3ZZ-FE 1.6L VVT-I kampiakselin laakeri ongelmia?

konkurssi 2014

Vm 2000 Corolla ylläkerrotulla moottorilla kampiakselin laakerit sökö.
Koneella ei ole ajettu ilman öljyjä ja öljynvaihtoväli on ollut normaali 15tkm.
Ei ole käytetty mitään markettiöljyjä vaan laadukkaita tunnettuja merkkejä.
Koneella ajettu 230tkm, kolinaa oli kuulunut edellisestä huollosta asti.
Nyt näyttäisi siltä, että 2 tai 3-sylintereiden (keskimmäisten)
kiertokangen laakerien olevan loppu eli koneen alakerta meni kerrasta kierrätykseen. Onko VVT-I (avensis/corolla) bensakoneissa 2000--2007 ollut muilla vastaavia
kokemuksia / vaurioita, vai onko tämä vain yksittäistapaus ja huonoa tuuriaa?

14

9044

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pettynyt laatuun

      Noniin kone on auki ja nelosen kiertokangen laakeri finito.
      Syytä arvuutellaan, mitään näkyvää syytä ei löytynyt.
      Kustannusarvio 2200-3200e riippuen miten korjataan.

      Heikoksi on mennyt Corollan koneen kestävyys, edellisellä moottori mallilla ajeli 400-500tkm ilman ongelmia.

      Euroopassa tehty, huonoista materiaaleista halvalla kasattu ja tässä tulos.

      Pitäisi ostaa aito japanissa tehty japanilaisista osista kasattu auto.
      Ei näillä "eurooppalaisilla" malleilla tee mitään.

      • Tojokuljettaja1

        niin mene ja tiedä liekkö syykestämiseen japanissa tehty auto ja syy heikkouteen kun siistynyt englantiin ja turkkiin valmistus, Itse en moisia vikoja ole kuulluna ja vähän ihmettelen.

        PS. Itse yllätyin kesällä melkosesti kun hankin itelle 2007 vuoden corollan ja valmistenumeroa kaverin kanssa satuttiin kahtoon niin kävi ilmi että tämä on japanissa tehty. vaikkei kyseistä mallia käsittääkseni ole eli corollaa tehty aikoihin japanissa.

        Kirjottele jos selvii syy mikä hajottana kiertokangen laakerin.


      • toyo vaari
        Tojokuljettaja1 kirjoitti:

        niin mene ja tiedä liekkö syykestämiseen japanissa tehty auto ja syy heikkouteen kun siistynyt englantiin ja turkkiin valmistus, Itse en moisia vikoja ole kuulluna ja vähän ihmettelen.

        PS. Itse yllätyin kesällä melkosesti kun hankin itelle 2007 vuoden corollan ja valmistenumeroa kaverin kanssa satuttiin kahtoon niin kävi ilmi että tämä on japanissa tehty. vaikkei kyseistä mallia käsittääkseni ole eli corollaa tehty aikoihin japanissa.

        Kirjottele jos selvii syy mikä hajottana kiertokangen laakerin.

        Auto-aritassa huoltopäällikkö epäili koneen käyneen joskus vähillä öljyillä.
        Alumiinikoneen ei tarvitse kuulemma kuin hetki pyöriä öljyittä niin vaurio on pysyvä. Öljyvalo kun syttyy niin silloin on jo liian myöhäistä, se kuulemma kertoo vain vaurion syntymisestä.

        Nelos-sylinterin mäntä liikkui 4-8mm kun imukupilla otti laesta kiinni ja kokeili. Laakeri aivan kaput. Muut sylinterit ok.

        Kaverilta lipsahti, että uudessa alakerrassa on öljykanavia muutettu ja se on suunniteltu uudestaan.


    • SoToy

      Ei vielä vauriota, mutta jo uutena kiinnitin huomioni 3ZZ-FE:n epätavallisen voimakkaisiin mekaanisiin ääniin. Tein oikein vertailua, kuuntelin uuden 1,8 Nissanin ja oman 3ZZ-FE:n moottorin ääniä vuorotellen. Oma 3ZZ-Fe kolisi ihmeesti. Omani ei ole koskaan kuluttanut öljyä, mutta 200 tkm:ssä laitoin moottoriin yhden satsin RVS:ää ja moottorin mekaaniset äänet vaimenivat todella paljon. Nyt 55 tkm myöhemmin mekaaniset äänet ovat voimistumaan päin, etenkin kylmäkäynnistyksen jälkeen. Lähitulevaisuudessa öljyn ja suodattimen vaihto. Katsotaan vaimeneeko kolinat.

      Tämmönen kuriositeetti vielä että omassa rollassa imuilmaletkun klemmarit olivat löysällä uudesta asti ja 6 vuotta sen jälkeen. Moottorin käynnistyminen oli hieman oletettua hitaampaa, kulutus muutaman desin liian suurta, mutta moottorin käyttäytyminen oli portaittaista. Tehoa tuli lisää selvästi havaittavin ja häiritsevän suurin portain. n 2004 vuonna TM:n kestotestissäkin mainittiin seoksen säädön suuresta avikutuksesta moottorin veto-ominaisuuksiin. Veikkaanpa että imuilmaletkun klemmarit olivat löysällä.

      Luulin portaittaista teholisäystä ominaisuudeksi, mutta kerran sattumalta päätin kokeilla kiristää klemmareita ja kuinka ollakaan: Käynnistyvyys parani, teho kasvoi, portaittainen tehonkasvu oli poissa. Kunnossa ollessaan 3ZZ-Fe on heikkoa alavääntöä lukuun ottamatta ihan kelpo moottori ominaisuuksiensa puolesta.

      • klemmari?

        Missä noissa koneissa on kiristettäviä klemmareita? Eikö ne kaikki ole jousikiristyviä tai oikeaan kokoon napsahtavia?


      • SoToy
        klemmari? kirjoitti:

        Missä noissa koneissa on kiristettäviä klemmareita? Eikö ne kaikki ole jousikiristyviä tai oikeaan kokoon napsahtavia?

        -05 turkin farkku corollassa on klemmarit. Kts http://urly.fi/cmv


      • 1.6 2000 10tkm

        Corolla 1.6 koneella vääntää jo 1500r/min nöyrästi, eri asia kestääkö laatikko.
        Nyt uudella 3/4 moottorilla ajettu 10tkm, ei kuluta öljyä, 2 euron kolikko pysyy pystyssä öljykorkinpäällä tyhjäkäynnillä, ei kolise eikä mekaanisia ylimääräisiä ääniä.

        Verrattuna 210tkm ajettuun moottoriin (aloitusviesti) tämä modernisoitu ja korjattu on kelpo peli, kiihtyy, vääntää ja käy todella kauniisti. Koko remontti kaikkineen töineen maksoi 3100e Autoaritassa eli maahantuojan huollossa.

        Kallis kyllä ja ylitti auton arvon kyllä, mutta muu oheistekniikka kunnossa ja ruostesuojattu 2x, joten koppa kestää kyllä. Ollut perheessä uudesta asti, joten historia tiedossa. Katsotaan miten kilometrejä kertyy uuden moottorin saaneeseen 14v vanhaan kulkuriin. Kannattiko sijoitus, sen tulevaisuus näyttää....


      • Anonyymi
        1.6 2000 10tkm kirjoitti:

        Corolla 1.6 koneella vääntää jo 1500r/min nöyrästi, eri asia kestääkö laatikko.
        Nyt uudella 3/4 moottorilla ajettu 10tkm, ei kuluta öljyä, 2 euron kolikko pysyy pystyssä öljykorkinpäällä tyhjäkäynnillä, ei kolise eikä mekaanisia ylimääräisiä ääniä.

        Verrattuna 210tkm ajettuun moottoriin (aloitusviesti) tämä modernisoitu ja korjattu on kelpo peli, kiihtyy, vääntää ja käy todella kauniisti. Koko remontti kaikkineen töineen maksoi 3100e Autoaritassa eli maahantuojan huollossa.

        Kallis kyllä ja ylitti auton arvon kyllä, mutta muu oheistekniikka kunnossa ja ruostesuojattu 2x, joten koppa kestää kyllä. Ollut perheessä uudesta asti, joten historia tiedossa. Katsotaan miten kilometrejä kertyy uuden moottorin saaneeseen 14v vanhaan kulkuriin. Kannattiko sijoitus, sen tulevaisuus näyttää....

        14v vanhaan autoon 3100e koneenvaihto? Olet idiootti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        14v vanhaan autoon 3100e koneenvaihto? Olet idiootti.

        Katoppa peiliin , sieltä se varsinainen idiootti löytyy , kannattaahan tuo jos auto muuten noin hyväsä kunnossa pidetty , ei mikään ikä corollalle , varmasti joutuu sijoittamaan triplasti mikäli vastaavan kuntoista markkinoilta hakisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        14v vanhaan autoon 3100e koneenvaihto? Olet idiootti.

        Autot ei ole mitään älyluureja jotka vanhenee kun käyttikseen ei saa enää tietoturvapäivityksiä. Päin vastoin. Hyvä vanha on parempi kuin uusi sähköhimmeli.


    • Anonyymi

      Pitäiskö teidän apinoiden opetella huoltaa ne autot ajallaan NII EI OLIS TÄMMÖSIÄ ONGELMIA WÖÖ WÖÖ

    • Anonyymi

      Jos 22 vuotiaaseen ja 230 tkm ajettuun autoon olisi öljyt vaihdettu kerran vuodessa, niin öljynvaihtoväli olisi ollut vain reilut 10 tkm!

      • Anonyymi

        10.000km öljynvaihtoväli pitäisi olla pakollinen jokaisessa autossa vaikka jotkut merkit ja mallit kestävät pidemmänkin vaihtovälin. Varsinkin Vw-konsernin moottoreille on elintärkeää vaihtaa moottoriöljy jopa alle 10 tkm välein eivätkä ne meinaa silti kestää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        10.000km öljynvaihtoväli pitäisi olla pakollinen jokaisessa autossa vaikka jotkut merkit ja mallit kestävät pidemmänkin vaihtovälin. Varsinkin Vw-konsernin moottoreille on elintärkeää vaihtaa moottoriöljy jopa alle 10 tkm välein eivätkä ne meinaa silti kestää.

        Jos 1.6 litraisessa Toyotassa on 3,8 litraa öljyä ja 15000 km öljynvaihtoväli ja minun 1.6 litraisessa saksalaisessa 5,8 litraa öljyä, niin pitääkö minun vaihtaa öljy 10000 vai 15000 km välein vai voinko ajaa sen max 25000 km, mitä valmistaja suosittelee. Yleensä 12 kk tulee täyteen alle 20000 km:ssä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      247
      10782
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      127
      6903
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      95
      5573
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      4850
    5. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      40
      4124
    6. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      3589
    7. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3444
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3372
    9. Nyt peukut pystyyn

      Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      19
      2804
    10. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      54
      2569
    Aihe