En voi hakea yhteishaussa kun minulla on jo ammatti?

pia3

Olisin kiinnostunut opiskelemaan media-assistentiksi, mutta ilmeisesti en voi hakea nyt kevään yhteishaussa koska olen suorittanut ammattitutkinnon. Miten sitten voin hakea?

Ei tarvitse tulla kertomaan kuinka media-assarit valmistuvat työttömiksi jne, haluaisin vaan vastauksen kysymykseeni. Kuinka haen opiskelemaan media-assistentiksi, vaikka minulla ennestään ammatti (eri) löytyykin?

20

1772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turhat koulut pois

      Et voi hakea. Ja siinä se. Mielestäni tämä on erittäin hyvä uudistus.
      Voit toki hakea vastaavalle alalla AMK tasolle.

    • ei voi olla totta

      Mitä vittua? Sittenhän ammattikoulun käyminen estää haluamaansa koulutukseen hakemisen jos on käynyt jonkin linjan mistä ei ole kiinnostunut! Voiko lukioon hakea?

      • liliiii

        "Sittenhän ammattikoulun käyminen estää haluamaansa koulutukseen hakemisen jos on käynyt jonkin linjan mistä ei ole kiinnostunut."

        No joku vastuu kai ihmisellä pitää olla. Kai sentään jonkin verran olit kiinnostunut. Ei Suomessa enää ole varaa kouluttaa ihmisiä moneen kertaan ihan huvin vuoksi. Eri asia varmaan sitten, jos on tullut joku odottamaton terveydellinen este, kuten että leipuri on tullut allergiseksi jauhoille, niin uusi ammatti on tarpeen.

        Viime vuosina on käynyt niin, että osa nuorisosta hankkii 2-3 tutkintoa. He vievät opiskelupaikat niiltä, jotka eivät koskaan pääse mihinkään. Jokainen ymmärtää, että tämä on hirveän väärin.

        Kuitenkin jokainen tekee kerrallaan vain yhtä työtä, jos sitäkään. Aikuiskoulutukseen pääsee, jos ammatinvaihto on tarpeen. Niin ja aikuislukioon pääsee aina.

        Siis on aivan oikein, että ensimmäiseen koulutukseensa hakevat hakevat omissa kiintiöissään, muut taas omissaan. Se on reilumpi peli niin.


    • äöåpo

      Voi hakea aikuisopiskelijaksi

    • turhat koulut pois

      Juu niin voikin. Aikuispuolella ei välttämättä ole kaikkia aloja ja ryhmäkoot voi olla pienempiä.

      • Meedioassistentti

        Ainakin näillä pitäisi olla tuon tutkinnon järjestämisoikeus aikuispuolella:
        Amiedu, Keuda, YSAO, Paasikivi-opisto, Jao, Kpakk ja Kao.

        Kansanopistoista löytyy myös erilaisia media- ja viestintälinjoja sellaisia kaipaaville.


      • gyaibegnip

        tein vähän kikkailemalla niin, että jätin peruskoulun jälkeisen lukion kesken ja valmistumatta yo.

        Jotta voisin hakea yhteishaussa amikseen mille alalle haluan.
        Peruskoulun todistuksella haen amikseen (ka. 8.5) kun taas lukion todistuksessa numerot laskivat paljon ja se oli niin huono ettei sillä olisi päässyt amk tai yliopistoon.

        Pääsen aloittamaan 'alusta' amislinjalla. Heheh lasten kanssa samalla luokalla.. :D

        Ei tässä elämässä kiire ole.


    • Vaatii sitkeyttä

      Etsi oppisopimuspaikka. Siellä on kaikki alat ja ammatilliset tutkinnot tarjolla. Puhelinluettelo käteen tai etsi sopivia työnantajia netin avulla. Onnea matkaan.

    • ei_ainoa

      Juu sama tilanne täälläkin, tosin itse kyllä ensisijaisesti haluan mieluummin opiskelemaan korkeakouluun. Olen koittanut aikuispuolelta katsella myös linjoja, jotka voisivat antaa paremman pohjan korkeakouluun, mutta eipä siellä hirveesti ole mitään. Heti kun on joku vähänkin kiinnostavampi linja, niin sinnekin vaaditaan jo pohjakoulutusta tai ainakin työkokemusta. Lisäksi useat näistä aikuispuolen koulutuksista ovat maksullisia, eivät toki hirveästi, mutta varmasti monelle useamman satasen kertamaksu käy liian kalliiksi.

      Tämä on todella kaksipiippuinen juttu. Tietysti on ymmärrettävää, että ne joilla ei vielä ole mitään ammattia ovat etusijalla yhteishaussa, mutta toisaalta tämä uudistus tulee taatusti tuomaan lisää työttömyyttä tässä taloustilanteessa. Kun työpaikkoja ei ole tarpeeksi tarjolla, on opiskelu aina mielestäni parempi vaihtoehto kuin täystyöttömyys.

      Itsekin olen nyt muutaman viikon sisään hakenut n. 50 työpaikkaan, mutta monesta on jo tullut kieltävää vastausta. Minulla on jo ihan hyvin työkokemusta, mutta koska olen joutunut tekemään juuri näitä silppuhommia "kunhan nyt on edes jotain"-hokema päässäni, niin olen törmännyt seinään. Ainoa keino päästä pois tästä loukusta, on päästä korkeammalle asteelle opiskelemaan ja sitä kautta EHKÄ työllistyä paremmin ja pidempiaikaisesti.

      Eikö ammattikorkean puolelta löydy mitään vastaavaa koulutusta? Eikö medianomi ole vastaavanlainen koulutus? Vai onko sekin koulutus jo mahdettu karsia pois... Tosiaan kannattaa kansanopistoista katsella, mutta siellä on varmasti vähän lyhyempiä koulutuksia/kursseja ja toki ovat sitten maksullisia. Tai sitten vain tyydyt kohtaloosi ja koitat vain vapaa-ajallasi tehdä mitä haluat. Se on ainakin vielä ollut sallittua...

    • sikamaista

      Se on ihan oma moka jos on koulunsa käynyt niin persiilleen ettei pääse mihinkään opiskelemaan. Ei pidä kieltää ihmisiä opiskelemasta useampaa ammattia, harva meistä 15-18 vuotiaana vielä tietää mitä työkseen haluaa tehdä.

      • Korpi Lahtinen

        Kukaan ei kiellä opiskelemasta useampaa ammattia.

        Mutta nuorten koulutuspaikat on jatkossa varattu nuorille
        (ja lisäksi kouluttamattomille sedille ja tädeille).

        Muut sedät ja tädit menee aikuispuolelle tai oppisopimukseen tai ammattikorkeaan tai työvoimakoulutukseen tai johonkin.


      • KunKokeileeNiinTietää

        Aivan näin. Kuka tietää just 18-vuotiaana kaikesta kaiken? Ja kuinkahan moni ei olisi tehnyt ns. "paskaduunia" siinä opiskelujensa ohessa - jotkut huono-onniset vaikka täyspäiväisestikin ja lukenut sitten vain illat sitä varsinaista alaansa ihan vain siksi ettei ole rahaa eikä aikaa? Niitäkin löytyy varmasti.
        Ja jos siis joku kusipää SIINÄ tilanteessa sanoo, että kun silloin huomaakin, ettei edes varsinainen opiskeluala olekaan se oma ala ja EI voi hakea enää muualle tutkinnon jälkeen, niin sitten On Tehnyt sitä paskaduunia Ja kouluttautunut sellaiselle alalle josta ei välitä yhtään.
        No, ainakin voi valita kahden paskan välillä sitten :) Että jos on niin ettei mihinkään pääse niin voi katsoa monesti peiliin eikä tarvitse vinkua niille jotka voivat valita monen paikan välillä siksi että kykenevät tekemään töitä sisäänpääsyn eteen vaikka useammankin kerran.


    • ????????

      Saako oppilaitos tietää jotain kautta jo aiemmin suoritetusta tutkinnosta?

      • lyhyesti

        Saa.


    • erillis

      ammatillisen koulutuksen valtakunnallinen yhteishaun lisäksi useat oppilaitokset järjestävät omia oppilaitoskohtaisia erillishakuja niitä hakijoita varten, joilla on aikaisempi ammatillinen tutkinto. Lisätietoja mahdollisesta erillishausta saat suoraan oppilaitoksesta.

      • Juuri noin

        Hyvä täydennys. Plussaa.


    • hullu oot

      Ei luoja, mitä luulet saavuttavasti media-assari koulutuksella? Osta kamera, valokuvausopas ja mee luontoon kuvamaan, siinä saat koulutusta.

      Oli pakko lisätä.
      Itse kävin lukion ja hain sit media-assariks ja arvaa onko töitä ollut?
      Nyt mietin kans jotain aikuiskoulutusta, aivan joltain muulta alalta!

    • näin teet eiks jee

      Mee kansanopiston tai jonkun aikuisopiton valokuvaus / maalaus / nettisivujen koodaamis-kurssille. Lataa Adoben kokeilupaketti ja touhua sillä, lataa inkscape ja tee sillä vektorigrafiikkaa. Älä käytä 2,5v turhaan opiskeluun, kun työtä et saa.

    • konstit.on.monet

      Jos et voi hakea amiskaan yhteishaussa, hae erillishaussa. Tai aikuispuolelle. Tai oppisopimukseen.

    • Anonyymi

      jatkuvalla haulla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3239
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2268
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      25
      1796
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe