Jatkuva jytinä kerrostalossa

kärsivä

Mikä voisi aiheuttaa jatkuvaa sietämätöntä jytinää kerrostalossa?Johtuuko jytinä ilmastoinnista vai voisiko asiaan olla jokin muu syy?
Huoltomies ei vikaa löydä.Mihin voisin ottaa yhteyttä asian selvittämiseksi?

101

6685

1Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ota yhteys

      Lääkäriin.

      • noudroppii

        Osoituksena millaisessa äänisaasteessa me joka päivä joudumme elämään oli eräs tapahtuma kauan sitten. Olin kierroksellani vartijana eräässä teollisuuskiinteistössä kun alueelta katkesivat sähköt. Kaikki laitteet sammuivat ja oikeastaan "kuuli" kuinka hiljaisuus laskeutui. Se tuntui mukavalta ja rentouttavalta aikaisempaan kireään tuntuu verrattuna - sitä tunsi vartalossaan kuinka stressitaso aleni. Suosittelen hiljaisuutta itsekullekin silloin tällöin.


      • IOIOIOIIOO

        "Lääkärin" -> Roikkuvatko nämä tyypit päivät pitkät keskustelupalstoilla etsimässä keskusteluja, joita voisi vähän "kommentoida"?


      • Anonyymi

        Että lääkäriin -? Just. Mä olen näitä kommentoijia aina ihmetellyt. Notkuvatko ne näillä palstoilla päästäkseen vittuilemaan ihmisille? Ikinä ne eivät mitään tiedä eivätkä osaa, mutta niin vaan tulevat tänne suoltamaan ilkeilyjään. Minkä tason luuseri pitää olla, että viitsii tuollaista. Toiset tulevat näille palstoille selvittääkseen tai ratkaistakseen asioita, nämä tulevat oksentamaan. Yleensä annan mennä ohi, kuten varmaan muutkin tekevät, mutta oikeasti -. Vitsi, kun täälläkin voisi valita, keiden kanssa vaihtaa ajatuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että lääkäriin -? Just. Mä olen näitä kommentoijia aina ihmetellyt. Notkuvatko ne näillä palstoilla päästäkseen vittuilemaan ihmisille? Ikinä ne eivät mitään tiedä eivätkä osaa, mutta niin vaan tulevat tänne suoltamaan ilkeilyjään. Minkä tason luuseri pitää olla, että viitsii tuollaista. Toiset tulevat näille palstoille selvittääkseen tai ratkaistakseen asioita, nämä tulevat oksentamaan. Yleensä annan mennä ohi, kuten varmaan muutkin tekevät, mutta oikeasti -. Vitsi, kun täälläkin voisi valita, keiden kanssa vaihtaa ajatuksia.

        Joko sinä olet käynyt lääkärissä hakemassa "pipolääkkeet".

        Nyt äkkiä niitä onnellisuuspillereitä hakemaan että loppuu tuo ahdistus.


      • Anonyymi

        Joko otit !?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että lääkäriin -? Just. Mä olen näitä kommentoijia aina ihmetellyt. Notkuvatko ne näillä palstoilla päästäkseen vittuilemaan ihmisille? Ikinä ne eivät mitään tiedä eivätkä osaa, mutta niin vaan tulevat tänne suoltamaan ilkeilyjään. Minkä tason luuseri pitää olla, että viitsii tuollaista. Toiset tulevat näille palstoille selvittääkseen tai ratkaistakseen asioita, nämä tulevat oksentamaan. Yleensä annan mennä ohi, kuten varmaan muutkin tekevät, mutta oikeasti -. Vitsi, kun täälläkin voisi valita, keiden kanssa vaihtaa ajatuksia.

        Olet oikeassa


    • Kyllästynyt myös

      Se on se 3kerroksen hörhö poika kun jymistelee vaihka on äitikin kotona ei rajoja.

      • Anonyymi

        Oliko vastaaja hörhön isä ?


      • Anonyymi

        Laita kuvasi olet niin söpö !


    • kärsivä

      Haluan asiallisia vastauksia,en mitään huuhaata! Talossa EI asu nuorisoa,joka voisi tömistellä tai soittaa steroita.Ääni infra-ääntä,siis mataladesibelistä,joten kaikki tämänkaltaiset kommentit voitte jättää lähettämättä!KIITOS!

      • ota yhteys lääkäriin

        Mopo on rikki, missä vika?

        Että jotta vähän enempi voisi noita lähtötietoja antaa. Kuten vaikka rakennuksen ikä/rakenteet (betonia/kanankakkaa), alin/ylin krs jne.

        Kun itkupilli vaan itkee ja odottaa, että kaikki tekevät työn hänen puolestaan, lähtötietojen keräämisestä lähtien, niin käy just näin, tulee kevyttä kenttävittuilua ja nyhverö jää nyyhkyttämään ongelmineen.


      • eikaikkiolehöpöä

        Matalat äänet voivat tulla kaukaakin eikä pelkästään kyseisen taloyhtiön tiloista tai laitteista.

        Kerrankin herättyäni aamuyöstä johonkin (ei tähän ääneen) ihmettelin miksi joku haluaa välttämättä tyhjäkäyttää kuorma-autoaan yöllä asuinkadulla. Ääni alkoi käydä hermon päälle ja minun oli pakko käydä ulkona kävelyllä selvittääkseni äänen lähteen. Selvisi, että ääni tuli todennäköisesti noin puolen kilometrin päästä Vermon raviradan katsomorakennuksen tuulettimista tai sitten Perkkaan voimalaitoksesta.

        Matalat äänet ovat hankalia, koska niiden suuntaa on vaikea havaita ja joskus ne "kerääntyvät" johonkin tilaan "seisoviksi aalloiksi", mikä voimistaa ääntä ja saa sen oikeastaan "kuulumaan" ja tuntumaan vartalon sisällä.

        Lääkityksestä ei ole tähän apua vaan kaupunkimaisessa asumisessa on vain hyväksyttävä se ikävänä todellisuutena. Useimmat ihmiset eivät edes havaitse näitä ääniaaltoja, kun taas jotkut ovat hyvinkin herkkiä kuulemaan ne.

        Äänitaajuuksien käyttöä on jopa tutkittu aseelliseen tarkoitukseen - niin infra- kuin ultra-ääniä, siis ihmisen normaalin kuuloalueen ulkopuolisia taajuuksia.


      • kärsivä
        eikaikkiolehöpöä kirjoitti:

        Matalat äänet voivat tulla kaukaakin eikä pelkästään kyseisen taloyhtiön tiloista tai laitteista.

        Kerrankin herättyäni aamuyöstä johonkin (ei tähän ääneen) ihmettelin miksi joku haluaa välttämättä tyhjäkäyttää kuorma-autoaan yöllä asuinkadulla. Ääni alkoi käydä hermon päälle ja minun oli pakko käydä ulkona kävelyllä selvittääkseni äänen lähteen. Selvisi, että ääni tuli todennäköisesti noin puolen kilometrin päästä Vermon raviradan katsomorakennuksen tuulettimista tai sitten Perkkaan voimalaitoksesta.

        Matalat äänet ovat hankalia, koska niiden suuntaa on vaikea havaita ja joskus ne "kerääntyvät" johonkin tilaan "seisoviksi aalloiksi", mikä voimistaa ääntä ja saa sen oikeastaan "kuulumaan" ja tuntumaan vartalon sisällä.

        Lääkityksestä ei ole tähän apua vaan kaupunkimaisessa asumisessa on vain hyväksyttävä se ikävänä todellisuutena. Useimmat ihmiset eivät edes havaitse näitä ääniaaltoja, kun taas jotkut ovat hyvinkin herkkiä kuulemaan ne.

        Äänitaajuuksien käyttöä on jopa tutkittu aseelliseen tarkoitukseen - niin infra- kuin ultra-ääniä, siis ihmisen normaalin kuuloalueen ulkopuolisia taajuuksia.

        Erityiskiitos Sinulle,tunnut olevan ainoa,joka on vähänkään pierillä asioista!
        Mihin kehottaisit minua ottamaan yhteyttä? Olisiko puolueeton LVI -asiantuntija oikea osoite,koskapa tuntuu ettei talojyhtiön omat saa selvyyttä asiaan


      • kysäiseppäs

        Voisiko naapurilla olla jokin laite seinässä kiinni, esim. jää-pakastinkaappi tms., onhan noita kodinkoneita. Onko välejä naapureihin jotta voisi ystävällisesti käydä kysäisemässä?


      • Anonyymi
        ota yhteys lääkäriin kirjoitti:

        Mopo on rikki, missä vika?

        Että jotta vähän enempi voisi noita lähtötietoja antaa. Kuten vaikka rakennuksen ikä/rakenteet (betonia/kanankakkaa), alin/ylin krs jne.

        Kun itkupilli vaan itkee ja odottaa, että kaikki tekevät työn hänen puolestaan, lähtötietojen keräämisestä lähtien, niin käy just näin, tulee kevyttä kenttävittuilua ja nyhverö jää nyyhkyttämään ongelmineen.

        Oletko Armeijan mies.


    • kärsivä

      Luulin saavani asiantuntevaa palautetta tätä kautta,kommenteista päätellen tämä ei ollutkaan oikea foorumi.

      • Jytinää

        Noin epämääräiseen "jytinän" kuvaukseen ei voi edes arvailla syytä.


      • Anonyymi
        Jytinää kirjoitti:

        Noin epämääräiseen "jytinän" kuvaukseen ei voi edes arvailla syytä.

        Tekikö kipeetä kun järki lähti ?


    • 20+2

      Jytinät ja muut äänet on helppo paikallistaa kun sammuttaa ilmanvaihdon niin jos loppuu on vika siinä, näin eri laitteita sammuttamalla se syyllinen lopulta löytyy.

      • kärsivä

        Minun on hieman vaikeaa mennä katolle sammuttelemaan laitteita.......taloyhtiön kaverit ei paljoa auta asiaa eteenpäin


    • kärsivä

      KIitokset asiallisista vastauksista!Olen asunut talossa yli 10v.Kesän jälkeen havaitsin tämän todella häiritsevän jytinän.Talo on rakennettu 1980-luvun alussa ja tietääkseni betonia.En ole tarkemmin tarkastanut asiaa.ilmastointilaitteet ovat talon katolla,itse asun 2 kerroksessa,talossa on 4 kerrosta kaikkiaan.Kaikkein häiritsevintä on tämä epämääräinen kehossa tuntuva tärinä,kuin traktori olisi käynnissä 24t tyynyn alla.
      Olen kyllä ottanut yhteyttä huoltomieheen,joka on tarkistanut huoneistoni perinpohjin,mutta vikaa vaan ei löydy.Olisiko ilmanvaihtosysteemi kulunut ja vanha ja kaipaisi jo uusimista?
      Kylppärissä kyllä suhisee,mutta se ei haittaa.Enhän itse voi niitä laitteita mennä katolle sammuttelemaan.olisiko puoluettomasta LV-asiantuntemuksesta apua tässä tapauksessa,kun huoto ei vikaa löydä.

      • 15+4

        Otat sen huoltomiehen kuuntelemaan jyrinää, sitten se käy sammuttamassa ilmanvaihdon ja kuuntelette loppuuko jyrinä.


      • kärsivä
        15+4 kirjoitti:

        Otat sen huoltomiehen kuuntelemaan jyrinää, sitten se käy sammuttamassa ilmanvaihdon ja kuuntelette loppuuko jyrinä.

        Huoltomies on käynyt moneen kertaan,mutta mitään selvyyttä ei saa asiaan....


      • 15+4
        kärsivä kirjoitti:

        Huoltomies on käynyt moneen kertaan,mutta mitään selvyyttä ei saa asiaan....

        Teidän huoltomies on täys palikka jos ei osaa sen vertaa selvittää et pysäyttää puhaltimen ja toteaa loppuuko jyrinä vai ei.


      • kärsivä
        15+4 kirjoitti:

        Otat sen huoltomiehen kuuntelemaan jyrinää, sitten se käy sammuttamassa ilmanvaihdon ja kuuntelette loppuuko jyrinä.

        on kuule ollut ja syynännyt koko huushollin........


      • 15+4
        kärsivä kirjoitti:

        on kuule ollut ja syynännyt koko huushollin........

        Joo mut se täytyy pysäyttää se katolla oleva puhallin, jos jyrinä loppuu on siitä laakerit paskana, pitäs nyt huoltomiehen tajuta, ei se auta pelkkää huushollia syynätä.


      • kärsivä
        15+4 kirjoitti:

        Joo mut se täytyy pysäyttää se katolla oleva puhallin, jos jyrinä loppuu on siitä laakerit paskana, pitäs nyt huoltomiehen tajuta, ei se auta pelkkää huushollia syynätä.

        Niinpä,mutta hän väittää,ettei vika ole puhaltimessa.........kun hän ei aisti samaa "jytinää,tärinää tai miksi sitä nyt sitten kutsuis.


      • kärsivä
        15+4 kirjoitti:

        Joo mut se täytyy pysäyttää se katolla oleva puhallin, jos jyrinä loppuu on siitä laakerit paskana, pitäs nyt huoltomiehen tajuta, ei se auta pelkkää huushollia syynätä.

        Osaatko sanoa,miten kaun laakerit kestää noin keskimäärin?Talo on rakennettu joskus 1980-luvun alussa.En tiedä milloin on laakerit vaihdettu.itse olen asunut talossa yli 10v,enkä ole havainnut tätä aikaisemmin,kuin alkusyksystä.


      • 15+4
        kärsivä kirjoitti:

        Osaatko sanoa,miten kaun laakerit kestää noin keskimäärin?Talo on rakennettu joskus 1980-luvun alussa.En tiedä milloin on laakerit vaihdettu.itse olen asunut talossa yli 10v,enkä ole havainnut tätä aikaisemmin,kuin alkusyksystä.

        5 vuotta vähintään kestää mutta tuskin yli 30 vuotta, mulla meni omakotitalon ilmanvaihdon poistopuhaltimesta laakerit 8 vuoden jälkeen ja helppo oli itse vaihtaa.


      • Anonyymi
        kärsivä kirjoitti:

        Niinpä,mutta hän väittää,ettei vika ole puhaltimessa.........kun hän ei aisti samaa "jytinää,tärinää tai miksi sitä nyt sitten kutsuis.

        Kuulotesti selvittää jos ei kuule.
        Laakerin vaihtokaan ei poista jos imuri ottaa kiinni rakenteisiin, tämä aiheuttaa inhoitavan äänen asuntoihin,
        varsinkin ylimpään kerrokseen, suoraan alapulella olevaan asuntoon.
        Ei se ääni raviradalta tule. Siihen autaa
        parhaiten Isännöitsijän vaihto jos nykyisellä on kuulovika. Son tosi.


    • kärsivä

      Erityskiitos nimimerkille "ei kaikkiolehöpöä" Tyhmä kysymys ehkä,mutta voiko nämä kautuneet aallot "vapauttaa" jotenkin? Ja miten,vai vapautuuko en itsestään?

      Mihin kehottaisit minua ottamaan yhteyttä? kuten aikaisemmin kerroin,olen asunut talossa yli 10v ja kesän jälkeen havaitsin tämän ongelman.Jokin on muuttunut siis jossain.....

    • hopi hopi

      Alienit ovat ottaneet sinut tarkkailuun. Ota heti yhteys Juhan Af Graniin tai Rauni Leenaan.

      • kärsivä

        hopi,hopi hehe!!!!!!


    • eiääliö

      Mikset kerro missä talo sijaitsee? Matala jytinä tuskin telee talon laitteista. Todennäköistä on liikenne. Esim raskaan liiketeen tai junien tärinä "jytisyttää" maaperää ja kuulostaa jytinältä. Samoin lentokoneiden reitin muutos saattaa alkaa häiritsemään. Jos ääni on alkanut kuulua äskettäin, niin todennäköisesti se liittyy johonkin edellmainittuihin.

      • kärsivä

        En usko ulkopuolisiin lähteisiin.En havaitse jytinää esim.ulkona tai missään muualla kuin huoneistossani.Esim.korvatulpat ei auta jytinä ja tärinä tunkeutuu läpi.

        kiitos kuitenkin kommentistasi.


      • kärsivä

        Talo ei sijaitse raskaan liikentee väylän läheisyydessä eikä varsinaisesti lentoliikenteenkään väylällä, ,ei suurkaupunkialueellakaan.Paikkakunnalla tuskin on merkitystä?


      • eiääliö
        kärsivä kirjoitti:

        Talo ei sijaitse raskaan liikentee väylän läheisyydessä eikä varsinaisesti lentoliikenteenkään väylällä, ,ei suurkaupunkialueellakaan.Paikkakunnalla tuskin on merkitystä?

        Matalaa liikenteen jytinää ei havaitsekkaan talon ulkopuolella. Ulkoilman muut äänilähteet peittävät sen alleen. Espoossa uudessa talossa oli makuuhuoneessa resonanssikohta juuri sängyn kohdalla, jossa kehätien liikenne sai aikaan matalataajuista jytynää. Ääni ei kuulunut missään muualla.

        Jos ääni on jatkuvaa, niin silloin sen kyllä voisi syntyä jonkin moottorin pyöriessä. Onko huoneistosi lähellä mitään ilmanvaihtokonetta tai kiertovesipumppua.

        Matalaa jytinää voi syntyä myös teollisuuslaitoksissa ja ääni voi kantaa hyvinkin kaukaa. Esim. Säldvikin öljynjalostamon likkitornit pitävät matalataajuista humahtelua, joka kantautuu kilometrien päähän. Ulkona tätä ei juuri huomaa, mutta sistiloissa kuuluu matalaa hiljaista jyminää.

        Sähklaitteet saattavat pitää joskus hurisevaa ääntä. Esim muuntajat, kontaktorit tms. Napsauta asuntosi pääkytkimestä sähköt pois päältä. Loppuuko ääni?

        Onko sinulla äänentoistolaitteita esim. kotiteatterin subbaria. Se saataa olla viallinen, jolloin matala ääni kuuluu siitä.

        Kuuleeko kukaan muu äänen silloin kun sen itse kuulet?

        Kuvaile ääntä terkemmin. Onko se vinkunaa, suhinaa, hyrinää, hurinaa, juminaa?

        Onko ääni alkanut äskettäin vai kuulunut aina?

        Onko ääni jatkuvasti samallaista vai hiljeneekö/loppuu johonkin aikaan?

        Onko 5 km säteellä tehdasta, kaivosta, jokea/koskea, liikenneväylää, tuulivoimalaa tms.

        Missä asut?

        Ymmärrä nyt avata asiaa enemmän, ettei tarvitse arvata kaikkea. Pystyt varmaan itse päättelemään syyn, jos vähän alat ajatella.


      • kärsivä
        eiääliö kirjoitti:

        Matalaa liikenteen jytinää ei havaitsekkaan talon ulkopuolella. Ulkoilman muut äänilähteet peittävät sen alleen. Espoossa uudessa talossa oli makuuhuoneessa resonanssikohta juuri sängyn kohdalla, jossa kehätien liikenne sai aikaan matalataajuista jytynää. Ääni ei kuulunut missään muualla.

        Jos ääni on jatkuvaa, niin silloin sen kyllä voisi syntyä jonkin moottorin pyöriessä. Onko huoneistosi lähellä mitään ilmanvaihtokonetta tai kiertovesipumppua.

        Matalaa jytinää voi syntyä myös teollisuuslaitoksissa ja ääni voi kantaa hyvinkin kaukaa. Esim. Säldvikin öljynjalostamon likkitornit pitävät matalataajuista humahtelua, joka kantautuu kilometrien päähän. Ulkona tätä ei juuri huomaa, mutta sistiloissa kuuluu matalaa hiljaista jyminää.

        Sähklaitteet saattavat pitää joskus hurisevaa ääntä. Esim muuntajat, kontaktorit tms. Napsauta asuntosi pääkytkimestä sähköt pois päältä. Loppuuko ääni?

        Onko sinulla äänentoistolaitteita esim. kotiteatterin subbaria. Se saataa olla viallinen, jolloin matala ääni kuuluu siitä.

        Kuuleeko kukaan muu äänen silloin kun sen itse kuulet?

        Kuvaile ääntä terkemmin. Onko se vinkunaa, suhinaa, hyrinää, hurinaa, juminaa?

        Onko ääni alkanut äskettäin vai kuulunut aina?

        Onko ääni jatkuvasti samallaista vai hiljeneekö/loppuu johonkin aikaan?

        Onko 5 km säteellä tehdasta, kaivosta, jokea/koskea, liikenneväylää, tuulivoimalaa tms.

        Missä asut?

        Ymmärrä nyt avata asiaa enemmän, ettei tarvitse arvata kaikkea. Pystyt varmaan itse päättelemään syyn, jos vähän alat ajatella.

        Olen jo moneen kertaan kertonut kaiken oleellidsen; Talo on 1980-luvun alussa rakennettu,luultavasti elementti,en ole asiaa paremmin tutkinut.talossa on 4 kerrosta kaikkiaan itse 2 kerroksessa.Talon tuuletinkeskus on katolla.
        Lähistöllä ei ole tehdasta,kaivosta,jokea,tuulivoimalaa eikä liikenneväylää,lentokoneiden reittikään eri osu kohdalle.

        Ääni oikeammin tärinä ja jytinä ei varsinaisesti kuulu vaan sen tuntee koko kehossa.tunne on jatkuvaa 24t vuoirokaudessa.Missään muualla en tunne samanlaista.

        Olen asunut talossa yli 10v enkä ennen ole moista havainnut,vasta kesän jälkeen alkusyksystä.

        Huoltomies on katkaissut sähköt huoneistosta ja kuunnellut ,tarkastanut patterit ja koneet ( ei ole kotiteatteria) eikä talossa ole niitä kenelläkään muullakaan.

        Itse olen pääötellyt,että vika on talon ilmastointilaittelssa.En tiedä milloin on esim.laakerit vaihdettu,mutta tuskin ne kestää yli 30v.Huoltomies ja taloyhtiö eivät tunnu asiaa edistävän.Olisiko puolueeton LVI-asiantuntija oikea osoite?

        En asu suurkaupunkialueella.
        Minusta paikkakunnalla ei ole merkitystä,mutta en asu Suomen rajojen sisällä,siksi luotinkin suomalaiseen asiantuntemukseen teknologian ja LVI alalla.että voisin kertoa huoltomiehelle:Hei tarkistaspa se tai se asia.....


      • eiääliö
        kärsivä kirjoitti:

        Olen jo moneen kertaan kertonut kaiken oleellidsen; Talo on 1980-luvun alussa rakennettu,luultavasti elementti,en ole asiaa paremmin tutkinut.talossa on 4 kerrosta kaikkiaan itse 2 kerroksessa.Talon tuuletinkeskus on katolla.
        Lähistöllä ei ole tehdasta,kaivosta,jokea,tuulivoimalaa eikä liikenneväylää,lentokoneiden reittikään eri osu kohdalle.

        Ääni oikeammin tärinä ja jytinä ei varsinaisesti kuulu vaan sen tuntee koko kehossa.tunne on jatkuvaa 24t vuoirokaudessa.Missään muualla en tunne samanlaista.

        Olen asunut talossa yli 10v enkä ennen ole moista havainnut,vasta kesän jälkeen alkusyksystä.

        Huoltomies on katkaissut sähköt huoneistosta ja kuunnellut ,tarkastanut patterit ja koneet ( ei ole kotiteatteria) eikä talossa ole niitä kenelläkään muullakaan.

        Itse olen pääötellyt,että vika on talon ilmastointilaittelssa.En tiedä milloin on esim.laakerit vaihdettu,mutta tuskin ne kestää yli 30v.Huoltomies ja taloyhtiö eivät tunnu asiaa edistävän.Olisiko puolueeton LVI-asiantuntija oikea osoite?

        En asu suurkaupunkialueella.
        Minusta paikkakunnalla ei ole merkitystä,mutta en asu Suomen rajojen sisällä,siksi luotinkin suomalaiseen asiantuntemukseen teknologian ja LVI alalla.että voisin kertoa huoltomiehelle:Hei tarkistaspa se tai se asia.....

        Ilmanvaihtokone ei voi aiheuttaa keskelle taloa yhteen huoneistoon tärinää, joka tuntuu koko ajan. Ilmanvaihtokoneetkin on yleensä säädetty kiihdyttämään nopeuksiaan aamuisin ja iltaisin, joten tärinän pittäisi muuttaa luonnettaan.

        Jos tuonkaltain infraääni olisi vaikuttanut vuosikausia, niin periaatteessa ilmavirtaukset kulkiessaan jonkin maastoesteen (vuoristo, rantaviiva) yli. voisivat aiheuttaa moista. Mutta koska äänet ovat alkaneet vasta syksyllä, niin se ei ole mahdollista.

        Jokin resonassi tu kyllä voi olla, mutta jos se tuntuu koko kehossa, niin äänen lähteen täytyy olla todella voimakas. Tämänkatainen ääni voi kantaa todella kaukaa.

        Et kertonut tunteeko/kuuleeko kukaan muu "jytinää".

        Merkein alan kallistu jonkinlaiseen sairauteen. Minkä ikäinen olet? Onko verenpainetta, sydänoireita? Olisiko jokin sisäkorvan sairaus mahdollinen syyllinen?
        Teetä itsellesi terveystarkastus ja kerro kärsiväsi oudosta tärisevästä tunteesta aina kun olet rauhassa kotona.


      • kärsivä
        eiääliö kirjoitti:

        Ilmanvaihtokone ei voi aiheuttaa keskelle taloa yhteen huoneistoon tärinää, joka tuntuu koko ajan. Ilmanvaihtokoneetkin on yleensä säädetty kiihdyttämään nopeuksiaan aamuisin ja iltaisin, joten tärinän pittäisi muuttaa luonnettaan.

        Jos tuonkaltain infraääni olisi vaikuttanut vuosikausia, niin periaatteessa ilmavirtaukset kulkiessaan jonkin maastoesteen (vuoristo, rantaviiva) yli. voisivat aiheuttaa moista. Mutta koska äänet ovat alkaneet vasta syksyllä, niin se ei ole mahdollista.

        Jokin resonassi tu kyllä voi olla, mutta jos se tuntuu koko kehossa, niin äänen lähteen täytyy olla todella voimakas. Tämänkatainen ääni voi kantaa todella kaukaa.

        Et kertonut tunteeko/kuuleeko kukaan muu "jytinää".

        Merkein alan kallistu jonkinlaiseen sairauteen. Minkä ikäinen olet? Onko verenpainetta, sydänoireita? Olisiko jokin sisäkorvan sairaus mahdollinen syyllinen?
        Teetä itsellesi terveystarkastus ja kerro kärsiväsi oudosta tärisevästä tunteesta aina kun olet rauhassa kotona.

        Kiitos asiallisesta palautteesta.Olen kyllä miettinyt asiaa tuoltakin kannalta ,että vika voisi olla korvissakin,mutta en kuitenkaan usko siihenkään.Silloinhan "kuulisin" sen myös muualla.Minusta kyllä ääni muuttaa muotoaan siis esimerkiksi se häiritsee enemmän viikonloppuisin ja tuulisella säällä.Välillä jokin saikaa sitten tuntui kun jokin pyörisi hitaammin ja kiihtyisi välillä ja taas hidastaisi ...kuin jokin "ottaisi" välillä kiinni johonkin.Tämän huotomies teilasi täysin......on kyllä ollut puhetta siitäkin,että taloyhtiö hankkisi mittarin ,jolla voisi mitata tarkkaan.
        Taloyhtiön LVI-kaveri ei sanonut suoraan kun kysyin kuuleeko hän mitään.Tutki kyllä patterit sun muut.jotenkin en luota heidän tutjimuksiinsa.Luulen kyllä,että laitteet olisi jo uusimisen tarpeessa,mutta se on aina ekonominen kysymys eikä niitä uusita noin vaan.Odotankin hartaasti,että hajoaisivat lopulta kokonaan.

        ....jos en sitä ennen muuta jo pois!!!!


      • kärsivä
        kärsivä kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta palautteesta.Olen kyllä miettinyt asiaa tuoltakin kannalta ,että vika voisi olla korvissakin,mutta en kuitenkaan usko siihenkään.Silloinhan "kuulisin" sen myös muualla.Minusta kyllä ääni muuttaa muotoaan siis esimerkiksi se häiritsee enemmän viikonloppuisin ja tuulisella säällä.Välillä jokin saikaa sitten tuntui kun jokin pyörisi hitaammin ja kiihtyisi välillä ja taas hidastaisi ...kuin jokin "ottaisi" välillä kiinni johonkin.Tämän huotomies teilasi täysin......on kyllä ollut puhetta siitäkin,että taloyhtiö hankkisi mittarin ,jolla voisi mitata tarkkaan.
        Taloyhtiön LVI-kaveri ei sanonut suoraan kun kysyin kuuleeko hän mitään.Tutki kyllä patterit sun muut.jotenkin en luota heidän tutjimuksiinsa.Luulen kyllä,että laitteet olisi jo uusimisen tarpeessa,mutta se on aina ekonominen kysymys eikä niitä uusita noin vaan.Odotankin hartaasti,että hajoaisivat lopulta kokonaan.

        ....jos en sitä ennen muuta jo pois!!!!

        Kylppärissäni puhataa paljon kylmemmin kuin yläkerran vastaavassa asunnossa,joten kyllä minusta sekin viittaa enemmän ,että vikaa on ilmastoinnissa kuin minun koirvissani.


      • eiääliö
        kärsivä kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta palautteesta.Olen kyllä miettinyt asiaa tuoltakin kannalta ,että vika voisi olla korvissakin,mutta en kuitenkaan usko siihenkään.Silloinhan "kuulisin" sen myös muualla.Minusta kyllä ääni muuttaa muotoaan siis esimerkiksi se häiritsee enemmän viikonloppuisin ja tuulisella säällä.Välillä jokin saikaa sitten tuntui kun jokin pyörisi hitaammin ja kiihtyisi välillä ja taas hidastaisi ...kuin jokin "ottaisi" välillä kiinni johonkin.Tämän huotomies teilasi täysin......on kyllä ollut puhetta siitäkin,että taloyhtiö hankkisi mittarin ,jolla voisi mitata tarkkaan.
        Taloyhtiön LVI-kaveri ei sanonut suoraan kun kysyin kuuleeko hän mitään.Tutki kyllä patterit sun muut.jotenkin en luota heidän tutjimuksiinsa.Luulen kyllä,että laitteet olisi jo uusimisen tarpeessa,mutta se on aina ekonominen kysymys eikä niitä uusita noin vaan.Odotankin hartaasti,että hajoaisivat lopulta kokonaan.

        ....jos en sitä ennen muuta jo pois!!!!

        Pyydä joku ystäväsi kuuntelemaan jyminää, jos hänkin sen kuulee, niin terveyshaitta on poissuljettu. Itselläni korkea verenpainen aiheuttaa päässä huminaa.

        Jos ääni muuttaa kuvailemallasi tavalla muotoaan, niin se voi tosiaankin olla ilmanvaihdosta tms kanavasta. Tuulisella ilmalla ilmanvaihtokanava tai tuuletusviemäri voi humista ja sopiva resenanssi osuu huoneistosi kohdalle. Se että ääni on jatkuvaa on vähän erikoista. Onko talossasi hissiä. Hissi pitää aika jyminää, jos kuulet sen äänen silloin tällöin.

        Oletko kokeillut tukkia venttiiliä, silloin kun kuulet äänen voimakkaammillaan. Paina esim. tyyny kanavan venttiilin päälle. Sen pitäisi aika hyvin vaimentaa.


      • kärsivä
        eiääliö kirjoitti:

        Pyydä joku ystäväsi kuuntelemaan jyminää, jos hänkin sen kuulee, niin terveyshaitta on poissuljettu. Itselläni korkea verenpainen aiheuttaa päässä huminaa.

        Jos ääni muuttaa kuvailemallasi tavalla muotoaan, niin se voi tosiaankin olla ilmanvaihdosta tms kanavasta. Tuulisella ilmalla ilmanvaihtokanava tai tuuletusviemäri voi humista ja sopiva resenanssi osuu huoneistosi kohdalle. Se että ääni on jatkuvaa on vähän erikoista. Onko talossasi hissiä. Hissi pitää aika jyminää, jos kuulet sen äänen silloin tällöin.

        Oletko kokeillut tukkia venttiiliä, silloin kun kuulet äänen voimakkaammillaan. Paina esim. tyyny kanavan venttiilin päälle. Sen pitäisi aika hyvin vaimentaa.

        On talossa hissi ja sen kuulen kyllä aivan eri tavalla...se ei haittaa.


      • kärsivä
        kärsivä kirjoitti:

        On talossa hissi ja sen kuulen kyllä aivan eri tavalla...se ei haittaa.

        Kuten sanoin en oikein usko,että vika olisi kuulossani,mutta toisaalta unettomat yöt ja hyvin stressaava työni kyllä nostaa verenpainetta ......mutta miksi en "kuule tai tunne samaa esim.yläkerran vastaavassa asunnossa.muut talon asdukkaat ovat senverran iäkkäitä jo ,etteivät kuulekaan näitä infra-ääniä.

        On hyvin vaikeaa kuvata ääntä tai tunnetta tarkasti mutta tuntuu kuin auto olisi jatkuvasti tyhjäkäynnillä....se minusta kuvaa kaikkein parhaiten tilaa.Ääni ei niinkään ole suhinaa,eikä huminaakaan.


      • kärsivä
        eiääliö kirjoitti:

        Pyydä joku ystäväsi kuuntelemaan jyminää, jos hänkin sen kuulee, niin terveyshaitta on poissuljettu. Itselläni korkea verenpainen aiheuttaa päässä huminaa.

        Jos ääni muuttaa kuvailemallasi tavalla muotoaan, niin se voi tosiaankin olla ilmanvaihdosta tms kanavasta. Tuulisella ilmalla ilmanvaihtokanava tai tuuletusviemäri voi humista ja sopiva resenanssi osuu huoneistosi kohdalle. Se että ääni on jatkuvaa on vähän erikoista. Onko talossasi hissiä. Hissi pitää aika jyminää, jos kuulet sen äänen silloin tällöin.

        Oletko kokeillut tukkia venttiiliä, silloin kun kuulet äänen voimakkaammillaan. Paina esim. tyyny kanavan venttiilin päälle. Sen pitäisi aika hyvin vaimentaa.

        Moi,sinun kanssasi on kiva jutella kun tunnut olevan perillä asioista.Pyöräilin pitkästä aikaa talven jälkeen lähiseen ostoskeskukseen ja yritin samalla kirjata ympäristötekijöitä,jotka vaikuttaisivat kyseiseen vaivaani.Kuulin siis todella kuulin junan äänen pariinkin kertaan,kuulen sen kyllä kesäisin muutenkin jos ovet ja ikkunat ovat auki.maasto on mäkistä n.kilometrin päässä talostani ja jokin masto on samoilla paikoilla ,suurempi tie,ei moottoritie kulkee myös n.km päässä ja n.300-400m etäisyydelle talostani on noussut jälleen muutama uusi rivitalo,siis alueella rakennetaan jatkuvasti..Olisiko näill' seikoilla osuutta asiaan? en itse ole tullut todellakaan ajatelleeksi ,erttä ympäristötekijät voisivat aiheuttaa moista.


      • kärsivä
        kärsivä kirjoitti:

        Moi,sinun kanssasi on kiva jutella kun tunnut olevan perillä asioista.Pyöräilin pitkästä aikaa talven jälkeen lähiseen ostoskeskukseen ja yritin samalla kirjata ympäristötekijöitä,jotka vaikuttaisivat kyseiseen vaivaani.Kuulin siis todella kuulin junan äänen pariinkin kertaan,kuulen sen kyllä kesäisin muutenkin jos ovet ja ikkunat ovat auki.maasto on mäkistä n.kilometrin päässä talostani ja jokin masto on samoilla paikoilla ,suurempi tie,ei moottoritie kulkee myös n.km päässä ja n.300-400m etäisyydelle talostani on noussut jälleen muutama uusi rivitalo,siis alueella rakennetaan jatkuvasti..Olisiko näill' seikoilla osuutta asiaan? en itse ole tullut todellakaan ajatelleeksi ,erttä ympäristötekijät voisivat aiheuttaa moista.

        .......unohdin kertoa vielä,että tuossa kadun varressa melkein parvekkeeni kohdalla on jonkinlainen kaapeli- tai sähkökeskus......olisiko silläkin osuutta asiaan?


      • eiääliö
        kärsivä kirjoitti:

        .......unohdin kertoa vielä,että tuossa kadun varressa melkein parvekkeeni kohdalla on jonkinlainen kaapeli- tai sähkökeskus......olisiko silläkin osuutta asiaan?

        Koska kuulet/tunnet jatkuvaa jytinää, joka jonkin verran muuttaa luonnettaan, niin se tuskin tulee liikenteestä. Liikenteenkin melu vaihtelee vuorokauden eri aikoihin.Jokin teollisuuslaitos tai voimala voisi aiheuttaa jatkuvan matalan äänen. Tietenkin jyminän voivat aiheuttaa monet eri lähteet yhtäaikaisesti. Allatoilu johtuu siitä, että ääneten interferenssi eli taajuuksien yhdistyminen huojuttaa jyminää.
        Tuollainen "kaapeli tai sähkökeskus" voi hyvinkin olla hurinan aiheuttava. Varsinkin, jos sen ovessa lukee muuntamo. Hurina kylläkin pitäisi kuulua rakennuksen lähellä ja varsinkin, jos painat korvasi kiinni sen oveen. Normaalisti nuo ovat kyllä aika äänettömiä, mutta jonkinlainen vika voi olla kyseessä.


      • kärsivä
        eiääliö kirjoitti:

        Koska kuulet/tunnet jatkuvaa jytinää, joka jonkin verran muuttaa luonnettaan, niin se tuskin tulee liikenteestä. Liikenteenkin melu vaihtelee vuorokauden eri aikoihin.Jokin teollisuuslaitos tai voimala voisi aiheuttaa jatkuvan matalan äänen. Tietenkin jyminän voivat aiheuttaa monet eri lähteet yhtäaikaisesti. Allatoilu johtuu siitä, että ääneten interferenssi eli taajuuksien yhdistyminen huojuttaa jyminää.
        Tuollainen "kaapeli tai sähkökeskus" voi hyvinkin olla hurinan aiheuttava. Varsinkin, jos sen ovessa lukee muuntamo. Hurina kylläkin pitäisi kuulua rakennuksen lähellä ja varsinkin, jos painat korvasi kiinni sen oveen. Normaalisti nuo ovat kyllä aika äänettömiä, mutta jonkinlainen vika voi olla kyseessä.

        Muistui myös tässä mieleeni,että talossa on tehty sähkötöitä pitkin syksyä.Asennettu mm.ulko-oveen koodi ym.olisiko tässä syyllinen?


      • eiääliö
        kärsivä kirjoitti:

        Muistui myös tässä mieleeni,että talossa on tehty sähkötöitä pitkin syksyä.Asennettu mm.ulko-oveen koodi ym.olisiko tässä syyllinen?

        Tuota noin, jospa alkaisit ajattelemaan vähän itse.

        Jos koodilukon vieressä ei kuulu jyrinää, niin miten se voisi kuulua huoneistossasi toisessa kerroksessa?

        Äänilähteen paikallistaminen vaatii vähän loogista ajattelua ja syyseuraussuhteen ymmärtämistä. Minusta alkaa vähän vaikuttaa siltä, että kyselet saadaksesi vain keskustella jostakin asiasta. Etköhän löydä "sisäisen äänesi" lähteen itsekkin.


      • kärsivä
        eiääliö kirjoitti:

        Tuota noin, jospa alkaisit ajattelemaan vähän itse.

        Jos koodilukon vieressä ei kuulu jyrinää, niin miten se voisi kuulua huoneistossasi toisessa kerroksessa?

        Äänilähteen paikallistaminen vaatii vähän loogista ajattelua ja syyseuraussuhteen ymmärtämistä. Minusta alkaa vähän vaikuttaa siltä, että kyselet saadaksesi vain keskustella jostakin asiasta. Etköhän löydä "sisäisen äänesi" lähteen itsekkin.

        Mistä tämä suunnan muutos?Mihin katosivat kaikki asialliset kommenttisi?Kiitos sinunhan aloin pohtimaan muitakin vaihtoehtoja,ja vika ON NIMENOMAAN sähkötöiden aiheuttama,jokin työn aikana on vioittanut jotakin sähkökaapissa ja menee vaihtoon. Asuntoni sijainti selittää myös sen,etteivät muut asukkaat sitä havaitse.....Hyvää kevään odotusta vaan Sinullekin!

        toivoo entinen kärsivä,nykyin "yksi joka vielä OSAA ajatella loogisesti"


      • Anonyymi

        Kyllä syyllinen on katolla. Imurin saa hiljaiseksi säköpääkeskuksesta, samoin sieltä saa selville,
        mikä nopeus on miiloinkin päällä. Häiritsevä ääni tulee poistopuhaltimesta joka on kaksinopeksinen .Häiritsevä ääni syntyy myö s jos koneen kiinnitys on tehty niin , että tärinä
        siirtyy betonirakenteen kautta asuntoihin . Jos vanha imuri on asennettu katon välitilaan siirtyyy häiriöääni myös puhaltimen siivistä sammaa reittiä asuntoihin. Imurit tulisikin mielestäni sijoittaa kattopinnan yläpuolelle ja suojata ja rakenttaa siten ,että häiriöäänet pääsevät häipymään taivaan tuuliin :
        Keinot on varmasti jo nyt keksitty ! Ei tarvitse kuin toteuttaa. Yksikin valitus on liikaa.
        Mielestäni Talon isännöitsijä ottaa yhteyttä Taloyhtiön hallitukseen joka sitten hoitaa teijät paikalle. Sellaiset jotka tietävät mitä he ovat tekemässä.

        Kolmannen kerroksen asukas Mikkeli Urpk 5 A9
        Ps. asia on ollut vireillä n. 5-vuotta olenkohan liian hätäinen.


      • Anonyymi
        kärsivä kirjoitti:

        Kuten sanoin en oikein usko,että vika olisi kuulossani,mutta toisaalta unettomat yöt ja hyvin stressaava työni kyllä nostaa verenpainetta ......mutta miksi en "kuule tai tunne samaa esim.yläkerran vastaavassa asunnossa.muut talon asdukkaat ovat senverran iäkkäitä jo ,etteivät kuulekaan näitä infra-ääniä.

        On hyvin vaikeaa kuvata ääntä tai tunnetta tarkasti mutta tuntuu kuin auto olisi jatkuvasti tyhjäkäynnillä....se minusta kuvaa kaikkein parhaiten tilaa.Ääni ei niinkään ole suhinaa,eikä huminaakaan.

        Asun kolmannessa kerroksessa,( ylin kerros ).
        poistoimuri on suoraan asuntomme päällä ,
        katon välissä. Ääni joka lähtee imurista on pirullinen varsinkin kun se saattää pyöriä vuorokausitolkulla yhtäsoittoa sekä kesällä että talvella. Talvella se pyörii vaikka pakkasta on yli 20 astetta ? On siinä joku säädinkin koska se joskus pyörii viikonkin inimillisesti.
        Isännöitsijän ohjeen mukaan siihen pitää vaan sopetua ! Ainut keino millä se saadaan kuntoon on muuttaa puhallin pois katon välisestä tilasta, katolle Ja VAIHTAA ISÄNNÖITSIJÄ !! Ps. Kuuloni on testattu Keskussairaalassa. Siellä testataan varmasti myös isännöitsijöitä ------possut 😡


      • Anonyymi
        kärsivä kirjoitti:

        Muistui myös tässä mieleeni,että talossa on tehty sähkötöitä pitkin syksyä.Asennettu mm.ulko-oveen koodi ym.olisiko tässä syyllinen?

        Ei siinä ole mitään syytä !
        - tiedän olen sähkömies !


    • Jytinää

      Siis jytinä onkin tärinää? Jos talossa on kylmäkellari, niin sen viimeisiään vetelevä kompressori voisi aiheuttaa tärinä-ääniä.

      Meillä näin aikoinaan, tai oikeastaan lämpöpatterit kurnuttivat kuin pieni sammakko. Vika löytyi aika kaukaa, eli pyöräsuojassa olleesta kylmäkellarin kompurasta, josta ääni siirtyi rakenteita myöten päätyen meidän makuuhuoneen patteriin..
      Itse se vika piti paikallistaa, huoltomies ei ymmärtänyt, eikä häntä edes kiinnostanut. Meinasin tulla hulluksi siitä kurnutuksesta, kun ei pystynyt nukkumaan..

    • 098324597

      Oliko lämityspatterit jo "kuunneltu", ellei niin korva patteriin josko ääni lähtisi kiertovesipumpusta.

      Elementtitalossa saattaa jonkun jääkaappi tai pakastin olla seinässä kiinni ja silloin runkoon siirtyy ääni ja tärnä. Laatta kun alkaa värähdellä sen tuntee todella tyynyssä

      Jos itsellä on sellainen voi kokeilla vaikuttaako laitteen siirto toiseen paikkaan mitään.

      • kärsivä

        Jääkaapi ja pakastin ovat kyllä seinään "liimatut" niitä ei passaaa mernnä siirteleen......


      • Tulipalovaara
        kärsivä kirjoitti:

        Jääkaapi ja pakastin ovat kyllä seinään "liimatut" niitä ei passaaa mernnä siirteleen......

        Jää- ja pakastinkaapit tulisi ottaa kerran vuodessa pois paikoiltaan ja siivota niiden tausta. Sinne kertyy uskomaton määrä pölyä, joka vaikuttaa kaappien toimintaan sekä energian kulutukseen - pahimmillaan aiheuttaa jopa tulipalon.
        Ihme, jos joku ei tätäkään tiedä.. Uusavuttomuutta, vai eikö ihmisiä vaan kiinnosta?


      • kärsivä
        Tulipalovaara kirjoitti:

        Jää- ja pakastinkaapit tulisi ottaa kerran vuodessa pois paikoiltaan ja siivota niiden tausta. Sinne kertyy uskomaton määrä pölyä, joka vaikuttaa kaappien toimintaan sekä energian kulutukseen - pahimmillaan aiheuttaa jopa tulipalon.
        Ihme, jos joku ei tätäkään tiedä.. Uusavuttomuutta, vai eikö ihmisiä vaan kiinnosta?

        Kyllä kiinnostaa ja olen itsekin miettinyt tätä,muttei isoa kääkaappi-pakastin- yhdistelmää niin vaan siirrellä.Moottori sijaitsee kaapin alaosassa ,joten sen puhdistan kyllä pölystä ajoittain,mutta siltikin "hirvittää" monesti.Olen kyllä tietoinen tulipalovaarasta!


    • kärsineet

      Hei ja kiitos teille hyvästä keskustelusta, harvoin tapaa ketjua jossa aika topakasti yritetään hakea ongelmaan ratkaisua. Tämä on suorastaan harvinaista täällä Suomi24:ssä. Kiitos, opin itsekin jotakin.

      Oma kokemukseni oli 6 vuotta asumista kerrostalon ensimmäisessä kerroksessa, jossa suoraan huoneistomme alla kellarikerroksessa oli kylmäkomeroiden jäähdytyslaitteisto tms., jonka kanssa pelleiltiin. Se saatiin kyllä hiljaiseksi kello 11 eli hiljaisuusajaksi ja alkamaan taas kello 7, mutta kun haluttiin kiusata niin se pyöri kello 4:een asti yöllä ja sitten kyllä väsytti seuraavan päivän. Poliisiakin välillä tarvittiin, jolloin seuraavaksi yöksi säädöt taas hoidettiin asianmukaisesti mutta sitten taas ei. Muutimme pois. Meitä ennen siinä oli asunut 20 vuoden aikana 15 asukkaat. Meidän jälkeen asuntoon muuttanut pystyi asumaan siinä tasan yhden talven, kun taas asukkaat vaihtuivat. Ihmiset luulevat että kun on hyvä taloyhtiö, ettei siinä ole jossakin huoneistossa jotain ongelmaa!
      As.yhtiön nimi oli Havinkartano.

      • kärsivä

        Talossani Ei ole kellaritiloja lainkaan.......joten Jytinä ei voi tulla sieltäkään....


    • Jytinää

      Jos olisi kesä, niin veikkaisin ilmastointilaitetta esim. jonkun parvekkeella. Kun ei ole kesä, niin aika epätodennäköistä.
      Mikäli mahdollinen kylmäkellarin kompressori on poissuljettu, niin tärinä voisi tulla myös jonkun naapurin jääkaapista, tai pakastimesta. Sellainenkin osaa metelöidä viimeisiä vedellessään ja resonanssiäänet osaavat liikkua rakenteissa pitkiäkin matkoja.

      • se siitä

        Merkillinen on tapauksesi.

        Talossa muualla ei kuulu mitään ja asunnossasi muut kuin sinä ei kuule tai tunne mitään.

        jep jep......väitäisin että ainut joka sinuun auttaa on muutto toisaalle. Ja seuraava asunossa tuskin kuulee tai tuntee mitään.


      • aprikoiva
        se siitä kirjoitti:

        Merkillinen on tapauksesi.

        Talossa muualla ei kuulu mitään ja asunnossasi muut kuin sinä ei kuule tai tunne mitään.

        jep jep......väitäisin että ainut joka sinuun auttaa on muutto toisaalle. Ja seuraava asunossa tuskin kuulee tai tuntee mitään.

        Eikö sitä jytinää/tärinää voisi mitata jollakin laitteella? Mittauksen perusteella saattaisi selvitä sen lähdekin! Onhan niitä kaikenlaisia laitteita. Seismologeilla on ainakin.


      • mittaamaan
        aprikoiva kirjoitti:

        Eikö sitä jytinää/tärinää voisi mitata jollakin laitteella? Mittauksen perusteella saattaisi selvitä sen lähdekin! Onhan niitä kaikenlaisia laitteita. Seismologeilla on ainakin.

        Entäs melumittari, niitähän saa ainakin täällä Suomessa lainaksi sähkölaitokselta, ainakin Helsingin Energia lainaa niitä. Kokeile nyt jollakin mittarilla saada se purkkiin se ääni.


      • hhhhehhhhehe
        mittaamaan kirjoitti:

        Entäs melumittari, niitähän saa ainakin täällä Suomessa lainaksi sähkölaitokselta, ainakin Helsingin Energia lainaa niitä. Kokeile nyt jollakin mittarilla saada se purkkiin se ääni.

        Veikkaan että ainut mitä tässä tarvitsee mitata on tuon aloittajan aivokäyrä. Jos kerran tuossa asunnossakaan muut ei kuule mitään.......


      • kärsivä
        hhhhehhhhehe kirjoitti:

        Veikkaan että ainut mitä tässä tarvitsee mitata on tuon aloittajan aivokäyrä. Jos kerran tuossa asunnossakaan muut ei kuule mitään.......

        Hehe,vain harva kuulee infra-äänet ja ikäihmisitä vieläkin harvempi.......muut asukkaat talossani ovat puolikuuroja.Asunnossani ei asu muita,enkä itse kuule myöskään samaa yläkerran vastaavassa asunnossa.......enkä liioin muualla .


      • Anonyymi
        se siitä kirjoitti:

        Merkillinen on tapauksesi.

        Talossa muualla ei kuulu mitään ja asunnossasi muut kuin sinä ei kuule tai tunne mitään.

        jep jep......väitäisin että ainut joka sinuun auttaa on muutto toisaalle. Ja seuraava asunossa tuskin kuulee tai tuntee mitään.

        Jos sivilisaatiomme olisi Se siitä -kaltaisten kommentoijien varassa, olisimme yhä puussa hyppimässä ja kirkumassa hampaat irvessä toisillemme.

        Tämä on hyvä ketju ja porukka yrittää tosissaan auttaa osaamisellaan ja kokemuksillaan.


      • Anonyymi
        hhhhehhhhehe kirjoitti:

        Veikkaan että ainut mitä tässä tarvitsee mitata on tuon aloittajan aivokäyrä. Jos kerran tuossa asunnossakaan muut ei kuule mitään.......

        V....u. sä oot ihana.💘 !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sivilisaatiomme olisi Se siitä -kaltaisten kommentoijien varassa, olisimme yhä puussa hyppimässä ja kirkumassa hampaat irvessä toisillemme.

        Tämä on hyvä ketju ja porukka yrittää tosissaan auttaa osaamisellaan ja kokemuksillaan.

        Yesssss!


    • kärsivä

      Kiitokset kaikille keskusteluun osallistuneille! En vieläkään ole saanut selvää vastausta kysymykseeni,johtuuko ääni ja sen aiheuttama vibraatio ilmastointilaitteista.Mahdollisen muuton kannalta tämä seikka olisi nyt hyvin tärkeä saada selville.
      Tänään ääni kyllä kuulostaa selkeästi jonkin konee aiheuttamalta,mutta häiritsevintä on dsiihen liittyvä vibraatio.Yleensä ääni kuuluu jatkuvasti,ilman mitään taukoja.Jos esim.alakerran tai yläkerran jääkaappi/pakastin,joka on kiinni seinässä aiheuttaisi äänen,niin periaatteessahan ääni lakkaisi ajoittain?

      • kokeilisitko

        Ehkä olisi hyvä saada se ääni mitattua??? Onhan noita laitteita, ks. edellä. Onko ihan mahdoton ajatus?


      • kärsivä
        kokeilisitko kirjoitti:

        Ehkä olisi hyvä saada se ääni mitattua??? Onhan noita laitteita, ks. edellä. Onko ihan mahdoton ajatus?

        Ajatus ei ole mitenkään mahdoton asiasta on ollut puhetta myös huoltomiehen kanssa,koska hän ei kuullut mitään poikkeavaa.Asian hoitaminen vaan kestää ja kestää...


      • 466466664

        Jatkuvaa ääntä saattaa aiheuttaa maadoittamattomien sähkölaitteiden muuntajat kuten vahvistinten tai valaisinten kuristimet


      • vempeleet
        466466664 kirjoitti:

        Jatkuvaa ääntä saattaa aiheuttaa maadoittamattomien sähkölaitteiden muuntajat kuten vahvistinten tai valaisinten kuristimet

        Niin että onko Sinulla tai naapurillasi sellaisia vempeleitä?


      • kärsivä
        vempeleet kirjoitti:

        Niin että onko Sinulla tai naapurillasi sellaisia vempeleitä?

        Voisitko selittää tarkemmin,millaisista vempeleistä on kyse?Vahvistimia tuskin on,mutta minkälaiset valaisimet?


      • 466466664
        vempeleet kirjoitti:

        Niin että onko Sinulla tai naapurillasi sellaisia vempeleitä?

        Joo, mulla on, työntää verkkotaajuutta 50HZ koko ajan ulos. (Saattaa) kuulosta ikävältä. mikseri vahvistin ja jos sarruu vaan runkoon kiinni, noin matala kuuluu kauas.

        Valaisinten osalta loisteputkivalaisimet antaa aina enemmän ääntä kuin iv.laitteet

        Siis kartota muusikot naapuristosta.


      • 466466664
        kärsivä kirjoitti:

        Voisitko selittää tarkemmin,millaisista vempeleistä on kyse?Vahvistimia tuskin on,mutta minkälaiset valaisimet?

        Mitkä tahansa aina päälläolevat siis stand-by asennossa olevat kotistereot


      • kärsivä
        466466664 kirjoitti:

        Joo, mulla on, työntää verkkotaajuutta 50HZ koko ajan ulos. (Saattaa) kuulosta ikävältä. mikseri vahvistin ja jos sarruu vaan runkoon kiinni, noin matala kuuluu kauas.

        Valaisinten osalta loisteputkivalaisimet antaa aina enemmän ääntä kuin iv.laitteet

        Siis kartota muusikot naapuristosta.

        Ok,kiitokset taas tuli paljon uutta tietoa........


      • Herkkäkuuloinen
        kärsivä kirjoitti:

        Ok,kiitokset taas tuli paljon uutta tietoa........

        Kirjoitat äänestä ja että huoltomies on käynyt ottamassa selvää. Kuuleeko huoltomies sitä ääntä? Vaikea nimittäin selvittää äänen lähdettä jios ei edes kuule sitä.
        Joillain ihmisillä on herkistynyt kuulo.
        Itsekin joskus aikanaan asuin talossa jonka alimmassa kerroksessa oli pesutuvan kuivaushuone, jossa oli puhallin. Kuulin puhaltimen äänen kolmanteen kerrokseen, ja jouduin menemään sammuttamaan sen iltaisin koska se häiritsi minua.


      • kärsinyt
        Herkkäkuuloinen kirjoitti:

        Kirjoitat äänestä ja että huoltomies on käynyt ottamassa selvää. Kuuleeko huoltomies sitä ääntä? Vaikea nimittäin selvittää äänen lähdettä jios ei edes kuule sitä.
        Joillain ihmisillä on herkistynyt kuulo.
        Itsekin joskus aikanaan asuin talossa jonka alimmassa kerroksessa oli pesutuvan kuivaushuone, jossa oli puhallin. Kuulin puhaltimen äänen kolmanteen kerrokseen, ja jouduin menemään sammuttamaan sen iltaisin koska se häiritsi minua.

        Niinpä, me jotka kärsimme kellarikerroksen jäähdytyslaitteiston hurinasta, emme voineet sammuttaa sitä, koska meillä ei ollut kenelläkään siihen tilaan avainta.
        Ainoa joka toimi, oli muutto pois ja antaa vahingon kiertää.


      • kärsivä
        Herkkäkuuloinen kirjoitti:

        Kirjoitat äänestä ja että huoltomies on käynyt ottamassa selvää. Kuuleeko huoltomies sitä ääntä? Vaikea nimittäin selvittää äänen lähdettä jios ei edes kuule sitä.
        Joillain ihmisillä on herkistynyt kuulo.
        Itsekin joskus aikanaan asuin talossa jonka alimmassa kerroksessa oli pesutuvan kuivaushuone, jossa oli puhallin. Kuulin puhaltimen äänen kolmanteen kerrokseen, ja jouduin menemään sammuttamaan sen iltaisin koska se häiritsi minua.

        Voisihan pesutuvan puhallinkin tulla kysymykseen,mutta se ei tiettävästi ole päällä yötä päivää,eikä se ole aikaisemmin häirinnyt.Olen asunut talossa yli 10v.

        Olen jo muutamaan kertaan todennut,että näitä niin sanottuja infra-ääniä kuulee vain harva,siksi se onkin niin kiusallista ja hyvin usein leimataan heti,niinkuin kävi jo muutamaan kertaan tälläkin foorumilla.

        Muutto on tietysti yksi varteenoitettava asia.Täälläkin on jo aikaisemmin ollut muita kirjoituksia esim.ilmastointilaitteiden aiheuttamasta häiriöstä.Haluan varmistaa,ettei haitta ole lähtöisin ilmastointilaitteistosta,sillä kuka takaa ettei seuraavassakin talossa olisi samaa ongelmaa.


      • Herkkäkuuloinen
        kärsivä kirjoitti:

        Voisihan pesutuvan puhallinkin tulla kysymykseen,mutta se ei tiettävästi ole päällä yötä päivää,eikä se ole aikaisemmin häirinnyt.Olen asunut talossa yli 10v.

        Olen jo muutamaan kertaan todennut,että näitä niin sanottuja infra-ääniä kuulee vain harva,siksi se onkin niin kiusallista ja hyvin usein leimataan heti,niinkuin kävi jo muutamaan kertaan tälläkin foorumilla.

        Muutto on tietysti yksi varteenoitettava asia.Täälläkin on jo aikaisemmin ollut muita kirjoituksia esim.ilmastointilaitteiden aiheuttamasta häiriöstä.Haluan varmistaa,ettei haitta ole lähtöisin ilmastointilaitteistosta,sillä kuka takaa ettei seuraavassakin talossa olisi samaa ongelmaa.

        Kyllähän pyykkiä kuivataan yötä päivää. Käy katsomassa ja kuuntelemassa kuivaushuoneen luona.
        Tässä taloyhtiössä jossa asun, on toisessa talossa ( molemmat talot samaa taloyhtiötä) kylmäkellarin jäähdytyslaite joka samalla antaa virtaa kuivaushuoneen puhaltimelle joka todellakin pörrää 24/7, ovat siis kytköksissä toisiinsa.
        Tuntuu turhauttavalta kun puhallin puhaltaa kuumaa ilmaa vaikkei siellä olis pyykkiäkään.
        Onneksi asun toisessa talossa. Kuivaushuoneen yläpuolella mahtaa olla kamala asua ja kun kesähelteilläkin puhallin puskee lämpöä yötäpäivää.


      • asrpoija
        Herkkäkuuloinen kirjoitti:

        Kyllähän pyykkiä kuivataan yötä päivää. Käy katsomassa ja kuuntelemassa kuivaushuoneen luona.
        Tässä taloyhtiössä jossa asun, on toisessa talossa ( molemmat talot samaa taloyhtiötä) kylmäkellarin jäähdytyslaite joka samalla antaa virtaa kuivaushuoneen puhaltimelle joka todellakin pörrää 24/7, ovat siis kytköksissä toisiinsa.
        Tuntuu turhauttavalta kun puhallin puhaltaa kuumaa ilmaa vaikkei siellä olis pyykkiäkään.
        Onneksi asun toisessa talossa. Kuivaushuoneen yläpuolella mahtaa olla kamala asua ja kun kesähelteilläkin puhallin puskee lämpöä yötäpäivää.

        >kylmäkellarin jäähdytyslaite joka samalla antaa virtaa kuivaushuoneen puhaltimelle joka todellakin pörrää 24/7, ovat siis kytköksissä toisiinsa.
        Tuntuu turhauttavalta kun puhallin puhaltaa kuumaa ilmaa vaikkei siellä olis pyykkiäkään.

        Ei se "anna virtaa" kuivaushuoneen puhaltimelle vaan kuulostaa että kuivaushuoneeseen on asennettu kylmäkellarin lauhdutin, eli kylmäkellarista ulos siirretty lämpö puhalletaan kuivaushuoneeseen.

        Kätevää, muuten se pitäisi puhaltaa ulos tai siirtää veteen ja laskea viemäriin jonka lisäksi kuivaushuoneeseen tarvittaisi erillinen sähkö tai vastaava puhallin.


      • Anonyymi
        vempeleet kirjoitti:

        Niin että onko Sinulla tai naapurillasi sellaisia vempeleitä?

        Muuten mitä asiaa sä kommentoit ?
        Ens' kesän säätä vai ???


      • Anonyymi
        466466664 kirjoitti:

        Joo, mulla on, työntää verkkotaajuutta 50HZ koko ajan ulos. (Saattaa) kuulosta ikävältä. mikseri vahvistin ja jos sarruu vaan runkoon kiinni, noin matala kuuluu kauas.

        Valaisinten osalta loisteputkivalaisimet antaa aina enemmän ääntä kuin iv.laitteet

        Siis kartota muusikot naapuristosta.

        Halooo !!


      • Anonyymi
        kärsivä kirjoitti:

        Voisihan pesutuvan puhallinkin tulla kysymykseen,mutta se ei tiettävästi ole päällä yötä päivää,eikä se ole aikaisemmin häirinnyt.Olen asunut talossa yli 10v.

        Olen jo muutamaan kertaan todennut,että näitä niin sanottuja infra-ääniä kuulee vain harva,siksi se onkin niin kiusallista ja hyvin usein leimataan heti,niinkuin kävi jo muutamaan kertaan tälläkin foorumilla.

        Muutto on tietysti yksi varteenoitettava asia.Täälläkin on jo aikaisemmin ollut muita kirjoituksia esim.ilmastointilaitteiden aiheuttamasta häiriöstä.Haluan varmistaa,ettei haitta ole lähtöisin ilmastointilaitteistosta,sillä kuka takaa ettei seuraavassakin talossa olisi samaa ongelmaa.

        Ongelmani ei ole infraääntä nähnytkään !


    • Muistui mieleen

      Lapsuusmuistoja 50 vuoden takaa. Isä oli hommannut olohuoneeseen uusinta uutta, eli loisteputkivalaisimen verhovaloksi. Muuten ihan hyvä homma, mutta me lapset emme voineet nukkua puutalon yläkerrassa siinä hurinassa. Isii-äitii, taas hurisee, sammuttakaa se valoo :-)

      No, nykyyiset kunnossa olevat loisteputkivalaisimet eivät kyllä ääntele.

      • Anonyymi

        Kohta ne rupee Led-putketkin vhieltään !


    • ehkähjelppaa
      • yksi,joka osaa ajate

        Kiitokset kaikille asiallisista kommenteista ja vihjeistä,kiitos myös niille jotka olivat heti valmiit leimaamaan minut;vikaa ei ole kuulossani,eikä muutenkaan päässäni.Osaan vielä(olen liki 70v mummeli,joka ei vuosiin ole asunut Suomessa) ajatella,jopa loogisesti.

        Vika on sähkötöiden aiheuttama,kuten itse lopulta ,saamieni hyvien vihjeiden perusteella päättelin.asuntoni sijainti selittää sen ,etteivät muut talon asukkaat sitä kuule.

        Hyvää kevään odottelua vaan kaikille toivoo entinen "kärsivä" nykyinen "yksi joka osaa ajatella loogisesti


      • Anonyymi
        yksi,joka osaa ajate kirjoitti:

        Kiitokset kaikille asiallisista kommenteista ja vihjeistä,kiitos myös niille jotka olivat heti valmiit leimaamaan minut;vikaa ei ole kuulossani,eikä muutenkaan päässäni.Osaan vielä(olen liki 70v mummeli,joka ei vuosiin ole asunut Suomessa) ajatella,jopa loogisesti.

        Vika on sähkötöiden aiheuttama,kuten itse lopulta ,saamieni hyvien vihjeiden perusteella päättelin.asuntoni sijainti selittää sen ,etteivät muut talon asukkaat sitä kuule.

        Hyvää kevään odottelua vaan kaikille toivoo entinen "kärsivä" nykyinen "yksi joka osaa ajatella loogisesti

        Olet Oikeassa!
        Jos asuu poistopuhaltimen alapuolella kerrostalossa olet .......sessa. et unessa !


    • kokemustapa

      helsingin pitäjänmäellä digiatornin pihalla oleva pyöreä kartiomainen ilmastointi masina aiheuttaa heikosti korvin kuuluvaa matalaa ääntä joka voimistuu naapuritalon huoneistoissa töminän kaltaiseksi ääneksi. Tämä ääni on mahdollisesti resonoinnista johtuvaa ja mittasin yöllä kahdella laitteella desipelit jotka olivat 58 ja 61. Nämä arvot ylittävät reilusti sallitut rajat joista on asetus olemassaympäristölaissa, teollisuuden meluhaitoista asuinalueilla. Asiasta kannattaa tehdä kirjallinen reklamaatio ympäristöä valvovalle taholle.

      • Anonyymi

        Se on luultavasti kylmävesiaseman lauhduttimet, mistä ääni tulee.


    • Ota yhteys isännöitsijään vaikka sähköpostilla jotta kirjeenvaihto on dokumenttia siitä että hän on asiasta viestisi saanut. Hän voi olla yhteydessä tekniseen isännöitsijään jolle pyyntö esim. tärinä- ja meluhaitan (mahdollisesti myös infraäänihaitta joka ei ihmiskorvaan kuulu mutta on ongelmallista silti) selvittämiseksi on tarpeen.
      Rakennuksessa voi olla laitetoimintahäiriö jonka vaikutukset tiettyihin sijainteihin ovat selkeitä. Siis joihinkin kerrostaloasuntoihin haitta kuuluu ja tuntuu enemmän.
      Puhu asiasta myös lääkärin kanssa jos selvästi terveyteesi vaikuttaa e.m. ongelma asuinrakennuksessa.
      Paikkakunnan terveystarkastajalta voit myös kysyä neuvoa.

      • Anonyymi

        Kuuloni on tarkastettu 2021 lokak. todettu erinomaiseksi. Terveystarkastajasta en tiedä hän kuunteli samaa ääntä mut'ei kuullut !
        se siitä ..


    • Anonyymi

      Ja taas on palsta nostettu aktiiviseksi !

      • Anonyymi

        Uskoisin että että tilanne on lähtökuopissaan.
        Olen kädet ristissä ja näen sieluni silmillä kaikenlaista ilkeää, toivon katseeni kirkastuvan.


    • Anonyymi

      Aloittaja tässä, asia ratkesi. Kävin lääkärissä ja sain lääkkeet, jytinä loppui.

    • Anonyymi

      Ilmanvaihto kerrostalossa. Koneellinen siitä syntyy painetta , talvella puhaltaa jääkylmää ilmaa koska sitä ei lämmitetä. Kesällä taas samaa ilmaa ulkoa eli jos hellettä sitä ei viilennettä. Kerrostalon asuntojen ovet paukkuu kun asukas lähtee kämpästään syntyy VETO. Hajuhaitat myös kovat käytävässä haisee joku muovimateriaali.
      PS Ennen keitettiin hernesoppaa painekattilalla NYT asukkaita.

      • Anonyymi

        Olisi taas aika ottaa lääkkeet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      199
      4700
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      275
      2777
    3. 134
      1717
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1411
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      204
      1380
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1156
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1134
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1089
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1067
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1061
    Aihe