakennusmies kirjoitti:

Joo kattotuolit nousee kyllä käsipelilläkin, mutta teepä maansiirtotyöt lapiolla niin nostan hattua.

Tiedän yhden äijän joka teki niin Tammelassa. Hän oli veljeni tuttava. Raha oli tiukalla. En ole varma, millainen tonttimaa oli. Niitähän on myös hyviä sorapohjaisia tontteja.

• rakmest.evp
        dfhgretyu45678 kirjoitti:

Minä en mennyt koskaan sellaiselle työmaalle vastaavaksi mestariksi jossa ei ollut työntekijöinä koeteltuja ammattilaisia. Omistaja , jollei ollut rakennusmiehiä ,sai pysyä poissa.jaloista tai siivota rojut layttioilta. Hän oli palkannut minut ja muun työväen tekemään sen duunin ja siihen ei merkonoomeja tarvita.tekemään sutta. Jälki oli priimaa ja ne taloyt ovat takuull aarvonsa säilyyttäneet. Nyt elääkkeellä voin hyvällä omalla tuunnolla istua vielä yölläkin lukemassa kuinka ihmiset edelleenkin tekevät elämänsä rahallisesti suurinta munausta ja lähtevät rakantemaan omatoimisesti pitkästä tavarasta taloa itselleen. Palkatakaa hyvät ihmiset edes kunnon vastaavamestari joka osaa työnsä ja tekee sen. Säästätte huomattavasti rahaa sekä nyt että tulevaisuuessa.

• pohjat kunnossa
        rakennusmies kirjoitti:

Riippuu maastosta. Harjun kupeessa kuten meikäläisellä ei tarvitse muuta kuin kuoria pinta pois. loppu on kivistä soraa. Toinen Salpausselkä Vääksyssä.

• näinvältätvirheet

Osta valmis talopaketti niin saat priimaa.

• sdfgwreyt234567

Saakohan talotehtaat jostain parempilaatuista tavaraa halvemmalla?
        Omat kokemukseni talotehtaista on päinvastainen.
        Materiaalilaatu on halvinta venäläistä mitä löytyy.

• aika vähän säästää
        sdfgwreyt234567 kirjoitti:

Ongelma on omatoimirakentajalla usein se että ei saa sellaista huonoa laatua ostetuksi, joka välttäisi. Joutuu ostamaan turhan hyvää tavaraa paikkaan, johon välttäisi halvempikin. Talotehtaat saavat melkohyvin optimoitua materiaalit, niin että sinne voidaan laittaa halpaa, jossa se ajaa asiansa.

Omalla työllä säästää yllättävän vähän ja sekin edelyttää sitä että on tekijämiehiä, eli hommat sujuu, jälki on hyvää, eikä mene aikaa korjailuun, eikä tärväännyt tavaraa harjoitellessa.

Itse laskeskelin että säästin omalla työllä noin 10%, eli halvan uuden henkilöauton verran, ei se loppupeleissä ole paljon 1,5 vuoden työstä.

• veio
        sdfgwreyt234567 kirjoitti:

"Saakohan talotehtaat jostain parempilaatuista tavaraa halvemmalla?"

Talotehtaat saa samanlaatuista tavaraa halvemmalla kuin kuluttajat koska ne tilaa isompia eriä kerralla ja jatkuvasti.

• Taasnäitä

Kaikki kannattaa tehdä itse mitä vain voi tehdä itse. Rakenna pitkästä ja hommaa tavara pikku hiljaa sieltä mistä halvimmalla saat: tiilet, sähkö- ja LVI-tarvikkeet keltaisilta sivuilta, keittiökaapit Virosta ja puutavara pikkuyrittäjiltä ja maanviljelijöiltä. Jos itse sahaat pääset kaikkein halvimmalla mutta sahaaminen vie viikon ja vaatii 4 miestä. Sähkötyöt voit tehdä itse kun sovit urakoitsijan kanssa, että jätät rasiat auki ja hän käy kytkemässä johdot. Viemäriputket nyt ainakin kannattaa itse laittaa ja vesiputketkin voi hyvin asentaa itse kun tekee liitokset huolella.

Kaikkiin työvaiheisiin löytyy ohjeet. Esim. RT-korteissa on takan ohjeet tiilen tarkkuudella, eikä kattotuoleja varten mitään koneita tarvitse. Ne nousevat kolmeen pekkaan kevyesti. Ainoa missä tarvitset koneapua on kaivaminen, ellet sitten ole niin kova sissi, että teet senkin itse.

• whoknowswins

Jos olet itse rakennusammattilainen ja tunnet hyviä sähkäreitä, laattamiehiä ym. ja olette lomautettuina, niin miksei kannattaisi ilman muuta. Muussa tapauksessa ei taida olla viisasta. Jälki ei ole ammattilaisten tasoa lähelläkään, vaikka materiaali on samaa.
      Eräs tapa on rakennuttaa talo, jolloin varainsiirtovero on pienempi kuin ostettaessa valmiiksi rakennettu talo.
      Painotan vielä, että amatööritoteutetut talot ovat järjestään hiukan tai hiukan enemmän sössimällä rakennettuja. Säästön hukkaa jälleenmyynnissä ja asia harmittaa muutenkin koko asuinajan.

• sdfgertye5467

Täysin eri mieltä.
        Nykyään on raksa-alalla jos minkiälaista lökäpöksyä ja muuta haahuilijaa.
        Reklamaatioiden määrä on valtaisa sillä alalla, jälki on todella sekundaa.

Kun tekee itse ja itselle on motivaatio ihan eri tehdä kunnolla.
        Yksityiskohtia on aikaa miettiä.

Uusissa taloissa on listat ryssänjiireillä, levypinnat saumoista kuopilla, kaikki tehty niin ja näin. Villotuksen sinne päin, nykytalot on kyllä kaukana laadukkaasta jäljestä.

Totuus vaan oin se, että jos jotain haluaa nykyään tehtävän kunnolla pitää se tehdä itse.

• Näin se vain on
        sdfgertye5467 kirjoitti:

Täysin eri mieltä.

Uusissa taloissa on listat ryssänjiireillä, levypinnat saumoista kuopilla, kaikki tehty niin ja näin. Villotuksen sinne päin, nykytalot on kyllä kaukana laadukkaasta jäljestä.

Totuus vaan oin se, että jos jotain haluaa nykyään tehtävän kunnolla pitää se tehdä itse.

Ollut joskus 15 vuotta sitten raksalla yhden kesän lautoja kantamassa ja sitten kuvitellaan että talon rakentaminen on helppo homma. Kuka sellaisen tahtoo ostaa, jälleenmyyntiarvo on mitä on.

• whoknowswins
        sdfgertye5467 kirjoitti:

Täysin eri mieltä.

Jos on, kuten kirjoitin, rakennusalan ammattilainen ja tuntee hyviä raksamiehiä on rakentaminen järkevää. Ei sinne omalle työmaalle tietenkään mitään tunareita oteta, vaan parhaat porukasta.
        Eräs naapuri toimi noin ja jälki on täyspriimaa kauttaaltaan. Se on ainoa näkemäni viimeisen päälle tehty talo.
        Kokonaan kun tekee itse, on jossain kohtaa aina aukkoa omassa osaamisessa. Itse tekien tulee myös sokeaksi omalle osaamiselleen. Ei osaa ulkoistaa mitään työvaiheita, vaikka aina jokaisella on aihetta. Laatoituksessa ja
        alakatossa näitä oman käden jälkiä taitaa nähdä eniten ja ne jäävät näkyville.

• gert
        sdfgertye5467 kirjoitti:

Täysin eri mieltä.

mistä päättelet osaavasi rakentaa asumiskelpoisen talon?

• tommit1

"Kaikki rakentamiseen löytyy netistä jos ei tiedä,"

Lähetäpä arvoisa dfhgretyu45678 ensi hätään nettilinkit ohjeisiin siitä miten tehdään perustukset (maavarainen laatta tai pilariperistus) eri maaperävaihtoehdoilla (savimaa, moreeni, sekamaa, kalliolle rakentaminen).

Perustuksista pitää kuitenkin aina aloittaa.

• rakennuttajainssi

Kantsii miettiä sitä omaa roolia. Rakennuttaja on normaalisti "projektipäällikkönä" . Itse priorisoisin niin, että ensisijaisesti käyttäisin aikaani

-suunnittelunohjaus
      -kilpailutus ja aikataulutus
      -urakoiden valvominen (suunnitelmissa pysyminen, laatu, aikataulu)
      -materiaalivirtojen aikataulutus
      -työmaan siisteys, valaistus yms toiminnallisuus

Jos paukkuja jää niin sitten vasaraa käteen.

Liian usein putkari/sähkäri/muurari tulee paikalle romulaan ja joutuu tekemään päivän töitä että pääsee töihin! Tai rakennuttaja itse häärii jonkun terassin kanssa ja sitten joutuu tekemään hätähankintoja.

Rakennuttajalla pitää olla hanke käsissään, eikä käsisaha.

• rakennusmies

Näin se on yleensä ollut, että rakennuttaja huolehtii työmaan siisteydestä.
        Siinä on jo paljon työtä joka maksaisi rakennusmiehellä teetettynä. Se aika kun on pois itse rakentamisesta.

• hmmm....

Kun vaimoni 90-luvulla opiskeli lakitieteitä oli hän 1/2 vuotta työharjoittelijana Vantaan kätäjä oikeudessa. Sinä aikana oli kaksi tapausta missä käsiteltiin Sipoon Nikkilän mielenterveyspotilaita. Siellä oli nimittäin oma osasto näille OK-rakentajille jolla pää oli pimahtanut rakennusvaiheen aikana. Kummassakin tapauksessa oli rahat loppuneet kesken, perhe lähtenyt ja oma terveys mennyt.

• Noin oli joo.

Ok-Loordihan oli aiemmin Nikkilässä, kunnes siirrettiin Kellokoskelle, kun oli homostellut liikaa Nikkilässä, Kellokoskella tutustui Prinsessaankin ja sai "lääkärin" arvonimen ja nimityksen loordiksi.

• hyvinsuunniteltuonpuolik

Monet tutut ovat tehneet hyvän tilin taloja rakentamalla ja myymällä eteenpäin. Kannattaa katsoa netistä videoita ja ohjeita, sieltä hyviä vinkkejä säästöistä ja fiksusta rakentamisesta.

• Kohta päästään myymään

Itse asensin/tein kaikki 3 vessaa/kylpuhuonetta valmiista moduuleista joita käytetään mm. loistoristeilijöissä. Pelkästään vessoista tein hyvän tilin.

• Myymällä tili
        Kohta päästään myymään kirjoitti:

Itse asensin/tein kaikki 3 vessaa/kylpuhuonetta valmiista moduuleista joita käytetään mm. loistoristeilijöissä. Pelkästään vessoista tein hyvän tilin.

Tuliko loistolukaali?

Olisit laittanut enemmän niitä vessoja, olisi tullut enemmän säästöä.

• Valmista tuli

Me ei tehty taloa eteenpäin myytäväksi vaan itselle se talon tekeminen alkoi suunitelemalla ja omasta metsästä puiden kaadolla. Kiirettä ei pidetty 2 v siihen meni. Ei ole heikko hermoisille pystymetsästä talon rakentamisen aloitus.

• kerro kustannukset
        Valmista tuli kirjoitti:

Me ei tehty taloa eteenpäin myytäväksi vaan itselle se talon tekeminen alkoi suunitelemalla ja omasta metsästä puiden kaadolla. Kiirettä ei pidetty 2 v siihen meni. Ei ole heikko hermoisille pystymetsästä talon rakentamisen aloitus.

Miksi et kerro talon kokoa ja toteutuneita kustannuksia. Nehän tämän ketjun aloittaja haluaa tietää jotta voi verrata muihin ratkaisuihin.

• Valmista tuli
        kerro kustannukset kirjoitti:

Miksi et kerro talon kokoa ja toteutuneita kustannuksia. Nehän tämän ketjun aloittaja haluaa tietää jotta voi verrata muihin ratkaisuihin.

No jos minulta kysyt niin koko N 200 neliöö työtilat ja autokatos mukana. Kustannuksetkin jossain mapissa on mut rakentamisesta on jo muutama vuosi menny.

• ei rakennusammattila

Sitä minä aina ihmettelen, että miksi ne ihmiset jotka ovat rakentaneet itse eivät kerro toteutuneita kustannuksia ja sitä millaisen talon ovat tehneet.
      Itse rakensin erillisen rakennuksen sivuun laajennuksen noin 54m2. Siihen tuli olehuone/keittiö, makuuhuone ja sauna sekä pesuhuone. Rakentaminen tapahtui noin 10-vuotta sitten. Seinät lammin harkoista ja sekä ylä-että alapohja valamalla.
      Eristeenä finnfoum. En ollut koskaan nähnyt edes anturan tekoa. 2-vuotta rakentaminen kesti. Vanhasta talosta vedin lattialämmityksen uuteen osaan. Sähköputkitukset vedin itse. Lähes kaikki tein itse paitsi en sähkökytkentöjä.
      Rakennus tuli maksamaan noin 55t€. Pyrin käyttämään edullisia materiaaleja.
      Tämä helsingissä. Luvat ja muut mestarit yms. vievät aikaa ja rahaa.
      Olen sitä mieltä, että kyllä sitä pystyy tekemään monia asioita kun vain viitsii ja ottaa selvää niiltä jotka tietävät. Jos lähdet autollakin ajamaan johonkin päämäärään pimeällä, niin näet eteenpäin vain sen osan matkasta mitä valot kulloinkin näyttävät. Koko matkaa ei kerralla näe.

• sdfgwerty2456

Vaikka ei näe niin voi olla tiedossa kuitenkin mitä matkalla on ja mitä kautta se menee.

Aika hyvin voi arvioida tuloajan määränpäähänkin.

• uuttamatoakoukkuun

Kannattaa ulkoistaa toi rakennusvaihe ja sen sijaan keskittyä 110%:sesti voiton maksimointiin. Siihenkin on niksejä netti pullollaan.

• OmakotiOmakoti

Hoi. Ottakaa ukot vuorotteluvapaa ja rakentakaa. Kesäloma vuorotteluvapaa =n.4kk minimissään. Tupa nousee siinä. Perehtymistä vaatii, jos on kädentaitoja
      tekevältä onnistuu mutta tumpelo tilatkoon avaimet käteen.

• ike66

Itse olen rakentanut 90-luvun lopussa noin 100m2 talon ja sitten 2006 tein talosta L-mallisen 200m2 neliön talon. Viimeiset 15v vuotta olen tehnyt konttoritöitä työkseni, olen kyllä nähnyt rakentamista nuorena. Rakentamisessa on tärkeää että työkalut on parasta laatua, sirkkelit naulaimet ym. silloin kun ammatti-taito ei ole paras niin hyvillä työkaluilla voi aika paljon kompensoida työn laatua. Toivoisi että ammattimiehetkin panostaisi hyviin työkaluihin, hierojan työkaluilla ei saa kuin sutta ja sekundaa.

• Ei todellakaan kannata eikä ole vaivan arvoista ellei ole omaa metsää, ammattitimpuri ja rakennusmestari ja mielellään myös putkimies ja sähköasentaja. Materiaali- ja työkustannukset ovat aivan ylihinnoi
      teltuja Suomessa. Näin sanon omasta kokemuksesta. Nettoa ei tullut, mutta tulihan unelma toteutettua.

• taidoistakiinni

Aluksi mietin et ottai talopaketin. Kun luin mitä paketti sit oikeesti sisältää ja kaikki työt jotka on omana murheena. Laskin 1 1 ostan valmiin muutaman vuoden ikäsen. Asunut nyt pari vuotta kohdallani ehdottomasti paras ratkaisu. Kuten Raamattu sanoo ennen kun alat rakentamaan kannattaa laskea kustannukset, niin ei jää homma puolitiehen.

• jos kelpaa itselle

Suurella todennäköisyydellä itse tehty on halvempi ja huonompi laatuinen kuin tehdasvalmisteinen. Poikkeuksiakin on. On se riskin arvoista jos on talossa itse valmis asumaan, mutta myynnin kanssa voi olla niin ja näin koska ostajat ovat tietoisempia tänä päivänä.

• Halvalla rakentanut

Muutama ok-talo on tullut rakennettua ja voin vakuuttaa, että omatoimisesti rakentaen "pitkästä" tavarasta rakentaen saa halvimman.
      Vaan, jos et osaa lainkaan rakentaa, älä ryhdy rakentamaan.
      Mieti tarkkaan voimavarasi, vanha sanonta pitää edelleen paikkansa, yhden miehen jalanjäljet lähtevät vain yhteen suuntaan. Jos töissä on tiedossa seesteisempi kausi taikka pystyt järjestämään aikaa rakentamiseen, käytä sitä rakentamiseen. Työttömyysjakso taikka vuorotteluvapaa soveltuvat hyvin talonrakentamiseen.
      Aikaa käyttämällä tarvikkeita saa hankittua halvalla.
      Halvalla rakennettu talo voi olla laadukas, kun hankkii materiaaleja harkiten.

Jos et osaa rakentaa ja kuitenkin haluat yrittää, niin lupaudu ensin kaverisi rakennukselle apulaiseksi vaikka ilman palkkaa ja vaihdatte sitten työtä kaverisi kanssa, JOS alat itse rakentamaan.

• mistään mitään tiedä

Kyllähän se rakentaminen maksaa tänä päivänä ,sama mitä rakentaa .Itse en ole koskaan rakentanut ,äidin veli tenhyt taloja useita erilaisia hirrestä,omasta metästä ja talon tarvitsijan metästä olevalla materiaaleilla ,toki kaupoista sit pikkuhiljaa aina edullisesti rakennusmateriaalit mitä tarvii .Komeita on isosta hirrestä tehty talo ja varmasti homeeton vieläkin ja asuttu jo 30 v .Ei ole kuin lattiat hiottu,wc tilat uudistettu jälkikäteen .Jos olisi ittellä varaa tekisin itse ja hirrestä talon .Nyt ensimmäistä kertaa vasaraa ja nauloja kunnolla käyttänyt tein koiran kopin kakkosnelosesta ja laudasta seinät ,villat väliin ja ikkuna seinään ,katto tasakatto,viisto,jotta vesi valuu pois ,säädettävä lipan pituus ,palahuopakatto.Seuraava projekti nyt alkoi rakoliiteri pituus /leveys.3x3 joka nyt noin metrin korkea maasta ,30 hirttä,koko noin 13cm halkasijaltaan tyvestä,ihan yksin ja moottorisahaa käyttämällä salvuu hommat hoituu,ei ollut tekijää pitää itte yrittää ,eiköhän se jo mee tasasesti ylöspäin .Joo mut mökki onkin sit vaikeempi tapaus kun salvuu pitää osata tiiviisti sahailla ,näin matti meikäläiselle .Kyl siinä hommansa on tekijällä jos talon tekee ,aikaa ,rahaa ,tupakkia ,vaikka sit menee sähkömiehelle lvi ,putki ,maansiirto juttuihin myös ,vaikka nykyään saakin itse vedellä kuhan vaan kytkee toimintaan laillisesti ja nosturi auttais kattotuolien nostoissa ,vaikka meilläpäin ruukataankin ne käsipelin nostella ,kun ei koneita eikä euroja ylimääräisiä.Hyvin tuo tallikin nousi pystyyn ja korkeuttakin vajaa 5m 8x6,kyllä ne tekijä miehet sen nopeesti räppää jos on rahat ja pelit talon puolesta ,ittellä energiaa ja voimia tehdä,kaverit toki olis aina tarpeen ,ns.talkoot .Mökkiä alotellessa syksyllä heh.Laitahan rakennusluvat vetämään ja työn iloa .

• jm6

Jos täällä kyselee, paljastaa ettei kokemusta, saati ammattitaitoa ole. Suosittelen valmispakettia, älsby, desing, kastelli tai vast., hinta jää edullisemmaksi kuin itsetehden jos joutuu käyttämään vierasta työvoimaa.

• jovain1

Jos alle 1700 neliöhinnalla (ilman tonttia) saa valmiin talon: kuvat, luvat, valvonta, liittymät (sähkö, vesi, viemäri, kaukolämpö), perustukset, kalusteet, pihatyöt niin ei kyllä kannata itse alkaa aikaa kuluttamaan.

• Joskun kannattaa

Täytyy sanoa: Jos kysyt täällä, niin ei kannata. Menee metsään.

Jos olet ammattilainen tai tehnyt 5-30 sivuhommina, niin voi kannattaa.

Itse en ole ammattilainen, mutta 5 sukulaismiestä on ja niiden kanssa on tehty 20 vuotta hommia. Joskus kannattaa

• 4 taloa tehnyt

No, jos sinusta Älsbytalo on talo, niin sitten ok. Minusta ei kelpaisi edes anopille.
      Hirveää "laatua". Voi olla vaikea myydä eteenpäin ja huonoinmillaan vaikea jo itsensä asua.

Kyllä oikea talo maksaa vähintään sen 200-250 k€ ilman tonttia.

• Här-Fiilar

Omasta metsästä aloin kaatamalla puut , kenttäsirkkelillä sahattiin .
      Sähkäriä käytin , ja leivinuunihellan teossa oli kaveri , vävy kaivoi pohjan .
      Työttömänä rakentelin , kirjastosta ohjetta , samoin kuin tutulta valvojalta .
      Joitain käytettyjäkin osia , loppuun myynneistä ja huutokaupoista .
      Nyt oon asunut n 20 vuotta ja asun edelleen tyytyväisenä jos elonpäiviä riittää.
      Mutta ei kannata olla kovin unelo , ja paketti-auto on poikaa .

• voi taivas

Se oli ennen se. Rakentaminen on nykyään todella säänneltyä verrattuna 20v. sitten. Pelkästään jo se että ensi heinäkuusta alkaen talon rakentajan on ilmoitettava verottajalle, kuka teki minkäkin työn ja mitä maksoit palkkaa ja vielä se että palkan on oltava normaalipalkka eikä mikään ystäväsopimus, jotta verottaja sen hyväksyy. Pimeät työt eivät enää toimi. Verottajalle on myös ilmoitettava että olet maksanut kaikki työnanatajamaksut. Ne työt mitkä ilmoitat itse tehneesi aiheuttavat vahingon sattuessa vakuutuskorvauksen epäämisen, jollei ole ko. työn ammattiataitoa osoittaa ja silloinkin ongelmallista.
        Työssäkäyvä taas ei pysyty käyttämään niin paljon aikaa rakentamiseen että talo valmistuisi parissa vuodessa.

• ehdok

En kyllä ryhtyisi itse rakentamaan, koska osaamista ei ole. Meille paras ratkaisu oli ostaa huonokuntoinen omakotitalo, josta myytiin tontista puolet pois ja niillä rahoilla saatiin remonttirahaa. Pelkän remontin tekeminen oli aika hermoja raastavaa ja 1,5 vuoden sivutoimisen remontoinnin aikana totesimme, että rakentaminen ei ole meitä varten. Mieluummin keskitymme koulutusta vastaavaan työhömme ja palkkaamme jatkossa isompia juttuja varten ammattilaisia.

Nyt on tontti ostettuna ikäänkuin sijoitusmielessä. Tarkoituksena on jossakin vaiheessa joko myydä tontti tai rakennuttaa siihen avaimet käteen -periaatteella fiksu koti, jossa rahan arvo säilyy. Avioliittoa emme halua riskeerata rakentamisen takia, vaan mieluummin rakennutamme vähemmän neliöitä tiiviillä pohjaratkaisulla kuin rakentaisimme ison lukaalin omin voimin.

• hanskat heiluvat

Olen mieheni kanssa rakentanut neljä omakotitaloa omaan käyttöön ja kaikki ovat tulleet huomattavasti halvemmaksi kuin valmis paketit ja todella saa juuri sellaisen kuin haluaa. Olen itse suunnitellut alusta asti myös piirustukset. Hyvin ovat menneet myös kaupaksi paikkakunnalta pois muuton yhteydessä. Kun itse tekee niin tekeminen on tietenkin hiukan hitaampaa, mutta myös palkitsevaa, sillä kukaan ei rakenna itselleen mitään sutta ja sekundaa. Rakenteisiin ei laiteta märkiä tai jäisiä materiaaleja. Kaikki materiaalit säilytetään ja valitaan asianmukaisesti.
      Meillä on jokainen talo tullut n. 20 % halvemmaksi kuin pakettitalot. Tarvikkeita olemme ostaneet jo etukäteen silloin kun hinnat ovat olleet kohdallaan. Meillä on aina ollut se hyvä puoli, että asiallista säilytystilaa on ollut käytettävissä.
      Puuta on saatu omasta metsästä niin paljon kuin tarvitsee, joten niistä saatua säästöä ei ole laskettu tuohon 20 % säästöön.

• einari.

Mitä ihmeellistä on muka talon rakentamisessa ja miksi ylistää jotain valmis paketteja,jos ei ole talotehtailija!.Työn hinta ja tehtaan kate jää pois itse tehden.Puutavaran laadussa ei kannata tinkiä,hyvä mitallistettu värkki säästää aika ja hyvin pieni ero hinnassa heikompi laatuseen minkä kanssa ei saa kun harmaita hiuksia.Sähkötyöt on ammattilaisten hommaa,putkissa ei ole muuta ongelmaa kuin että vakuutusyhtiöt vaatii että on sertifioitu asentaja,samoin vesi eristyksissä,ne olen itsekin teettänyt vieraalla urakoitsijalla koska talot kun menee myyntiin pitää kaikki olla ok,muuten ei vastuu vakuutus korvaa.

• rakmest

Mitä ihmee sontaa täällä puhutaan, totta hitossa jokainen suomalainen mies osaa rakentaa jonkin omakotitalon pitkästätavarasta viikonloppuisin. Talonrakennushan on yksinkertaiasesti helpoa. pätkii puita sopiva mittaiseksi ja lätkii kinni ja katto päälle, siinä se on, vähän eristeitä väliin. Sähkötyöt on helppoo vetää ite, samoin putitytö. Vesieristyksessä ei tarvitse kuin kaataa se vihreä mönjä jonkun paperin päälle kosteissa tiloissa ja siinä se on, aivan samanlainen kuin sertifioiduilla sälleillä.
      Koko projketin hinnaks tulee korkeintaa 150k ja saat saman verran myyntivoittioakin, kun kahden vuoden kuluttua myyt pirtin Siinä on hyvä myyntiargumentti sisään leivottunai, tein sen itselleni, Se on taikasano jolla kauppa käy. (Ostanhan minäkin hammaslääkäripalvelut aina sellaiselta, joka ei ole koskaan aikasemmin korjannut hampaita ),. Parketti keväisin ja sykysisin joskus vähän korkkailee, mutta sehän ei ole vika vaan ominaisuus.

• veio

Rakmest on kyllä oikeassa. Itse hartiavoimin laitettu talo on aina arvossaan..parketti korkkailee, portaat natisee ja ovat vinossa mutta mitä sitte..sehän tuo vaan tunnelmaa..ja viälä suamalaisen miähen perheellen rakentama alusta asti.

• .....

Rakennusluvan jos hankkii talollensa ni tulee kuitenkin valvonta ettei mitä tahansa voi tehdä ja vastaava mestari on vastuussa rakentajan lisäksi tekeleestä.
      Normaali talon tekoon menee noin 2000 tuntia. eli normi 12 tunnin työpäivää kun tekee 7päivää viikos ni äkkiähän se torppa valmistuu,me yrittäjät toki tehään pitempääkin päivää jos on kiire.

• Mietipä vielä

Suomessa ei enää asuinrakennusta voi rakentaa itse sahatuista puista, vaan pitää olla CE-merkityt tuotteet.
        Itse rakentamista varten tarvitaan kaikki työkalut = kustannuksia.
        Kylppärin teossa tarvitaan sertifioitu tekijä, muuten ei vakuutusyhtiöt korvaa mitään vesivahinkoja.
        Heinäkuusta alkaen verottajalle on annettava kaikki tiedot kuka oli rakentajana ja mitä maksoit palkkaa. Ja joudut ilmoittamaan myös itse tekemäsi työn. Jos olet osaamattomana sössinyt jossakin, niin sieltä vakuutusyhtiö saa tietää että sinä olit tekijänä. Jos ammattitaitoa ei ole osoittaa, ei vahingon sattuessa korvausta tule.
        Suunnittelua ja piirustuksia et voi itse tehdä, tarvitset ammattilaisen. jotta paperit kelpaa. Samoin ammattilaiset sähkö- ja ilmastointointi (ja lämmäntalteenotto)töihin, jotta saat ne hyväksyttyä.
        Joa aiot rakentaa itse, tarvitset kunnon varastotilat rakennustarvikkeillesi, jotteivat ne ole p*skana, kun otat käyttöön.
        Rakennustyön kuluessa on jatkuvaa siivousta ja tavaroiden kantamista paikasta toiseen. Syö aikaa ja miestä.
        Lukitsemattomat rakennustavarasi voidaan varastaa, vakuutusyhtiö ei korvaa.
        Maanrakennustyöt maksaa melkoisen paljon myös. Itse et pysty.
        Huomaa ettei rakennusmestarisi vastaa talosi virheistä vaan sinä itse, sillä rakennuttaja (olet aina sinä) vastaa kaikesta.
        Myydessä ei ole valtti että ihan ite tein.
        Jos et kaikkia näitä huomioi ja vielä sitä että kustannuksia tulee lisää , jos et pysty itse tekemään sitä mitä suunnittelit, olet pian velkaloukussa ja omistat keskeneräisen talon, jonka joudut myymään pilkkahinnalla.

• Elämä on lyhyt

Seitsemän päivää viikossa 12 tunnin työpäiviä, eihän siihen mene kuin puolisen vuotta. Tosin jos on ihan oikea palkkatyökin menee aika paljon pitempään. Sitä paitsi kuka jaksaa painaa puoli vuotta joka päivä 12 tunnin päiviä ja vaikka jaksaisi onko siinä mitään järkeä...

• Unoha joko himma

Tuota arvaatko mitä nykyään kaikki lupa ja liittymämaksut yms. ynnä muu byrokratia
      aiheuttanevat tuohon perseestä repästyyn budjettiisi jota ei ehkä ole edes olemassa
      oikeasti viellä?
      Nykyää ei enää onnistu raksaamine nii kui ennenvanhaa kun ei edes gryndaaminen.
      Talopakettiin laske kunnon marginaali ku siihen hintaan ei sisälly aivan kaikki vaikka myytäs kui "avaimilla".
      Jospa tekisit vaikka pohjat ensin ja taloa vasta sitten?
      Hemmetin surkeita ja kalliita tontteja rakentaa on enää jäljellä täytyy paaluttaa ja
      räjätrellä sekä ties mitä kallista.

• mietinytvielä.

Elementtitalon hinta on keskimäärin 150 000 euroa ja pystytykseen menee 4 viikkoa, jonka jälkeen sinulla on avaimet kädessä ja virheetön uusi ok-talo. Paljon halvemmalla et pysty edes itse tekemään.

• Grynderimestari

Kaikki rakentaminen alkaa ja riippuu jatkossa tontista se vaikuttaa radikaalisti lopullisiin rakennuskustannuksiin ja voi yli tuplata ne jos sattuu hankkimaan "paskkemmantontin"...joita lähinnä on enää parhailla paikoilla tarjolla tavis rakentajille.

• epätietoinen?
        Grynderimestari kirjoitti:

Kaikki rakentaminen alkaa ja riippuu jatkossa tontista se vaikuttaa radikaalisti lopullisiin rakennuskustannuksiin ja voi yli tuplata ne jos sattuu hankkimaan "paskkemmantontin"...joita lähinnä on enää parhailla paikoilla tarjolla tavis rakentajille.

Paljonkos savenpäälle paaluttaminen maksaa?

• onnellinen savesta
        epätietoinen? kirjoitti:

Paljonkos savenpäälle paaluttaminen maksaa?

Savimaa on loppuunmyyty, nyt tehdään kaatopaikkojen ja vesien päälle ok-taloja.

• OKT:sta haaveileva

Miksi tässä(kään) ketjussa oman talon rakentamista ihannoivat eivät kerro rakentamisen todellisia kustannuksia? Pitäisi saada tietää:
      - sijainti, mihin talo rakennettu
      - vuosi, jolloin talo rakennettu
      - paljonko maksettu tontista
      - onko talo hyvällä sijainnilla verrattuna paikkakunnan muihin vastaaviin asuntoihin
      - onko talo puutalo, kivitalo, tiilitalo
      - mikä lämmitysmuoto (suora sähkö, maalämpö, pelletti)
      - mikä on asunnon varustelutaso (takka, montako WC:tä, onko täyskaakeloidut kosteat tilat, lattiamateriaali)
      - neliömäärä
      - lisärakennukset (autotalli, varasto)
      - kauanko rakensit itse taloa
      - olitko pois palkkatyöstä rakentamisen ajan
      - mitä työvaiheita teetätit ulkopuolisella
      - kokonaisrakennuskulut (tontti liittymät rakentamisesta aiheutuneet kulut ilman huonekalu- tm. irtaimen kuluja)
      - jos olet myynyt talon, niin montako vuotta asuit siinä ja paljonko sait myyntivoittoa (kiinteistönvälityskulu huomioituna)

Näihin kun annatte tietoja, niin voidaan alkaa vertailla, että onko se rakentaminen ollut edullista vai ei. Anonyyminä kun täällä on helppoa sanoa, että on rakentanut kymmeniä taloja ilman mitään rakennusalan koulutusta, vaikka todellisuudessa on korkeintaan nähnyt märkiä unia omakotitaloasumisesta.

On ihan eri asia, että joku on 70-luvulla rakentanut itselleen talon kuin että 2000-luvulla on rakentanut itselleen kodin. Hiirtä heiluttelemalla ei nykypäivänä paljon muuta tehdä kuin korkeintaan tapetit laitetaan seinään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      129
      2063
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      105
      1876
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1659
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      64
      1524
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1192
    6. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      82
      1148
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      56
      1132
    8. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1093
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1066
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      1013
    Aihe