Piipunhattu !

Köyhä

Asustelen vanhemmassa omakotitalossa ja piipun mitat 115x83x6
Mikä olisi oikea malli ja mistä saisi edullisesti ?
Onkohan ees oikees osastos .
Kiitos!
Ps.45 v.ilman piipun hattua pitäisikö tehdä jotain ennen sitä ja piippu ollut käytössä viimeksi 6.v sitten mutta ens kesänä olisi tarkoitus laittaa pikku takka ja nuohoojaa en ole ikinä nähdyt pitäisikö tila ja mitä maksaa ?

6

308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuohous

      Pitää nuohota, asetus sanoo, että kolme vuotta käyttämättä ollut tulisija ja hormi on nuohottava ennen käyttöönottoa. Muutaman kympin maksaa nuohous.

    • turvallisuus asia.

      Itse ostin kesällä lohkotulta tontilta toisen 215 m2 talon. Kaksi samanlaista taloa vierekkän muutta kiinteistönä ja tontin hallinta jako sopimuksella. Huomasin heti alussa että meidä talosta puuttui hattu ja epäilin tuulen vienneen. Naapuri mukaan ei koskaan ollut hattua. Kunto tarkastaja kyllä suositteli sen asentamista koska syys sateen ja pakkaset saattaa tehdä hallaa piipulle. Tilasin nuohojan silti katsomaan 2000 luvun alussa rakennetun piipun kuntoa. Kunnossa oli vaikkei käyte´tty 2 vuoteen. Kunta kertoo alueellisen nuohoojan yhteystiedot. Mikäli nuohoukset ei hoidettu todistettvasti niin vakúutus ei välttämättä korvaa tulipaloa jota voidaan epäillä synteen takasta. Tee kuntotarkistus ja pyydä ohjeet pitkään seissen takan käytölle.

    • 23512

      Tein itse katttopelistä ja kierretangoista piipunhatut kahteen taloon vuonna 2005. Hyvin ovat tuulessa ja tuiskussa kestäneet, eivätkä maksaneet mitään. Taloprojektista oli sekä peltiä että kierrretankoa varastossa, muuten kierretankoja saa rautakapoista ja kattopellinpaloja romikselta.

    • Rikas\köyhä

      Kiitos hienoista vastauksista !
      Nuohooja tulee keväällä Tilauksessa !
      Piitunhattu on vielä ongelma mistä hakea ??

    • ei ongelmaa

      Jospa laittaisit vaikka Googleen hakusanaksi piipunhattu.. Jos elinikäisen haluat, niin osta rosterinen. Galvanoitu kesti meillä 20 vuotta, sitten se mureni käytännössä käsiin.

    • m, lm,-Ä ML

      iipunhattuja nyt saa mistä tahansa, jos eiviitsi itse tehdä.

      Vaan sen verran aiheesta. Suosittelen ehdottomasti naakkaverkkoa samalla. Ei hajuakaan, millainen linnusto siellä päin. Itellä kesämökkinä vanha ok-talo, johon olen syntynyt yli 50 vuotta sitten. Ikinä en ollut naakkoja siellä nähnyt, ennenkuin viime keväänä, jolloin olivat rakentaneet pesän piippuun.

      Naakka tuplarauhoitettu. Se on rauhoitettu kaikialla suomessa. Lisäksi kaikki linnut ovat rauhoitettuja pesimisaikaan. Että kun knaakunta alkaa piipusta kuulumaan, pitää odotella, että muuttavat sitten poikasinneen pois ja sitten hajoitetaan pesä ja laitetaan nakkaverkko piipun nokkaan.

      Jos vanha pesä, vaatii rautakankia, ne on kuulemma kuin petonia. Mulla lähti helpommalla.

      Naakkaverkko on pienireikäistä minkkiverkkoa. Ei maksa paljoa ja myydään rautakaupoissa. Verkon asentaminen simppeliä, kunhan ei jätä niin löysälle, että naakka saa murtauduttua sisään ja sen verran helppokäyttöinen, että nokikolari voi sen helposti poistaa nuohouksen ajaksi.

      Itse en kestä korkeita paikkoja, mulle verkon laittoi nokikolari, ei maksanut paljoa. Samalla teki, kun kävi nuohoamassa. Nokikolarit myös putsaavat tietenkin piiput vanhoista pesistä.

      Että suosittelisin vaan sitä verkkoa samalla, voi olla että ei ikinä tarvitsisi. Mutta kun yhden kevään kuuntelet nakkaperheen mekastusta korvanjuuressa,........

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      448
      2185
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      223
      1946
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1552
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1531
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1303
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1271
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      146
      1247
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      40
      1114
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      64
      1045
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1034
    Aihe