Nuohousluukku?

tuhkat pois.

Keittiöstä poistettu vanha huonokuntoinen puuliesi, jonka tilalle ajattelimme pientä kamiinaa. Lieden hormiliitäntä (tiilihormi) parikymmentä senttiä lattiasta, hormin pohjalla. Hormin pohjalle kertyneen noen on ilmeisesti saanut poistettua hellan nuohousluukun kautta. Vanhaan hormiliityntään kai voisi asentaa nuohousluukun ja tehdä kamiinalle uusi liityntä ylemmäs, mutta kun se kamiina sitten on sen nuohousluukun edessä. Miten se tuhkan poisto hormin pohjalta sitten olisi toteutettavissa?

8

4323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luulisin minä

      Tuhkaimurilla.

    • 13+14

      Nuohousluukun eteen ei saa laittaa mitään joka haittaa puhdistusta.

      Nosta kamiinaa tai tee uusi reikä hormin toiselle puolelle.

      • kiuas sulkeinen

        Minulla on kiuas saunassa tuhkaluukun edessä. Väli kiukaaseen n.15cm. Meinaatko, että siirrän kiuasta aina nuohoojan käydessä? Kiuas "verkkomallinen", painaa kivineen n. 160 kg.


      • 15+5
        kiuas sulkeinen kirjoitti:

        Minulla on kiuas saunassa tuhkaluukun edessä. Väli kiukaaseen n.15cm. Meinaatko, että siirrän kiuasta aina nuohoojan käydessä? Kiuas "verkkomallinen", painaa kivineen n. 160 kg.

        En väitä, että siirrät mutta piirokset tehdään asetusten mukaan ja asetus edellyttää vapaata puhdistustilaa luukun eteen.

        Ammattimies osaa tehdä hommat ja onhan se vähintäänkin tyhmää tehdä luukun eteen tulisija.

        Tottapa sulla on savupeltikin eri huoneessa. Olen niitäkin nähnyt.


      • kiuas sulkeiset
        15+5 kirjoitti:

        En väitä, että siirrät mutta piirokset tehdään asetusten mukaan ja asetus edellyttää vapaata puhdistustilaa luukun eteen.

        Ammattimies osaa tehdä hommat ja onhan se vähintäänkin tyhmää tehdä luukun eteen tulisija.

        Tottapa sulla on savupeltikin eri huoneessa. Olen niitäkin nähnyt.

        No, eipä tuolle kiukaalle oikein muutakaan järkevää paikkaa meitin saunasta löydy. Ja siinä se on ollut n.50 vuotta. Toki kiuas vaihtunut muutaman kerran.


      • kiuas sulkeiset
        kiuas sulkeiset kirjoitti:

        No, eipä tuolle kiukaalle oikein muutakaan järkevää paikkaa meitin saunasta löydy. Ja siinä se on ollut n.50 vuotta. Toki kiuas vaihtunut muutaman kerran.

        Ai niin se savupelti. Luonnollisesti kiukaan yläpuolella, missä hormikin. Vai, meinasitko, että esim.vessassa?


      • kiuas sulkeiset kirjoitti:

        Ai niin se savupelti. Luonnollisesti kiukaan yläpuolella, missä hormikin. Vai, meinasitko, että esim.vessassa?

        Minulla on savupelti varaston puolella. Tosin kun en siellä jaksa käydä sitä vääntelemässä, niin olen pistänyt toisen kiukaan päältä lähtevään putkeen. Mökillä savupelti on pesuhuoneen puolella. Kiuas samassa hormissa padan kanssa.

        Hormit tuppaavat olemaan usein enemmän tai vähemmän keskellä taloa, joten pellin voi yleensä sijoittaa muihinkin huoneisiin, jos se niihin jotenkin järkevästi menee.


    • Kokeile näitä

      Toiselle puolelle piippua . Tai kamiinan alle muurataan kolme varvia tiiliä. Tähän muuraukseen voi asentaa matalan nuohousluukun josta menee putki piipun pohjaan. Jos kaminassa on jalat, nuohousluukku voi olla vanhassa hellan liitoksessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2089
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      201
      1773
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1685
    5. 80
      1155
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      272
      1034
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      126
      984
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      885
    Aihe