Vielä VHF :stä

kkkkkjjjjjjjjjoooooo

Veneellä on omistaja ja haltija ja VHF,omistajalla ei ole radiolupaa mutta haltialla on luvat,siis saako veneessä pitää VHF:ää.

75

5355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä, jos

      radioluvan haltija on mukana veneessä, muutoin pitäisi laite olla irti

    • Mikä vhf?!?

      Itse ostin viime vuonna veneen, jossa oli ja on edelleen vhf. En ole kursseja käynyt. En myöskään alkanut irroittamaan laitetta veneestä. Meriturvallisuus tuskin paranee piuhat irroittamalla ja työntämällä laitteen salongin penkin alle.

      Tarkoituksena on kyllä vaatimusten mukaiset kurssit suorittaa, mutta viime vuonna tuollaiseen ei vain ollut aikaa.

      Suomi on kaikessa sääntelyssä ja holhouksessa yksi maailman kärkipäitä! Jokainen voi kuitenkin käyttää asioissa maalaisjärkeä. Niin ja tietenkin valvontaa kohdatessan jokainen vastaa toimistaan itse.

      • Ei paljon lupia

        VHF-lähettimen käyttämiseen tarvitaan lupa, ei sen kummempaa. Laitteen saa ostaa ja asentaa ihan vapaasti. Sitä saa myös kuunnella vapaasti ilman mitään lupia. Että se siitä holhouksesta. Ei pidä aina liioitella näitä juttuja.


      • 11-19
        Ei paljon lupia kirjoitti:

        VHF-lähettimen käyttämiseen tarvitaan lupa, ei sen kummempaa. Laitteen saa ostaa ja asentaa ihan vapaasti. Sitä saa myös kuunnella vapaasti ilman mitään lupia. Että se siitä holhouksesta. Ei pidä aina liioitella näitä juttuja.

        Annoit väärä tietoa. Jos veneessä ei ole mukana vhf-luvan haltijaa, on laite oltava irroitettuna niin paljon, ettei sitä voi nopeasti kytkeä toimivaksi. Jos se on täysin toimintakunnossa, antavat viranomaiset varmasti sakon. Kun ostetaan vene, jossa on vhf, on se irroitettava ennen vesille lähtöä, jos luvat eivät ole kunnossa. Näin viranomaiset ovat tähän asti toimineet, eivätkä selitykset juuri ostetusta veneestä ole vaikuttaneet päätökseen.


      • Missä tarkastaja
        11-19 kirjoitti:

        Annoit väärä tietoa. Jos veneessä ei ole mukana vhf-luvan haltijaa, on laite oltava irroitettuna niin paljon, ettei sitä voi nopeasti kytkeä toimivaksi. Jos se on täysin toimintakunnossa, antavat viranomaiset varmasti sakon. Kun ostetaan vene, jossa on vhf, on se irroitettava ennen vesille lähtöä, jos luvat eivät ole kunnossa. Näin viranomaiset ovat tähän asti toimineet, eivätkä selitykset juuri ostetusta veneestä ole vaikuttaneet päätökseen.

        Vielä on se VHF-tarkastaja näkemättä...

        Jokusen kerran viimeisen 15 vuoden aikana on monien eri maiden viranomaisia veneessäni käynyt. Ikinä koskaan missään ei ole kukaan mitään radiolupia kysynyt, ei Suomessa eikä ulkomailla. Veneessä on tutka, lyhytaaltolähetin-vastaanotin 2 Epirbiä, AIS-lähetin sekä kolme VHF-radiota.

        Jäämme odottamaan.


      • 11-19
        Missä tarkastaja kirjoitti:

        Vielä on se VHF-tarkastaja näkemättä...

        Jokusen kerran viimeisen 15 vuoden aikana on monien eri maiden viranomaisia veneessäni käynyt. Ikinä koskaan missään ei ole kukaan mitään radiolupia kysynyt, ei Suomessa eikä ulkomailla. Veneessä on tutka, lyhytaaltolähetin-vastaanotin 2 Epirbiä, AIS-lähetin sekä kolme VHF-radiota.

        Jäämme odottamaan.

        Tuttu sai pari vuotta sitten sakon purjehtiessaan uutta venettään kotisatamaan. Lisäksi olen kuullut niin käyneen muutamalle muullekin.


      • -Mika-
        Missä tarkastaja kirjoitti:

        Vielä on se VHF-tarkastaja näkemättä...

        Jokusen kerran viimeisen 15 vuoden aikana on monien eri maiden viranomaisia veneessäni käynyt. Ikinä koskaan missään ei ole kukaan mitään radiolupia kysynyt, ei Suomessa eikä ulkomailla. Veneessä on tutka, lyhytaaltolähetin-vastaanotin 2 Epirbiä, AIS-lähetin sekä kolme VHF-radiota.

        Jäämme odottamaan.

        Nämä nyt ekana löysin, mutta muistan muitakin olleen...

        http://sfnet.harrastus.veneet.narkive.com/J61donvk/vhf-lupien-tehotarkastus

        http://yle.fi/uutiset/kaikilla_veneilijoilla_ei_ole_radioluvat_kunnossa/5406894


      • Missä tarkastaja
        -Mika- kirjoitti:

        Nämä nyt ekana löysin, mutta muistan muitakin olleen...

        http://sfnet.harrastus.veneet.narkive.com/J61donvk/vhf-lupien-tehotarkastus

        http://yle.fi/uutiset/kaikilla_veneilijoilla_ei_ole_radioluvat_kunnossa/5406894

        Mainittakoon nyt, että minulla ja veneelläni tietysti on kaikki tarvittavat luvat. Kukaan ei vain koskaan ole ollut niistä kiinnostunut. Muutenkin tuntuu vähän siltä, että valtaosa kaikista viranomaistarkastuksista kohdistuu moottoriveneisiin. Onhan siinä tietty logiikka: eipä purjeilla kulkevissa isoissa veneissä yleensä varuste- ja lupaongelmia ole. Ja pysäyttäminen vesillä tarkastusta varten on myös ihan kohtalainen operaatio.


      • 16+7

        Turha Suomea syytellä, tuo juttu perustuu kansainvälisiin sopimuksiin.


      • Bossu
        Ei paljon lupia kirjoitti:

        VHF-lähettimen käyttämiseen tarvitaan lupa, ei sen kummempaa. Laitteen saa ostaa ja asentaa ihan vapaasti. Sitä saa myös kuunnella vapaasti ilman mitään lupia. Että se siitä holhouksesta. Ei pidä aina liioitella näitä juttuja.

        Ei pidä paikkaansa. Jos on veneessä VHF eikä ole radiolupaa saattaa tulla sakko. Sitä en usko, että sakko tulisi, jos kenelläkään veneessä olijoista ei ole sitä henkilökohtaista lupaa ja jos VHF:ää ei ole käytetty. Lupia on siis kaksi: radiolupa, jossa määritellään esim. kutsutunnus, ja joka on käytännössä venekohtainen, ja sitten on VHF:n käyttäjän lupa, joka kertoo, että henkilö osaa käyttää VHF:ää. Minulla on molemmat veneessä, mutta poliisin ratsioiden perusteella esim. Nauvossa pari kesää sitten tämä on harvinaista. Radioluvassa on vuosittainen maksu parikymmentä euroa, pätevyystodistuksessa ei.

        https://www.viestintavirasto.fi/taajuudet/radioluvat/veneilijatjamerenkulku.html


    • -mika-

      Riittää, että halijalla on se pätevyystodistus ja haltija on hakenut veneelle radioluvan. Lupahan on venekohtainen, mutta pätevyystodistus taas henkilökohtainen.
      Jo pelkästään sen VHF-radion hallussapitoon tarvitaan lupa.

      Tuo aloittajan kuvaama tilannehan on ihan tavallinen vaikkapa rahoitusyhtiön omistamassa veneessä. Ei siltä rahoitusyhtiöltä edellytetä lupaa.

      • ei ole vaikea!

        Aloittajan viestistä ei oikein selvinnyt, oliko aluksella radiolupa vai ei. Sekin pitää hankkia!
        Asiahan ei ole monimutkainen. Aluksen luvan saa hakemuksen täyttämällä, mutta henkilökohtaisen radiopuhelimen käyttäjän luvan saanti edellyttää tutkinnon läpäisemistä. Kurssin käyminen ei ole pakollista, materiaalin voi helposti omaksua ilman kurssiakin. Oppimateriaalin saa maksutta Viestintävirastolta, joka myös tenttii.


      • kuusamox
        ei ole vaikea! kirjoitti:

        Aloittajan viestistä ei oikein selvinnyt, oliko aluksella radiolupa vai ei. Sekin pitää hankkia!
        Asiahan ei ole monimutkainen. Aluksen luvan saa hakemuksen täyttämällä, mutta henkilökohtaisen radiopuhelimen käyttäjän luvan saanti edellyttää tutkinnon läpäisemistä. Kurssin käyminen ei ole pakollista, materiaalin voi helposti omaksua ilman kurssiakin. Oppimateriaalin saa maksutta Viestintävirastolta, joka myös tenttii.

        Lupa tarvitaan hallussapitoon.
        Lupaa ei tarvita, jos laite on tehty pysyvästi sellaiseksi, ettei sitä voi käyttää tai jos on ilmeistä, ettei laitetta aiota käyttää.

        Jälkimmäinen on hiukan epämääräinen koska ilmeisyydelle ei ole olemassa kriteereitä. Voisin kuvitella, että laite, joka on omassa pakkauksessaan autotallissa on sellainen, ettei sitä ilmeisesti aiota käyttää niin kauan kuin se on siellä. Sama pätee kaupan hyllyllä oleviin tuotteisiin.


      • 34ft
        kuusamox kirjoitti:

        Lupa tarvitaan hallussapitoon.
        Lupaa ei tarvita, jos laite on tehty pysyvästi sellaiseksi, ettei sitä voi käyttää tai jos on ilmeistä, ettei laitetta aiota käyttää.

        Jälkimmäinen on hiukan epämääräinen koska ilmeisyydelle ei ole olemassa kriteereitä. Voisin kuvitella, että laite, joka on omassa pakkauksessaan autotallissa on sellainen, ettei sitä ilmeisesti aiota käyttää niin kauan kuin se on siellä. Sama pätee kaupan hyllyllä oleviin tuotteisiin.

        Riittää kyllä kun laittaa tarran radioon , ei toiminnassa


    • Säännöt ensin

      Jos on juuri ostanut veneen jossa on VHF, mutta uudella omistajalla ei lupaa ja on tuomassa venettä kotisatamaan ja saa esim. vuodon, niin kannattaa olla pyytämättä VHF:llä apua. Menee vain urheasti veneen mukana pohjaaan. Jos jää henkiin ja ilmenee, että paperit eivät ole kunnossa voi saada aika sanktion.

      • gh34-

        Heh heh. Tuossa Mika jo valistikin, että aluksen lupa on eri asia kuin henkilön lupa. Henkilö on radion hoitaja ja tarvitsee koulutuksen sitä varten. Vene taas on asennuspaikka. Veneen radioluvasta maksetaan vuosittain.


      • ei kai

        Pätisikö tuohon sama kuin isään, joka ajoi humalassa loukkaantuneen lapsensa sairaalaan: ajamisesta sairaalaan ei annettu sakkoa, mutta siitä, että siirsi auton parkkipaikalle annettiin.


      • vhähvä
        ei kai kirjoitti:

        Pätisikö tuohon sama kuin isään, joka ajoi humalassa loukkaantuneen lapsensa sairaalaan: ajamisesta sairaalaan ei annettu sakkoa, mutta siitä, että siirsi auton parkkipaikalle annettiin.

        Ettei VHF-liikenteestä tulisi suoli24 tasoista , niin veikkaan että jotain tuollaista sillä kurssilla ja tentillä haetaan , eikä ollenkaan paha . Kuka ei tuotakaan vaivaudu suorittamaan ,niin jatkakoon veneilyä täällä suolessa !!


      • Lupa tarvitaan
        vhähvä kirjoitti:

        Ettei VHF-liikenteestä tulisi suoli24 tasoista , niin veikkaan että jotain tuollaista sillä kurssilla ja tentillä haetaan , eikä ollenkaan paha . Kuka ei tuotakaan vaivaudu suorittamaan ,niin jatkakoon veneilyä täällä suolessa !!

        Jos ei suomalaista VHF-tenttiä helposti ja vaivattomasti läpäise, on syytä miettiä omia veneilykyjään ylipäätään. Esimerkiksi autokoulu, jonka sentään läpäisee kuka tahansa vähäjärkinen, on suorastaan rakettitiedettä VHF-tutkintoon verrattuna.

        Kaikki maailman valtiot valvovat radiotaajuuksien käyttöä ja kaikkialla maailmassa radiolähettimien käyttöön tarvitaan lupa, lukuun ottamatta joitakin poikkeuksia, kuten erilaiset lyhyen kantaman radio-ohjaimet ja tarkasti rajatut "citizens' band" -taajuusalueet. Suomessa näitä käytettiin aikoinaan mm. autojen LA-puhelimissa, joita sai käyttää vapaasti ilman lupia.

        VHF-lupaa ja -tutkintoa ei siis todellakaan ole keksitty suoli 24 -virtuaaliseiloreiden kiusaksi, vaikka aihe olisi nettikeskusteluun tietysti kerrassaan houkutteleva,


      • Mikä vhf?!?
        Lupa tarvitaan kirjoitti:

        Jos ei suomalaista VHF-tenttiä helposti ja vaivattomasti läpäise, on syytä miettiä omia veneilykyjään ylipäätään. Esimerkiksi autokoulu, jonka sentään läpäisee kuka tahansa vähäjärkinen, on suorastaan rakettitiedettä VHF-tutkintoon verrattuna.

        Kaikki maailman valtiot valvovat radiotaajuuksien käyttöä ja kaikkialla maailmassa radiolähettimien käyttöön tarvitaan lupa, lukuun ottamatta joitakin poikkeuksia, kuten erilaiset lyhyen kantaman radio-ohjaimet ja tarkasti rajatut "citizens' band" -taajuusalueet. Suomessa näitä käytettiin aikoinaan mm. autojen LA-puhelimissa, joita sai käyttää vapaasti ilman lupia.

        VHF-lupaa ja -tutkintoa ei siis todellakaan ole keksitty suoli 24 -virtuaaliseiloreiden kiusaksi, vaikka aihe olisi nettikeskusteluun tietysti kerrassaan houkutteleva,

        Kyse ei olekaan siitä, etteikö tenttiä saisi läpi. On vain hassua, että tälläinenkin asia on tehty näin monimutkaiseksi. Ei se radioon puhuminen nyt niin kummallista ole. Viestiohjeen luettuaan tietää jo periaatteet ja sitten vain niiden mukaan viestittää tarpeellisen. Täts it!

        Olen työurani aikana puhunut enemmän radio- yms. taajuuksilla, kuin 99.9% suomalaisista ja koen, etten suurta pahuutta aikaan saa, vaikka nyt hetkellisesti luvat ovatkin puuttuneet. Tenttiin jossain vaiheessa minäkin olen siis menossa, jotta vältytään turhanpäiväisiltä rettelöasioilta keskellä parhainta kesää.

        Siitä voinemme kuitenkin olla erimieltä, että onko tämä vhf-lupa yms. vastaavat keksinnöt maailman tai edes yhden venekunnan pelastavia sääntelyitä.


      • Valtion oikeus
        Mikä vhf?!? kirjoitti:

        Kyse ei olekaan siitä, etteikö tenttiä saisi läpi. On vain hassua, että tälläinenkin asia on tehty näin monimutkaiseksi. Ei se radioon puhuminen nyt niin kummallista ole. Viestiohjeen luettuaan tietää jo periaatteet ja sitten vain niiden mukaan viestittää tarpeellisen. Täts it!

        Olen työurani aikana puhunut enemmän radio- yms. taajuuksilla, kuin 99.9% suomalaisista ja koen, etten suurta pahuutta aikaan saa, vaikka nyt hetkellisesti luvat ovatkin puuttuneet. Tenttiin jossain vaiheessa minäkin olen siis menossa, jotta vältytään turhanpäiväisiltä rettelöasioilta keskellä parhainta kesää.

        Siitä voinemme kuitenkin olla erimieltä, että onko tämä vhf-lupa yms. vastaavat keksinnöt maailman tai edes yhden venekunnan pelastavia sääntelyitä.

        Vhf-lupa perustuu suvereenien valtioiden oikeuteen säädellä niukan luonnonvaran eli radiotaajuuksien käyttöä alueellaan. Et kai vain ole ehdottamassa, että itsenäisen Suomen pitäisi luopua tästä oikeudestaan?


      • mitä missä milloin
        Mikä vhf?!? kirjoitti:

        Kyse ei olekaan siitä, etteikö tenttiä saisi läpi. On vain hassua, että tälläinenkin asia on tehty näin monimutkaiseksi. Ei se radioon puhuminen nyt niin kummallista ole. Viestiohjeen luettuaan tietää jo periaatteet ja sitten vain niiden mukaan viestittää tarpeellisen. Täts it!

        Olen työurani aikana puhunut enemmän radio- yms. taajuuksilla, kuin 99.9% suomalaisista ja koen, etten suurta pahuutta aikaan saa, vaikka nyt hetkellisesti luvat ovatkin puuttuneet. Tenttiin jossain vaiheessa minäkin olen siis menossa, jotta vältytään turhanpäiväisiltä rettelöasioilta keskellä parhainta kesää.

        Siitä voinemme kuitenkin olla erimieltä, että onko tämä vhf-lupa yms. vastaavat keksinnöt maailman tai edes yhden venekunnan pelastavia sääntelyitä.

        Radiopuhelimeen puhuminen ei ole mikään tekniikkakysymys. Ja varsin luultavasti sinullakin se käyttö on ollut sitä tavanomaisinta pienen kantomatkan ja tietyn porukan sisäistä puhumista. VHF eroaa siitä melkoisesti ja sillä on väliä, mitä puhuu, milloin puhuu ja millä kanavalla puhuu. Vastaanottajiahan ovat kaikki laajan kantomatkan sisäpuolella olevat alukset. Ei se kovin kohtuuton vaatimus ole, että osoittaa ne mitä, missä, milloin -kysymykset alustavasti hallitsevansa.


      • Iso porukka
        Mikä vhf?!? kirjoitti:

        Kyse ei olekaan siitä, etteikö tenttiä saisi läpi. On vain hassua, että tälläinenkin asia on tehty näin monimutkaiseksi. Ei se radioon puhuminen nyt niin kummallista ole. Viestiohjeen luettuaan tietää jo periaatteet ja sitten vain niiden mukaan viestittää tarpeellisen. Täts it!

        Olen työurani aikana puhunut enemmän radio- yms. taajuuksilla, kuin 99.9% suomalaisista ja koen, etten suurta pahuutta aikaan saa, vaikka nyt hetkellisesti luvat ovatkin puuttuneet. Tenttiin jossain vaiheessa minäkin olen siis menossa, jotta vältytään turhanpäiväisiltä rettelöasioilta keskellä parhainta kesää.

        Siitä voinemme kuitenkin olla erimieltä, että onko tämä vhf-lupa yms. vastaavat keksinnöt maailman tai edes yhden venekunnan pelastavia sääntelyitä.

        Eli ainakin 5000 suomalaista on puhunut radio- yms. taajuuksilla enemmän kuin sinä?

        Ei se nyt sinusta kovin kummoista gurua tee.


    • 34ft
    • Antilla-36

      Tuossa alla on ote Trafin ohjeesta. Itse tulkitsen sitä siten, että kun VHF on kiinni veneessä tulee sillä olla radiolupa. Jos käytän laitetta tarvitsen pätevyystodistuksen. Itselläni nuo molemmat on, mutta jos esim. poikani lainaa venettä, en ruuvaa VHF:ää irti vain sen takia. Kiellän häntä vain käyttämästä laitetta muussa kuin hätätapauksessa.

      Meri-VHF-radiopuhelimen hallussapitoon ja käyttöön tarvitaan radiolupa. Meri-VHF-kanavien käyttö radioliikenteeseen edellyttää lisäksi henkilökohtaisen meriradioliikenteen pätevyystodistuksen. Luvasta käytetään nimitystä aluksen radiolupa.

      • 34ft

        Hakemuksen ohjeesta kopioituna alla. Ymmärrän tuosta että pitää olla pätevyystutkinto ennenkuin voi hakea radiolupaa ja samalla saa luvan käyttää radoita,


        "Radiolupahakemuksia ei voida käsitellä ennen pätevyystutkinnon suorittamista. Mikäli aluksessa ei ole meri-VHF -radiolähetintä, ei pätevyystodistusta tarvita (HUOM! Tutka,
        EPIRB-hätälähetin tai AIS-lähetin ei edellytä pätevyystodistusta). "


      • Antilla-36
        34ft kirjoitti:

        Hakemuksen ohjeesta kopioituna alla. Ymmärrän tuosta että pitää olla pätevyystutkinto ennenkuin voi hakea radiolupaa ja samalla saa luvan käyttää radoita,


        "Radiolupahakemuksia ei voida käsitellä ennen pätevyystutkinnon suorittamista. Mikäli aluksessa ei ole meri-VHF -radiolähetintä, ei pätevyystodistusta tarvita (HUOM! Tutka,
        EPIRB-hätälähetin tai AIS-lähetin ei edellytä pätevyystodistusta). "

        Juu, näin se on eli radiolupaa ei saa ilman pätevyystodistusta.
        Tämän jälkeen VHF on luvallisesti veneessä kiinni riippumatta siitä, kuka sitä käyttää.
        En usko, että vuokravenefirmatkaan VHF puhelinta irti ruuvaa, vaikka vuokraajalla ei lupaa sen käyttöön olisikaan. Eli alukseen ei saa VHF puhelinta, jos hakijalle ei ole pätevyyttä. Sen jälkeen kun luvallinen puhelin on asennettu saa sitä käyttää vain pätevyyden omaava henkilö tai joku muu henkilö pätevyyden omaavan henkilön valvonnassa. Korjatkoon joku, jos olen väärässä.


      • dikdo
        Antilla-36 kirjoitti:

        Juu, näin se on eli radiolupaa ei saa ilman pätevyystodistusta.
        Tämän jälkeen VHF on luvallisesti veneessä kiinni riippumatta siitä, kuka sitä käyttää.
        En usko, että vuokravenefirmatkaan VHF puhelinta irti ruuvaa, vaikka vuokraajalla ei lupaa sen käyttöön olisikaan. Eli alukseen ei saa VHF puhelinta, jos hakijalle ei ole pätevyyttä. Sen jälkeen kun luvallinen puhelin on asennettu saa sitä käyttää vain pätevyyden omaava henkilö tai joku muu henkilö pätevyyden omaavan henkilön valvonnassa. Korjatkoon joku, jos olen väärässä.

        Hakijalla ei tarvitse olla pätevyyttä. Hakemuksessa on 2 henkilönimeä, hakija(ei sotua) ja 'aseman hoitaja'(kysytään sotu).


      • 2 x Kad44
        34ft kirjoitti:

        Hakemuksen ohjeesta kopioituna alla. Ymmärrän tuosta että pitää olla pätevyystutkinto ennenkuin voi hakea radiolupaa ja samalla saa luvan käyttää radoita,


        "Radiolupahakemuksia ei voida käsitellä ennen pätevyystutkinnon suorittamista. Mikäli aluksessa ei ole meri-VHF -radiolähetintä, ei pätevyystodistusta tarvita (HUOM! Tutka,
        EPIRB-hätälähetin tai AIS-lähetin ei edellytä pätevyystodistusta). "

        Missä noin seisoo : ) kaikki radio laitteet vaativat luvan SRC paitsi tavllinen radio puhekielessä aparaatti josta tulee musikkia yms.

        Kyllä tutka ja EPIRB vaativat kyseisen luvan.

        Eli, kun viestintä virastosta haet luvat pitää sinun antaa tiedot kaikista radiolaitteista montako VHF, tutka yms aluksessa on. Jos hommat lisää vehkeitä pitää ne päivittää viestintävirastolle.

        Aluksen ollessa kulussa täytyy sulla olla mukana viestintäviraston todistus jossa vehkeet on kirjattu, tätä esim. merivartiosto kysyy kun sut pysäytetään. Sakot rapsuu jos ei hommat oo hoidossa


      • siinä yllä
        2 x Kad44 kirjoitti:

        Missä noin seisoo : ) kaikki radio laitteet vaativat luvan SRC paitsi tavllinen radio puhekielessä aparaatti josta tulee musikkia yms.

        Kyllä tutka ja EPIRB vaativat kyseisen luvan.

        Eli, kun viestintä virastosta haet luvat pitää sinun antaa tiedot kaikista radiolaitteista montako VHF, tutka yms aluksessa on. Jos hommat lisää vehkeitä pitää ne päivittää viestintävirastolle.

        Aluksen ollessa kulussa täytyy sulla olla mukana viestintäviraston todistus jossa vehkeet on kirjattu, tätä esim. merivartiosto kysyy kun sut pysäytetään. Sakot rapsuu jos ei hommat oo hoidossa

        Moottorin melussa ja tärinässä taitaa olla lukeminen vaikeaa. Siinä sanottin, etteivät vaadi pätevyystodistusta. Ja sekin huomautuksena lupahakemuksen ohessa.


      • 2 x Kad44
        siinä yllä kirjoitti:

        Moottorin melussa ja tärinässä taitaa olla lukeminen vaikeaa. Siinä sanottin, etteivät vaadi pätevyystodistusta. Ja sekin huomautuksena lupahakemuksen ohessa.

        Sinä Yllä,

        Taidat olla fiksu purjehtia, kun lähdit epäasialliselle linjalle. TÄSSÄ SULLE OPPIA!

        Luvanvaraiset laitteet aluksessa

        Aluksen radioluvan on vastattava aluksen radioaseman laitteita. Vain laitteet, joissa on lähetin, ovat luvanvaraisia. Lupahakemukseen merkitään kaikki merenkulun radiotaajuuksilla toimivat lähettimet. Meri-VHF-radiopuhelimen lisäksi muita merenkulun lähettimiä ovat:

        EPIRB-hätälähetin
        AIS-lähetin
        Inmarsat-satelliittilähetin
        merenkulkututka
        MF/HF-radiopuhelin sekä
        meri-VHF-käsipuhelin.

        MF/HF-radiopuhelimen käyttö edellyttää vähintään avomerilaivurin radiotodistusta (ns. LRC-todistus). Meri-VHF-käsipuhelimille ei toistaiseksi myönnetä muita lupia kuin aluksen radiolupa.

        Lupien, tutkintojen ja pätevyystodistusten maksut

        Aluksen radioluvasta perittävän maksun nimi on taajuusmaksu. Se maksetaan etukäteen vuodeksi kerrallaan. Maksu ei perustu kalenterivuoteen, vaan määräytyy luvan alkamisajankohdan mukaan.

        Tutkintomaksu ja pätevyystodistusmaksu ovat kertaluontoisia. Todistus lähetetään postitse yhdessä tutkinto- ja todistusmaksulaskun kanssa, kun pätevyystutkinto on hyväksytty.

        Viestintäviraston maksut tutkinnoista, todistuksista ja luvista perustuvat liikenne- ja viestintäministeriön kulloinkin voimassa olevaan maksuasetukseen:

        Rannikkolaivurin pätevyystutkinto/suorituskerta 45,40€
        Avomerilaivurin pätevyystutkinto/suorituskerta 67,30€
        Pätevyystodistusmaksu (kaikki todistukset) 43,75€
        Veneen radiolupa, jossa on joku seuraavista
        lähettimistä tai niiden yhdistelmistä (VHF, EPIRB, AIS, tutka) 19,43€

        Veneilijä voi tarkastaa oman vuosittaisen taajuusmaksunsa

        Ja vielä yleis sivistykseksi, suorakuutonen ei ihan hirveästi täristele, kuten pienet ompelukoneet 1-3 sylinteriset, ja melu taso veneen sisällä on toista luokkaa (pienempi) kuin purjeveneissä opelukoneen ravistaessa mastoa ja vantteja.


      • nii-in?
        2 x Kad44 kirjoitti:

        Sinä Yllä,

        Taidat olla fiksu purjehtia, kun lähdit epäasialliselle linjalle. TÄSSÄ SULLE OPPIA!

        Luvanvaraiset laitteet aluksessa

        Aluksen radioluvan on vastattava aluksen radioaseman laitteita. Vain laitteet, joissa on lähetin, ovat luvanvaraisia. Lupahakemukseen merkitään kaikki merenkulun radiotaajuuksilla toimivat lähettimet. Meri-VHF-radiopuhelimen lisäksi muita merenkulun lähettimiä ovat:

        EPIRB-hätälähetin
        AIS-lähetin
        Inmarsat-satelliittilähetin
        merenkulkututka
        MF/HF-radiopuhelin sekä
        meri-VHF-käsipuhelin.

        MF/HF-radiopuhelimen käyttö edellyttää vähintään avomerilaivurin radiotodistusta (ns. LRC-todistus). Meri-VHF-käsipuhelimille ei toistaiseksi myönnetä muita lupia kuin aluksen radiolupa.

        Lupien, tutkintojen ja pätevyystodistusten maksut

        Aluksen radioluvasta perittävän maksun nimi on taajuusmaksu. Se maksetaan etukäteen vuodeksi kerrallaan. Maksu ei perustu kalenterivuoteen, vaan määräytyy luvan alkamisajankohdan mukaan.

        Tutkintomaksu ja pätevyystodistusmaksu ovat kertaluontoisia. Todistus lähetetään postitse yhdessä tutkinto- ja todistusmaksulaskun kanssa, kun pätevyystutkinto on hyväksytty.

        Viestintäviraston maksut tutkinnoista, todistuksista ja luvista perustuvat liikenne- ja viestintäministeriön kulloinkin voimassa olevaan maksuasetukseen:

        Rannikkolaivurin pätevyystutkinto/suorituskerta 45,40€
        Avomerilaivurin pätevyystutkinto/suorituskerta 67,30€
        Pätevyystodistusmaksu (kaikki todistukset) 43,75€
        Veneen radiolupa, jossa on joku seuraavista
        lähettimistä tai niiden yhdistelmistä (VHF, EPIRB, AIS, tutka) 19,43€

        Veneilijä voi tarkastaa oman vuosittaisen taajuusmaksunsa

        Ja vielä yleis sivistykseksi, suorakuutonen ei ihan hirveästi täristele, kuten pienet ompelukoneet 1-3 sylinteriset, ja melu taso veneen sisällä on toista luokkaa (pienempi) kuin purjeveneissä opelukoneen ravistaessa mastoa ja vantteja.

        Kerro jotain uutta. Kyse oli siitä, että vaikka tutka, lähettävä AIS ja EPIRB vaativat luvan, niillä ei ole pätevyysvaatimuksia käyttäjälle, aivan kuten 34 ft kirjoitti ja jota yritit korjata.


      • 2 x Kad44
        nii-in? kirjoitti:

        Kerro jotain uutta. Kyse oli siitä, että vaikka tutka, lähettävä AIS ja EPIRB vaativat luvan, niillä ei ole pätevyysvaatimuksia käyttäjälle, aivan kuten 34 ft kirjoitti ja jota yritit korjata.

        Nii-in? vastaus löytyy tästä:

        Suomessa merenkulkututkaa saa käyttää, jos käyttäjä
        llä on rannikkolaivurin radio
        todistus eli SRCtodistus (short range certificate)
        . Todistuksen saanti edellyttää
        rannikkolaivurin radiotutkinnon suorittamista. (Vie
        stintävirasto 2010d.)

        En ymmärrä mitä tässä on niin epäselvää, ilmeisesti sinulla ei ole SRC tutkinoa takan, mutta tutka löytyy?


      • missä?
        2 x Kad44 kirjoitti:

        Nii-in? vastaus löytyy tästä:

        Suomessa merenkulkututkaa saa käyttää, jos käyttäjä
        llä on rannikkolaivurin radio
        todistus eli SRCtodistus (short range certificate)
        . Todistuksen saanti edellyttää
        rannikkolaivurin radiotutkinnon suorittamista. (Vie
        stintävirasto 2010d.)

        En ymmärrä mitä tässä on niin epäselvää, ilmeisesti sinulla ei ole SRC tutkinoa takan, mutta tutka löytyy?

        Näytäpä pykälä, jossa tuo pätevyysvaatimus tutkan käyttäjälle esitetään.

        SRC-paperi löytyy taskusta ja veneessä sekä kiinteä että kannettava VHF, tutkaa ei ole eikä lähitulevaisuudessa tule. Ehkä laajakaistatutkien edelleen kehittyessä...


    • OJ8017

      Minulta on kahdesti poliisien toimesta kysytty VHF-asiapapereita. Jos veneessä on VHF-puhelin, niin hoitakaa luvat kuntoon. Enemmänkin kyse on viitsimisestä, kuin mistään muusta. Se on kuitenkin paras yhteydenpitoväline merellä.

    • Kryssari

      Muistakaa nyt miksi VHF:n kanssa pitää olla tarkkana.

      Samoilla laitteilla ja radiotaajuuksilla puhuvat myös ammattiliikenne eli laivat ja luotsit keskenään. Jos huviveneilijät sattuisivat töppäämään niin että laivat eivät saa radioyhteyttä, seuraamukset voivat olla vaikka mitä. Vaikkapa laivojen yhteentörmäys.

      Tämä ei ole vain tyhjää diipadaapaa. Viime vuonna Oulun tienoilla VHF-kutsukanava oli blokattuna monta tuntia, kunnes Ficoran paikalle hälytetty partio löysi radion jossa oli tangentti jäänyt alas. Itse pakaillistimme eräässä kisassa 2012 kanssakilpailijaveneen, jonka käsi-VHF:n tangentti oli jäänyt alas ta tukki kisakanavan, onneksi ei kutsukanavaa, yli puoleksi tunniksi.

      Kytkekää luuri tai mikki irti VHF:stä, niin riski tällaisesta vähenee oleellisesti. Ja katsokaa tarkkaan minne tungette käsi-VHF:n.

      • Bossu

        Joskus kävi niinkin, että jossain veneessä oli tangentti jäänyt alas ja kanava 16 oli blokattu. Meripelastuskeskuksessa kuultiin, että veneessä ruokailtiin ja kuunneltiin Radio Suomea. Soitettiin sinne toimitukseen ja käskettiin kuuluttaa käsky tarkistaa tangentit. Kohta blokkaus päättyikin.


    • Kovin kallista

      Melkoiset rahat tuosta vedetään:

      Tutkintomaksu 45,40€ / osallistumiskerta
      Todistusmaksu 43,75€

      Melkein 90 euroa minimissään, siis.

      • gh34

        Halpaa on.
        90 euroa siitä, että saa maailmanlaajuisen oikeuden käyttää radiopuhelinta, ei ole minusta ollenkaan paha. Johan aluksen radiolupa tulee muutamassa vuodessa suuremmaksi kuin tuo.

        Tässä on saanut ihmetellä mantereen puolella ihan toisen suuruisia maksuja, esim. piikkikortin nosto hieman isompiin prätkiin maksaa 18-vuotiaalle jotain 500 euroa, pelkistä lisäajotunneista. Eikä sillä saa ajaa edes oikeasti isoja pyöriä. Ihan ahterista. Poliitikot kyllä maksuja keksivät...


      • Vindö
        gh34 kirjoitti:

        Halpaa on.
        90 euroa siitä, että saa maailmanlaajuisen oikeuden käyttää radiopuhelinta, ei ole minusta ollenkaan paha. Johan aluksen radiolupa tulee muutamassa vuodessa suuremmaksi kuin tuo.

        Tässä on saanut ihmetellä mantereen puolella ihan toisen suuruisia maksuja, esim. piikkikortin nosto hieman isompiin prätkiin maksaa 18-vuotiaalle jotain 500 euroa, pelkistä lisäajotunneista. Eikä sillä saa ajaa edes oikeasti isoja pyöriä. Ihan ahterista. Poliitikot kyllä maksuja keksivät...

        Nimimerkki "Kryssari" osui ytimeen. Meri-VHF on ammattimerenkulun toimiva järjestelmä niin kauan kuin käyttäjät, mukaanlukien huviveneilijät, noudattavat sääntöjä. Aiemmin 80-luvulla kädessä pidettäviä Meri-VHF-puhelimia ei hyväksytty huvikäyttöön ollenkaan juuri kanavalle 16 aiheutuvien ongelmien vuoksi.
        Matkapuhelimet GSM... jne. ovat pelastaneet Meri-VHF'n: Rannikon läheisyydessä puhelu ja data - liikenne kulkee kännyköiden kautta. Käyttäjämäärälle herkkä, mutta kaikilla maailman merialueilla toimiva meri-VHF on säilynyt vielä käyttökelpoisena. "Silja Serenade tulossa Kustaanmiekkaan, onko vastaantulijoita."


      • 2 x Kad 44

        lisäksi liikennevirasto perii joka vuosi 19€ muistaakseni. Itselläni tutka ja VHF.

        Elämä on kallista, mutta merellä ei jaksa tommoisia funsia, rentoutumaan sinne mennään.

        Toisaalta mitä maksaa autokortti joka oikeuttaa ajamaan


    • 2 x Kad44

      Käyttäjällä ja alusella pitää olla kummallakin lupa. Eli käyttäjällä suorittanut SRC tutkinnon eli rannikkolaivurin radiotutkinnon.

      Siitä saa sellaisen omalla pärställä varustetun laminoidun kortin jolla voi todistaa kelpoisuutensa käyttää VHF ja sama juttu jos paatissa on tutka vaaditaan SRC.

      Lisäksi aluksen kaikki radiolaitteet VHF, tutkat yms. rekisteröidään viestintäviraston ylläpitämään järjestelmään. Eli vene / alus saa oman radiokutsu tunnuksen jota se käyttää aluksen nimen rinnalla. Tämän tunnuksen voi ohjelmoida VHF DSC radiolaitteeseen, niin hädän hetkellä voi tehdä pikahälyytyksen napin painalluksella ja kaikki kantomatkan päässä olevat saavat kutsun lähettäjältä.

      Jollei paatissa ole henkilöä jolla SRC tutkintoa ei laitteet saisi olla asennettuna, tai helposti käytettävissä. Jotenkin noin meni asetus suurinpiirtein.

      Eli tarvitaan kaksi lupaa, alukselle ja henkilölle joka käyttää aparaatteja.

    • BlueRay

      Entäpä MSSI numero ja sen uudelleen ohjelmointi omistajan vaihdoksen yhteydessä?

      Ainakin RayMarine luurissa siitä veloitetaan n. 125€, mikä on silkkaa rahastusta n. 3 min työstä. On ollut mielessä laittaa kysely jollekin kuluttajaviranomaiselle, mutta turhaa kai se. Ehkä kuitenkin synnyttäisi jotain keskustelua.

      Kehottaisinkin jättämään ko. laitteet myyjälle ja hankkimaan tilalle uudemman sukupolven vehkeet, tai sopimaan jotain muuta rahallisesti.

      Kahiste on ollut luuri talven kotona, jotta päivitettäväksi. Mutta niin on tuo hinta syljettänyt, jotta on jättänyt tekemättä.

    • Ei ole niin vaikeaa.

      Hommahan menee niin, että aluksella pitää olla radiolupa ja sen myöntämiseksi jonkun henkilökohtaisen pätevyyskirjan omistajan on sitä haettava (Ei tarvitse olla veneen omistaja).. kun veneeseen on saatu radiolupa, niin ei kukaan kysele henkilökohtaisia lupia käyttölupia.

      Sakot saa siitä jos on veneessä on VHF, mutta veneellä ei ole radiolupaa.

      Tutkaa ei tarvitse mihinkään ilmoittaa.

      Ei ole sen kummempi juttu.

      Rauatalankaversio: Jos lainaat kaverisi venettä, jossa on VHF ja radiolupa kunnossa, niin kukaan ei tule sakottamaan sinua(vaikkei sinulla henkilökohtaista lupaa olisikaan), vaikka pitäisit VHF:ää päällä, tai vaikka kysyisit vapaata paikkaa sillä satamasta.

      • vhähvä

        "Entäpä MSSI numero ja sen uudelleen ohjelmointi omistajan vaihdoksen yhteydessä?"
        Meillä meni niin että puhelimen MMSI numero säilyi entisellään, ainoastaan omistajan tiedot ja varsinainen käyttäjätunnus muuttui! En oikein ymmärrä miksi MMSI tunnusta ylipäätään pitäisi muuttaa .


      • hophophpo
        vhähvä kirjoitti:

        "Entäpä MSSI numero ja sen uudelleen ohjelmointi omistajan vaihdoksen yhteydessä?"
        Meillä meni niin että puhelimen MMSI numero säilyi entisellään, ainoastaan omistajan tiedot ja varsinainen käyttäjätunnus muuttui! En oikein ymmärrä miksi MMSI tunnusta ylipäätään pitäisi muuttaa .

        Ei MMSI numeron pitäisikään muuttua, vaan sen pitäisi olla alus/vene kohtainen.
        Ainoastaan radioaseman hoitaja muutetaan.


      • Kryssari
        hophophpo kirjoitti:

        Ei MMSI numeron pitäisikään muuttua, vaan sen pitäisi olla alus/vene kohtainen.
        Ainoastaan radioaseman hoitaja muutetaan.

        Juuri näin. Suomen Ficora-viranomainen kuitenkin jostain syystä ilmoitti minulle uuden MMSI-numeron, vaikka olin hakemuksessa ilmoittanut ostamani veneen jo olemassaolevan MMSI:n.
        Onneksi netistä löytyi "salaiset" ohjeet MMSI:n uudelleenohjelmoimiseksi, joten en tarvinnut alkaa taistelemaan viranomaisen kanssa tai maksaa huoltofirmalle.


      • 2+6

        Tutka on myöskin radioaaltoja lähettävä laite ja se myöskin pitää ilmoittaa ficoralle. Tosin mitään maksua siitä ei mene, se vaan merkitään aluksen radiolupaan.


      • 34ft
        hophophpo kirjoitti:

        Ei MMSI numeron pitäisikään muuttua, vaan sen pitäisi olla alus/vene kohtainen.
        Ainoastaan radioaseman hoitaja muutetaan.

        Päteeköhän tuo jos alus tuodaan ulkomailta (ostettu ulkomailta) ja siinä on radiossa malmiina MMSI ?


      • Vatipää
        vhähvä kirjoitti:

        "Entäpä MSSI numero ja sen uudelleen ohjelmointi omistajan vaihdoksen yhteydessä?"
        Meillä meni niin että puhelimen MMSI numero säilyi entisellään, ainoastaan omistajan tiedot ja varsinainen käyttäjätunnus muuttui! En oikein ymmärrä miksi MMSI tunnusta ylipäätään pitäisi muuttaa .

        Voi vihnu!
        Tiedustelin asian aikanaan ko. viranomaiselta, joka kertoi että numero vaihtuu ja puhelin ohjelmoitava uudelleen!


      • Vatipää
        Kryssari kirjoitti:

        Juuri näin. Suomen Ficora-viranomainen kuitenkin jostain syystä ilmoitti minulle uuden MMSI-numeron, vaikka olin hakemuksessa ilmoittanut ostamani veneen jo olemassaolevan MMSI:n.
        Onneksi netistä löytyi "salaiset" ohjeet MMSI:n uudelleenohjelmoimiseksi, joten en tarvinnut alkaa taistelemaan viranomaisen kanssa tai maksaa huoltofirmalle.

        Vaan eipä taida löytyä RayMarine. Joskus on joissakin vanhemmissa ollut jokin näppäin yhdistelmä, jolla homman sai hoidetuksi. Nyt taitaa vaatia jonkin ohjelmointilaitteen koplaamisen. Ja laitteen kalliilla hinnalla perustelivat hintapolitiikkaansa - uskokoon ken haluaa!


      • ionhpo
        2+6 kirjoitti:

        Tutka on myöskin radioaaltoja lähettävä laite ja se myöskin pitää ilmoittaa ficoralle. Tosin mitään maksua siitä ei mene, se vaan merkitään aluksen radiolupaan.

        Käsitykseni mukaan kanta on se, että jos aluksessa ei ole VHF.ää mutta tutka löytyy, niin sinun ei tarvitse sen vuoksi hakea veneeseesi radiolupaa erikseen, mutta jos VHF:n vuoksi radiolupa on, niin tutka lisätään siihen.


    • Ruorimies.fi

      MMSI numero on maakohtainen ja sen myöntää aina sen maan viranomainen jossa radioluvan alainen alus on rekisteröity. Suomessa meriradionumerot alkavat numerolla 230.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Maritime_Mobile_Service_Identity

      Ulkomailta tuodun veneen DSC VHF pitää siten ohjelmoida uudelleen Suomen käyttöä varten. Tämä pätee myös Epirbeihin ja muihin laitteisiin joissa on alulksen MMSI ohjemoituna.

      On siis hyvä selvittää ulkomailta ostettavan aluksen radiolaitteiston merkki ja malli jotta tietää onko se edes ohjelmoitavissa Suomessa. Samoin hätäpoijut, kuten EPIRB, voivat olla ongelmajätettä vaikka olisivatkin vielä käyttökunnossa jos niihin ei saa koodattua uusia teitoja. Mikäli laukaiset edellisen omistajan MMSI:llä varustetun Epirbin tuontireissulla, saavat meripelastusviranomaiset vääräh henkilön tiedot.

      Itse pidin vanhan MMSI numeroni veneen vaihdon yhteydessä, jotta ei tarvitse ilmoitella muille uudesta numerosta. Kyllä, käytän VHF puhelinta merellä, joskaan en paljoa, mutta käytän kuitenkin kun se on kerran hankittu.

      Ruorimies.fi

      • Kryssari

        OK. Kiitos infosta. Nettitietoihin ei siis aina kannata luottaa. Varsinkin usa-laisiin.... sikäläiset eivät aina muista että maailmassa on muitakin maita ;-o


      • Matkapurjehtija
        Kryssari kirjoitti:

        OK. Kiitos infosta. Nettitietoihin ei siis aina kannata luottaa. Varsinkin usa-laisiin.... sikäläiset eivät aina muista että maailmassa on muitakin maita ;-o

        Vielä yksi tilanne muodostuu, koska vhf-puhelin on venekohtainen IMS-numeroineen ja myös veneen mahdollinen ais-lähetin käyttää samaa IMS-tunnusta.
        Nyt, jos vaihdat venettä, täytyy tämä asia ottaa huomioon vaihtaessani laitteita veneestä toiseen.


      • call-sign ja MMSI
        Matkapurjehtija kirjoitti:

        Vielä yksi tilanne muodostuu, koska vhf-puhelin on venekohtainen IMS-numeroineen ja myös veneen mahdollinen ais-lähetin käyttää samaa IMS-tunnusta.
        Nyt, jos vaihdat venettä, täytyy tämä asia ottaa huomioon vaihtaessani laitteita veneestä toiseen.

        Mikä numero on IMS? Tarkoittanet MMSI:tä ja call-signiä. Itselläni on ollut kaikissa veneissäni sama call-sign jo yli 40 vuotta. Kun n.20 v sitten hankin caal-signin lisäksi MMSI-numeron Epirb:iä, DSC-VHF:ää ja SSB-radiota varten , sekin tunnus on säilynyt entisenä huolimatta veneen vaihtumisesta. Tunnusten siirto uuteen veneeseen on ollut erityisen yksinkertaista, koska veneelläni on aina sama nimi. Tietysti oikea tunnus pitää ohjelmoida kaikkiin radiolaitteisiin.
        Kv järjestelmästähän löytyy aluksen nimi ja kotimaa pelkän call-signin tai pelkän MMSI-numeron perusteella (niinkuin AIS:in näyttöruudultakin voi todeta).


      • voit etsiä
        call-sign ja MMSI kirjoitti:

        Mikä numero on IMS? Tarkoittanet MMSI:tä ja call-signiä. Itselläni on ollut kaikissa veneissäni sama call-sign jo yli 40 vuotta. Kun n.20 v sitten hankin caal-signin lisäksi MMSI-numeron Epirb:iä, DSC-VHF:ää ja SSB-radiota varten , sekin tunnus on säilynyt entisenä huolimatta veneen vaihtumisesta. Tunnusten siirto uuteen veneeseen on ollut erityisen yksinkertaista, koska veneelläni on aina sama nimi. Tietysti oikea tunnus pitää ohjelmoida kaikkiin radiolaitteisiin.
        Kv järjestelmästähän löytyy aluksen nimi ja kotimaa pelkän call-signin tai pelkän MMSI-numeron perusteella (niinkuin AIS:in näyttöruudultakin voi todeta).

        aluksen nimen ja call sign:in vaikkapa tästä luettelosta, jos tiedät pelkän MMSI-numeron:
        http://rf.ficora.fi/julkiset/LaivaluetteloWWWJulkinen_raportti.pdf


      • Matkapurjehtija
        call-sign ja MMSI kirjoitti:

        Mikä numero on IMS? Tarkoittanet MMSI:tä ja call-signiä. Itselläni on ollut kaikissa veneissäni sama call-sign jo yli 40 vuotta. Kun n.20 v sitten hankin caal-signin lisäksi MMSI-numeron Epirb:iä, DSC-VHF:ää ja SSB-radiota varten , sekin tunnus on säilynyt entisenä huolimatta veneen vaihtumisesta. Tunnusten siirto uuteen veneeseen on ollut erityisen yksinkertaista, koska veneelläni on aina sama nimi. Tietysti oikea tunnus pitää ohjelmoida kaikkiin radiolaitteisiin.
        Kv järjestelmästähän löytyy aluksen nimi ja kotimaa pelkän call-signin tai pelkän MMSI-numeron perusteella (niinkuin AIS:in näyttöruudultakin voi todeta).

        Pitää olla MMSI, sorry.
        Asian hoitaminen ei ole vaikeaa, kun sen vaan muistaa hoitaa.


    • 12+9

      Tämä on taas näitä holhousyhteiskunnan huipentumia.

      Saa kait autonkin omistaa, vaikkei ajokorttia olisikaan, eikä muita haltijoita olisi. Saa kait sekin olla vakuutuksissa ja liikenteessä.

      • Ei holhousta

        Kyllä saa. Saat myös mennä kauppaan ja ostaa VHF-radion ihan vapaasti, ilman mitään lupia.

        Miksi rekisteröisit auton tai VHF:n, jos et voi käyttää sitä?

        Ei tämä mitään holhousta ole, ymmärtänet...


      • Mihin lupa?

        Mahtaakohan Suomessa olla mitään muuta kuin aseet, räjähdysaineet ja jotkin huumausaineet, joiden ostaminen ja hallussapito on luvanvaraista?


      • GMDSS

      • -Mika-
        Mihin lupa? kirjoitti:

        Mahtaakohan Suomessa olla mitään muuta kuin aseet, räjähdysaineet ja jotkin huumausaineet, joiden ostaminen ja hallussapito on luvanvaraista?

        ...ja VHF-radion hallussapito on myös luvanvaraista. Siis hallussapito myös, ei pelkkä käyttäminen.

        Ote laista:

        " 7 §
        Radiolupa

        Radiotaajuuksien tehokkaan, tarkoituksenmukaisen ja riittävän häiriöttömän käytön takaamiseksi radiolähettimen hallussapitoon ja käyttöön on hankittava lupa (radiolupa), jollei 2, 3 tai 5 momentista muuta johdu."


      • Väärin...
        -Mika- kirjoitti:

        ...ja VHF-radion hallussapito on myös luvanvaraista. Siis hallussapito myös, ei pelkkä käyttäminen.

        Ote laista:

        " 7 §
        Radiolupa

        Radiotaajuuksien tehokkaan, tarkoituksenmukaisen ja riittävän häiriöttömän käytön takaamiseksi radiolähettimen hallussapitoon ja käyttöön on hankittava lupa (radiolupa), jollei 2, 3 tai 5 momentista muuta johdu."

        Ei.

        VHF-radion voit ostaa kaupasta ilman mitään lupia, ja kauppa saa myydä sen sinulle ilman mitään lupia.

        Saat myös omistaa VHF-radion ilman mitään lupia.

        Jos hallussapitoon tarvittaisiin lupa, myös myyjällä pitäisi sellainen lupa olla. Ei kuitenkaan ole.

        VHF-radion ostamisessa, myymisessä ja hallussapidossa ei ole mitään erityislupavaatimuksia.


      • lue laki uudelleen!
        Väärin... kirjoitti:

        Ei.

        VHF-radion voit ostaa kaupasta ilman mitään lupia, ja kauppa saa myydä sen sinulle ilman mitään lupia.

        Saat myös omistaa VHF-radion ilman mitään lupia.

        Jos hallussapitoon tarvittaisiin lupa, myös myyjällä pitäisi sellainen lupa olla. Ei kuitenkaan ole.

        VHF-radion ostamisessa, myymisessä ja hallussapidossa ei ole mitään erityislupavaatimuksia.

        Luepa vielä kerraan uudelleen, mitä laki radiotaajuuksista ja telelaitteista määrää lähettimen hallussapidosta.
        7 §
        Radiolupa
        …...radiolähettimien hallussapitoon ja käyttöön on haettava Viestintävirastolta lupa (radiolupa),…..
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011015

        Älä takerru radiolähettimien myyntiin, josta myös on omat säädöksensä. Ficoran sivuilta voit tarkistaa ne asiat, jotka nyt muistat väärin. Virheellistä infoa ei pitäisi levittää.


      • Uudestaan...
        lue laki uudelleen! kirjoitti:

        Luepa vielä kerraan uudelleen, mitä laki radiotaajuuksista ja telelaitteista määrää lähettimen hallussapidosta.
        7 §
        Radiolupa
        …...radiolähettimien hallussapitoon ja käyttöön on haettava Viestintävirastolta lupa (radiolupa),…..
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011015

        Älä takerru radiolähettimien myyntiin, josta myös on omat säädöksensä. Ficoran sivuilta voit tarkistaa ne asiat, jotka nyt muistat väärin. Virheellistä infoa ei pitäisi levittää.

        Väärin.

        Saan ostaa ja pitää hallussani VHF-radiota ilman minkäänlaisia lupia.

        Saan myös myydä VHF-radioita ilman minkäänlaisia lupia.


      • Tarkkaa lukemista
        lue laki uudelleen! kirjoitti:

        Luepa vielä kerraan uudelleen, mitä laki radiotaajuuksista ja telelaitteista määrää lähettimen hallussapidosta.
        7 §
        Radiolupa
        …...radiolähettimien hallussapitoon ja käyttöön on haettava Viestintävirastolta lupa (radiolupa),…..
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011015

        Älä takerru radiolähettimien myyntiin, josta myös on omat säädöksensä. Ficoran sivuilta voit tarkistaa ne asiat, jotka nyt muistat väärin. Virheellistä infoa ei pitäisi levittää.



        Radiolähettimen hallussapitoon ei tarvita radiolain 4 §:ssä tarkoitettua lupaa, jos radiolähetin
        1) on pysyvästi tehty teknisesti kykenemättömäksi radioviestintään taikka jonka haltija muutoin osoittaa ilmeiseksi, että hallussapidon tarkoituksena ei ole laitteen käyttäminen radioviestintään;


      • Älkää hölmöilkö
        lue laki uudelleen! kirjoitti:

        Luepa vielä kerraan uudelleen, mitä laki radiotaajuuksista ja telelaitteista määrää lähettimen hallussapidosta.
        7 §
        Radiolupa
        …...radiolähettimien hallussapitoon ja käyttöön on haettava Viestintävirastolta lupa (radiolupa),…..
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011015

        Älä takerru radiolähettimien myyntiin, josta myös on omat säädöksensä. Ficoran sivuilta voit tarkistaa ne asiat, jotka nyt muistat väärin. Virheellistä infoa ei pitäisi levittää.

        Minulla on kotona VHF-radio paketissa, jonka ostin viime viikolla.

        Minkäänlaisia lupia minulla ei ole.

        Jos ilmiantaisit minut viranomaisille, mitä arvelet, että tapahtuisi?

        Entä jos menisin itse ilmiantamaan itseni lähimmälle poliisilaitokselle.

        :-)

        Älkää hölmöilkö, edes netissä!


      • pitääkö lukea ääneen
        Väärin... kirjoitti:

        Ei.

        VHF-radion voit ostaa kaupasta ilman mitään lupia, ja kauppa saa myydä sen sinulle ilman mitään lupia.

        Saat myös omistaa VHF-radion ilman mitään lupia.

        Jos hallussapitoon tarvittaisiin lupa, myös myyjällä pitäisi sellainen lupa olla. Ei kuitenkaan ole.

        VHF-radion ostamisessa, myymisessä ja hallussapidossa ei ole mitään erityislupavaatimuksia.

        Onko ihan mahdotonta lukea lakia ennen kuin kirjoittaa tänne?
        Hallussapito on luvanvaraista ellei laite ole toimintakyvytön tai aivan ilmeisesti sitä ei ole tarkoitus käyttää. Jälkimmäisen syyn takia kauppias ei tarvitse lupaa hallintaan koska on ilmeisen selvää, että kauppias ei käytä myytäviä laitteita.


      • -Mika-
        Uudestaan... kirjoitti:

        Väärin.

        Saan ostaa ja pitää hallussani VHF-radiota ilman minkäänlaisia lupia.

        Saan myös myydä VHF-radioita ilman minkäänlaisia lupia.

        Myös VHF-.radion myyjällä tulee olla lupa. Myyntiliikkeillä onkin, mutta se lupa on erilainen eikä oikeuta laitteen käyttöön, vain hallussapitoon. Omistamisesta ei puhuta laissa mitään, joten omistajalla ei tarvitse olla lupaa, vain hallussapitäjällä.

        Ja kyllä siihen hallussapitoon tarvitaan aina lupa. En aio Sinua ilmiantaa luvattomasta VHF-radiolähettimen hallussapidosta, ei se niin iso rikos ole...

        Mutta eipä nyt kuitenkaan anneta täällä väärää tietoa.


      • Kerro lisää
        -Mika- kirjoitti:

        Myös VHF-.radion myyjällä tulee olla lupa. Myyntiliikkeillä onkin, mutta se lupa on erilainen eikä oikeuta laitteen käyttöön, vain hallussapitoon. Omistamisesta ei puhuta laissa mitään, joten omistajalla ei tarvitse olla lupaa, vain hallussapitäjällä.

        Ja kyllä siihen hallussapitoon tarvitaan aina lupa. En aio Sinua ilmiantaa luvattomasta VHF-radiolähettimen hallussapidosta, ei se niin iso rikos ole...

        Mutta eipä nyt kuitenkaan anneta täällä väärää tietoa.

        Mikäs lupa niiden VHF-radioiden myyntiin tarvitaan ja mistä sen saa?

        Laittaisitko vaikka linkin lupahakemukseen, kiitos.


      • -Mika-
        Kerro lisää kirjoitti:

        Mikäs lupa niiden VHF-radioiden myyntiin tarvitaan ja mistä sen saa?

        Laittaisitko vaikka linkin lupahakemukseen, kiitos.

        Joo, meninpä omaan miinaani. Sorry. Ei hallussapitoon vain myyntitarkoituksessa tarvita lupaa. Eikä kai ole koskaan tarvittukaan.

        Selityksen paikka: Kun noita VHF-radioita meillä aikanaan myytiin, niin meillä oli myös asennuspalvelu. Tällöin lupa tarvittiin, koska asennuksen yhteydessä laitteet myös koekäytettiin. Ja siihen se lupa tarvittiin.

        Ero normi-lupaan oli siinä, että asentajalta ei edellytetty pätevyystodistusta (vähän sama juttu kuin se, että sähköasentajilta ei edellytetä urakointioikeuksia, vaan firmassa on yksi luvanhaltija: sähkötöiden valvoja) ja "aluksen radiolupa" olikin n.s. siirtolupa, elikkä ei sidoksissa yhteen tiettyyn alukseen.

        Yhdistin nuo kaksi täysin eri asiaa mielessäni, kun tuon aiemman viestini kirjoitin.

        Hallussapitoon tarvitaan siis lupa, mikäli on ilmeistä (kuten laatikkomyynnissä on) että hallussapidon tarkoituksena ei ole laitteen käyttö radioviestintään.


    • jokke2

      kyse on pelkästään telehallintalaitoksen ahneudesta,jos ne saisivat päättää meillä pitäisi olla mikroaaltouuniinkin lupa.mitäs käsi vhf, pitää sen piilossa niin ei kukaan huomaa mitään.mitä tulee vehkeen käyttöön voivathan sorsalahtaritkin huudella tolla flänäpäissään mitä tahansa ilman mitään lupia tai lupamaksuja.meillä saa ihminen ennemmin hukkua kuin käyttää avunpyyntöön luvatonta vhf-puhelinta.meillä on tarpeeksi kaiken mailman typeriä maksuja tässä maassa jo muutenkin. sitä paitsi alkaa olla jo vanhanaikainen puhelin käytössä,slobojen kauppalaivaston suosiossa pulputuksesta päätellen.

      • Asiat sekaisin

        Sekoitat asioita.

        Ei pelastaja sinulta VHF-lupia kysele, saati anna luvattomien hukkua.

        Ihan hölmöä puhua tuollaisia.


      • Anonyymi
        Asiat sekaisin kirjoitti:

        Sekoitat asioita.

        Ei pelastaja sinulta VHF-lupia kysele, saati anna luvattomien hukkua.

        Ihan hölmöä puhua tuollaisia.

        Viestintävirasto ON oikea paikka kysellä luvista jne eikä mikään Suomi 24 musta tuntuu juttu foorumi,eikä muukaan.
        Jos laissa on että lupa oltava on se oltava ja viranomaiset voi siis antaa luvattomista sakkoja!
        Ei meinaa yhtään mitään missään jos sinulta juuri ei ole koskaan lupaa kysytty,toiselta henkilöltä se voidaan kysyä heti kun veneeseen on astunut.
        Eli älä kerro höpö höpö omia kokemuksia vaan lue kuinka asiat oikeasti on,pätee myös moneen muuhun asiaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 135
      3933
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      109
      3589
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2525
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1609
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1481
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      88
      1471
    Aihe