Elina ja Kirsti

pohdintaa

Usein nimistä tulee mielikuva tietyn tyyppisestä ihmisestä: tietyn ikäisestä tai tietyn ulkonäön tai luonteen omaavasta.

Minkälainen ihminen tulee mieleen nimestä Elina -- entä nimestä Kirsti. Kumman nimen antaisitte tyttärellenne, jos nämä olisivat ainoat vaihtoehdot.

Kiitos, jos viitsitte vastailla.

12

226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielestäni

      Elina, ilman muuta!

    • ElinaElinaElina

      Kirsti on vanhan eukon nimi. Elina on raikas ja klassinen nimi eli Elinan antaisin. Elinan voisin antaa vaikka olisikin kaikki nimet valittavana.

    • Adlitam

      Itse tunnen useamman n. 20 vuotiaan Elinan. Mielestäni Elina on aika tavallinen nimi, joka sopii minkä ikäisenä tahansa.

      Kirsti taas oli tekstiilityön opettajani, joten pidin nimeä vanhemman ihmisen nimenä. Vuosi sitten tutustuin Kirsti nimiseen 10 vuotiaaseen tyttöön, joka on iloinen, nätti ja mukava tyttö. Mielestäni Kirsti sopii myös lapselle.

      Valitkaa se nimi joka teistä on kauniimpi, nimi kasvaa lapsen mukana ja muut tottuvat siihen.

    • Finn

      Elina, pikkutyttönä suloinen lettipää, nuorena herkkä runotyttö, aikuisena yhtä aikaa herkkä ja vahva, hiljainen, työteliäs nainen, äitinä pullantuoksuinen, aina työntouhussa, vanhana rouvana keinutuolissa sukkaa kutova mummu.

      Kirsti, pikkutyttönä oman elämänsä Pikku-Myy, teininä kipakka, hieman jopa rääväsuu, mutta omalla tavallaan hyvin herttainen. Naisena vahva, omia polkujaan kulkeva, anteeksipyytelemättömästi oma itsensä, vielä aikuisenakin pirskahtelevan temperamenttinen maailmannainen, kulkija, joka ei koskaan pysähdy. Äitinä Peppi Pitkätossu, ihana äiti vaikka koti repsottaisi joka suuntaan. Vanhana rouvana ihana, käheä-ääninen röökimummu, joka kertoilee lapsenlapsille uskomattomia tarinoita nuoruudestaan.

      Valinta vaikea. Elina äänneasultaan kauniimpi, Kirsti ihmisenä kenties monipuolisempi. Sukunimeeni Elina sopisi paremmin, joten Elina.

      • aloittaja PPPP

        Fine! Finn,

        Juuri tällaista analyysia kaipasin. Monipuolisia mielikuvia näistä kahdesta nimestä.

        Lisää tätä, jos joltakulta irtoaa....


    • yhdistelisinnäin

      Elina Kristiina

      • lempparit

        Ellu, Elkku, Elppi, Elemiina,Eluliini,Elppiina.

        Kippe,Kiri,Kirppu, Kike,Kiuppa,Kiikeli,Kiukke,Kiikka


    • mun mielipide

      Kirsti on kyllä rumin nimi joka on. Elina on ihan kiva nimi.

      • Anonyymi

        Lol


    • Elinan surma

      Kirsti on pahansuopa, tummatukkainen ja tunkkainen ikävä ihminen. Elina on vaalea hyväntahtoinen, suloinen neitokainen.

      Mulla voi vaikuttaa kyllä Elinan surma näytelmä tähän mielikuvaan.

    • Starlene

      Miellän Elinan ajattomammaksi nimeksi kuin Kirstin. Kirsti vaikuttaa yli 50-vuotiaan nimeltä, mutta Elinan voisin kuvitella minkä ikäiselle ihmiselle tahansa. Omalle lapselleni valitsisin nimeksi Elinan jo tästä syystä.

      Mielikuvissani Elina-niminen henkilö on rauhallinen ja aika hiljainen (mutta ei mitenkään liian hiljainen, ei vain puhu turhia), lempeä, mutta silti voimakas ja karismaattinen. Hänessä on luontaista auktoriteettia: jos koulussa olisi Elina-niminen opettaja, oppilaat kuuntelisivat ja kunnioittaisivat häntä eivätkä pahemmin edes yrittäisi koetella hänen hermojaan tai saada häntä suuttumaan. Elina kun ei koskaan raivostu - ainakaan niin, että kimpaantuisi ja näyttäisi vihastumistaan huutamalla. Ystäviensäkin seurassa Elina on jokseenkin pidättyväinen, ja itse asiassa hän viihtyykin kaikkein parhaiten yksin omassa seurassaan.

      Kirsti taas on topakka täti, joka sanoo mielipiteensä suoraan varomatta sanojaan ja välittämättä, jos joku herkempi loukkaantuisi. Koulun opettajana tai lastentarhan tätinä Kirsti olisi tiukka kasvattaja, jonka silmille lapset eivät hyppisi, koska he kunnioittaisivat häntä, ehkä hieman pelkäisivätkin. Kirsti nauttii ystäviensä kanssa keskustelemisesta ja pystyy puhumaan avoimesti heidän kanssaan kaikesta: niin iloisista kuin hyvin vakavistakin aiheista.

    • nimimietintää

      Antausin Elinan ja samasta syystä kuin Starlene. Se on ajaton nimi. Kirsti on jotenkin vaikea sanoa rst-yhdistelmä laittaa ainakin minulla kielen solmuun.

      Kirsti on myös jotenkin kova nimi johtuen monista kovista konsonanteista ja ii:kin on vokaaliksi jotenkin "tiukka". Mutta Kirsti on siis tiukka täti ja Elina voi olla vauva siinä missä mummu ja Elina on ääntämyksellisesti yksi kauneimpia yksinkertaisia nimiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8825
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2633
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2371
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe