Tarkoitus ostaa harmaasuodin, että pystyisi kuvaamaan isolla aukolla kirkkaalla kelillä käyttäen pitkää valotusaikaa. Tietääkö joku noista jotain? eBaystä saa tilattua muutamalla eurolla. Näyttäisi olevan malleja, jossa voi säätää himmeyttä yhden suotimen avulla. Sitten on paketteja, jossa on oma suotimensa eri himmeysasteille. Kumpaa suosittelette?
Saako tuon harmaasuotimen yleensä normaalin linssin suotimen päälle?
Näin olen käsittänyt himmeysasteista:
ND2 - vastaa yhden aukon himmennystä (läpi pääsevän valon määrä puolittuu)
ND4 - 2 aukkoa (valoa läpi 25%)
ND8 - 3 aukkoa (valoa läpi 12,5%)
Jännä ettei noissa säädettävissä ole vaihtoehtoa ND0 ettei tarvitsisi ottaa suodinta aina silloin pois kun sitä ei tarvitse?
Harmaasuotimista?
5
232
Vastaukset
- jfahgdfhafhghf
Säädettävä harmaasuodin on tehty laittamalla kaksi polarisaatiosuodinta päällekkäin ja säätö tehdään niiden asentoa toisiinsa nähden muuttamalla.
Sellaisen voi tehdä itsekin, jos viitsii kaksi samanlaista polarisaattoria hankkia.
Tuosta rakenteesta johtuen ei nolla-asento ole mahdollinen.
Kovin halpaa ja tuntematonta suodinta ei kannata hankkia. Olen itse erehtynyt kahdesti tarjous polarisaattorin kanssa. Toinen teki tosi pehmeää jälkeä ja toinen näytti kaikki ääriviivat kahtena. Molemmat kyllä polarisoi hyvin. - Himmennystä
Kyllä se harmaa istuu siihen uv-suotimen päällekin, jos siinä vaan on ne tarpeelliset kierteet.
Itse käytän Cokin ja Lee merkkisiä filttereitä, 4 x 4 tuumaa kokoisia. Puoliharmaat ovat 4 x 6 kokoisia.
Jos tarvit vieläkin tummempia, niin Hitechin 4 x 4 Resin ProStop IRND 10 on osoittautunut hinta/laatu-suhteeltaan hyväksi.
Älä osta rihkama-suotimia, ne ovat pelkkää rahan haaskausta.tota ei rihkamaa.
minulla myös cokinit käytössä. ne siitä käteviä että saa soviterenkaan eri kokoihin, ei tarvii joka objektiiviin ostaa omiansa. maksoi muistaakseni perussetti jotain hiukan yli 50 euroo ja soviterengas kympin.
eikä ne suotimet maksa kuin jotain 20 euroo.- sdfdsfsf
OK, jätän sitten nuo muutaman euron eBay:t tilaamatta.
Kuinka tumman suotimen suunnilleen tarviin jos haluun kuvata vaikka täydessä auringonpaisteessa f2.8 aukolla käyttäen suljinaikaa 1/50 (joka suositeltu 25fps videon kanssa) ? - L-n
sdfdsfsf kirjoitti:
OK, jätän sitten nuo muutaman euron eBay:t tilaamatta.
Kuinka tumman suotimen suunnilleen tarviin jos haluun kuvata vaikka täydessä auringonpaisteessa f2.8 aukolla käyttäen suljinaikaa 1/50 (joka suositeltu 25fps videon kanssa) ?Arviolta sanoisin, että ND8 – ND9 osuu aika lähelle
Ehkä HOYA PROND ND500 Pro jos et halua hankkia säädettävää
Genustechin säädettävä (noin 2-8 EV) on hyvä. Erittäin ohut(ei vinjetoi), hieman lämpimät sävyt (vähentää sinisyyttä)
Löytyy mm. tuolta
http://www.videovaruste.fi/genustech-eclipse-portaaton-nd-suodin.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792342Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1401507- 1331462
- 1551214
- 1081013
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten373937Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683