Projektiksi olisi tulossa tuollainen pikkulohko (1.3l) japsikatiska jonka omapaino jää kevennysten jälkeen alle n. 600-700kg haarukkaan.
Tosiaan moottori on tuollainen 80-luvun perus kaasutinkone (ei moniventtiilitekniikkaa tai muuta hienoa) ja herran vuonna 2014 siihen ei saa käytännössä mitään viritysosia valmiina.
Kysyisinkin nyt, mitä tuollaiselle pienelle moottorille kannattaisi tehdä että saisi vakiotehon (vajaa 100hv) tuplattua (eli 150-180hv) ja samalla pidettyä auton vapaastihengittävänä. Millaisista modifikaatioista olisi eniten hyötyä perus putkivirin lisäksi? Lohko on alle 100 000 ajettu vaikka onkin vanhaa ja kanget ja männät uusitaan joka tapauksessa joten kestävyys pitäisi olla kunnossa noille tehoille kun laitetaan kaikki uudet tiivisteet yms. ja käytetään laatuöljyjä.
Ja kyllä, ymmärrän että ensimmäinen kysymys on "miksi et vain vaihda suurempaa moottoria niin säästyt pähkäilyltä". Vastaus on se että haluan nimenomaan olla erilainen ja puristaa pienestä vanhasta ja yksinkertaisesta moottorista ne voimavarat irti.
Kevyen pikkuauton viritys
7
774
Vastaukset
- ghkj
Kansityö, pakosarja, imusarja, kaasari, nokat, vauhtipyörä. Helpoiten turbo, läppärunko ja moottorin ohjaus tai kaikki Edellämainittu.
- --..--
Saathan siitä jos laitat moottoriin kiinni sen 10k€ ja annat ammattilaisen tehdä, toki ton ikäisestä vaparista melko mahdoton saavutus, mutta turbottamalla kyllä.
- braap1
Oletettavasti auton käyttöominaisuudet alkavat siinä vaiheessa hävitä kun pusketaan enemmän tehoa (tyhjäkäynti kärsii ja liikkellelähtö ja käynnistys voivat olla ongelmia) mutta tässä kohtaa se ei haittaa niin paljoa.
ghkj mainitsemista kaikki kuulostavat aika perusjutuilta, ajattelin että kun kyseessä on nelisylinterinen suhteellisen pieni moottori niin toimisikohan moottoripyörän kaasutinsarja tällaisessa koneessa hyvin? Ilmeisesti vaatii sähköisen bensapumpun kaveriksi mutta se ei ole ongelma.
Noissa vähän isompien pyörien (Yamaha R1, Suzukin GSXR) kaasuttimissahan on melko hyvät ominaisuudet korkeita kierroksia ajatellen ja pysyvät säädöissään paremmin kuin esim. vanha tuplakaasari...... Olisiko järkevää K/E?- ghkj
Kyllä halvin tapa on mun mielestä turboruisku hyvällä moottorinohjauksella. Työ on vaan tosi iso jos et löydä esim. Pakosarjaa, läppärunkoa mutta jos osaa niin halvin vaihtoehto. Omassa -74 celicassa on kaikki tehty ja rahaa on palanu 17.000€.
- braap1
ghkj kirjoitti:
Kyllä halvin tapa on mun mielestä turboruisku hyvällä moottorinohjauksella. Työ on vaan tosi iso jos et löydä esim. Pakosarjaa, läppärunkoa mutta jos osaa niin halvin vaihtoehto. Omassa -74 celicassa on kaikki tehty ja rahaa on palanu 17.000€.
Tarkoitus olisi kuitenkin alusta lähtien rakentaa vapaastihengittävä moottori omien mieltymysten takia :P Voi olla silti että tähän tulee ruisku laitettua loppupeleissä (Megasquirt?) mutta voi olla niinkin että kokeillaan ensin kaasar(e)illa.
Lähes kaikenlaiset metallityöt onnistuu itseltä tai lähipiiriltä MIG ja TIG-hitsauksesta ja ohutlevyn muotoilusta CNC-koneistukseen. Tärkeämmät mittaan tulevat osat (esim. moottorin sisäiset liikkuvat) tullaan sitten tilaamaan tunnetuilta valmistajilta ja alakerran saa sitten joku guru tasapainottaa kokonaisuudeksi kun siihen päästään.
Moottoritekniikka on siinä mielessä uutta että en ole käytännössä toteuttanut yhtään tämän luokan moottoria mutta teoriaa on jonkun verran tullut luettua. Tähän asti kaikki omat pelit on olleet kuitenkin ns. avaamattomia moottoreita vaikka niistä onkin jonkun verran nyhdetty essonbaari-suorituskykyä putkistoilla ja kevyemmillä vauhtipyörillä yms. ja valmiilla viripalikoilla.
Ja rahaahan näihin projekteihin tuppaa aina menemään, sille nyt ei voi mitään :D
- ojjjkok
Nyt olet aivan väärässä paikassa kyselemässä, mene sinne tojota foorumille.
- 1.4 turbo
Kaasarikoneesta et saa ulos kovinkaan helposti 140 heppaa enempää vapaastihengitteisenä 1.3 koneesta, vaikka mitä virinokkaa yms. muuta tunget sinne. Kestävyyskin olematon. Kestää yhden kisan ja taas auki...vai tuleeko tieliikenteeseen..ei taida mennä päästöistä läpi?
Paras tapa olisi ruisku ja turbo kylkeen tai paineistettu kaasari ja turbo niin 180hv saat ulos jollain 1.2-1.3 bar paineilla, riippuen tietysti nokasta ja muista osista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai949367Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki694864Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.414531Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?
Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit592887Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j82088Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.1001576- 411354
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441276Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota471276Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?641242