Mielipidekysymys

Joko on aika?

Ostin noin puoli vuotta sitten lääkefirma AstraZenecan osakkeita ja arvo on tänä aikana noussut jo 33%
Olen kahden vaiheilla myynkö sen kolmanneksen verran vai en?
Voiko kokeneemmat sanoa miten toimisin?
Luulisi, ettei tuollainen nousu voi vain jatkua koska AstraZenecan osake ei ole sellainen "huono". Ei mikään talvivaara.

9

135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vakuusvaje

Olet onnistunut löytämään hyvän sijoituskohteen, jonka myymiseen pitäisi olla pätevä syy. Onko sinulla jotain tietoa, jonka perusteella Astra olisi nyt huonompi yhtiö kuin puoli vuotta sitten? Ja saatko jostakin muusta kohteesta paremman tuoton kuin jatkamalla Astran omistamista, varsinkin ottaen huomioon voitosta maksettavan veron?

Pelkkä kurssinousu ei ole hyvä peruste osakkeiden myymiselle muuten kuin keinottelukaupoissa. Suuret kurssinousut alkavat pienellä nousulla. Jos pidät tapanasi myydä aina kolmanneksen voitolla, et koskaan saa niitä satojen prosenttien voittoja, jotka ovat suorien osakesijoitusten mehevin puoli.

En ota tässä kantaa kyseiseen yhtiöön sinänsä enkä tunne sen tilannetta. On toki mahdollista, että juuri sen osalta nousu on loppunut. Mutta hyvät yhtiöt nousevat joskus jopa kymmeniä vuosia, aaltoillen toki.

• Joko on aika?

Astra ei ole muuttunut huonommaksi kuin puoli vuotta sitten. Päinvastoin.
      Astralla menee tosi hyvin niinkuin muillakin lääkeyhtiöillä. Se on palkannut lisää työntekijöitä samalla kun se automatisoi lisää.
      Minulla on kahdeksaa eri osaketta, eikä mikään ole noussut lähellekkään yhtä paljon. Mistään muusta kohteesta en saa parempaa tuottoa. Vain kahdesta viiteen prosenttia.
      Se tässä vain ajatteluttaa, että kuinka kauan kannattaa omistaa niitä? Ehtiikö ne sukeltaa liian alas.

• Vakuusvaje

En puhuisi sukeltamisesta, jos kurssi on noussut puolessa vuodessa kolmanneksen. Ei pidä pelätä sitä, että yhtiöllä menee hyvin.

Mitä tehdään puutarhassa, kun taimia pitää harventaa? Kitketään huonoimmat pois, ei parhaita. Jos aina myyt parhaiten nousseita osakkeitasi, sinulle jää lopulta salkuntäysi häviäjiä. Jos tarvitset rahaa, myy pois sellaisia osakkeita, jotka ovat tuottaneet pettymyksen. Pidä hyvät ja anna niiden näyttää laatunsa.

• Joko on aika?

Olet varmaan oikeassa. Juuri siksi kysyn koska aina sanotaan, että osekkeen arvon ollessa alhaalla kannattaa ostaa ja päinvastoin ja sen kyllä ymmärran kuitenkin olen kokemattomana joutunut pähkäilemään juuri sitä että milloin myy.

Kaikki muut osakkeeni yhtä lukuunottamatta ovat sellaisia jotka ovat nousseet tasaisesti, mutta hyvin vähän.

Sellaisen akuuttin rahantarpeen takia en aikonut myydä. Ajattelin ottaa varman päälle, ainakin voitot kotiin.

• vastavirta

'Vakuusvaje' tuossa jo hyvin tiivistikin oleellisen. Avauksesessa mainittua yritystä en tunne joten en ota kantaa siihen yksilöiden.

Osakkeiden ostoa ja myyntiä ajoitaessaan keskeisin asia tulee olla yrityksen tilanne ja sen arvioimansa tulevaisuuden näkymät. Investoidaan yritykseen ja sen potentiaaliin, ei kurssiin. Kurssikehitys sitten seuraa yrityksen toimintaa.

Ostaeessaan arvioi yrityksellä olevan hyvä kasvu- ja tuottopotentiaali. Sitten myyntejä ajoittaessaan on työnä arvioida milloin yrityksen tuoton kasvun potentiaali alkaa tasaantua, uupua ja sykli riskeeraa kääntyä, eli milloin osakkeiden säilyttäminen alkaa olla pikemminkin riskialtista kurssikehityksenkin suhteen.

Tai näkee toisaalla riittävästi paremman potentiaalin, myy yhden yrityksen osakkeet ja vaihtaa hevosta.

Itsellä on toisinaan jonkin "tylsän" osinkoa maksavan mutta turvallisemman profilin omaavan yrityksen osakkeita tilanteissa joissa en omaa uusia vahvempia sijoituskohteita. Tuo "tylsä" yritys toimii ikäänkuin pankkitilinä jolla varat odottavat tuottoisampaa investointikohdetta tai ovat puskurina riskialttiin kohteen eri tilanteiin varautumisessa, pääomankorotukset jne.

Pelkkä prosentuaalinen myynttavoite sopii paremmin lyhyeen kauppaan. Pidempiaikasiksi suunniteltujen sijoituksien ohella voi toisinaan tehdä myös lyhyepää kauppaa pienemmällä ja marginaalisemmalla kassalla. Aikajänne voi olla päivistä viikkoihin ja kuukausiin.

Varsinainen päiväkauppa on sitten luku erikseen, erittäin haastavaa, aikaa vievää, stressaavaa ja harva siinä todellisuudessa menestyy.

Itse ostan toisinaan jo osakkeita omaamieni ja siten tuntemieni yrityksien pitkän juoksuajan warrantteja. Niissä on riskinsä, mutta niillä harkitusti toimiessaan on mahdollista tehdä ja kotiuttaa aika ajoin hieman extraa hyvälä prosenttituotolla pitkäjänteisen sijoittamisen vastapainoksi.

Ps. Imeisemmin olet omatoimisesti osakesijoittamista opiskellut ja lukenut kiinnostavia kirjoja aiheesta.

Kannattaa opiskella myös indeksisijoittamista, sillä harva voittaa kovin hajautetulla salkulla verrokki-indeksin pidemmällä aikajänteellä. Tietysti salkussa voi olla suoria osaksijoituksia ja ideksejä samaan aikaan.

• Osaketollo

Itse olen osta ja pidä -mies. Astra ollut salkussa jo useamman vuoden. Osingot tulevat kaksi kertaa vuodessa. Ollaan kotona katsottu (tekstitv:n kautta!) tuota nousua ja ollaan edelleen sillä linjalla eli osta ja pidä. Me olemme A:ssa mukana myös siten että, meillä on Investoria, sekä A- että B-osakkeita. I:llä myös Aleris ja Permobil, terveydenhoidon tiimoilta. Suomalainen Orion kuuluu olevan myös hyvä; sitä ei meillä ole.
      - Olen puolentoista vuoden ajan hieman hullutellut ja ostanut Burea, jolla myös terveydenhoitoa. Muuten olen myös miettínyt panna pikkusumman Karolinska Developmentiin, jolla alaomistusta parissakymmenessä firmassa. KD vasta aloillaan tosin, eikä jaa osinkoja. Jääneekö ikuiseksi luapaukseksi?
      - A missään tapauksessa ole skeidaa, niitä vedätyksiä löytyy näiltä paltoilta ihan tarpeeksi. Ongelmia yhtiöllä tosin ollut, mutta itse usko totaaliseen romahdukseen. Osinkoyhtiö. Osinkoyhtiö. Ihmiset sairastavat aina.
      Onnea sijoituksiin!

• 0,5 k6

Se astra on ruottalainen. pitääkö meidän vielä niitten paskojen yhtiöitäkin pönkittää.
      lätkäkin meni taas ihan pieleen. minä en maksa niille mitään.

• Falangistipappi

Tässähän homma menee juuri toisinpäin. Ruotsalaiset maksavat omistajalle osinkoa.

• Osaketollo
        Falangistipappi kirjoitti:

Tässähän homma menee juuri toisinpäin. Ruotsalaiset maksavat omistajalle osinkoa.

Astrahan on muodollisesti brittifirma.
        En ole ottanut asiakseni lähteä Lontooseen asti yhtiökokoukseen. - Vaikka kustuja on kyllä tullut. jossain hotlassa siellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe