Insignian takajarrut

pertsa4

Insignian 2013 ikävä "ominaisuus , ainakin merkkiliikkeen kommentoimana" ovat nuo kiinniliimautuvat takajarrut. Ominaisuus ilmenee lähinnä märjillä ja sadekeleillä siten, että kun auto ajetaan talliin tuollaisen sadekelin jälkeen, niin seuraavana päivänä liikkeelle lähdettäessä takapyörät jumissa ja lähtevät liikkeelle kovan paukahduksen saattamina vähän reippaamman kaasutuksen avustuksella. Tähän ominaisuuteen ei kuulemma ole parannuskeinoja.

16

4754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merkkivika

      Miten se on merkkivika? Minulla on ainakin ihan sama "ominaisuus" ollut kaikissa autoissa merkistä riippumatta.

      • kadett.1.6

        Se on vika insigniassa mutta jos kyseessä olisi preemiumpakastin niin moottoririkkokin olisi ominaisuus.......

        Mutta näissä kommenteissahan näkyy hyvin opelien nykylaatu. Jos suurimmat murheet ovat luokkaa "päivän ensilähdössä paukahtavat jarrut" niin eipä voi olla nykyopelin omistaja kovin paljon muuta kuin tyytyväinen.


      • pertsa4
        kadett.1.6 kirjoitti:

        Se on vika insigniassa mutta jos kyseessä olisi preemiumpakastin niin moottoririkkokin olisi ominaisuus.......

        Mutta näissä kommenteissahan näkyy hyvin opelien nykylaatu. Jos suurimmat murheet ovat luokkaa "päivän ensilähdössä paukahtavat jarrut" niin eipä voi olla nykyopelin omistaja kovin paljon muuta kuin tyytyväinen.

        Mitähän luulet, että tuo vastauksesi auttaa tuohon kertomaani vikaan. Jos ajatuksesi kulkee tuolla tasolla ja sinulla on paha olo ja purat sitä tänne, olet ihan väärällä foorumilla.


      • kadett.1.6
        pertsa4 kirjoitti:

        Mitähän luulet, että tuo vastauksesi auttaa tuohon kertomaani vikaan. Jos ajatuksesi kulkee tuolla tasolla ja sinulla on paha olo ja purat sitä tänne, olet ihan väärällä foorumilla.

        Se ei edelleenkään ole vika vaan ominaisuus nykyajan levyjarruissa mutta jos haluat apua ongelmaasi niin ilmoita autosi tiedot, valm.kk., moottori, vaihteisto, vanteiden koko ja malli.

        Paha olo? Onko opelien laadun kommentoiminen positiivisessa mielessä jotenkin kiellettyä täällä?


      • Melkein kaikilla
        kadett.1.6 kirjoitti:

        Se ei edelleenkään ole vika vaan ominaisuus nykyajan levyjarruissa mutta jos haluat apua ongelmaasi niin ilmoita autosi tiedot, valm.kk., moottori, vaihteisto, vanteiden koko ja malli.

        Paha olo? Onko opelien laadun kommentoiminen positiivisessa mielessä jotenkin kiellettyä täällä?

        Juuri näin ongelma on melkein kaikissa joissa takajarrut on levyjarrulla varustettu, koska takajarrut on vähällä käytöllä normaaleissa jarrutuksissa, pääsee kosteus tiivistymään niinhin paloihin, eikä ne lämpiä että kosteus poistuisi ja kun ne kuivuvat tallissa, palat jämähtää levyihin hieman kiinni, seurauksena on se "pamaus" liikkeelle lähtiessä.


      • pertsa4
        kadett.1.6 kirjoitti:

        Se ei edelleenkään ole vika vaan ominaisuus nykyajan levyjarruissa mutta jos haluat apua ongelmaasi niin ilmoita autosi tiedot, valm.kk., moottori, vaihteisto, vanteiden koko ja malli.

        Paha olo? Onko opelien laadun kommentoiminen positiivisessa mielessä jotenkin kiellettyä täällä?

        Anteeksi. Olen varmaan käsittänyt viestisi väärin .Mulla vaan ollut noita nykyajan autoja useampia, mm Vectra ja Astra ja niissä ei ole kyseistä ominaisuutta ollut. Opel Meriva 2012, Ford C Max 2012 Citroen C4 2011 Volvo XC70 2013, nämä autot tutuilla. Kellään ei tällaista vikaa..


      • kadett.1.6
        pertsa4 kirjoitti:

        Anteeksi. Olen varmaan käsittänyt viestisi väärin .Mulla vaan ollut noita nykyajan autoja useampia, mm Vectra ja Astra ja niissä ei ole kyseistä ominaisuutta ollut. Opel Meriva 2012, Ford C Max 2012 Citroen C4 2011 Volvo XC70 2013, nämä autot tutuilla. Kellään ei tällaista vikaa..

        Kyllä tuo vaivaa käytännössä kaikkia autoja poislukien jotkut erikoismallit hiilikuitu tms. erikoisjarruin. Ajotyyli vaikuttaa eniten, jonkin verran myös vanteen malli. Jos haluaa minimoida tuon ongelman niin pieni extrajarruttelu (palat kuivuu) ennen pysäköintiä auttaa. Toimii joka merkkiin.

        Monelle tuota ongelmaa ei tule reippaan (joillakin liiankin) ajotyylin vuoksi.


    • tulppa1

      vie autosikorjaamolle, pyydä takapalojen herkistys. Tarkoittaa paloista hiotaan runko-osan päistä vähän pois, lisätään jarrupastaa tai kuparitahnaa johan toimii

      • pertsa4

        Tuo on varmaankin ihan järkevältä kuulostava korjaustoimenpide. Kiitosta vaan.


      • voiko tehdä itse

        laitetaanko sitä jarrupastaa tai kuparitahnaa niihin jarrupaloihin?, itellä Astrassa joskus myös pamahtelee takajarrut.


      • sutta ja sekundaa
        voiko tehdä itse kirjoitti:

        laitetaanko sitä jarrupastaa tai kuparitahnaa niihin jarrupaloihin?, itellä Astrassa joskus myös pamahtelee takajarrut.

        Kyl on skeida laatua opelis osta bemari, käsijarru jumis jo tuon ikäisenä sontoo!


      • 1+1=2
        sutta ja sekundaa kirjoitti:

        Kyl on skeida laatua opelis osta bemari, käsijarru jumis jo tuon ikäisenä sontoo!

        Niin missä se käsijarru on jumissa ?


      • setta ja sukundaa
        sutta ja sekundaa kirjoitti:

        Kyl on skeida laatua opelis osta bemari, käsijarru jumis jo tuon ikäisenä sontoo!

        Juu, mun Astra on vuosimallia 1998, siinä nyt ymmärtää olevankin jotain pikku säätöö.


      • opelinjarru
        voiko tehdä itse kirjoitti:

        laitetaanko sitä jarrupastaa tai kuparitahnaa niihin jarrupaloihin?, itellä Astrassa joskus myös pamahtelee takajarrut.

        kuparitahnaa laitetaan niihin kulutuspintaan
        Eipähän paukahtele enää
        ainakin mulla loppu kiinni jääminen.
        Levyyn voi myös ruiskuttaa kettinkirasvaa


    • BMW...hah

      Ota velka ja osta bemari, bemari on loppu ennemmin kuin velka.

    • TurunEurotuonti

      Nykyisten autojen takajarrusatulat ovat itsesäätyvää tyyppiä ja tämän tyyppisiä jarruja on lähes jokaisella automerkillä. Itsesäätyvän jarrusatulan tunnistat siitä että jarrupaloja vaihdettaessa mäntä kierretään satulan sisään ja jarrupolkimen käyttö säätää männän jarrupalaan kiinni.

      Tämä satulatyyppi on erittäin juuttumisherkkä ja varsinkin kuljettajilla, jotka käyttävät ns. höyhenjarrutusta, eli jarrua painetaan vain hyvin kevyesti. Jarrut vaativat välillä rajumpiakin jotta satulan liikkuvat osat eivät jumiudu. Jarruja olisi syytä huoltaa 2-3 vuoden välein irroittamalla jarrupalat sekä herkistämällä mäntää ja liukutappeja. Tällainen huolto pitää autosi jarrut kunnossa ja jarrujen huolto / korjaus kustannukset pysyvät kohtuullisena.

      Useimmiten jarruja korjataan vain silloin kun niissä on jotain vikaa ja siinä vaiheessa niiden korjaaminen on kalliimpaa kuin huollettujen jarrujen. Suomen sää olosuhteet jumittavat jarruja talven ja kosteiden kelien aikana.

      Jarrut ovat autosi tärkein varuste. Jarrut ovat myös autossa eniten huoltoa tarvitseva varuste ja siitä huolimatta jarruihin tehdään vähiten huoltoa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      61
      4127
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3445
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

      Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      35
      2954
    4. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

      Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2518
    5. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      45
      2117
    6. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      20
      1929
    7. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1899
    8. Kerro todelliset motiivit

      kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      186
      1807
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

      Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      391
      1498
    10. Huomenta kulta

      En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1288
    Aihe