Kevyen pikkuauton viritys

braap1

Projektiksi olisi tulossa tuollainen pikkulohko (1.3l) japsikatiska jonka omapaino jää kevennysten jälkeen alle n. 600-700kg haarukkaan.

Tosiaan moottori on tuollainen 80-luvun perus kaasutinkone (ei moniventtiilitekniikkaa tai muuta hienoa) ja herran vuonna 2014 siihen ei saa käytännössä mitään viritysosia valmiina.

Kysyisinkin nyt, mitä tuollaiselle pienelle moottorille kannattaisi tehdä että saisi vakiotehon (vajaa 100hv) tuplattua (eli 150-180hv) ja samalla pidettyä auton vapaastihengittävänä. Millaisista modifikaatioista olisi eniten hyötyä perus putkivirin lisäksi? Lohko on alle 100 000 ajettu vaikka onkin vanhaa ja kanget ja männät uusitaan joka tapauksessa joten kestävyys pitäisi olla kunnossa noille tehoille kun laitetaan kaikki uudet tiivisteet yms. ja käytetään laatuöljyjä.

Ja kyllä, ymmärrän että ensimmäinen kysymys on "miksi et vain vaihda suurempaa moottoria niin säästyt pähkäilyltä". Vastaus on se että haluan nimenomaan olla erilainen ja puristaa pienestä vanhasta ja yksinkertaisesta moottorista ne voimavarat irti.

7

710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghkj

      Kansityö, pakosarja, imusarja, kaasari, nokat, vauhtipyörä. Helpoiten turbo, läppärunko ja moottorin ohjaus tai kaikki Edellämainittu.

    • --..--

      Saathan siitä jos laitat moottoriin kiinni sen 10k€ ja annat ammattilaisen tehdä, toki ton ikäisestä vaparista melko mahdoton saavutus, mutta turbottamalla kyllä.

    • braap1

      Oletettavasti auton käyttöominaisuudet alkavat siinä vaiheessa hävitä kun pusketaan enemmän tehoa (tyhjäkäynti kärsii ja liikkellelähtö ja käynnistys voivat olla ongelmia) mutta tässä kohtaa se ei haittaa niin paljoa.

      ghkj mainitsemista kaikki kuulostavat aika perusjutuilta, ajattelin että kun kyseessä on nelisylinterinen suhteellisen pieni moottori niin toimisikohan moottoripyörän kaasutinsarja tällaisessa koneessa hyvin? Ilmeisesti vaatii sähköisen bensapumpun kaveriksi mutta se ei ole ongelma.

      Noissa vähän isompien pyörien (Yamaha R1, Suzukin GSXR) kaasuttimissahan on melko hyvät ominaisuudet korkeita kierroksia ajatellen ja pysyvät säädöissään paremmin kuin esim. vanha tuplakaasari...... Olisiko järkevää K/E?

      • ghkj

        Kyllä halvin tapa on mun mielestä turboruisku hyvällä moottorinohjauksella. Työ on vaan tosi iso jos et löydä esim. Pakosarjaa, läppärunkoa mutta jos osaa niin halvin vaihtoehto. Omassa -74 celicassa on kaikki tehty ja rahaa on palanu 17.000€.


      • braap1
        ghkj kirjoitti:

        Kyllä halvin tapa on mun mielestä turboruisku hyvällä moottorinohjauksella. Työ on vaan tosi iso jos et löydä esim. Pakosarjaa, läppärunkoa mutta jos osaa niin halvin vaihtoehto. Omassa -74 celicassa on kaikki tehty ja rahaa on palanu 17.000€.

        Tarkoitus olisi kuitenkin alusta lähtien rakentaa vapaastihengittävä moottori omien mieltymysten takia :P Voi olla silti että tähän tulee ruisku laitettua loppupeleissä (Megasquirt?) mutta voi olla niinkin että kokeillaan ensin kaasar(e)illa.

        Lähes kaikenlaiset metallityöt onnistuu itseltä tai lähipiiriltä MIG ja TIG-hitsauksesta ja ohutlevyn muotoilusta CNC-koneistukseen. Tärkeämmät mittaan tulevat osat (esim. moottorin sisäiset liikkuvat) tullaan sitten tilaamaan tunnetuilta valmistajilta ja alakerran saa sitten joku guru tasapainottaa kokonaisuudeksi kun siihen päästään.

        Moottoritekniikka on siinä mielessä uutta että en ole käytännössä toteuttanut yhtään tämän luokan moottoria mutta teoriaa on jonkun verran tullut luettua. Tähän asti kaikki omat pelit on olleet kuitenkin ns. avaamattomia moottoreita vaikka niistä onkin jonkun verran nyhdetty essonbaari-suorituskykyä putkistoilla ja kevyemmillä vauhtipyörillä yms. ja valmiilla viripalikoilla.

        Ja rahaahan näihin projekteihin tuppaa aina menemään, sille nyt ei voi mitään :D


    • ojjjkok

      Nyt olet aivan väärässä paikassa kyselemässä, mene sinne tojota foorumille.

    • 1.4 turbo

      Kaasarikoneesta et saa ulos kovinkaan helposti 140 heppaa enempää vapaastihengitteisenä 1.3 koneesta, vaikka mitä virinokkaa yms. muuta tunget sinne. Kestävyyskin olematon. Kestää yhden kisan ja taas auki...vai tuleeko tieliikenteeseen..ei taida mennä päästöistä läpi?

      Paras tapa olisi ruisku ja turbo kylkeen tai paineistettu kaasari ja turbo niin 180hv saat ulos jollain 1.2-1.3 bar paineilla, riippuen tietysti nokasta ja muista osista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alle 15 oli

      Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      46
      1578
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

      Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      100
      1407
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

      Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      312
      1400
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

      Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1145
    5. Mitä on eilen sattunut?

      Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      20
      1125
    6. Milloin tapasit kaivattusi

      ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      68
      1103
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1077
    8. Oletko mokannut

      Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1032
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

      Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      178
      919
    10. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

      Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      38
      863
    Aihe