Insignian 2013 ikävä "ominaisuus , ainakin merkkiliikkeen kommentoimana" ovat nuo kiinniliimautuvat takajarrut. Ominaisuus ilmenee lähinnä märjillä ja sadekeleillä siten, että kun auto ajetaan talliin tuollaisen sadekelin jälkeen, niin seuraavana päivänä liikkeelle lähdettäessä takapyörät jumissa ja lähtevät liikkeelle kovan paukahduksen saattamina vähän reippaamman kaasutuksen avustuksella. Tähän ominaisuuteen ei kuulemma ole parannuskeinoja.
Insignian takajarrut
16
4922
Vastaukset
- merkkivika
Miten se on merkkivika? Minulla on ainakin ihan sama "ominaisuus" ollut kaikissa autoissa merkistä riippumatta.
- kadett.1.6
Se on vika insigniassa mutta jos kyseessä olisi preemiumpakastin niin moottoririkkokin olisi ominaisuus.......
Mutta näissä kommenteissahan näkyy hyvin opelien nykylaatu. Jos suurimmat murheet ovat luokkaa "päivän ensilähdössä paukahtavat jarrut" niin eipä voi olla nykyopelin omistaja kovin paljon muuta kuin tyytyväinen. - pertsa4
kadett.1.6 kirjoitti:
Se on vika insigniassa mutta jos kyseessä olisi preemiumpakastin niin moottoririkkokin olisi ominaisuus.......
Mutta näissä kommenteissahan näkyy hyvin opelien nykylaatu. Jos suurimmat murheet ovat luokkaa "päivän ensilähdössä paukahtavat jarrut" niin eipä voi olla nykyopelin omistaja kovin paljon muuta kuin tyytyväinen.Mitähän luulet, että tuo vastauksesi auttaa tuohon kertomaani vikaan. Jos ajatuksesi kulkee tuolla tasolla ja sinulla on paha olo ja purat sitä tänne, olet ihan väärällä foorumilla.
- kadett.1.6
pertsa4 kirjoitti:
Mitähän luulet, että tuo vastauksesi auttaa tuohon kertomaani vikaan. Jos ajatuksesi kulkee tuolla tasolla ja sinulla on paha olo ja purat sitä tänne, olet ihan väärällä foorumilla.
Se ei edelleenkään ole vika vaan ominaisuus nykyajan levyjarruissa mutta jos haluat apua ongelmaasi niin ilmoita autosi tiedot, valm.kk., moottori, vaihteisto, vanteiden koko ja malli.
Paha olo? Onko opelien laadun kommentoiminen positiivisessa mielessä jotenkin kiellettyä täällä? - Melkein kaikilla
kadett.1.6 kirjoitti:
Se ei edelleenkään ole vika vaan ominaisuus nykyajan levyjarruissa mutta jos haluat apua ongelmaasi niin ilmoita autosi tiedot, valm.kk., moottori, vaihteisto, vanteiden koko ja malli.
Paha olo? Onko opelien laadun kommentoiminen positiivisessa mielessä jotenkin kiellettyä täällä?Juuri näin ongelma on melkein kaikissa joissa takajarrut on levyjarrulla varustettu, koska takajarrut on vähällä käytöllä normaaleissa jarrutuksissa, pääsee kosteus tiivistymään niinhin paloihin, eikä ne lämpiä että kosteus poistuisi ja kun ne kuivuvat tallissa, palat jämähtää levyihin hieman kiinni, seurauksena on se "pamaus" liikkeelle lähtiessä.
- pertsa4
kadett.1.6 kirjoitti:
Se ei edelleenkään ole vika vaan ominaisuus nykyajan levyjarruissa mutta jos haluat apua ongelmaasi niin ilmoita autosi tiedot, valm.kk., moottori, vaihteisto, vanteiden koko ja malli.
Paha olo? Onko opelien laadun kommentoiminen positiivisessa mielessä jotenkin kiellettyä täällä?Anteeksi. Olen varmaan käsittänyt viestisi väärin .Mulla vaan ollut noita nykyajan autoja useampia, mm Vectra ja Astra ja niissä ei ole kyseistä ominaisuutta ollut. Opel Meriva 2012, Ford C Max 2012 Citroen C4 2011 Volvo XC70 2013, nämä autot tutuilla. Kellään ei tällaista vikaa..
- kadett.1.6
pertsa4 kirjoitti:
Anteeksi. Olen varmaan käsittänyt viestisi väärin .Mulla vaan ollut noita nykyajan autoja useampia, mm Vectra ja Astra ja niissä ei ole kyseistä ominaisuutta ollut. Opel Meriva 2012, Ford C Max 2012 Citroen C4 2011 Volvo XC70 2013, nämä autot tutuilla. Kellään ei tällaista vikaa..
Kyllä tuo vaivaa käytännössä kaikkia autoja poislukien jotkut erikoismallit hiilikuitu tms. erikoisjarruin. Ajotyyli vaikuttaa eniten, jonkin verran myös vanteen malli. Jos haluaa minimoida tuon ongelman niin pieni extrajarruttelu (palat kuivuu) ennen pysäköintiä auttaa. Toimii joka merkkiin.
Monelle tuota ongelmaa ei tule reippaan (joillakin liiankin) ajotyylin vuoksi.
- tulppa1
vie autosikorjaamolle, pyydä takapalojen herkistys. Tarkoittaa paloista hiotaan runko-osan päistä vähän pois, lisätään jarrupastaa tai kuparitahnaa johan toimii
- pertsa4
Tuo on varmaankin ihan järkevältä kuulostava korjaustoimenpide. Kiitosta vaan.
- voiko tehdä itse
laitetaanko sitä jarrupastaa tai kuparitahnaa niihin jarrupaloihin?, itellä Astrassa joskus myös pamahtelee takajarrut.
- sutta ja sekundaa
voiko tehdä itse kirjoitti:
laitetaanko sitä jarrupastaa tai kuparitahnaa niihin jarrupaloihin?, itellä Astrassa joskus myös pamahtelee takajarrut.
Kyl on skeida laatua opelis osta bemari, käsijarru jumis jo tuon ikäisenä sontoo!
- 1+1=2
sutta ja sekundaa kirjoitti:
Kyl on skeida laatua opelis osta bemari, käsijarru jumis jo tuon ikäisenä sontoo!
Niin missä se käsijarru on jumissa ?
- setta ja sukundaa
sutta ja sekundaa kirjoitti:
Kyl on skeida laatua opelis osta bemari, käsijarru jumis jo tuon ikäisenä sontoo!
Juu, mun Astra on vuosimallia 1998, siinä nyt ymmärtää olevankin jotain pikku säätöö.
- opelinjarru
voiko tehdä itse kirjoitti:
laitetaanko sitä jarrupastaa tai kuparitahnaa niihin jarrupaloihin?, itellä Astrassa joskus myös pamahtelee takajarrut.
kuparitahnaa laitetaan niihin kulutuspintaan
Eipähän paukahtele enää
ainakin mulla loppu kiinni jääminen.
Levyyn voi myös ruiskuttaa kettinkirasvaa
- BMW...hah
Ota velka ja osta bemari, bemari on loppu ennemmin kuin velka.
- TurunEurotuonti
Nykyisten autojen takajarrusatulat ovat itsesäätyvää tyyppiä ja tämän tyyppisiä jarruja on lähes jokaisella automerkillä. Itsesäätyvän jarrusatulan tunnistat siitä että jarrupaloja vaihdettaessa mäntä kierretään satulan sisään ja jarrupolkimen käyttö säätää männän jarrupalaan kiinni.
Tämä satulatyyppi on erittäin juuttumisherkkä ja varsinkin kuljettajilla, jotka käyttävät ns. höyhenjarrutusta, eli jarrua painetaan vain hyvin kevyesti. Jarrut vaativat välillä rajumpiakin jotta satulan liikkuvat osat eivät jumiudu. Jarruja olisi syytä huoltaa 2-3 vuoden välein irroittamalla jarrupalat sekä herkistämällä mäntää ja liukutappeja. Tällainen huolto pitää autosi jarrut kunnossa ja jarrujen huolto / korjaus kustannukset pysyvät kohtuullisena.
Useimmiten jarruja korjataan vain silloin kun niissä on jotain vikaa ja siinä vaiheessa niiden korjaaminen on kalliimpaa kuin huollettujen jarrujen. Suomen sää olosuhteet jumittavat jarruja talven ja kosteiden kelien aikana.
Jarrut ovat autosi tärkein varuste. Jarrut ovat myös autossa eniten huoltoa tarvitseva varuste ja siitä huolimatta jarruihin tehdään vähiten huoltoa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k744026- 1013555
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah823378Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia382789- 1251673
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361536Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi191164Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221134Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk141121Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421120