Koulutusongelmia

Hienosäätöä

Otimme puoli vuotta sitten 1,5 -vuotiaan sekarotuisen kodinvaihtajan. Koira otti johtajakseen mieheni. Tällä hetkellä minä olen työttömänä kotona, ja olen ottanut missioksi saada muutamat pienet ongelmat karsittua koiralta.

Hyvät puolet: koira istuu, menee maahan, antaa tassua, odottaa kiltisti paikallaan "paikka"-käskyn jälkeen (ainoat kerrat kun ei odota niin vierellä on tapahtunut jotain tosi tosi mielenkiintoista, mutta pääsääntöisesti aina). Koira ei tuhoa paikkoja, koira ei hauku yksin ollessaan ja osaa odottaa nätisti ruokaansa ja odottaa "saa ottaa" -käskyn. Pikkuhiljaa olen saanut auktoriteettia kerättyä, ja koira uskoo minua tällä hetkellä jokseenkin hyvin esim. pois, ei! (lopeta heti mitä olet tekemässä).

Mutta, jos olen yksin kotona ja rappukäytävästä kuuluu ääniä, koira kokee ilmeisesti tehtäväkseen "suojella minua", ja joko urahtaa tai haukahtaa äänille (ei kuitenkaan hirveän isoon ääneen). Yleensä tällöin sanon "hiljaa" tai sanon koiran nimen varoittavalla äänenpainolla. YLEENSÄ koira uskoo ja hiljenee sen jälkeen, mutta ei aina. Jos koira ei tottele, käsken sen omalle paikalleen jonne ei rappukäytävän äänet kuulu, ja tämän käskyn koira tottelee aina. Kysymys kuuluukin, onko ok, jos koira urahtaa kerran, eikä "hiljaa"-käskyn jälkeen jatka? Saako se tehdä niin?

Olemme pitäneet koiraa vapaana maalla ollessamme, mutta koira on joka ikinen kerta karannut naapurin pihalle. Koiraa kiinnostaa ensin leikkiä muiden vapaana juoksevien koirien kanssa, mutta sitten yhtäkkiä mielenkiinto lopahtaa ja se ei lotkauta korvaansakaan "tänne" -käskylle (joka taas sisätiloissa toimii tosi hyvin vaikka olisi häiriöitäkin mm. muita koiria). Koiraa ei meinaa millään saada enää kiinni sen jälkeen, sillä se ei usko yhtään mitään. Hyvällä tuurilla se pysähtyy haistelemaan jotakin naapurin pihalla, tai naapuri saa sen kiinni. Hävettää. Onko jotkin koirat sellaisia ettei niitä vaan saa pysymään lauman läheisyydessä? Minusta olisi kiva jos koira tottelisi "tänne" -käskyä mutta myös ymmärtäisi olla lähtemättä pihapiiristä pois. Miten sellainen opetetaan?

Ja kolmanneksi. Koiramme päälle kävi naapurin vapaana(!) riehuva pinseri, jota toistuvista pyynnöistä huolimatta omistaja ei pidä kytkettynä. Ensimmäisellä kerralla pääsi tosi lähelle, toisella kerralla vaan uhitteli kauempaa. Tästähän aiemmin nätisti lenkillä totellut koiramme kehittyi remmirähjääjäksi. Koira alkoi vetää hihnassa, haukkua kaikelle (myös ihmisille), yrittää jahdata autoja ja yrittää hyppiä pyörän alle. Muiden koirien ohitus oli melkein mahdotonta kun koira hyppi ja raivosi niskakarvat pystyssä.

Nyt olen pitkäjänteisellä koulutuksella tässä vaiheessa: koira ei hauku ihmisille, koirille tai linnuille kuin satunnaisesti (jos jokin niistä pääsee yllättämään). Koira ei vedä hihnassa, koira osaa jopa seurata tarvittaessa melko hyvin ja ottaa käskystä katsekontaktin. Seuratessa edistää koko ajan. Olen kokeillut nykäistä hihnasta sen taaksepäin (ja tämä on toiminut hetkeksi), olen kokeillut kääntää eläimen pois menosuunnasta ja toistaa sen jälkeen käskyn. Miten edistämisen saa pois, ilman että näyttää siltä että pahoinpitelee koiraansa? (se saattaa siltä ohikulkijoista näyttää, vaikka nykäisyt eivät ole teräviä vaan "siirrän koiraa taaksepäin").

Toisten koirien ohitus on hankalaa edelleen, sillä koira hyppii, vetää ja riuhtoo hihnassa vieläkin. Miten siinä tilanteessa tulee toimia?

3

140

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hienosäätöä

Niin ja lisättäköön että nämä kehitykset on saatu aikaan sillä kun auktoriteetti on lisääntynyt.

• pinseriini

Tuohon vapaana riehuvaan pinseriin: jos omistajaa ei kiinnosta pitää sitä kiinni, niin ota sinä se kiinni ja vie rankkurille. Sieltä se voi sen sitten hakea, maksaa kolmisenkymppiä vuorokausi mitä koira siellä aikaa viettää. Tarpeeksi monta kertaa kun toistat, niin alkaa toimia.

• bullipoju

"Kysymys kuuluukin, onko ok, jos koira urahtaa kerran, eikä "hiljaa"-käskyn jälkeen jatka? Saako se tehdä niin?"
      Se on ihan sinusta kiinni. Jos haluat että koira on hipihiljaa eikä noudata selvästikin vieteistä tulevaa tarvetta ilmoittaa epämääräisistä äänistä, niin voit totta kai yrittää saada koiran irti toiminnasta. Mutta jos haukahdus tai urahdus ei haittaa sinua sen kummemmin, niin en näe mitään vikaa siinä. Koira vain ilmoittaa sinulle kuulemastaan ja vartio reviiriään ja jotkut äänet vaativat kovemman ilmoituksen kuin toiset.

"Onko jotkin koirat sellaisia ettei niitä vaan saa pysymään lauman läheisyydessä?" Ovat. Onko koira leikattu? Jos ei, niin leikkaus voi vähentää haahuilua.
      "Minusta olisi kiva jos koira tottelisi "tänne" -käskyä mutta myös ymmärtäisi olla lähtemättä pihapiiristä pois. Miten sellainen opetetaan?"
      Sinun olisi saatava rakennettua sellainen suhde koiraan että se kaikkein mieluiten olisi sinun kanssasi tai lähettyvilläsi. Koiran luoteesta riippuu onko se edes mahdollista. Tällä hetkellä poistuminen pihalta on suurempi palkkio kuin luokse tulosta saatu, joten sinun on mietittävä miten saisit palkkion nostettua sille tasolle että se voittaa sen minkä koira saa karkaamalla. Tässäkin ratkaisu voi olla se leikkaus jos koira on leikkaamaton. Reviirin kartoittaminen ja laajennus on yleensä enemmän leikkaamattomien koirien juttu.

"Miten edistämisen saa pois, ilman että näyttää siltä että pahoinpitelee koiraansa?" Koira ei selvästi ymmärrä tuota sinun "vetämistä taaksepäin", napakka nykäisy olisi parempi ketjupantaa tai puolikurkkaria käyttäen (jos koirasi ei kerran vedä niin ketjupanta on hyvä apuväline). Voit myös kokeilla koiran eteen kävelemistä (eli astut koiran puoleisella jalalla koiran eteen) tai vaikka sauvaa jota pidät koirasi edessä niin että se kävelee toivotulla kohtaa. Sinun on oltava johdonmukainen ja korjattava koiraa heti kun se liikkuu pois sallitulta alueelta ja kehuttava kun se taas toimii oikein, jos ajoitus on pielessä, ei koira ymmärrä mitä siltä vaaditaan.

"Toisten koirien ohitus on hankalaa edelleen, sillä koira hyppii, vetää ja riuhtoo hihnassa vieläkin. Miten siinä tilanteessa tulee toimia?"
      Oma käytöksesi vaikuttaa paljon. Kiinnitä huomiota siihen miten itse käyttäydyt kun toisia koiria tulee vastaan. Saattaa olla että huomaamatta kiristät hihnaa, jännityt tai muuten vain käytöksesi muuttuu kun näet vastaantulevan koiran. Koirasi aistii pienetkin muutokset. Yritä pysyä rentona, ajattele jo valmiiksi että koirasi kyllä pysyy paikoillaan ja ole kuin vastaantulijoita ei olisikaan, katso vastaantulevaa ihmistä silmiin mutta älä muuten reagoi mitenkään. Voi olla että ongelma ratkeaa pelkästään tällä. Jos ei ratkea, niin opeta koiralle jokin käskysana jonka avulla kerrot miten tilanteessa toimitaan, vaikka "OHI". Opeta tämä käsky koiralle kaverikoiran tms. avulla ja sano käsky koiralle HETI kun se huomaa toisen koiran. Avain tässä on kuitenkin se, että et saisi vetää hihnaa missään vaiheessa etkä kiristää sitä, etkä oikeasti mitenkään reagoida. Hihna löysällä vaan kävelet ja luotat siihen että koirasi kyllä tottelee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      3023
    2. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      154
      1779
    3. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      146
      1744
    4. Saran ökytyyli käänsi katseita.

On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      157
      1580
    5. Nyt on aika laittaa parit selkoon.

Onko pareja täällä. Laita kirjaimet kuka tykkää kenestäkin ?
      Ikävä
      76
      1512
    6. Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä

Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall
      Maailman menoa
      331
      1395
    7. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      20
      1248
    8. Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä

En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m
      Ikävä
      77
      1231
    9. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      158
      1072
    10. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      25
      1035
    Aihe