Merkonomi ja oppisopimus

Nalle81

Hei!

Aikomuksenani on alkaa opiskella merkonomiksi oppisopimuksella. Ainoa ongelma on se, etten tiedä kumpaan suuntautuisin: Kauppa ja hallinto vai toimistopalvelu ja tietohallinto. Eli en tiedä mitään ko. aloista. Te, jotka olette näillä aloilla, voisitteko kertoa mnkälaista työtä teette. Ja sitten on se oppisopimuspaikan etsiminen. Eli tietääkö kukaan, mistä kannattaisi kysellä paikkaa? Minua toisaalta kiinnostaisi toimistotyöt, mutta onko esim. reskontratehtävät kovin vaikeita? Jos valitsen esim. kaupan ja hallinnon alan, pystynkö työskentelemään toimistotyössä vai onko työ pelkkää myyntityötä? Olen aika ulalla, joten kaipaan pikaisesti neuvoja! Pitäisi alkaa jo etsimään oppisopimuspaikkaa. Entä palkkaus. Eli mitähän merkonomiopiskelija/merkonomit saavat palkkaa näillä aloilla? Kiitos kaikille!

4

8079

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koulutussuunnittelija

Pientä täsmennystä sinulle. Liiketalouden perustutkinnossa, eli merkonomin tutkinnossa on neljä koulutusohjelmaa:
      - Asiakaspalvelun ja markkinoinnin koulutusohjelma
      - Informaatio- ja kirjastopalvelujen koulutusohjelma
      - Taloushallinnon koulutusohjelma
      - Toimistopalvelun ja tietohallinnon koulutusohjelma

Työnkuvat:
      Asiakaspalvelun ja markkinoinnin koulutusohjelman suorittaneen on osattava toimia asiakaspalvelun ja markkinoinnin tehtävissä. Hänen on
      osattava myydä asiakkaan tarpeita vastaavia tuotteita ja palveluja kannattavasti
      ja palvella asiakkaita. Hänen on osattava suunnitella ja johtaa pienen ja keskisuuren yrityksen myyntiä ja asiakaspalvelua. Hänen on
      osattava käyttää tehtävissään markkinointiviestintää, kuten mainontaa
      ja tiedottamista.

Informaatio- ja kirjastopalvelujen koulutusohjelman suorittaneen on
      hallittava kirjastoalan tietojärjestelmät ja osattava hakea asiakkaille tietoja
      tietojärjestelmien avulla maailmanlaajuisesti. Hänen on osattava luokitella ja luetteloida aineistoja sekä opastaa kirjaston ja tietopalvelun
      asiakkaita tiedonhankinnassa ja tietoteknisten laitteiden käytössä. Työpaikkoina voivat olla yleiset ja tieteelliset erikoiskirjastot sekä yrityksen tai yhteisön tietopalvelut.

Taloushallinnon koulutusohjelman suorittaneen on osattava tuottaa taloushallinnon raportteja sekä tulkita yrityksen tietojärjestelmien tuottamia
      raportteja ja arvioida yrityksen taloudellista tilaa. Hänen on osattava pienen yrityksen taloushallinnon tehtävät, kuten yrityksen kirjanpito, palkanlaskenta, kannattavuusseuranta, oston ja myynnin toimistotyöt, tilinpäätös ja budjetointi sekä verojen laskeminen, jolloin hänen
      on osattava näihin liittyvä keskeinen lainsäädäntö.

Toimistopalvelun ja tietohallinnon koulutusohjelman suorittaneen on osattava hankkia, käsitellä, muokata ja välittää yrityksen ja yhteisön tietoja. Hänen on osattava palvella toimiston sekä sisäisiä että ulkoisia
      asiakkaita. Hänen on osattava käyttää viestintävälineitä ja tietoverkkoja
      työssään. Hänen on osattava osallistua tietojärjestelmien kehittämiseen käyttäjän ja erityisesti oman työnsä kannalta. Hänen on osattava toimia työyhteisössään vastuualueensa käyttäjäkouluttajana ja tukipalvelujen
      tuottajana.

• Merkonomi???!

Hei. iTse työstä en tiedä vielä mitään. Mutta Minun kohdallani kävi näin. Opiskelin 1½ vuotta Toimistopalvelun ja tietohallinnon koulutusohjelmassa, jäin äitiyslomalle (joka venähti vähän pidemmäksi..) No kuiteskin. Nyt sitten olen aikonut jatkaa opiskelua oppisopimus muodossa.
      Olen opon kanssa käynyt keskustelemassa ja ihan yhteis ymmärryksessä pädyimme siihen tulokseen että asiakaspalvelun puoli olisi tässä hyvä ratkaisu. Kuulemma löytyy helpommin oppisopimus paikka, ja jatkossa töitä. Ja täällä lapissa ei voi kuulemma muuta merkonomin linjaa opiskella oppisopimuksella.
      Että kannattaa kysellä ajoissa asiat selviksi ettei tule mutkia matkaan.

• Yksi niistä

Merkonomeja on nykyään todella paljon...myös työttöminä tai sitten ovat joko vaihtaneet alaa,opiskelleet pidemmälle tai ovat töissä alansa ulkopuolella.
      Mutta ei hyvältä näytä...Myynti hommiin sitä melko varmasti joutuu

• tiitu

niinhän tämä on ihan kiva ala ...itse sairastuin ja ja jouduin keskeyttää mutta nyt on opiskellut ja jatkuneet sitäkin ripeämpänä....niin on monet sanonu että työttömiä riittää kun valmistuu merkonomiksi....mutta tulevaisuudessa siintää oma yritys....niin ja mene ihmeessä asiakaspalvelun puolelle kun taloushallinto....jos pääset opiskelee....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6819
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      817
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe