talon pohjan kaivuut itse

tane3

juuh elikkäs pitäs okt autotalli pohjat kaivella ja kaveri vuokrais koneen 20e tunti näppii... se on 5 tonnine tela alustainen yammari. mitä mieltä ootte tuleeko halvemmaks ottaa ammatti ukko vai kaivella tuolla? koneessa ei oo pyörittäjää mut sellane kauhan kallistaja on? kauheesti ei oo kokemusta, ehkä joku 50-100h oon peuhannu appi ukon koneella

6

1063

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitäihän

      sitä jotakin ymmärtää mitä on tekemässä.Luulisin että harmeja riittää
      muutenkin kuin maksaa tupla hintaa pohja töistä.

    • tane 3

      oon siis ollu appi ukolla perämiehen hommissa että jotain tajuan kyllä

    • Vähän pien

      Vähän pienenlainen on tuo viisitonninen kone pohjahommiin. Mutta jos ei isoja kiviä tai kantoja ole ja rakentamisaikataulu ei ole tiukka, niin voihan sitä harrastella pohjatyöt tuollaisellakin.
      Tietysti vaikka 15 tonnisella koneella työ käy nopeammin ja voit keskittyä siihen mitä osaat eli perämiehen hommiin (korot, tärytykset, salaoja-asennukset. No hei, tuosta tulikin mieleen, että teetä isommat hommat ammattiukolla, mutta salaojahommat ja styroxipohjat teet sitte harrastukseks kaverin koneella.

    • Alalla oleva

      Jaa,a Pitäähän sitä kerran elämässä päästä konetta kokeilemaan. Paljon riippuu maastosta tuleeko 5 tn aikasta. Suurin aika ja kulu on ylijäämämaan kuormaus ja poisajo sekä paluukuormassa tulevan murskeen levitys.

      Ensin vesijohto, lika- sekä hulevesiviemärit tarkastuskaivoineen, pihatien- ja tallin pohjat, sähkö- ja telekaapelit, talon pohjat jonne suodatinkangas alle ja ns. arinaa päälle jossa kulkee salaoja- sekä sadevesiputkistot tarkastuskaivoineen. Sitten mahdollinen lämpökanaali asunnon ja tallin välille johon täytteeksi hiekkaa, jos tulee maalämpö niin energiakaivolta putkitus pannuhuoneen kohdalle. Jos paalutettu tontti (meilläpäin varmaan 90% OK-taloista) niin niiden katkaisu ja poisvienti yms. yms. yms.

      Eli jos nyt ajatellaan että yksin häärit vaikka kaksi viikkoa koneen kanssa tekee n. 2500€ sekä ulkopuolinen kuorma-autoilia vaikka 70€/h lisäksi tarvittavat murskeet (noin 140tn), täytehiekkaa (noin 60tn) yms. yms.

      Edellä vain heittoja ilmaan siitä että monella on kovin ruusuinen ajatuskuva siitä että tehdään kuoppa ja se on siinä. Konetyön osuus on yllättävän pieni verrattuna kaikkeen muuhun nuhjaamiseen mitä ok-talon pohjatöihin liittyy ja työn joustavan etenemisen edellytys on asiansa OSAAVA monttumies!

    • Jepjep56754321456

      No viistonninen kaivuri on melkeinpä vähän turhan pieni.
      Itse kaivoin talonpohjan, viemärin ja imeytyskentän 13 tonnin pyöräalustaisella länkkärillä (ostin kun aloin rakentamaan, ja myin samalla hintaa pois kun tarve lakkasi) ja valmetin 9000:lla kaivurikuormaajalla.
      Kyseisellä kaivurikuormaajalla olen tehnyt todella paljon maansiirtohommia tässä tontilla, tuskin 1000 kuutiota riittää.
      Lähes kaikki maansiirtotyöt olen siis tehnyt itse tontillani, ja ympäripyörivän ohjaksiin hyppäsin ekakertaa kun ajoin sen lavetille.

      Ei se pohjien kaivu todellakaan mitään rakettitiedettä ole. Viistonnisella ympäripyörivällä kaivaa kyllä, mutta ongelmaksi muodostuu maan siirto pois tieltä.
      Persveivarilla on talonpohjan kaivuussa se etu että lapetun kasan voi kantaa helposti vaikka 100 metrin päähän penkaksi, kun taas ympäripyörivällä täytyy lappaa sama kasa moneen kertaan että sen saa jaloista pois.
      Pienen ympäripyörivän kanssa pitäisi melkein olla apuna traktori ja kärry jotta sen maan saa pois tieltä.

    • uskoo ken

      tahtoo mutta jos on itse appiukolla maanrakennusalalla perämiehenä
      niin onko tarvetta tällä saitilla kysellä tyhmiä? Eiköhän koneet ja tieto löydy lähempääkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1145
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      54
      850
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      659
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe