Jäniksille kiintiöt.

jänöraukka.

Jäniskannan romahtaessa on alettava puuhaamaan rauhoituksia ja kiintiöitä jäniskannoille.

Toisaalla jäniksiä ei juurikaan enään ole ja taas toisaalla niitä on riittämiin. Seurat eivät tee mitään kunhan hirviä riittää sehän on pääasia.

17

223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pupu ukko

      Jänisrutto siivoaa jäniskannat pitkäksi aikaa alas. Siinä ei kiintiöt eikä rauhotukset auta. Meillä kun luovuttiin kiintiöistä niin jäniskanta pysynyt hyvän vakaana.

    • Ryynäsen Topi

      Voiko metsästyksestä tyhmempiä ajatuksia enään tulla?
      Menehän vähän jäniksen todelliseen elämään ravintoketjussa niin ymmärtäisit hivenen asiaa! Jäniksen karu tehtävä ravintoketjussa on vain kasvaa liharuuaksi sitä syöville pedoille ja jänistä syö ihmisen lisäksi kaikki petoeläimet luonnossa joilla on pienikin mahdollisuus jäniksen kiinni saamiseen niin maalta kun ilmastakin.
      Tämän poistuman jänis korjaa armottomalla lisääntymisellä.
      Se että Ihminen ottaa pienen prosentin kannasta vuosittain on yhtä tyhjän kanssa kokonais määrään joita pedot ottavat vuodenajasta riippumatta.
      Meidän alueella on yli kolmekymmentä vuotta ammuttu suuret määrät jäniksiä koirilta ja ilman vuosittain ja jäniskannat sen kun kukoistaa.
      Päinvastoin haulikko on jäniskannan riistan hoitoa ruton estämiseksi yms.
      Jos jäniksiä on paljon on saalistakin paljon ja jos jäniskanta on alhaalla on saaliskin alhaalla. Kumpikin kompensoi toisiaan. Luuletko että alhaisen jäniskannan aikana saalis on silti runsas??
      Mahdoton yhtälö! Jäniksen rauhoittamis puheet ovat lähinnä viher kitisijöiden ja metsästyksen vastustajien kiukuttelua yleensä metsästystä kohtaan ei todenperäistä ja järkevää ajattelua ollenkaan.

    • Pientä rajaa

      Älä läpätä! On karu fakta että jäniskannat ovat taantuneet eikä syynä ole rutto! Jonkunlainen välivuosi tekisi terää jäniskannalle. On alueita joissa ajokoiraharrastus verottaa huomattavan osan jäniskannasta eikä tiheä metsäautoverkosta ainakaan helpota jäniksen elämää.

      • Ryynäsen Topi

        Nyt voi ihan virallisesti sanoa että älä jauha p....kaa!
        Suhteutettuna suomen jäniskanta niin rusakot kuin metsäjäniksetkin miinus keskiverto vuosisaalis ja tuo sinun välivuotesi tarkoittaa sitä että suomessa ei tällä hetkellä ole ainoatakaan riistalajia joka kestäisi metsästystä sinun analyysisi perusteella.
        Tätä asiaa en enempää ala jauhamaan minkään provoilijoiden kanssa.


    • ajokoiran omistaja

      Ryynänen se julistaa siinä yhtä "totuutta". Usein noin käy kun peilaa asiaa omasta tilanteestaan. Muualla asia voi vaihdella paljonkin.
      Luin ketjun, eikä aloittaja missään väitä metsästyksen jäniskantoja pienentäneen.
      Mutta metsästys voi kyllä heikon kannan alueella, pitää ne kannat alhaalla, mikäli sitä ei rajoiteta. Juhlapuheissahan puhutaan aina kestävästä käytöstä, joka ottaa huomioon riistakantojen vaihtelun. Pitäisi kyllä käytännössäkin tuota noudattaa.

      Omilla alueilla jäniskannat taantuivat petokantojen lisääntymisen myötä. monin paikoin hävisi jänis kokonaan, ilveksen on mainittu olevan ainoa peto, joka voi tyhjentää koko pajatson. Itse uskon asiaan, ihan näin käytännön pohjalta.
      Meillä ei tehty rajoituksia, mutta kaikki ajokoiramiehet jättivät ampumisen sikseen, koska ne muutaman jänikset säästettiin vain koirakoulutukseen.
      Peto ongelmaan päästiin puuttumaan muutama vuosi sitten, kun ilvestihentymille myönnettiin metsästyslupia. Tosin mielestämme niitä olisi joutanut tulla enempikin, käyttöä olisi ollut. Iso apu oli kuitenkin kapi, sitä havaittiin viimevuonna useissa ilvesyksilöissä ja joku kapiin kuollut löydettiinkin.
      Peurat palasivat alueelle ja jäniskanta oli tänä vuonna hieman parempi jo. Silti olemme pitäneet vapaaehtoista rauhoitusta, arvelemme parissa kolmessa vuodessa kannan tällä menolla jo toipuvan metsästettävälle tasolle.
      Kun sanotaan haulikon olevan parasta hoitoa jäniskannalle, niin silloin kyse on tosi tiheästä kannasta. Sellaisenkin ajan olen kyllä kokenut, mutta myös tällaisen "pula-ajan" jolloin myös laitoimme haulikot naulaan, odottelemaan kantojen toipumista.

      • Pehmeä jänis

        Jänis taitaa olla ainoa riistalaji maapallolla, jota ei ampumalla saa sukupuuttoon.
        Tuo yhden tai parinkin ilveksen metsästäminen ja jonkun pikkupedon saaminen ja "jäniskanta oli hivenen parempi"
        Salli mun nauraa.
        Jos jänis kannan hoito on noin yksinkertaista ja helppoa, niin on ihme ettei petoeläimet ole vuosituhansien saatossa tappanut jäniksiä sukupuuttoon, kun ihminen ei ole ollut verottamassa ilveksiä.
        Ilveksen reviirikin itsessään on niin suuri, ettei se millään yksin tai kaksinkaan saa saalis tyhjiöitä alueilleen.
        Jokainen voi esittää jumalaa rauhoituksillaan ja päteä seuroissa, mutta jäniksen osalta se on täyttä idiotismia. No toisille jänispaistit kelpaa, jos toisille ei.


      • suurpeto yhdysmies
        Pehmeä jänis kirjoitti:

        Jänis taitaa olla ainoa riistalaji maapallolla, jota ei ampumalla saa sukupuuttoon.
        Tuo yhden tai parinkin ilveksen metsästäminen ja jonkun pikkupedon saaminen ja "jäniskanta oli hivenen parempi"
        Salli mun nauraa.
        Jos jänis kannan hoito on noin yksinkertaista ja helppoa, niin on ihme ettei petoeläimet ole vuosituhansien saatossa tappanut jäniksiä sukupuuttoon, kun ihminen ei ole ollut verottamassa ilveksiä.
        Ilveksen reviirikin itsessään on niin suuri, ettei se millään yksin tai kaksinkaan saa saalis tyhjiöitä alueilleen.
        Jokainen voi esittää jumalaa rauhoituksillaan ja päteä seuroissa, mutta jäniksen osalta se on täyttä idiotismia. No toisille jänispaistit kelpaa, jos toisille ei.

        Jutuista päätellen et itse asu ilvesten tihentymäalueella. Reviirit ei tosiaan ole kovin suuria. Kun hyvässä iässä oleva naaras tekee vaikka 2-3 pentua, niin se ei paljoa alueelta liiku, varsinkaan lumisena talvena. Seuraavana vuonna sama pentumäärä ja edellisvuotiset pennut roikkuu lähistöllä. Näitä pentueita on noilla tihentymäalueilla ollut tosi tiiviisti. Se on ollut yllätys suurpetotutkimukselle, kun käsityksenä on aiemmin ollut, että yksi pentua 10 neliökilometrin alueella. Näillä tihentymä alueilla on tavattu jopa 2- 3 pentuetta ja ylivuotisia vielä se liikkuva reviiriuros. Suomen riistatiheydet ei kauaa kestä noita määriä. Ilvesten lisääntyminen on ollut tosiasia.
        Paikallisesti toki voi auttaa kun alueelat saadaan pari kolme aikuista pois, luonto hoitaa ne pennut. Kapi hoitaa paikallisia petokantoja myös tehokkaasti, kun puhumme ilveksestä.
        Itse asun alueella, jossa ilveskannan kasvu on saanut aikaan peurakannan romahduksen. Koska itse olen ns. suurpetoyhdysmies, niin tiedän oman alueen tilanteen melko hyvin. Nyt kolmen vuoden aikana on alueelta poistettu metsästyslupien puitteissa kymmenkunta ilvestä, ja jälkihavainnot on kyllä vähentyneet huomattavasti. Samalla kyllä huomaa sen korreloivan peurakannan kasvun kanssa.


      • Pehmeä jänis
        suurpeto yhdysmies kirjoitti:

        Jutuista päätellen et itse asu ilvesten tihentymäalueella. Reviirit ei tosiaan ole kovin suuria. Kun hyvässä iässä oleva naaras tekee vaikka 2-3 pentua, niin se ei paljoa alueelta liiku, varsinkaan lumisena talvena. Seuraavana vuonna sama pentumäärä ja edellisvuotiset pennut roikkuu lähistöllä. Näitä pentueita on noilla tihentymäalueilla ollut tosi tiiviisti. Se on ollut yllätys suurpetotutkimukselle, kun käsityksenä on aiemmin ollut, että yksi pentua 10 neliökilometrin alueella. Näillä tihentymä alueilla on tavattu jopa 2- 3 pentuetta ja ylivuotisia vielä se liikkuva reviiriuros. Suomen riistatiheydet ei kauaa kestä noita määriä. Ilvesten lisääntyminen on ollut tosiasia.
        Paikallisesti toki voi auttaa kun alueelat saadaan pari kolme aikuista pois, luonto hoitaa ne pennut. Kapi hoitaa paikallisia petokantoja myös tehokkaasti, kun puhumme ilveksestä.
        Itse asun alueella, jossa ilveskannan kasvu on saanut aikaan peurakannan romahduksen. Koska itse olen ns. suurpetoyhdysmies, niin tiedän oman alueen tilanteen melko hyvin. Nyt kolmen vuoden aikana on alueelta poistettu metsästyslupien puitteissa kymmenkunta ilvestä, ja jälkihavainnot on kyllä vähentyneet huomattavasti. Samalla kyllä huomaa sen korreloivan peurakannan kasvun kanssa.

        Asun ilves tihentymä alueella, joista totta puhuekseni on kauris ja valkohäntäpeura tapettu sukupuuttoon ilveksien osalta. Suuri ilveskanta on sen tehnyt, mutta nyt puhutaankin biologiasta. Ilves ei tapa reviiri käyttäytymisellään pääasiallista saalistaan sukupuuttoon koskaan, sillä muutenhan biologia tulisi vastaan ja se söisi itsensä hengiltä ennemmin tai myöhemmin.
        Ilves tappaa sen minkä helpoiten saa. Vahva hanki=kevyt ilves vastaan vahva hanki=painava pien hirvieläin on helppo saalis ilvekselle. Valkohäntäpeura ja osittain kauris ei kuulu suomen alkuperäislajistoon kuten ilves. Jos kuuluisi puuttuisi täältä ilves kokonaan. Amerikassakin ilveksen asuinalue tulee pohjoisessa juuri valkohännän kanssa kohdakkoin ja raja kummankin kannan alueelle on helppo vetää. Ilves ei tarvi elääkseen pien hirvieläimiä, mutta jos niitä vartavasten tyrkytetään ei sekään tyhmä ole ja jätä saalistusmetodiaan käyttämättä.
        Sääli kauriin ja peuran osalta sillä se ei kestä kehittyvää ilves kantaa, mutta pienriista jäniksineen on se mikä ilveksen elättää. Vaikka hirvieläimet katoaisivat porskuttaa ilves elinvoimaisena. Ei se hirveä tai metsäpeuraa tapa. Ovathan ne eläneet rinnan vuosi tuhansia.


      • tiheyksistä vähäsen
        suurpeto yhdysmies kirjoitti:

        Jutuista päätellen et itse asu ilvesten tihentymäalueella. Reviirit ei tosiaan ole kovin suuria. Kun hyvässä iässä oleva naaras tekee vaikka 2-3 pentua, niin se ei paljoa alueelta liiku, varsinkaan lumisena talvena. Seuraavana vuonna sama pentumäärä ja edellisvuotiset pennut roikkuu lähistöllä. Näitä pentueita on noilla tihentymäalueilla ollut tosi tiiviisti. Se on ollut yllätys suurpetotutkimukselle, kun käsityksenä on aiemmin ollut, että yksi pentua 10 neliökilometrin alueella. Näillä tihentymä alueilla on tavattu jopa 2- 3 pentuetta ja ylivuotisia vielä se liikkuva reviiriuros. Suomen riistatiheydet ei kauaa kestä noita määriä. Ilvesten lisääntyminen on ollut tosiasia.
        Paikallisesti toki voi auttaa kun alueelat saadaan pari kolme aikuista pois, luonto hoitaa ne pennut. Kapi hoitaa paikallisia petokantoja myös tehokkaasti, kun puhumme ilveksestä.
        Itse asun alueella, jossa ilveskannan kasvu on saanut aikaan peurakannan romahduksen. Koska itse olen ns. suurpetoyhdysmies, niin tiedän oman alueen tilanteen melko hyvin. Nyt kolmen vuoden aikana on alueelta poistettu metsästyslupien puitteissa kymmenkunta ilvestä, ja jälkihavainnot on kyllä vähentyneet huomattavasti. Samalla kyllä huomaa sen korreloivan peurakannan kasvun kanssa.

        "...kun käsityksenä on aiemmin ollut, että yksi pentue 10 neliökilometrin alueella."
        Ei tommosta käsitystä ole aiemminkaan rktl:llä ollut, ehkä kirjoittajalla. Perehtyisit vähäsen ennenkuin kirjoittelet.
        Se luku 10 oli, että tiheimmillään oletettiin pentueita saattavan esiintyä noin 10 kilometrin VÄLEIN, ei tokikaan 1 pentue/10km2, mikä on "hieman" eri asia.
        Oletus oli, että pennullinen naaras pitää tietyn suuruista aluetta reviirinään jolle ei toisilla pentueilla olisi asiaa.
        Tuo 10 kilometrin keskimääräinen pentueväli on odotusarvona kuitenkin käyttökelpoinen hyvillä saalistusalueilla edelleen käytettäväksi. Tuollakin tiheydellä esiintyessään saattavat pentueet maastossa kulkiessaan sijaita aika ajoin hyvinkin lähellä toisiaan.


    • jalamari

      ilveksen , huuhkajan ja kanahaukan hävittäminen parasta jäniskannan hoitoa.

    • Pientä rajaa.

      Faktat puhukoon puolestaan. On alueita joilta et enää tapaa jäniksen jälkiä uuden lumen jälkeen. Ilves pysyy samoilla aluilla kunnes ruoka loppuu. Varmasti tappaa sen viimeisenkin ristiturvan jos vaan kiinni saa pohtimatta mitään kannan biologiaa.

      Kylmästi vaan kiintiöt ja rajoitukset jäniksen pyynnille jos riistakolmiot niin näyttävät niinhän se on muillakin riistaeläimillä kuten vaikkapa kanalinnut.

      • Pehmeä jänis

        Lähden mielelläni tutustumaan näihin "jäniksettömiin" maisemiin. Sellaisia ei suomesta vaan löydy. On totta että uuden lumen jälkeen on jäljet hukassa mutta pakkasien tultua on jokapaikka jäniksen polkua väärällään. Ja jos ei jäniksen jälkiä löydä löytyy myös syy peilistä ja siitä että ojan toiselle puolen ei viitsitä tieltä kävellä. On kausia jolloin jänis ei liiku tai sen ei tarvi liikkua hyvän ravintotilanteen takia jne mutta mitä suotta jankkaan päivänselvistä asioista. Jos jotkut idiootit on päättäny että jäniksiä ei ole niin rauhoittakaa ne pienissä piireissänne ja saakaa hyvä mieli. Toisille se jänisjahti kelpaa jos toisille ei.


      • soidenkulkija

        Jos jäniksellä riittää ruokaa pienellä alueella niin ei se turhia hyppele, kyllä se on rutto joka sen taantuman tekee useaksi vuodeksi, täällä missä asun tuskin kukaan metsästää jänistä paitsi itse mutta ei ole koiraa, rutto kävi ja nyt 3 kautta mennyt että jäniksiä huomattavasti vähemmän kuin 3 vuotta sitten, nyt näyttä että pikkuhiljaa kantaa vahvistuu.

        Pienillä alueilla jos liikkuu ja joskus tapaa jäniksen jostain niin se ei enää siihen paikkaa aivan heti tule takaisin ja näin niitä jälkiäkään ei sitten näe eli on katseltava laajalta alueelta ja pitkin vuotta eikä tehdä johtopäätöksiä muutaman kerran jälkeen, itse olen metsässä noin 700-800 tuntia vuodessa, metsästän, sienestän, marjastan, valokuvaan, koulutan koiraa tai kävelen vaan sekä istun vaan kannolla tai ihmettelen suu auki suolla.


      • Jönes

        Paska puhetta,mutta uskon.


    • Saalistajialiikaa

      Itsekin sitä tuli luulluksi, että jäniksiä on metsissä aina, kun se on niin tehokas lisääntyjä. 3-4 menneenä vuotena olen tullut toisiin ajatuksiin. Kanta on mennyt todella alas, ja jäniksiä ei löydy enää niiltä "satavarmoilta" paikoiltakaan. Petoja on liikaa ja olen joskus epäillyt voiko Korppilauma tappaa jäniksenpoikia ? Korpit nimittäin ovat lisääntyneet rajusti viime vuosina. Niitä näkee jo maaseudun taajamissakin parvina, jota ilmiötä en ole nähnyt vajaan puolivuosisataisen elämäni aikana.

    • Autoilijat

      Ilves ja metsästäjä ovat pieniä tekijöitä. Auto tappaa eniten jäniksiä.

    • Eikaljaa

      Emme tarvitse rauhoitus alueita,emmekä kiintiöitä,tarvitsemme aktiivista seurojen riistanhoitoa.Nyt ostamaan kuivia suolattujaheinäpaaleja 2 euron kilohinnalla.Näitä voi sitten hiihtokelejen alettua ripotella latujen reunoille.Nämä tyhjät tölkit ja nokikasat metsäteiden varsilla eivät lisäännytä jäniskantoja.Traktori kuskit voisivat jättää muutamana
      talvena linkoamatta metsätiet ja seurat voisivat puomittaa metsästys
      aluet.Nähtäisiin onko apu lisääntymiseen näinkin yksinkertainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7936
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2892
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2198
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1374
    Aihe