tv:n ääni vahvistimen kautta kaijuttimiin

Okyo-samsung

Olen noviisi näiden uusien smart-televisioiden kanssa. Minulla on vanha Onkyo Tx-SR309 viritinvahvistin ja upouusi Samsung LED UE32F5305XXE televisio. Edellisessä Philipsin televisiossa sain äänet ulkoisiin kaiuttimiin tämän vahvistimen kautta halutessani. Nyt TV:n ääniä en saa vahvistimen kautta kuuluviin. Omilla kaiuttimillaan kyllä kuuluu. DVD-soitin näkyy ja kuuluu OK, mutta TV ei. Olen käyttänyt kaapelia, jossa on punainen ja valkoinen pää samoin kuin edellisessä telkussa eli audio L/R liitännän kautta. Kokeillut olen myös HDMI-kaapelia, kumpikaan ei toimi. HDMI ARC-liitäntää ei tv:ssä ole. Täytyykö hankkia optinen kaapeli, vai onnistuuko näillä vehkeillä?

9

14111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuulokeliitin ei ole

      Kuulokeliitäntää ei taida olla, joten tuo optinen äänilähtö ja scart ovat vaihtoehdot? Kokeile scarttiin adapteria, jolla saat äänen RCA-liittimille.

    • okyo-samsung

      Kuulokeliitännässä saa äänet kuulumaan, mutta vain toisesta kaiuttimesta.

    • ongemaa on.....

      " Kuulokeliitännässä saa äänet kuulumaan, mutta vain toisesta kaiuttimesta. "

      Piuha on viallinen tai 3,5mm plugi ei pohjassa tai tv-liitin viallinen tai joku muu vika.
      Kuulokeliitännästä tulee ääni molempiin kaiuttimiin, jos ehjä kytkentä.

    • osta adapteri

      Laitteesi tiedoissa lukee
      Analoginen stereo liitäntä Ei
      joten sillä RCA-kaapelilla et saa ääntä ulos suoraan. Nykytelkkareissa ei ole enää ollut tuota liitäntää, mutta optinen sitten on, josta saa äänen ulos digitaalisena. Ja voi olla HDMI, joka tukee ARC:tä (Audio Return Channel), mutta vahvistimenkin on sitä tuettava, jotta sitä voisi käyttää.

      Kuten ehdotettu, niin SCART-liittimestä sen analogisen äänen saa ulos.
      Tarvitset SCART-RCA-adapterin (jossa suuntana OUT), maksaa muutaman euron.
      https://www.google.fi/#q=SCART-RCA-adapteri

    • Okyo-samsung

      Kiitos kaikille. Nyt toimii.

      • .........

        Ostit kai sen optisen kaapelin tai HDMI:n etkä mitään syvältä sieltä olevaa SCART-RCA -adapteri hässäkkää.


    • Pihallako

      Mulla TV:ssä rca äänilähtö, mutta ei toimi vahvistimeen. Mistä tämä johtuu? Luulisi linja tuloon toimivan vai oonko liian vanha ja ihan pihalla?

      • vahvisti tukee rca:ta? jos ei ni ei kait toimi?


    • Genelekkiin

      Kuulokeliitännän käyttäminen on sikäli kätevää, että äänenvoimakkuutta voi säätää telkkarin kakella.

      Usein väitetään, että kuulokeliitännän äänenlaatu olisi huono. En vain ole missään koskaan nähnyt minkäänlaista mittaustulosta, joka osoittaisi tuon legendan todeksi. Telkkareiden kuulokelähtöjen laadussa on varmaankin eroja. Itselläni on kokemusta LGn ja Panasonicin telkkareista ja vanhasta Sonyn putkitöllöstä, joissa kaikissa kuulokeääni on ollut hyvä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3789
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2284
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe