Suuri Suomalainen Syntymäpäivälaulu

Onnea synttäritytölle ;)
Kysymys onkin: eikö Suomessa ole omaa syntymäpäivälaulua vaan lauletaanko anglosaksista/amerikkalaista Happy Birthday To You:ta suomenkielisillä sanoilla?
Etsintkuulutan:
Suomalainen syntymäpäivälaulu.

http://www.youtube.com/watch?v=YpfHP5Y_oUo

34

25223

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puskaisa

Meille naisille usein lauletaan "Sä kasvoit neito kaunehin". You tubesta en löytänyt kuultavaa versiota.

Eikö nuo sunfratitrallaat ole vähemmän fennofiilia?

• Pari tuntia viel, sit oon kuuskytvuotta.
      Isäni kirjoitti perhe raamattuun kuuskymmentä vuotta sitten: syntyi tyttö pakkasyönä...siis minä..
      Kolme kymmentä vuotta sitten seisoin samana päivänä isäni haudalla...
      Kuuskyt vuotta....kiitos joka ainnoasta päivästä..

• Minävaan

Lämpimät syntymäpäiväonnittelut sinulle Lapinmuija ; )

• demeter1
        Minävaan kirjoitti:

Lämpimät syntymäpäiväonnittelut sinulle Lapinmuija ; )

Onneksi olkoon, lapinmuija ! Sulla on asennetta: "kiitos joka ainoasta päivästä"...

• demeter1

Onkos jollakulla synttärit, vai ..)) ? Tai onhan niitä tässä lähipäivinä ollut ja tulossa: serkun vaimo eilen, ystävä tänään, kolme tuttua torstaina, veli ja serkku perjantaina...

Tuo biisi oli vanha tuttu, mutta eipä ole aikoihin kuultu...

Muita syntymäpäivälauluja en ole kyllä viime vuosina kuullut kuin tuon:
      "Paljon onnea vaan..""

Muutenkin tuttujen kanssa puhuimme, että 60-vuotispäivät taitavat olla viimeiset, jotka vielä laitetaan isolleen, sen jälkeen ei juuri itse jaksa/viitsi kovin isoja juhlia järjestää, ellei sitten joku muu sitä tee...

Meillä se menee niin, että me pidetään aina yhteiset synttärit, kesäjuhla, meidän lapsuudenkodissa suvun kesken ja sitten pienemmällä porukalla täällä
      "etelässä", kesällä myös, kun myös pihamaa on käytössä...

• minävaan

Onhan sinullakin synttärit joten onnea sylintäydeltä sinullekin. Pistinkin jo tuohon toiseen ketjuun onnen toivotukset.

Toissa kesänä vietin viimeiset isommat omat juhlani sisareni kanssa. Täytin 65 ja sisareni 70 vuotta.

Kesällä juhlimme mieheni synttäreitä, onneksi minun ei tarvitse emännöidä vaan mieheni suku isännöi juhlat.

Kun saavutan 70 vuotta olen matkoilla ; )

• onneks olkoon demeter 1

• minävaan
    • Demeterille ja lapin muijalle paljon onnea. Kaikille muillekin jotka ovat hiljakkoin täyttäneet tai täyttävät kohta. Huomenna tämä aloitus moititaan ja lauletaan maan rakoon mutta tänä iltana jaan haleja ja kukkapuskia ja onnentoivotuksia sydämeni kyllyydestä.

• minävaan

• demeter1

Kiitos teille minävaan ja Paloma. Selvää on, että kohta, viimeistään huomenna tästä kuullaan..))

Tuo Tapio Rautavaaran lauluhan on myös näitä onnittelulauluja... Löytyyhän niitä, kun muistelee ja etsii... Talven lapsia hänkin oli, 8.3. syntynyt.

• minävaan kirjoitti:

Ollaan hetki onnellisia, elämämme iltanuotiolla ; )

Ei surra huomista.

http://www.youtube.com/watch?v=1YBBEhKGank

"minä vaan"
        juuri tämä kappale on minun lapsuuden lämpimin muisto.
        Kiitos siitä sinulle...

• Kiitos

• 80-vuotias

VANHA SYNTYMÄPÄIVÄLAULU
        On syntymäpäiväs herttainen nyt tullut Maija sinullen, pienenä tänne synnyit sä, aloitit
        itkuvirrellä.
        Maailman päivä kaunis on, vaan taivaan ilo verraton. Siis nouse ylös ystävä,
        saat kauneutta silmäillä.

• Minävaan

http://www.youtube.com/watch?v=KxQZQ86jJHg

Tytöt palataan nuoruuteen. Mitä nykyaika on kopioinut meidän nuoruudestamme kaiken muodin, musiikin ja vapauden olla naisia.

Videolla vilisee legginsit, minisortsit, kotelomekot jne jne..kaiken olemme saaneet kokea ja kuten lapinmuija kirjoitti ....Kiitos joka päivästä.

• hyvää synttäriä
    • ,,,
    • minävaan
    • Lydia
    • simpelisuti

yy kaa koo nee vii ja lapinmuori on hyväksytty kuuskymppisten joukkoon :DD

• Paloma.se.co

Hipp Hipp Hurra!!!

• Kaupunkilainen

Eipä taida sellaista olla. Jostain syystä inhoan tuota Happy Birthdaytä enkä koskaan halua, että sitä laulettaisiin minulle. Jos jotain täytyy loilottaa, niin "Ja må hon leva" sitten paljon mieluummin.

"Miljoonasta ruususta" tulee mieleen Veera Telenius, enkä halua kuunnella häntäkään, en edes korvamatona.

Onneksi ei tarvitse tätä asiaa omalta osalta miettiäkään, sillä en aio juhlia syntymäpäiviä ainakaan muutamaan vuoteen. Jos ukkokulta jotenkin muistaa, hienoa, jos ei muista, kelpaa sekin. Hän on huono muistamaan merkkipäiviä, tuskin muistaisi edes omaa syntymäpäiväänsä, ellei olisi syntynyt uudenvuodenpäivänä.

• Tuurekin tehnyt ihanan syntymäpäivälaulun. Niin Tuurea

• Hei kun keikuskelen

Jepulis, täältä tulee myöskin toivotuksia synttäritytöille, synttäripoikia unohtamatta. Itsellänikin on syntymäpäivä ensi kuussa.

Tuo mainitsemasi "Happy Birthday To You" on niitä kappaleita, joita Jokainen lapsukainen soittotunnilla opettelee (siis mun tunnilla). Mukava kappale siinäkin mielessä, että lapsi harjoittelee hullun lailla kotona, että oppisi mahdollisimman hyvin, että voisi sen sitten esittää äitille/isälle/siskolle/veljelle syntymäpäivänä.

Tähän kappaleeseen palataan aina uudelleen ja palautetaan mieleen, kun perheenjäsenellä on tulossa synttärijuhlat.

Tässä esityksessä suloinen pieni tyttönen soittaa kyseisen kappaleen. Ja HUOM. Molemmilla käsillä. Melodia on kivasti jaettu molempien käsien kaa ja tottahan toki on ihan eri juttu soittaa molemmilla käsillä, kuin vaan yhdellä.
      "Joulupuu on rakennettu"-kappaleen oon kans sovittanut ihan pikkuruisille oppilaille, jotka ovat aivan vasta-alkajia. Melodian oon jakanut samalla tavalla molemmille käsille. Hieeeaaaanooa.

http://www.youtube.com/watch?v=cJkz0j2pm04

• Palomapuskasta

Me ollaan koko jengi kevättalven lapsia mulla vajaan kahden viikon päästä, mutta siinä ei oo mitään juhlimista. Pitäis kai alkaa laskea takaisinpäin ja katsoa kuinka nuoreksi tulee uudelleen ennenkuin potkasee ämpäriä.

• Kiitos onnentoivotuksista ,keikku.
      Pyhänä käytiin sakilla ravintelissa syömässä.
      Tänä päivänä olen ollut itsekäs, onnentoivotuksia olen ottanut vastaan puhelimitse....
      Katosin omaan yksinäisyyteeni ,hyppäsin bussiin ja meni naapurikaupunkiin juomaan kakkukaffeet..............
      Tänä päivän hoidan itseäni, kun oon kuuskytvuotta ollu vuorakaudetympäri palveluksessa, niin tämä päivä on minun,,,,,,,,,,
      Lapseniki sano ett sinä saat itse päättää miten haluat oman päiväsi viettää........
      Ehkä olen itsekäs tai en ota huomioon toisten halua juhlia mua...mutta koska sain itse päättää niin olen onnellinen nyt itseni kanssa........

• Harras suomalainen kansa, vasta puusta pudonnut, ei mitään laulele. Körttipiireissä kenties virren veisasivat. Jos oli pappi kutsuttuna paremmissa piireissä, virsi sielläkin. Helsingin herroilla tilattuna kvartetti, joka jonkin serenadin luritteli.

Kyllä ne ovat Amerikoista tullutta hapatetta Happy Birthdayt ja Valentinen päivät,
      sillä lailla se "kulttuuri" leviää.

Minullakin kun on tuota sukua Ruotsissa, ei mitään sinne muuttaneita suomalaisia,
      vaan ihan oikeita svenssoneita, olen joutunut tutustumaan juhlissa heidän lauluperinteeseensä, eipä ole meillä sellaista.

Kunnon suomalainen rahvas menee syntymäpäiville, puristaa lujasti kättä, ja saa sanottua "Paljon onnea" tai "Onneksi olkoon" ja odottaa pääsyä kahvipöytään.
      Kaikki turha koreilu on lainatavaraa.

Olen ollut sellaisillakin kalaaseilla, joissa on minuuttiaikataulu, niissä selviää kättelyllä, onnentoivotuksilla, pahimmissa paikoissa pitää lausua jotain ystävällistä,
      sitten onnittelumalja.

Helppoa kuin muikun perkaus!

• Toi "sä kasvoit neito kaunoinen" muistui kyllä sitten mieleen kun se mainittiin. En kyllä muista olisiko minulle se laulettu kun täytin 60 Suomessa. (Kävin täyttämässä Suomessa mamman ja siskojeni kanssa ja porukat lähti täältä mukaan).
        @suvenkorento noin se varmaan menee useammissa tapauksissa. Ei siinä paljoa lauraa luritella kahvipöytään on kiire. Toisaalta karjalainen sukuni on laulumiehiä ja -naisia ja olen ollut mukana juhlissa jossa laulut on laulettu mutta ei koskaan ennen kolmata kuppia kahvia.
        Kun olimme haudanneet Mamman (äitini) keväällä kokoontui "nuoriso", lapsenlapset 10 kpl juomaan hautaoluet Tampereelle ja sanoivat laulaneensa Karjalan takaisin mammalle. Jotenkin sopiva kunnianosoitus isoäidille joka lauloi Karjalan kunnaita aivan viimeisiin alzheimerin pimentämiin vuosiinsa saakka.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Toi "sä kasvoit neito kaunoinen" muistui kyllä sitten mieleen kun se mainittiin. En kyllä muista olisiko minulle se laulettu kun täytin 60 Suomessa. (Kävin täyttämässä Suomessa mamman ja siskojeni kanssa ja porukat lähti täältä mukaan).
        @suvenkorento noin se varmaan menee useammissa tapauksissa. Ei siinä paljoa lauraa luritella kahvipöytään on kiire. Toisaalta karjalainen sukuni on laulumiehiä ja -naisia ja olen ollut mukana juhlissa jossa laulut on laulettu mutta ei koskaan ennen kolmata kuppia kahvia.
        Kun olimme haudanneet Mamman (äitini) keväällä kokoontui "nuoriso", lapsenlapset 10 kpl juomaan hautaoluet Tampereelle ja sanoivat laulaneensa Karjalan takaisin mammalle. Jotenkin sopiva kunnianosoitus isoäidille joka lauloi Karjalan kunnaita aivan viimeisiin alzheimerin pimentämiin vuosiinsa saakka.

Kauniisti tehty lapsenlapsilta. Nuori polvi luo ihan ikiomia traditioitaan, maailma muuttuu, ja tapamme erilaisissa juhlissa kansainvälistyvät, kuten muutkin tapamme.
        Jotain kuitenkin perisuomalaisuudestamme säilynee, toivon niin.

• 7-9

apinan ulina, miksi koska venäjä on ollut matkassa väärällä ajalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      93
      1738
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1159
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1158
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1019
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      813
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      34
      773
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      5
      716
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      696
    9. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      670
    10. Mitä saat naiselta mies kun

Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      666
    Aihe