Lapseni nukkuu kuulemma liikaa?

Ihmeissäni.

Eli lapseni on noin puolitoistavuotias.
Kävimme tänään neuvolassa ja terkka (nuori) kyseli lapseni unirytmeistä.
Kerroin että hän nukkuu yöllä 12 h ja päivällä normaalisti 2 h ja joskus harvoin vielä puolituntia päälle elikkäs noin 14 tuntia vuorokaudessa.
Terkan mielestä lapseni nukkuu kyllä enemmän kuin tuon ikäiset yleensä.
Hänen mielestään keskiarvollisesti tuon ikäiset nukkuu 12 h vuorokaudessa.

Keskustelu jäi vähän kesken. Ei kai minun nyt täydy väsynyttä lasta ruveta kesken unien herättämään jos toista nukuttaa? Lapseni on hereillä virkeä ja leikkisä, kehittynyt normaalisti.

Onko muilla näin paljon nukkuvaa lasta ja onko neuvolassa sanottu mitään ?
Itselle ei ole tullut edes mieleen että lapseni nukkuisi jotenkin "liikaa"!!
Ja vaikka nukkuisikin paljon niin mitä haittaa siitä muka voi olla?

9

307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mun poika nukku myös samoin ei lapset oo mitään muotti pipareita, kaks tuntia sinne tänne huh huh, jätä omaan arvoosa tuommosrt puheet jos lapsi on muuten virkeä

    • Tyytyväinen lapsi

      Minulla on ollut myöskin hyvinnukkuvat lapset. Yöt kellonympäri vielä ala-asteikäisenä. Pienenä taaperona vielä lisäksi 2-3 tunnin päiväunet. Ennenvanhaan sanottiin, että lapsilla nukkuminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin.
      Mitä se sitten tarkoittaakin mutta mielestäni jotain hyvää ja positiivistä.

      Minä ainakin olin onnellinen lapsistani jotka menivät oikein mielellään oma-aloitteisesti illalla ajoissa nukkumaan. Terveitä olivat ja veriarvot hyvät.

      Asiaa ei muuttanut vaikka joskus oli tuttu lapsiperhe yökylässä, omani menivät nukkumaan aikaisin, kyläilevien lapsi ei suostunut menemään kuin vasta myöhään.
      Siinä sitten asiaa ihmettelivät ja tietysti heitä harmitti kun eivät saaneet iltarauhaa aikuisten kesken seurusteluun.

      Saat olla tyytyväinen iloiseen lapseesi, joka ei kiukuttele väsymyksestä :)

    • nukkuva lapsi

      No sit taitaa meidänkin ipana nukkua ihan liikaa... yöunet 12 h ja päiväunet 2 h. näin menty vuoden iästä lähtien ja on nyt 3 v.

      Jos yhtään vähennettäisiin niin voi sitä kiukkua ja tuskaa. Miksi lapsi ei saisi nukkua jos nukuttaa?

      Laitoksellakin ihmettelivät kun meidän muksu vastasyntyneenä vaan veteli yötkin läpeensä nukkuen. Vaativat herättämään syömään yöllä. Kotona en tätä enää tehnyt ja terve hyvinvoiva lapsesta silti tuli.
      Neuvolassa eivät ole kyselleet muuta kuin että nukkuuko yöt hyvin.

      Nauti siitä kun on hyvin nukkuva lapsi.

      Nyt toinen tulossa ja jännätään tuleeko yhtän helppo lapsi kun esikoinen on,mitä nukkumiseen tulee

    • Pitkät päikkärit!

      Hei! Minun lapseni nukkui puolitoistavuotiaana yöunille n. 20.00 ja nukkui aamukuuteen, siis 10 tuntia. Sitten hän nukkui yhdet tosipitkät päiväunet, vähintään neljä, mutta joskus viisikin tuntia (ulkona vaunuissa!) Hereillä ollessaan hän oli maailman aurinkoisin lapsi!

    • 87ogjh

      Tarkoittikoahn tuo terkkari tuolla kommentillaan nyt välttämättä mitään negatiivista tai olikohan ajatus ettei saisi nukkua? Vai vertasiko vain, että hän nukkuu keskimääräisesti enemmän kuin muut? Eiköhän tuo ole ihan yksilöllistä tuo unen tarve. Onhan tuo ukkokultanikin äitinsä mielestä ollut lapsena niiiiin hyväunien ja uni maistuu vieläki.

    • kukin aikanaan

      meillä tyttö nukkui puolitoistavuotiaana n 11h yöllä ja kahdet päikyt. :) yht. 14-15h! lähellä kahta vuotta siirryttiin yksiin päiväuniin. nyt täytti just 3v ja jätti pöikyt pois kokonasn. jaksaa valvoa hyvin 12-13 h ja nukkuu hyvin 11-12h.

    • :):):)

      Meillä kanssa on kohta puolitoistavuotias poika, joka nukkuu 10-12 h yöllä ja päivällä hän nukkuu 1-2 h tuntia, tämä vaihtelee mutta ei nuku juurikaan enempää päivällä enään. Hän on ollut ihan pienestä pitäen hyvä nukkumaan ja ollan oltu siitä tyytyväisiä.

      Meillä ei vielä ole ollut 1,5 v neuvolaa mutta ei terkkari ole missään vaiheessa aiemmin sanonut, etä poika nukkuisi liikaa. Niin kuin joku viesteissä mainitsikin niin lasten unitarve on yksilöllistä ja kannattaa nauttia kun lapsi nukkuu hyvin.

    • Deepi

      Minulle aikanaan anoppi ja miehen sisko kauhisteli, miten pakotan lapseni liian aikaisin illalla nukkumaan hänen ollessaan vauva. Nukkui siis päivisin toooosi lyhyet päiväunet ( aluksi 3 x 30-45min ja sitten ajan myötä päikkärit harvenivat yksiin reilusti alle tunnin torkkuihin), heräsi ennen kuutta joka aamu ja suosiolla meni nukkumaan sitten seitsemän aikaan illalla. Mitään taisteluja tai kitinää ei ollut; lapsi oli hereillä ollessaan pirteä ja iloinen ja nukahti aina helposti. Meillä ei ollut asian suhteen ongelmaa; vuorokausirytmi oli säännöllinen ja selkeä.

      Nykyisin lapsi on pian 4v. Päiväunia ottaa korkeintaan päivähoidossa (jossa meno hektisempää kuin kotona) ja vuorokaudessa nukkuu yöunet 11-12 tuntia. Nukkumaan menee 20-21 välillä edelleen ilman vastaväitteitä riippuen siitä, onko päivällä otettu tirsat vai ei ja herää 7-8 aikaan aamulla.

      Eli sinulle tokaisisin saman, kuin aikanaan sanoin anopille ja miehen siskolle; näyttäkää minulle, miten lasta voi pakottaa nukkumaan tai syömään?? Lapsi ei nuku/nukahda, jos ei sitä väsytä. Eikä lapsi syö, jos ei sillä ole nälkä.

      Lisäksi olen sitä mieltä, että unentarve vaihtelee joka ihmisellä; itselleni ei koskaan ole ollut temppu eikä mikään lapsena ja vielä myöhemminkään nukkua keveästi kellon ympäri, kun taas siskoni on aina nukkunut lapsesta asti pari tuntia vähemmän yössä ja herännyt aamuvirkkuna jo kauan ennen minua.

    • ljhgljgh

      Meillä 1v 6kk neuvolassa alettii räyhäämää kun lapsi ei nuku joka päivä päiväunia.
      Lapsi siis nyt ihan kuukauden aikana jättäny 1-2kertaa viikossa päiväunet välii, lapsi nukkuu yöllä 12tuntia.'Kyllä siinä kattelin monttu auki neuvolan tätiä ku paasas unen tärkeydestä. Joka päivä meillä siis mennään päiväuniaikaan levolle ja tehdään ne päiksy rutiinit, lapsi vaan ei nuku aina vaikka lepuutan puoltoistatuntia lasta sängyssä! Olen itse vieressä ja se on raskasta, itse haluaisin nukkua päiväunet koska olen raskaana ja väsyn helposti ja sanoinkin sen neuvolantädille ennen paasausta.. Tulipa siina paiskattua tätille kysymys et nukutanko kaulimella vai määräätkö valiumia :D

      Neuvolassa ollaa välillä ihan ihmeellisiä kyl!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8116
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2492
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1143
    Aihe