Painin kamalan ongelman kanssa: minulla menee hermot, jos kudonnainen ei valmistu nopeasti. Sen takia käytän yleensä sukissa ja muissa käsitöissä isoveljeä tai muuta kohtuu paksua lankaa. Kuitenkin kaikki sukkalangat ovat paljon ohuempia lankoja. MIKSI? Miksi ohut lanka on sukissa parempi kuin paksumpi lanka?
Samalla voin kysyä vähän lisää: Jos käsialani on esim. puikoilla 4 mm 15s/10 cm. ja tarkoituksena on saada 20 s/10 cm. Pitääkö mun ottaa isommat puikot vai pienemmät. Joillekin varmaan ihan päivän selvä asia, mutta mä en vain tajua.
Miksi pitää valita ohutta lankaa sukkiin?
6
1394
Vastaukset
- -anne-
Ensin tuon puikkokoko. Vaihda puikot pienempiin, niin silmukkamäärä/10 cm lisääntyy. Yritän vielä hiukan selitääkin. Eli kun vaihdat puikot pienempiin, niin silmukatkin pienenvät. Ja ku silmukat ovat pienempiä, niin niitä tietysti mahtuu enemmän kymmeneen senttiin. (Sori jos selitän itsestäänselvyyksiä.) Jos noinkin paljon pitäisi saada lisää silmukoita, niin veikkaisin että kannattaa vaihtaa suoraan kolmosen puikkoihin, mutta tää ton tietty vaan arvaus.
Sitten sukkalangan paksuuteen. Mun mielestä ihan "sisällä hiihtely -sukat" voi ilman muuta tehdä paksusta langasta, vähän niin kun tossuhenkeen. Saapassukaksi valitsisin semmoisen keskipaksun (seiskaveikka...?) langan, ainakaan mun saappaisiin ei ihan mahottoman paksut sukat mahdu. Ja sitten ihan ohuesta langasta tehdyt sukat on siitä mukavat, että ne mahtuu ainakin saapikkaisiin, lenkkareihin, jopa kävelykenkiin mukavasti ja tämmöiselle viluvarpaalle se on tosi mukava juttu. Eli tee ihmeessä sukat ihan semmoisesta langasta kuin itse haluat ja toisaalta sen mukaan minkälaiseen käyttöön ne tarvitset. Ehkä kannattaa kuitenkin kokeilla joskus myös ohuemmasta langasta, sittenhän sen parhaiten näkee kuinka siinä lopulta käy, voihan se olla että yllätät itsesikin = ) - kaksi sukkaa
Saahan sitä tehdä sukat niin paksusta langasta kuin tahtoo. Ohuesta langasta tulee ohuempia sukkia - ja ohuemmat sukat mahtuvat paremmin kenkiin tai saappaisiin, elleivät sitten kengät tai saappaat ole liian isot. Mutta jos sisäkäyttöön tekee sukat, niin eipä sillä paksuudella juuri väliä ole.
Jos 10 cm: lle pitää saada enemmän silmukoita, niin silmukoiden pitää siis olla pienempiä ja pienempiä silmukoita taas saadaan aikaan ohuemmilla puikoilla ja/tai ohuemmalla langalla. - Yksi Sukka
Kiitoksia teille ihanaiset! Ja ihanaa, kun jaksoitte selittää tämän pienien silmukoiden ja puikkojen suhteen toisiinsa. Kuten Anne ehdotti, kokeilen vielä joskus ohuen langan sukkia. Kahdelle sukalle kiitokset kannustuksesta tehdä oman päänsä mukaan.
Hyviä kudontahetkiä teille! - Sisäsukat erikseen
Ei meillä ainakaan kukaan tunge Isosta veljestä tehtyjä sukkia kenkiin. Ohuet siss pitää olla sukat ja sellaista pehmeää ettei arvi edes puuvillasukkaa laittaa alle!
- ........
Ohuesta langasta neulotut villasukat ovat korvaamattomat jos haluaa käyttää lenkkareita talvella.
- kaksi sukkaa
Joo, minullakin on sekä ohuita että paksuja neulottuja sukkia - ohuimmat lenkkareihin, vähän paksummat saappaisiin ja kaikista paksuimmat sisäsukkina tai tossuina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata421472Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981365Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l3051313- 1091125
- 191081
- 661068
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161039- 711012
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f177892Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju18841