Kevyen pikkuauton viritys

braap1

Projektiksi olisi tulossa tuollainen pikkulohko (1.3l) japsikatiska jonka omapaino jää kevennysten jälkeen alle n. 600-700kg haarukkaan.

Tosiaan moottori on tuollainen 80-luvun perus kaasutinkone (ei moniventtiilitekniikkaa tai muuta hienoa) ja herran vuonna 2014 siihen ei saa käytännössä mitään viritysosia valmiina.

Kysyisinkin nyt, mitä tuollaiselle pienelle moottorille kannattaisi tehdä että saisi vakiotehon (vajaa 100hv) tuplattua (eli 150-180hv) ja samalla pidettyä auton vapaastihengittävänä. Millaisista modifikaatioista olisi eniten hyötyä perus putkivirin lisäksi? Lohko on alle 100 000 ajettu vaikka onkin vanhaa ja kanget ja männät uusitaan joka tapauksessa joten kestävyys pitäisi olla kunnossa noille tehoille kun laitetaan kaikki uudet tiivisteet yms. ja käytetään laatuöljyjä.

Ja kyllä, ymmärrän että ensimmäinen kysymys on "miksi et vain vaihda suurempaa moottoria niin säästyt pähkäilyltä". Vastaus on se että haluan nimenomaan olla erilainen ja puristaa pienestä vanhasta ja yksinkertaisesta moottorista ne voimavarat irti.

7

569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghkj

      Kansityö, pakosarja, imusarja, kaasari, nokat, vauhtipyörä. Helpoiten turbo, läppärunko ja moottorin ohjaus tai kaikki Edellämainittu.

    • --..--

      Saathan siitä jos laitat moottoriin kiinni sen 10k€ ja annat ammattilaisen tehdä, toki ton ikäisestä vaparista melko mahdoton saavutus, mutta turbottamalla kyllä.

    • braap1

      Oletettavasti auton käyttöominaisuudet alkavat siinä vaiheessa hävitä kun pusketaan enemmän tehoa (tyhjäkäynti kärsii ja liikkellelähtö ja käynnistys voivat olla ongelmia) mutta tässä kohtaa se ei haittaa niin paljoa.

      ghkj mainitsemista kaikki kuulostavat aika perusjutuilta, ajattelin että kun kyseessä on nelisylinterinen suhteellisen pieni moottori niin toimisikohan moottoripyörän kaasutinsarja tällaisessa koneessa hyvin? Ilmeisesti vaatii sähköisen bensapumpun kaveriksi mutta se ei ole ongelma.

      Noissa vähän isompien pyörien (Yamaha R1, Suzukin GSXR) kaasuttimissahan on melko hyvät ominaisuudet korkeita kierroksia ajatellen ja pysyvät säädöissään paremmin kuin esim. vanha tuplakaasari...... Olisiko järkevää K/E?

      • ghkj

        Kyllä halvin tapa on mun mielestä turboruisku hyvällä moottorinohjauksella. Työ on vaan tosi iso jos et löydä esim. Pakosarjaa, läppärunkoa mutta jos osaa niin halvin vaihtoehto. Omassa -74 celicassa on kaikki tehty ja rahaa on palanu 17.000€.


      • braap1
        ghkj kirjoitti:

        Kyllä halvin tapa on mun mielestä turboruisku hyvällä moottorinohjauksella. Työ on vaan tosi iso jos et löydä esim. Pakosarjaa, läppärunkoa mutta jos osaa niin halvin vaihtoehto. Omassa -74 celicassa on kaikki tehty ja rahaa on palanu 17.000€.

        Tarkoitus olisi kuitenkin alusta lähtien rakentaa vapaastihengittävä moottori omien mieltymysten takia :P Voi olla silti että tähän tulee ruisku laitettua loppupeleissä (Megasquirt?) mutta voi olla niinkin että kokeillaan ensin kaasar(e)illa.

        Lähes kaikenlaiset metallityöt onnistuu itseltä tai lähipiiriltä MIG ja TIG-hitsauksesta ja ohutlevyn muotoilusta CNC-koneistukseen. Tärkeämmät mittaan tulevat osat (esim. moottorin sisäiset liikkuvat) tullaan sitten tilaamaan tunnetuilta valmistajilta ja alakerran saa sitten joku guru tasapainottaa kokonaisuudeksi kun siihen päästään.

        Moottoritekniikka on siinä mielessä uutta että en ole käytännössä toteuttanut yhtään tämän luokan moottoria mutta teoriaa on jonkun verran tullut luettua. Tähän asti kaikki omat pelit on olleet kuitenkin ns. avaamattomia moottoreita vaikka niistä onkin jonkun verran nyhdetty essonbaari-suorituskykyä putkistoilla ja kevyemmillä vauhtipyörillä yms. ja valmiilla viripalikoilla.

        Ja rahaahan näihin projekteihin tuppaa aina menemään, sille nyt ei voi mitään :D


    • ojjjkok

      Nyt olet aivan väärässä paikassa kyselemässä, mene sinne tojota foorumille.

    • 1.4 turbo

      Kaasarikoneesta et saa ulos kovinkaan helposti 140 heppaa enempää vapaastihengitteisenä 1.3 koneesta, vaikka mitä virinokkaa yms. muuta tunget sinne. Kestävyyskin olematon. Kestää yhden kisan ja taas auki...vai tuleeko tieliikenteeseen..ei taida mennä päästöistä läpi?

      Paras tapa olisi ruisku ja turbo kylkeen tai paineistettu kaasari ja turbo niin 180hv saat ulos jollain 1.2-1.3 bar paineilla, riippuen tietysti nokasta ja muista osista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8229
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      44
      2224
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2102
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1718
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1657
    6. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      32
      1327
    7. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      108
      1083
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1009
    9. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      995
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      860
    Aihe