Onneks pian ollaan rikkaita kun päästään muuttamaan omaan taloon ;)
Pakkohan sillon on ihmisen olla köyhä, jos vuokralla asuu. Ja eipä siinä kehumista ole, jos ostaa kerrostalosta asunnon ja elää sellasessa naapurivankilassa sitten loppuelämänsä ja vielä maksaa siitä. Huh, onneks ei tartte asua kerros tai rivitalossa.
Säälittää lapset jotka joutuu koko elämänsä elämään kivimaailmassa:(
Näin se on köyhät asuu vuokrakämpissä ja kerrostaloissa
131
4728
Vastaukset
- 12+20
Omakotitaloissakin on usein naapurit. Itse asun rivitalossa mutta tässä on pelkkää peltoa ympärillä.
- mieluusti köyhä oon
Niin,itse ole köyhä, opiskelija kun olen, niin vuokralla asun - kuinkas muuten. ei nolota yhtään. ei väliä jollain tuollaisella -
Säälittää joissain piireissä materiaalinen kilpavarustelu, kun 20 ikäisenä tyypit puuhaa omakotitaloja, kun alkaa jo pari lastakin olla (niin täytyyhän se olla kun on "kaikilla muillakin"!) Ja sit ne velat, ja koko elämä sit tee pitkää päivää mies, etsaat maksettua sitä taloa pois.Kylhänne lapset kasvaa itsestäänkin, ja VAIMOJAKSAA jaksaa aina vaan,supernainen se jaksaa!
mut kukin taplaa tylillään ei siin mitään. mieluusti ylpeesti köyhä oon ja vähään tyydyn :) - rikas köyhä
mieluusti köyhä oon kirjoitti:
Niin,itse ole köyhä, opiskelija kun olen, niin vuokralla asun - kuinkas muuten. ei nolota yhtään. ei väliä jollain tuollaisella -
Säälittää joissain piireissä materiaalinen kilpavarustelu, kun 20 ikäisenä tyypit puuhaa omakotitaloja, kun alkaa jo pari lastakin olla (niin täytyyhän se olla kun on "kaikilla muillakin"!) Ja sit ne velat, ja koko elämä sit tee pitkää päivää mies, etsaat maksettua sitä taloa pois.Kylhänne lapset kasvaa itsestäänkin, ja VAIMOJAKSAA jaksaa aina vaan,supernainen se jaksaa!
mut kukin taplaa tylillään ei siin mitään. mieluusti ylpeesti köyhä oon ja vähään tyydyn :)Olin lapsi, isä rakens oman talon. Sit seuraava okt ostettiin, ja sitä seuraava. Aikapaljo varmaan meidän perhees palanut rahaa just nois, kun paikkakuntia tullut vaihdettua.
Nyt taas uus paikka.Mut nyt porukat vuokral rumas kerrostalos (linnut lähes jo lentäneet pesästä), joka kuiten sisältä päin kiva (ei väliä tolla rumuudella.) ja siinä vanhas okt:s vuokralaiset.
On vanhempia jotka haluaa pitää jälkikasvulleen mummolaa rakentamalla vielä vanhoilla päivillä uuden (pienemmän) oman talon. Mun vanhemmat (enkä mäkään) ei voi käsittää tuollaista! Mieluummin vaik matkustelisin niillä rahoilla.Mut kukin taplaa tyylillään , meitä on moneks -
jotenkaan se omistaminen ei vaan ole kaikille SE JUTTU. elämästä voi löytyä muutakin.. ku vähän verhoa rahottaa - - kesämökkikompleksi
rikas köyhä kirjoitti:
Olin lapsi, isä rakens oman talon. Sit seuraava okt ostettiin, ja sitä seuraava. Aikapaljo varmaan meidän perhees palanut rahaa just nois, kun paikkakuntia tullut vaihdettua.
Nyt taas uus paikka.Mut nyt porukat vuokral rumas kerrostalos (linnut lähes jo lentäneet pesästä), joka kuiten sisältä päin kiva (ei väliä tolla rumuudella.) ja siinä vanhas okt:s vuokralaiset.
On vanhempia jotka haluaa pitää jälkikasvulleen mummolaa rakentamalla vielä vanhoilla päivillä uuden (pienemmän) oman talon. Mun vanhemmat (enkä mäkään) ei voi käsittää tuollaista! Mieluummin vaik matkustelisin niillä rahoilla.Mut kukin taplaa tyylillään , meitä on moneks -
jotenkaan se omistaminen ei vaan ole kaikille SE JUTTU. elämästä voi löytyä muutakin.. ku vähän verhoa rahottaa -> On vanhempia jotka haluaa pitää jälkikasvulleen mummolaa rakentamalla vielä vanhoilla päivillä uuden (pienemmän) oman talon.
Tämä mummolan rakentaminen pukee kyllä aika hyvin sanoiksi ihmettelemäni ilmiön. Tosin useimmat taitavat jo eläkeiän kynnyksellä tyytyä rivi- tai kerrostaloasuntoon, mutta sitten ruvetaan rakentamaan valtavaa kesämökkikompleksia, missä pitää olla majoitustilaa puolelle kylälle.
Toki näillä voi olla muitakin kuningasajatuksia, kuten muutto pysyvästi siihen mökkiin sitten eläkepäivillä...
Näistä lienee kohta melkoisesti ylitarjontaa, kun ei lapsenlapsille enää aukea mökkielämän autuus eli se, että nyhjötetään siellä möksällä 4 viikkoa putkeen.
- heh heh
Kumpi näistä esimerkeistä on köyhä ???
A) perhe joka asuu vuokralla kaupungin kerrostalossa. Perhe omistaa mökin, auton ja veneen. Perheellä ei ole velkaa.
B) perhe joka asuu uudehkossa omakotitalossa. Lainaa on otettu 90%:a omakotitalon arvosta ja lainan takaisinmaksuaika on 30 vuotta.
Perheellä on sijannista johtuen pakko pitää kahta autoa. Toisesta on autolainaa jäljellä.- Hassuja esimerkkejä!
Lähdetään nyt siitä, että tapaus A) on mielikuvitusperhe. Ei kukaan ole niin tyhmä, että ostaa itselleen mökin, veneen ja auton, mutta asuu vuokralla. Ihan siitä voidaan lähteä liikkeelle, että kuinka paljon tulee mökkiviikonlopulle hintaa, kun mökkiin on sidottu melkoinen kasa pääomaa ja valtaosan ajasta se seisoo tyhjillään. Auton ja veneen omistamisen järkevyydestä nyt ei kannata lähteä edes puhumaan.
Ja mikä tämä ihmeen ajatus on, että jos asuu ok-talossa, niin perheellä pitää olla kaksi autoa, mutta jos asuu kerrostalossa, niin pärjää joko yhdellä autolla tai ilman autoa. Meidänkin ok-talosta lähimmät kerrostalot sijaitsevat alle kilometrin päässä. Tässäkö on se raja, että on pakko pitää kahta autoa?
Meillä tosin on kaksi autoa, mutta ei siksi, etteikö selvittäisi yhdelläkin, mutta onhan se nyt huomattavasti mukavampaa, kun toinen vanhemmista vie aamulla lapset hoitoon omalla autollaan ja toinen vastaavasti hakee ne iltapäivällä toisella autolla. Bussillakin toki pääsisi, jos haluaisi, mutta oma auto nyt on vaan niin paljon nopeampi ja mukavampi, että mielellään siitä maksaa pikkaisen extraa. Ai niin, molemmat autot ovat uudehkoja (tältä vuosikymmeneltä) ja velattomia. Mökkiä ei ole ja talosta on lainaa n. 25% markkina-arvosta. - heh heh
Hassuja esimerkkejä! kirjoitti:
Lähdetään nyt siitä, että tapaus A) on mielikuvitusperhe. Ei kukaan ole niin tyhmä, että ostaa itselleen mökin, veneen ja auton, mutta asuu vuokralla. Ihan siitä voidaan lähteä liikkeelle, että kuinka paljon tulee mökkiviikonlopulle hintaa, kun mökkiin on sidottu melkoinen kasa pääomaa ja valtaosan ajasta se seisoo tyhjillään. Auton ja veneen omistamisen järkevyydestä nyt ei kannata lähteä edes puhumaan.
Ja mikä tämä ihmeen ajatus on, että jos asuu ok-talossa, niin perheellä pitää olla kaksi autoa, mutta jos asuu kerrostalossa, niin pärjää joko yhdellä autolla tai ilman autoa. Meidänkin ok-talosta lähimmät kerrostalot sijaitsevat alle kilometrin päässä. Tässäkö on se raja, että on pakko pitää kahta autoa?
Meillä tosin on kaksi autoa, mutta ei siksi, etteikö selvittäisi yhdelläkin, mutta onhan se nyt huomattavasti mukavampaa, kun toinen vanhemmista vie aamulla lapset hoitoon omalla autollaan ja toinen vastaavasti hakee ne iltapäivällä toisella autolla. Bussillakin toki pääsisi, jos haluaisi, mutta oma auto nyt on vaan niin paljon nopeampi ja mukavampi, että mielellään siitä maksaa pikkaisen extraa. Ai niin, molemmat autot ovat uudehkoja (tältä vuosikymmeneltä) ja velattomia. Mökkiä ei ole ja talosta on lainaa n. 25% markkina-arvosta.Tunnen pari tyyppiä jotka omistavat mökin, mutta eivät asuntoa. Toiset arvostavat omaa mökkiä enemmän kuin omaa asuntoa ja mökin voi periäkin vanhemmiltaan, isovanhemmilta ja sukulaisilta.
Yleensä omakotitalo alueet ovat syrjemmässä kuin kerrostalot. Ainakin täällä pääkaupungin lähikunnissa ja Helsingissä kerrostalot ovat keskustassa ja omakotitalot ovat reuna-alueilla. Lisäksi omakotitaloissa pääsääntöisesti elää perheet jolloin lasten kuskaamisiin ja kaupassa käynteihin tarvitaan enemmän omaa autoa. heh heh kirjoitti:
Tunnen pari tyyppiä jotka omistavat mökin, mutta eivät asuntoa. Toiset arvostavat omaa mökkiä enemmän kuin omaa asuntoa ja mökin voi periäkin vanhemmiltaan, isovanhemmilta ja sukulaisilta.
Yleensä omakotitalo alueet ovat syrjemmässä kuin kerrostalot. Ainakin täällä pääkaupungin lähikunnissa ja Helsingissä kerrostalot ovat keskustassa ja omakotitalot ovat reuna-alueilla. Lisäksi omakotitaloissa pääsääntöisesti elää perheet jolloin lasten kuskaamisiin ja kaupassa käynteihin tarvitaan enemmän omaa autoa.Heh vaan.
Mökin voi periä, ja Esim. Ruotsissa myös vuokra-asunnon.
Ruotsissa on kovinkin yleistä, että asutaan vuokralla, mutta on mökki.
Tämä ei oikealle Suomalaiselle (siis Stadilaiselle) sovi koska kaiken pitäisi olla kävelymatkan päässä.
Tottakai omakotitalot on syrjemmässä kuin kerrostalot, kahdestakin syystä:
Vaikka saisin tontin vapaasti valita, en ottaisi siitä Mannerheimintien alusta, paitsi jos kyseessä olisi sijoitusasunto.
Toisekseen, jos moni okt olisi helsingin keskustassa, niin ei sinne kovin moni mahtuisi asumaankaan OKT = tilaa asua.
Se meni oikein, että omakotitalossa asuu pääsääntöisesti perheitä.- totuus asiasta
Meillä tosin on kaksi autoa, mutta ei siksi, etteikö selvittäisi yhdelläkin, mutta onhan se nyt huomattavasti mukavampaa, kun toinen vanhemmista vie aamulla lapset hoitoon omalla autollaan ja toinen vastaavasti hakee ne iltapäivällä toisella autolla. Bussillakin toki pääsisi, jos haluaisi, mutta oma auto nyt on vaan niin paljon nopeampi ja mukavampi, että mielellään siitä maksaa pikkaisen extraa. Ai niin, molemmat autot ovat uudehkoja (tältä vuosikymmeneltä) ja velattomia. Mökkiä ei ole ja talosta on lainaa n. 25% markkina-arvosta.Väärin. Juuri tyhmyytensä takia vuokralaiset ovat vuokralaisia. Ostavat ennemmin 50 000 BMW:n ja mädän kesämökin 50 000, kuin omistusasunnon. He eivät hallitse rahankäyttöä.
- väärin sulla
totuus asiasta kirjoitti:
Väärin. Juuri tyhmyytensä takia vuokralaiset ovat vuokralaisia. Ostavat ennemmin 50 000 BMW:n ja mädän kesämökin 50 000, kuin omistusasunnon. He eivät hallitse rahankäyttöä.
Mutta kun se BMW ja mökki on velaton verrattuna sun 400 000 €uron asuntovelkaan.
- home
väärin sulla kirjoitti:
Mutta kun se BMW ja mökki on velaton verrattuna sun 400 000 €uron asuntovelkaan.
400 000 e velkaa ja hometalo :) Siinä viisautta kerrakseen!
- en tiedä
väärin sulla kirjoitti:
Mikä on velka?
- joumaan666
totuus asiasta kirjoitti:
Väärin. Juuri tyhmyytensä takia vuokralaiset ovat vuokralaisia. Ostavat ennemmin 50 000 BMW:n ja mädän kesämökin 50 000, kuin omistusasunnon. He eivät hallitse rahankäyttöä.
suomi on ainut euroopan maa jossa on omistus asuminen se ykkös juttu,saksassakin ja muualla euroopassa vuokralla asuminen on suositumpaa,ja arki autona mersu,ja viikolopulla ajellaan bemulla,
- Äly hoi
Meillä tosin on kaksi autoa, mutta ei siksi, etteikö selvittäisi yhdelläkin, mutta onhan se nyt huomattavasti mukavampaa, kun toinen vanhemmista vie aamulla lapset hoitoon omalla autollaan ja toinen vastaavasti hakee ne iltapäivällä toisella autolla. Bussillakin toki pääsisi, jos haluaisi, mutta oma auto nyt on vaan niin paljon nopeampi ja mukavampi, että mielellään siitä maksaa pikkaisen extraa. Ai niin, molemmat autot ovat uudehkoja (tältä vuosikymmeneltä) ja velattomia. Mökkiä ei ole ja talosta on lainaa n. 25% markkina-arvosta.Olen akateeminen ja asun vuokralla ja omistan todella ihanan huvilan Lapista. Ei ole velkaa matkustan poikani kanssa n.4-5krt vuodessa ulkomaille. Ei vissiin järki oikein leikkaa aloittajalta. Ei järkeä ostaa asuntoa jos ei ole valmis asumaan ko.paikkakunnalla vuotta kauempaa.Tiedän oikeesti todella varakkaita asuvat muuten vuokralla.
- Meillä näin.
home kirjoitti:
Olen asunut vaimoni kanssa kaupungin vuokra-asunnoissa jo yli 30 vuotta.
Toden totta. Meillä ei ole velkaa latiakaan.
Meillä on kesämökki, tasokas, ei vikoja, ikään kuin varalla. Myös uuden karhea auto on. Vaihdamme autoa 3 - 4 vuoden välein.
Kautta aikain harrastuksemme on matkustaminen euroopassa ja euroopan ulkopuolella. On tullut koluttua niin monta reissua, että nyt alkaa kypsyttää. Siksipä tuo kesämökki on mukava olla olemassa ja siellä viihdyimme jo viime kesänä. Itse asiassa se on läpi vuoden vapaa-ajan paikka, ei pelkkää kesäkäyttöä varten.
Aiemmin meillä oli kaksi autoa vaikka on erittäin hyvät joukkoliikenne yhteydet. Mutta kun vaimo jäi omakustanteiselle varhaiseläkkeelle (eläkesäästöt 30 vuotta) luovuimme toisesta autosta. Itsekin jäin ennenaikaiselle eläkkeelle. Vanhuuseläkkeelle pääsemme muutaman vuoden kuluttua.
Tällä hetkellä meillä on neliöitä 78 ja vuokra 640 euroa. Että ei nyt niin kallis. Pienemmässäkin viihtyisimme. Miksi pitää olla tarpeettomia neliöitä kun on mieleltään terve eikä ole ahtaanpaikan kammoa. Henkisesti epävakaat ihmiset haalivat neliöitä aivan sikana ja perustelevat vajavaisuuttaan "pitää olla tilaa asua"
(juu ja velkaa aivan sairaasti). - revisiintä
Äly hoi kirjoitti:
Olen akateeminen ja asun vuokralla ja omistan todella ihanan huvilan Lapista. Ei ole velkaa matkustan poikani kanssa n.4-5krt vuodessa ulkomaille. Ei vissiin järki oikein leikkaa aloittajalta. Ei järkeä ostaa asuntoa jos ei ole valmis asumaan ko.paikkakunnalla vuotta kauempaa.Tiedän oikeesti todella varakkaita asuvat muuten vuokralla.
aloittaja on ihan sekopäinen joka ei tiedä mistään mitään .nehän ne varakkaita ja viisaita ovat jotka asuvat vuokralla,kun vuokran antaja maksaa (vaikka kaupunki) jos rikki menee asunnossasi joku paikka, tai kun muutat asuntoon sisälle ja on huonossa kunnossa asunto niin korjataan ,remontoidaan ,tapetoidaan sulle asunto. itse asun asumisomistus asunnossa ja kaiken joudun itse maksamaan. nehän ne viisaita ovat jotka lähtevät vuokralle asumaan säästäävät asumisen kunnossa pidosta . niin taidan minäkin mennä vuokralle , olen miettinyt asiaa ja tullut siihen tulokseen että ei kannate omistaa asuntoa kun itse joudut kaiken maksaan että viisas pääsee halvemalla mutta hullun pää nupin kanssa kärsii koko ruumis.
- vai köyhä
Meillä tosin on kaksi autoa, mutta ei siksi, etteikö selvittäisi yhdelläkin, mutta onhan se nyt huomattavasti mukavampaa, kun toinen vanhemmista vie aamulla lapset hoitoon omalla autollaan ja toinen vastaavasti hakee ne iltapäivällä toisella autolla. Bussillakin toki pääsisi, jos haluaisi, mutta oma auto nyt on vaan niin paljon nopeampi ja mukavampi, että mielellään siitä maksaa pikkaisen extraa. Ai niin, molemmat autot ovat uudehkoja (tältä vuosikymmeneltä) ja velattomia. Mökkiä ei ole ja talosta on lainaa n. 25% markkina-arvosta.Kyllä,Kyllä,ja Kyllä.Omistetaan mökki kaikilla mukavuuksilla,talviasuttava sellainen.on useampi vene, ja muutama auto,sekä iso prätkä,maatakin hieman löytyy,kaikki omia ei velkaa,silti asutaan vuokralla,eikä taatusti olla köyhiä.tää on meidän valinta.meillä on kokemusta omakotitalosta,ja sellaista ei enää tule.voi ihan rinnastaa samanlaiseen työleiriin kuin kesämökkikin,ja meille riittää toi mökki aivan mainiosti!
että turha sopeltaa köyhistä perheistä vuokralla.tästä kun on hyvä lähtee itään tahi länteen millon vaan,eikä tartte jäädä kyttäämään mahdollisen tönönsä myyntiä.
hastala vista vaan,,,, - mek
Meillä näin. kirjoitti:
Meillä on kesämökki, tasokas, ei vikoja, ikään kuin varalla. Myös uuden karhea auto on. Vaihdamme autoa 3 - 4 vuoden välein.
Kautta aikain harrastuksemme on matkustaminen euroopassa ja euroopan ulkopuolella. On tullut koluttua niin monta reissua, että nyt alkaa kypsyttää. Siksipä tuo kesämökki on mukava olla olemassa ja siellä viihdyimme jo viime kesänä. Itse asiassa se on läpi vuoden vapaa-ajan paikka, ei pelkkää kesäkäyttöä varten.
Aiemmin meillä oli kaksi autoa vaikka on erittäin hyvät joukkoliikenne yhteydet. Mutta kun vaimo jäi omakustanteiselle varhaiseläkkeelle (eläkesäästöt 30 vuotta) luovuimme toisesta autosta. Itsekin jäin ennenaikaiselle eläkkeelle. Vanhuuseläkkeelle pääsemme muutaman vuoden kuluttua.
Tällä hetkellä meillä on neliöitä 78 ja vuokra 640 euroa. Että ei nyt niin kallis. Pienemmässäkin viihtyisimme. Miksi pitää olla tarpeettomia neliöitä kun on mieleltään terve eikä ole ahtaanpaikan kammoa. Henkisesti epävakaat ihmiset haalivat neliöitä aivan sikana ja perustelevat vajavaisuuttaan "pitää olla tilaa asua"
(juu ja velkaa aivan sairaasti).HAlvalla asutte mutta olette laitteneet sen 30 vuoden aikan yhden asunnon hinnan vuokriin ja jos olette olleet suhteellisen varmoissa töissä niin eikö lämän aikana olisi ollut hyvä ostaa asunto suhteellisen halvalla ja se siitä.
- Hassu nainen vastaa
Meillä tosin on kaksi autoa, mutta ei siksi, etteikö selvittäisi yhdelläkin, mutta onhan se nyt huomattavasti mukavampaa, kun toinen vanhemmista vie aamulla lapset hoitoon omalla autollaan ja toinen vastaavasti hakee ne iltapäivällä toisella autolla. Bussillakin toki pääsisi, jos haluaisi, mutta oma auto nyt on vaan niin paljon nopeampi ja mukavampi, että mielellään siitä maksaa pikkaisen extraa. Ai niin, molemmat autot ovat uudehkoja (tältä vuosikymmeneltä) ja velattomia. Mökkiä ei ole ja talosta on lainaa n. 25% markkina-arvosta.Se voi olla sinulle todella hassua ymmärtää, että perheitä ja ihmisiä on monenlaisia.
Minä olen juuri tuon esimerkki A:n kaltainen.
Omistan rantatontin ja kesämökin Turun saaristossa, kaksi venettä (moottori purjevene), soutupaatin ja kanootin.
Lisäksi omaan auton, moottoripyörän ja sähköskootterin.
Kaupunkiasuntoa en omista, enkä halua ostaa.
Asun vuokralla säätiön omistamassa 2h k p asunnossa, eli asunto on ns. varma vuokra-asunto, ei yksityisen omistuksessa ja vuokra erittäin kohtuullinen ja hyvällä paikalla ydinkeskustassa (Tku).
Velkaa minulla ei ole ollut pientä opintolainaa lukuunottamatta koskaan. Kaikki hankinnat on tehty periaatteella "säästä ensin, osta vasta sitten".
Olen erittäin tyytyväinen tilanteeseeni. Talven yritän jaksaa olla kaupungissa, mutta mökille muutan heti vapun jälkeen ja takaisin syyskuun loppupuolella. Rahaa jää myös matkusteluun ja hyvään ruokaan.
En kadehdi suurissa omakotitaloissa ja suurista seinistä maksavia. Elämä on valintoja. Joidenkin suuri unelma on se omakotitalo maalla tai kehyskunnassa ja naapurikunnassa käydään töissä ja koulussa.
Huomaan, että jo kotoa lähteneet 3 lastani ovat omaksuneet saman tavan, omakotitalo ei ole heidänkään haave, vaan vene tai mökki. Laman tullen työpaikat vaan eivät enää nuoremmilla ole varmoja, toisin kun oli omalla ikäluokallani. Kaikki haaveet eivät enää toteudu, vaikka olisi ammatti ja koulutus, se ei takaa pysyvää ja hyvää tulotasoa.
Meitä on erillaisia ihmisiä ja unelmatkin vaihtelevat. - täyttä hölöynpölyä
revisiintä kirjoitti:
aloittaja on ihan sekopäinen joka ei tiedä mistään mitään .nehän ne varakkaita ja viisaita ovat jotka asuvat vuokralla,kun vuokran antaja maksaa (vaikka kaupunki) jos rikki menee asunnossasi joku paikka, tai kun muutat asuntoon sisälle ja on huonossa kunnossa asunto niin korjataan ,remontoidaan ,tapetoidaan sulle asunto. itse asun asumisomistus asunnossa ja kaiken joudun itse maksamaan. nehän ne viisaita ovat jotka lähtevät vuokralle asumaan säästäävät asumisen kunnossa pidosta . niin taidan minäkin mennä vuokralle , olen miettinyt asiaa ja tullut siihen tulokseen että ei kannate omistaa asuntoa kun itse joudut kaiken maksaan että viisas pääsee halvemalla mutta hullun pää nupin kanssa kärsii koko ruumis.
Kaikkien tutkimusten mukaan vuokralla-asujilla on keskimäärin pienemmät tulot ja varallisuus. Tietenkin on poikkeuksia, kuten muutamat pomomiehet, jotka saavat työsuhdeasunnon todella halpaan hintaan.
Äläpä siis kirjoita täyttä hölynpölyä tai linkitä edes joku tutkimus väitteesi tueksi. - outoa porukkaa
home kirjoitti:
Tuskin vuokralla asuminen tekee kenestäkään köyhää.
Mummini asuu omistus asunnossa ja sekään ei tee hänestä erityisen varakasta.
Miten jonkun varallisuuden/rikkauden voisi arvioida sen perusteella, että asuuko vuokrallla vai omistuksella? - skördä
väärin sulla kirjoitti:
"Mutta kun se BMW ja mökki on velaton verrattuna sun 400 000 €uron asuntovelkaan."
Kyllä se oma asunto on fiksumpi valinta kuin bmw tai kesämökki.
Pysyykö siinä velattomassa bmw:ssä arvo miten hyvin? Mökillä käydään silloin tällöin.
Lopuksi vielä: maksat joka kuukausi jonkun toisen lainaa pois mikä ei ole kauhean fiksua. Meillä näin. kirjoitti:
(juu ja velkaa aivan sairaasti).Tokihan se on hyvä, että teillä velaton kesämökki.
Kysyn vain, montako reissua vähemmän olisitte tehneet, jos olisitte vuokra-asunnon sijaan ostaneet omistusasunnon, ja kuukausikulut olisi olleet samat? (tästä on esimerkkejä laskettu ja voin laskea auki vielä uudestaankin)
Velattoman kesämökin lisäksi teillä olisi nyt myös velaton 78m2 asunto, ja vuokraan suhteutettuna sen arvo olisi ainakin 100000€ jonka myymällä nyt sitten voisi tehdä aika montakin reissua eurroopan ulkopuolelle.
Auto kannattaa vaihtaa, jos sitä oikeasti tarvitsee, satunnaisessa käytössä suosittelen (ihan puhtaasti raha) pitämään nykyistä autoa.
Mutta kyllähän sinä varmasti nämä asiat tiedät, mikäli tosiaan olette jo eläke-iässä?
Vai oliko kuitenkin niin että n.30-40 vuotias vuokralla asuva kirjoitti tuon ylläolevan?vai köyhä kirjoitti:
Kyllä,Kyllä,ja Kyllä.Omistetaan mökki kaikilla mukavuuksilla,talviasuttava sellainen.on useampi vene, ja muutama auto,sekä iso prätkä,maatakin hieman löytyy,kaikki omia ei velkaa,silti asutaan vuokralla,eikä taatusti olla köyhiä.tää on meidän valinta.meillä on kokemusta omakotitalosta,ja sellaista ei enää tule.voi ihan rinnastaa samanlaiseen työleiriin kuin kesämökkikin,ja meille riittää toi mökki aivan mainiosti!
että turha sopeltaa köyhistä perheistä vuokralla.tästä kun on hyvä lähtee itään tahi länteen millon vaan,eikä tartte jäädä kyttäämään mahdollisen tönönsä myyntiä.
hastala vista vaan,,,,Hahhah, salli mun vähän nauraa..
Kuvailemasi kaltainen toiminta, no, joko trolli, tai sitten todella vuokralaiset vain järkiään on todella tyhmiä/huonoja raha-asioissa.
Miksi sitä mahdollista tönöä pitäisi velattoman myydä, jos tulisi itään/länteen lähtö?
Minä ainakin pitäisin sen, voihan joskus tulla takaisinkinpäin lähtö, tai sitten ihan yksinkertaisesti tuottamaan vuokraa.
".tää on meidän valinta."
Heh, tosi fiksu valinta..- perheB
Vastaus on B)
Koska perhe B on rakentanut omakotitalon arvostetulle alueelle pääkaupunkiseudulle, rakentanut pihasaunan, poreammeen ja uima-altaan ja loppu asuntolainalla perhe on hakenut saksasta alumiini auton ja ostanut alumiini veneen lähirantaan.
Yhteiskunta on maksanut perheen B asunnon, piharakentamisen, auton ja veneen.
Rakensin reilu 10 sitten näin Espooseen, myin mökin jotta ei olisi tarvinnut luopua silloisesta Helsingin yksiöstä. Nyt 10 v myöhemmin Jaguaari on edelleen ruosteeton ja käytössä (hinta tippunut 40ke). Vene on edelleen ruosteeton ja käytössä (hinta noussut 5ke, inflaatio). Asunto on edelleen ruosteeton ja käytössä (hinta noussut lähes 400ke). Yksiö on edelleen ruosteeton ja käytössä (Hinta noussut 50ke)
Varallisuus on siis noussut 30V asuntolainalla = 500ke, vaikka omaan saman auton ja veneen.
- Luki.
Elämä on valintoja täynnä,joskus ne haaveet voi kaatua tai olla järjettömiä kokeilen hyvää onnea.
Laina asunto eli velka asunto on sitä tänäpäivänä laskevilla hinnoilla,eli useampi toki voi ostaa mutta ei tiedosta asunnon arvon laskua.
"Onneks pian ollaan rikkaita kun päästään muuttamaan omaan taloo"
Tosiasissa tämä lause on useinmiten väärin,ei heillä ole varaa ostaa yhtään mitään kun se asunto on saatu juuri hankittua.Se rikkaus karisee samantien,on tästä näyttöä usein miten,jos jotain kauppaa yritetään vääntään niin puihin menee kaveri joka juuri on ostanut ok-talon,ei ole rahaa,linkoon ,päältäajettavaan ruohonleikkuriin tai kohtuulliseen autoon esim:nelivetoon tai johonkin muuhun kuin riisikuppiin.
Monilla näistä ostajista on varat tai pankin varat sitten siinä,he saattavat alkaa ikuisuus remontin joka kestää vuosia kun ei ole rahaa,siinä sitten asutaan keskeneräisessä kun on haaveiltu alunperin millainen sen olla pitää muttei sitä moni saavuta koskaan,tulee aika raja ja alkaa hymy hyytymään.
On paljon ok-vanhoja kohteita jotka on remontoineet 5-10 vuotta. - Ok-Loordi
Vaikene kassukuoriainen, kateelliset kassupetterit arvostelevat Loordia.
Loordin talon huonekalujen ja sisustuksen arvo on 50 tuhatta euroa ja talon arvo jo liki 400 tuhatta ja raketoi, kuin kassupeijoonin seiväs, kun porho polkee aunukseen.
Loordi on nykyään hommissa ottavana puolena, mutta on Loordikin aiemmin nussinut ja pystyy nussimaan kassukeijoa aunukseen tarvittaessa, huvittavia, nämä keijot kun vinkuvat kuin porsaat, kun seiväs työntyy aunukseen.
Loordi toimii ylilääkärinä ja virkaaikanaan voi kirjoitella palstallekin, kateellisille kassusimpanseille tiedoksi, Loordin vuosipalkka on 10 kertaa kassulaisen palkka ja Loordille ollaan hakemassa Sir ja Pääri arvonimiä.
Loordilla ei ole itsellään mikään John Holmesin vehje, mutta Loordi saa säännölliseti yli 20 centtistä kullia ja sekös tyffelipoikia harmittaa.
Lukille erikseen, miten on pilisi pituus ja koska tulet Loordin saunan?
Ensi viikonloppuna on palstan varakkaiden Ok-Omistajien sauna Loordin luona ja Keisari ja muut tulossa nussimaan, että kivaa tiedossa.
Miten kassulla, tuleeko Mehmed silsasaunassa Keijon sisään, entä Väinö ja Eino, onko juna pystyssä ja muna pystyssä, AUTS. - Jukkapekkas
En oikein tajua miksi asua vuokralla, kun maksan yksiöstäni 600€kk laina vastike sähkö vesi. Kun ostin sen niin vuokralainen maksoi 630€kk. Eli on halvempaa maksaa asuntolainaa kuin vuokraa.
Eipä ne vuokralaisetkaan tajua näköjään.
Monen monta selkeää laskelmaa olen tehnyt ja kyllähän niitten se täytyy jo ymmärtää että omassa on halvempaa.
Jäljelle jää 2 vaihtoehtoa:
1: Heillä ei ole omarahoitusosuutta, eli eivät pääse ostamaan
2: Heillä on niin vankka usko Lukiin, että ovat päättäneet ostaa vasta romahduksen tapahduttua. Tämä kertaantuu, koska jo 1% vuosinousu tarkoittaa takapakkia ja onhan siinä sitä omarahoitustakin tuhlattu 12 vuokrakuitin verran.- syitä on
ehkä se vuokralainen sai niin paljon tukia että hänen omaosuutensa vuokrasta oli todella pieni.
Tai hän ei ajatellut asua siinä kohteessa kovinkaan pitkään joten asunnon osto vaikutti hölmöltä.
Vuokralaisen ei myöskään tarvi maksaa remontteja omasta pussistaan. syitä on kirjoitti:
ehkä se vuokralainen sai niin paljon tukia että hänen omaosuutensa vuokrasta oli todella pieni.
Tai hän ei ajatellut asua siinä kohteessa kovinkaan pitkään joten asunnon osto vaikutti hölmöltä.
Vuokralaisen ei myöskään tarvi maksaa remontteja omasta pussistaan.Ehkä tosiaan väliaikainen kämppä, silloinhan (tarvetta pitkäaikaiselle asumiselle ei ole) vuokra on järkevä.
Vuokralainen kyllä maksaa remontit vuokrassaan.
- Ei totta kaikki
Kuka haluaisi Ok-loordin vastaanotolle? Joillekin voisi tulla vidunmoinen kiire jonnekin pois, äkillistä menoa. Jotkut nauraisivat päin naamaa että tämmöinen kaveri! Onneksi tätä virtuaalilääkäriä ei ole olemassakaan!
- pum-kasshhh
Ok-loordeille tulee itku kun Venäjä aloittaa pommitukset, siinä kuulkaas lentää talon sälää!
- vielä pahentaa
"Lääkäriin" kohdistuva törkeä pahoinpitely siinä voisi hyvinkin tapahtua.
- 800 e/kk
Oikeasti köyhät joutuu pankin kanssa naimisiin, kun ei ole varaa maksaa vuokraa...pankkilainen lyhennykset on jotain 500 e/kk, vuokrat on takuulla isommat jo kaksioissakin.
- onnekas ratavarsi
Eipä ole sitten niitä huoltokuluja ja asumistukeakin saa jos mahtuu rajoihin.Omakotitalossa on vuokratonteilla vuosivuokrat tai omalla tontilla kiinteistöverot.Sähköt saa kk 13,50 e koko kerrostaloasuntoon Energialta.Ja kodin voi jättää kun lomalle lähtee helpommin.Ei omakotitalossa ole aina kivoja naapureita.Lumityöt puutarhatyöt ja nuohoukset katonja rännien tyhjennykset maalaukset hormien puhdistukset,puiden kaadot raja-aitojen istutukset ja niiden hoito kaikki maksaa.Et vielä tiedä mihin pääsi laitoit.Ja sitten kun tulee se avioero,niin kuka ostaa talosi jos et ole jaksanut pitää sitä kunnossa.Nautin asua vuokralla usko tai älä.
- en kadehdi
onnekas ratavarsi kirjoitti:
Eipä ole sitten niitä huoltokuluja ja asumistukeakin saa jos mahtuu rajoihin.Omakotitalossa on vuokratonteilla vuosivuokrat tai omalla tontilla kiinteistöverot.Sähköt saa kk 13,50 e koko kerrostaloasuntoon Energialta.Ja kodin voi jättää kun lomalle lähtee helpommin.Ei omakotitalossa ole aina kivoja naapureita.Lumityöt puutarhatyöt ja nuohoukset katonja rännien tyhjennykset maalaukset hormien puhdistukset,puiden kaadot raja-aitojen istutukset ja niiden hoito kaikki maksaa.Et vielä tiedä mihin pääsi laitoit.Ja sitten kun tulee se avioero,niin kuka ostaa talosi jos et ole jaksanut pitää sitä kunnossa.Nautin asua vuokralla usko tai älä.
Joo nuohoukset ja hormien puhdistukset. Suuret on ongelmat. Vähänkö kerrostaloissa on huoltohommia?
- Jumala armahda meitä
Se on sydämmen köyhyyttä jos asuin paikan ja olosuhteiden mukaan lajitellaan ihmiset!Hyvin itsekeskeistä ja itsekkyyttä kuvastaa kirjoittajan ihmisten lajittelu!Säälittävää tälläinen provokaatio!
Säälittavää todella.
Kirjoituksesi kuvastaa tämän itsekkään yhteiskunnan arvoja! - semmosta sulle
Siunausta sinullekkin. Ilomielin olen vuokralla ja elän vähävaraisena. Ja olen erittäin onnellinen asemastani, koska minulla on Jumala.
- mää mää
Jeesustelijat ovatkin keskimääräistä tyhmempiä (tieteellinen fakta). Aivot narikkaan ja jeesustelemaan. Eihän aivoista ole kuin haittaa, kun yrittää elää nykypäivän maailmassa 2000 vuotta sitten eläneiden lammaspaimenten opeilla.
- laniuskto
Aika raaka erottelu. Mielummin elän velattomana uudehkon auton kanssa kerrostalossa (nykyinen tilanne) kuin ottaisin 30 vuoden velkavankeuden ja väittäisin omistavani asunnon vaikka sen todellisuudessa omistaa pankki. Yhtä ympäripyöreä väite olisi jos sanoisi, että vain köyhät käyvät töissä.
- velatsaataviks
Kylläpä ihan vihertyy taannehtivasti kateudesta. Kun meidän talo rakennettiin, lainat olivat 6 ja 8 vuotta. Yhdelle 15% osuudelle saatiin eläkekassasta toosi piitkä laina-aika, 15 v. Mutta äkkiä siis tuli kämpästä omaa omaisuutta)). Ja sitten on tietysti mökki, joka saatiinkin pystyyn ilman velkaa ja auto ja toinenkin. Kyllähän aina on kivempi olla rikas ja velaton kuin köyhä ja velkainen.
- hepskukkelikuu
"Mielummin elän velattomana uudehkon auton kanssa kerrostalossa (nykyinen tilanne) kuin ottaisin 30 vuoden velkavankeuden ja väittäisin omistavani asunnon vaikka sen todellisuudessa omistaa pankki."
30 vuoden päästä se asunto on oma eikä pankin. Vuokraa sen sijaan maksat lopun ikääsi ja sinulle jää vuokrakuitit eikä mitään muuta.
Auton arvo ei säily.
Omistusasunto ja uusi auto eivät sulje toisiaan pois ja jos valita pitää niin rahat mieluummin asuntoon ja ajelee sitten vähän vanhemmalla autolla. Raaka on, jopa kärjistetyn raaka.
Mutta mikset hyödyntäisi 20vuoden päästä as.oy:n omistaman asunnon, ja siitä sinulla olevan hallintaoikeuden avulla todella edullista asumista pelkkien vastikkeiden muodossa.
Suo anteeksi, että puhun "tyhmistä" mutta ymmärrät varmaan, mitä tarkoitan?
Monta kertaa on tännekin palstalle esitetty selkeät laskelmat siitä, että omistusoikeuden hallintaan oikeuttavat paperit saa ihan samalla kuukausikululla(itseasiassa myöhemmin halvemmallakin, koska vuokrat nousee) 20 vuodessa itselleen, kun taas vuokralla saat 240 kuittia.
Se, mihin tässä sitoutuu, on RISKI.
Itse näen tuon riskin niin pienenä, ettei tulisi mieleenkään maksaa sikakallista vuokraa jollekin "läskille", ei meillä ole VARAA!
- Maximusp83
Oletko koskaan asunut muualla kuin vanhempien taloudessa? Mikä vika on jos asuu vuokra-asunnossa? Ihmettelen tuota asennetta vuokralla asumiseen. Tarkista kantasi jos sinulla on ystäviä, jotka asuvat vuokrakämpässä! Ihmeellinen asenne.
- : )
Oli totta kumpi vaan henkilökohtainen asia se on.
Totuus kuitenkin on että kun kuolet mitään et matkaan saa.Elikkä nautitaan tästähetkestä kukin tavallaan.
Ite olen asunut sekä vuokralla / omistus rivitalossa.Tämä rivari talossa asuminen vasta kallista on,kaikki remontit maksaa ainakin tuplasti.Mutta souwatt.. - omistus, vuokra
voihan jotkut sijoittaa ulkomaillekin jne.
ja vuokralla asuminen on helpompaa, jos loytaa sopivan vuokra asunnon. en leimaa vuokra - tai omistus asumista jokaisessa etunsa ja puolensa. ja jokainen ihminen elaa omaa elamaansa - Heh...
Joo, ihanaa olla loppuelämä miljoonaveloissa että saa asua jossain amerikkalaistyylisessä omakotilähiössä missä talot ovat 5 metrin välein toisistaan. Oikea tyhjäpäisen keskiluokan unelma, ja kokoomusta äänestetään tietenkin.
- Kova kohtalo
Niin. Kuinkahan sitten lienee, kiittävätkö kokoomusta kun heidän politiikallaan tulee potkut töistä ja velat lankeaa maksuun? Taitaa sininen kravatti vaihtua hirttoköyteen pian.
- t7yitygfj
jaa että miljoonavelkoja, senteistäkö puhut?
- Möttösen mummi
Olen tästä ennenkin kirjoitellut: minulla on velattomat OKtalo ja mökki peinellä paikkakunnalla, mökki on ison järven rannalla. Lisäksi olen vuokrannut kunnalta kerrostaloyksiön, jossa maalan tauluja, askartelen ja ompelen, joten roskat jää sinne. Vielä minulla on vuokrayksö pääkaupunkiseudulla, jossa yövyn kun menen tapaamaan 4
lastani, jotka siellä asuvat perheineen. En katso tarpeelliseksi omistaa noita yksiöitä, maksan ilomielin ne pienet vuokrat. Meillä on 2 autoa ja matkustelemme usein, missä milloinkin. Olemme eläkeläisiä, enkä halua hirveästi omistaa asuntoja, enkä varsinkaan antaa niitä vuokralle ja kestää sitä vuokralaisrumbaa. Rahat on ansaittu kovalla työllä aikanaan ja nyt haluan elää tätä aikaa näiden asumusten välillä "risteillen". - Jos tulee esim. sairautta tms. niin asiat voi nopeasti muuttaa.- pärjäätkö varmasti?
"enkä halua hirveästi omistaa asuntoja"
No sulla nyt kuitenkin 4 asuntoa jo näyttäisi olevan, että eiköhän se juuri ja juuri riitä yhdelle eläkeläspariskunnalle..
- Yrittäjä /perhe
Pohjoismainen unelma oma talo ja pirusti velkaa.
Keski-Euroopassa asutaan vuokralla
samoin mökki on vuokralla.
Olen yrittäjä.
Asun vuokralla yrityksestäni on velkaa
ihan tarpeeksi olisinko niin hullu että
ottaisin lisää velkaa?
Ps.Aira Samulinkin asuu vuokralla hienossa Bulevardin asunnossaan
ja pankin hyyryläisenä siellä Hyrsylänmutkassaan.Ei kaikki vuokralla asujat
ole huumehörhöjä tai muita syrjäytyneitä. - Punisher#72
Olet kyllä harvinaisen tyhmä jos olet oikeasti olemassa.
Kerrotalossa vuokralla asuessa ei tarvitse huolehtia kuin vuokranmaksusta.
Katos asunnon omistaminen on sitten HIEMAN eri juttu. Ja pankkihan sen omistaa niin kauan kunnes olet maksanut viimeisenkin erän n.25 vuoden asuntolainastasi.
Ja korkoa lainaan kertyy vuosien varrella tuhansia ja korkeammalla korkotasolla kymmeniä tuhansia saattaa helposti.
Ei tarvitse olla huolissaan korjauksista, lumitöistä, pihanhoidosta eikä monesta muustakaan ihanuudesta mitä omakoti ja rivitaloasuminenkin usein tuo tullessaan.
Fiksut asuu vuokralla monet ja mukavuudenhaluiset, eivät ainoastaan köyhät.- Turhaan maksamaton
Hahahahaaaa!!! Mukavasti tulee verovähennyksiä ja omaa on ihana rempata kun oma rahavuori kasvaa. Täytyy olla äärettömän tyhmä asuakseen koko elämänsä vuokralla. Me maksetaan n.150€ vähemmän kk. Omasta kuin vastaava vuokralla... (Kun on viisas ei maksa liikaa) 18v päästä tämä on ikioma kun SINÄ asut edelleen siinä vuokralla etkä ole saanut kuukausimaksustasi säästöön kuin pari vatsamakkaraa...:D tai vaihtoehtoisesti myydään tämä rempattuna 2 vuoden päästä pois ja maksetaan suoraan 4vuoden vuokrat pois jostain luukusta.. Tod. Näk. Jäis vielä säästöönkin :D kukin tavallaan.
- en usko
Turhaan maksamaton kirjoitti:
Hahahahaaaa!!! Mukavasti tulee verovähennyksiä ja omaa on ihana rempata kun oma rahavuori kasvaa. Täytyy olla äärettömän tyhmä asuakseen koko elämänsä vuokralla. Me maksetaan n.150€ vähemmän kk. Omasta kuin vastaava vuokralla... (Kun on viisas ei maksa liikaa) 18v päästä tämä on ikioma kun SINÄ asut edelleen siinä vuokralla etkä ole saanut kuukausimaksustasi säästöön kuin pari vatsamakkaraa...:D tai vaihtoehtoisesti myydään tämä rempattuna 2 vuoden päästä pois ja maksetaan suoraan 4vuoden vuokrat pois jostain luukusta.. Tod. Näk. Jäis vielä säästöönkin :D kukin tavallaan.
Jaa, minä olen asunut omakotitalossa mutta päätin lopulta myydä sen. Nyt asun vuokra-asunnossa n. 1500 euroa halvemmalla kuin siinä omakotitalossa. Valehtelet tai et ole ottanut huomioon lyhennyksien lisäksi sähköjä, remontteja ja lukuisia muita kuluja. Tai sitten miehesi maksaa kaiken ja SINULLE se tulee 150e halvemmaksi kuin vuokra-asuminen...
- toinen totuus
Myös laiskat pummit asuvat vuokralla. Ei se niin ruusuista ole todellisuudessa.
Kyllä tekisi pahaa antaa jollekin vuokraisännälle 700 joka kuukausi vuosien ajan.
Vain rikkailla on varaa tuollaiseen törsäämiseen. - jeehhehee!
mut sun kämppään tulee vakava homeongelma ja viranomaiset julistavat sen asumiskelvottomaksi ja purettavaksi. Sitten muutat takaisin vuokrayksiöön ja maksat vielä sitä purettua asuntoasi jonkun vuosikymmenen.
- Monenlaisia
Toiselle asuntoa pitää pystyä vaihtamaan kuin paitaa, koska paikkakuntaa ja maatakin pitää pystyä vaihtamaan vaikka muutaman kuukauden välein. Tietyissä työpaikoissa paikkakuntien (ja toisinaan maankin) vaihto uran edetessä on arkipäivää ja asuntoon pitää suhtautua korkeintaan yhtä suurella tunteella kuin auton vaihtoon. Tai oikeastaan vielä vähemmän... Tiuhaan paikkakuntia vaihtavalle vuokra-asunto on aivan järkevä vaihtoehto ja jopa halvempi kuin omistusasunto. Toki, jos pysyy paikalleen 5-10 vuottakin, omistusasunto voi olla järkevämpi, mutta toiset eivät paikkakunnalla pysy paria vuotta kauempaa...
- tsumpa
"Katos asunnon omistaminen on sitten HIEMAN eri juttu. Ja pankkihan sen omistaa niin kauan kunnes olet maksanut viimeisenkin erän n.25 vuoden asuntolainastasi."
Maksat lainaa 25 vuotta ja sinulla on asunto.
Maksat vuokraa 25 vuotta ja sinulla ei ole mitään..ja maksu jatkuu.
- vaihtelu virkistää
Kotini on siellä misä matkalaukkuni.
Mitään ei saa mukaan kun kuolee. - vuokralla
Ostaa talon perheen kanssa ja sitten myydään, jos tulee ero!! Mies muuttaa vuokralle ja muu perhe asuu kohta uuden miehen kanssa siinä talossa:)
Vuokralla asuessa ei perinnöt paljoa kartu, mutta ei sekään pilvien reunalla paljoa naurata, kun perilliset ryyppää sun suurella työllä säästämäsi omaisuuden.
Eletään nyt vain tätä päivää!!- Kova kohtalo
Kyllähän siinä käy yleensä siten, että riidellään omaisuudesta niin kauan, että lopulta asianajajat vievät suurimman osan ja hykertelevät tyytyväisinä käsiään. Ei siinä paljon juomarahoja sitten jää.
- tsyby1
Ostaa talon perheen kanssa ja sitten myydään, jos tulee ero!! Mies muuttaa vuokralle ja muu perhe asuu kohta uuden miehen kanssa siinä talossa:)
Eron sattuessa taloon jäävä lunastaa toisen ulos RAHALLA.
On kivempi aloittaa alusta kun on pesämunaa.
- velkahelvetti
Itse asun vuokralla. Tienaan hyvin ja viihdyn täällä. En kuitenkaan halua omaa taloa.Ainoastaan,jos perin hyvät rahat tai saan lottovoiton.Omahan talo on vasta kun se on maksettu.Pankki omistaa käytänössä siis monen ihmisen talon ja sitten ollaan niin elvistä.Kyllähän velkaa voi aina tehdä.
- Ämmä-82
Olen todella köyhä kun persekin on kahdesta kappaleesta.
- Punisher#72
hahahahaha.
mut mä oon vielä köyhempi kun vielä on karvainen perse siltä varalta ettei olis varaa housun lämpöön : D
- kullan kallis
Vanhanaikaista ajatella"omistaa"talo. Itse laskisin ne korkokulut, ennen kuin talo on maksettu,tällä summalla asuu vuokralla monta vuotta. Eniten talolainojen maksuongelmien vuoksi on nyt tehty pakkohuutokauppoja. Oulu on mm hyvä esimerkki tästä ilmiöstä.. Remontit asumisen aikana vie ison summan tai usein tekemättä niin arvo laskee tai ihmiset sairastuu,kun kukaan ei valvo asumista ja asuminen vie kaikki rahat. Paljon tosiaan oltava varoja ja pelko, että ei työ lähde alta. Lopulta suurin rikastuja on Wahlroosin kaltainen joka kerää sinunkin eurosi talteen?
Ironista tietysti,että asun vuokralla:) Omistan asuntoja, mutta saan asua halvemmalla näin ja työmatka kohtuullinen sekä vakityö, vähemmän stressiä 40v iässä:)- omataloasukas
En tiedä miten nyt on mutta ainakin silloin kun maksoimme asuntolainamme korkoja, ne sai vähentää verotuksessa. Ei siis kannattanut ainakaan niistä huolestua. Jos maksaa oman asunnon kuluja (tai asuntovelkaa), se ei köyhdytä ihmistä vaan muuttuu omaisuudeksi. Kun vuokralainen on maksanut sanotaan 700 euroa kuussa (ja sillä ei kummoista omakotitaloa vuokrata) ja talonomistaja on pulittanut saman summan talon kuluissa niin neljännesvuosisadan päästä toisella on oma velaton talo, jossa asumiskustannukset ovat paljon alle 700 kuussa ja toisella on..hmm, korotettu vuokraa jo monta kertaa eikä sillä rahalla ole kertynyt omaisuutta.
Kiinteistönhoito ja -korjaus maksaa, nyt arvuutan: antaako asunnon omistaja kaikki huoltopalvelut asukkaalle ilmaiseksi vai sisällyttääkö ne ehkä vuokraan? Vuokralla asujat tuntuvat kuvittelevan ettei heidän tarvitse huolehtia korjaus- ja huoltoasioista, mutta maksavathan he niistä. Samoin voi talonomistajakin tehdä ja usein tekeekin.
- oma on talo
Olen köyhä, mutta asun omakotitalossa järven rannalla....
- salvostaja
naurettavia julkisivun kiillottajia! ensin ankara asuntovelka ja sitte pitää auto ostaa autoliikkeen rahoituksella kun ei kehdata enään pankin velkaan sitä lisätä! hämätään pankkia tyylillä) ja eihän vanha auto sovi uudehkon talon pihalle joten se on ostettava uusi vaikka vanha toimisikin! ja sitten ajettava leikkuri kun naapurillakin on. ja kun asuntovelkaa on maksettu 10 vuotta niin ruvetaan ottamaan remonttilainaa ensimmäisen kerran. ennenkuin talo on maksettu ni on dementtiat päällä ja paskat housuissa toinen koipi haudassa! kotihoito ei onnistu ja teidät viedään laitokseen! mikäs siinä jos tämä tuttu kuvio kiihottaa. omakotitalo voi myös olla myös mielekästä asumista mutta suomessa on käyny sillain että kun katsotaan tv ohjelmia kuinka tähdet asustavat lukaaleissa ja maailmalla yleensäkin joissa ei tarvitse talven takia eristää niin pystytään tehdä suurempia taloja pienemmällä hinnalla. täällä herää haaveilu ja koitetaan jäljitellä heitä heheh! kukaan ei tarvitse yli 100 neliöä tilaa ei varmasti. 100 tuhatta euroa pienemmällä velalla pääsee kun ajattelee järjellä eikä egolla.
- helppo maksaa
Kyllä se 110 m2 olisi just passeli. Se 100 m2 on vielä ahdas ja prolehenkinen.
- Kova kohtalo
Ja kun on hieno talo, niin sitten on pakko hankkia kaiken maailman ns. Design -huonekaluja ja muuta rumaa kallista roinaa, kun on näytettävä naapureille ja sukulaisille. Pianokin on oltava, vaikka kukaan ei osaisi perheessä sillä soittaa edes yhdellä sormella. Sohvakin on verhoiltava uudelleen monta kertaa, kun sisustussuunnittelija on televisiossa esitellyt taas uusia kevään muotivärejä. Sairasta hommaa.
Harmittaa, kun puuttuu vielä champagnevispilä, solmioprässi, sikarileikkurit ja ryväsrapsutin.
- fdgfgd
Kerrostalossa ei voi tehdä mitään. Katsoa telkkaria pienessä kopissaan. heh heh
- rich man
Pelaatko jalkapalloa sisällä?
- fty34
Kerrostalo on city-asumista, jota köyhä savipeloon ok-loordi ei voi ymmärtää. Ei nimittäin savipellon talon hinnalla osteta arvoosakkseita merenranta näkymin.
- marjo1
vain ne asuvat vuokralla jotka velkaa ei saa pankista. köyhiä tai ei. tosin omassa kerrostalokämpässä halvempi asua sitten kun asunto maksettu.vuokra ei halpene ikinä.
- citykettu
Joo, tommonen 4h k ja 2 korttelia torille. Vastike vesineen 320 €. Bussit, junat ja saaristoyhteydet ja meri kävelymatkan päässä. Vaikka on pieni rahoitusvastike remonteista, niin vielä kulut jää paljon (400-500/kk) alle vuokrahintojen.
Ei matkakuluja, sillä työpaikka pitää olla lähellä, mutta ei saa näkyä.
- voi autuutta
On se ihanaa, kun voi antaa rahat jollekin enemmän tarvitsevalle, niin ei tule itselle stressiä. Voi sitten kuolla rauhallisin mielin.
- köyhä / rikas
Jäin ihan miettimään. Minun kavereissa on sekä vuokralla asuvia että omistusasunnossa asuvia. Ilahduin, kun huomasin, ettei asumismuoto ole vaikuttanut kaveruuteen. Ihmiset ovat erilaisia tietenkin ja joillekkin tuo asumismuoto voi olla hyvinkin ratkaiseva kriteeri kaverisuhteissa.
Ja tämä asumisen kustannuspuoli. Kyllähän omistusasunnon hankinta on järkevintä, jos aikoo asua paikkakunnalla pysyvästi ja on varaa asunnon hankintaan. Mutta pienipalkkainen henkilö ei voi hankkia omistusasuntoa, jos ei ole tukihenkilöä, joka voi tarvittaessa auttaa yllättävissä tilanteissa.- Näinpä näin
Monille epävarmassa tilanteessa vain ei ole mitään järkeä sitoa itseään liian tiukasti paikkakunnalle. Jos parempi työpaikka löytyy 500 kilometrin päästä niin sitten vain vaihdetaan paikkakuntaa, asui sitten omistusasunnossa tai vuokralla. Asunto on siinä tilanteessa typerin mahdollinen tekosyy, vaikka asunnon olisi omistanut vain 3-4 kuukautta.
- tane-
Jos ei oo perillisiä vuokralla asuminen ainakin Helsingissä on ihan kannattava ratkaisu,koska vanhoissa taloissa ostohinnan lisäksi on tiedossa suuria ja kalliita remontteja ja vuokrahinnat kuitenkin kohtuullisia asuntojen hintoihin nähden.
On toki joskus tapauksia sivummallakin että yhtiövastike ja yhtiölainan kulut on suuremmat kuin paikallinen vuokrataso vastaavasta asunnosta. - säälittää liksavelka
Paskapuhetta rikastuneet asuu kalleimmissa vuokratyösuhde huoneistoissa joihin tavis asuntovellipöksyillä ei oo yhtään mitää asijaa ainakaa muuten ku muuttoapulaisena.
- juupa..
onkos velkaa, kuin noin kehut, voi rauka olet tosi tyhmä..
- inflaatiolla makseta
Kaipa velkarahakin rikkaudeksi voidaan määrittää. Ainakin jos kansalta kysytään, tuntuu suuri osa tuntevansa itsensä porvareiksi ja äänestävät Kokoomusta vaikka todellisuudessa ovat nuppia myöten veloissa
- velalta et välty
Ainakin joku rikastuu, kun maksat 20 vuodessa vähintään 120 000 € vuokraa.
Nimittäin, jos joku unohtaa vuosittaiset vuokrankorotukset. Muuten paljon enemmän.
Onhan vuokralainenkin aina velkaa sille joka vuokran kuittaa. Se vaan valitaan, että maksaako lyhennystä, vai vuokraa. Kai te autonkin vuokraatte, kun se on niin fiksua. - ei välty mutta kuria
velalta et välty kirjoitti:
Ainakin joku rikastuu, kun maksat 20 vuodessa vähintään 120 000 € vuokraa.
Nimittäin, jos joku unohtaa vuosittaiset vuokrankorotukset. Muuten paljon enemmän.
Onhan vuokralainenkin aina velkaa sille joka vuokran kuittaa. Se vaan valitaan, että maksaako lyhennystä, vai vuokraa. Kai te autonkin vuokraatte, kun se on niin fiksua.Aina ne rahat valuvat jonnekkin minne niiden ei välttämättä haluaisi valuvan etkä voi kieltää etteikö suurin osa tässä maassa velkarahalla ostaisi, vaikka varaa ei oikeasti olisi, leikitään niinsanotusti porvaria, kaikki pitää olla kun naapurin Masallakin ja heti pitää saada luottopäätös ettei Masa vaan pääse koreilemaan :^)
Omistustaloasuminen ei ole helppo vaihtoehto, tarvitaan vähintään ne kaksi maksajaa takaajineen ja silloinkin tekee jo tiukkaa jos on ennestään muitakin velkoja, puhumattakaan tulevista remonteista ja korjauksista tai avioerosta, mukava menettää talo viimeisillä maksumetreillä. Yksinasuvalla ei ole mahdollisuuttakaan omistusasumiseen, kerrostalossakin pyydetään järkyttävistä paskalaatikoista melkoisia hintoja.
Vuokralla tätä ongelmaa ei niin korostetusti ole, voi jäädä rahaa paljon enemmän muuhunkin. Lisäksi on kyse siitä, minkä kokee tärkeäksi - sen että on rahaa tehdä asioita, vai sitten se talo jota lyhennetään perkeleesti ja mahdollisesti jätetään jälkikasvulle (myytäväksi), ellei laitoshoito ota taloa maksuksi. Laitoshoidossa vasta kallis vuokra onkin, tulee tuo 120,000€ täyteen nopeasti. Ei kannata mennä kuin vasta viimisillä elinviikoilla, säästää melkoisen summan :^)
Ei ulkomaillakaan näin kiimaisia olla omistusasumista kohtaan, pikku-amerikka tämäkin paikka. Kauankohan menee että tulee toinen Suomen sisäinen lama kaikesta tästä asumislainaamisesta? - laita raha palamaan
ei välty mutta kuria kirjoitti:
Aina ne rahat valuvat jonnekkin minne niiden ei välttämättä haluaisi valuvan etkä voi kieltää etteikö suurin osa tässä maassa velkarahalla ostaisi, vaikka varaa ei oikeasti olisi, leikitään niinsanotusti porvaria, kaikki pitää olla kun naapurin Masallakin ja heti pitää saada luottopäätös ettei Masa vaan pääse koreilemaan :^)
Omistustaloasuminen ei ole helppo vaihtoehto, tarvitaan vähintään ne kaksi maksajaa takaajineen ja silloinkin tekee jo tiukkaa jos on ennestään muitakin velkoja, puhumattakaan tulevista remonteista ja korjauksista tai avioerosta, mukava menettää talo viimeisillä maksumetreillä. Yksinasuvalla ei ole mahdollisuuttakaan omistusasumiseen, kerrostalossakin pyydetään järkyttävistä paskalaatikoista melkoisia hintoja.
Vuokralla tätä ongelmaa ei niin korostetusti ole, voi jäädä rahaa paljon enemmän muuhunkin. Lisäksi on kyse siitä, minkä kokee tärkeäksi - sen että on rahaa tehdä asioita, vai sitten se talo jota lyhennetään perkeleesti ja mahdollisesti jätetään jälkikasvulle (myytäväksi), ellei laitoshoito ota taloa maksuksi. Laitoshoidossa vasta kallis vuokra onkin, tulee tuo 120,000€ täyteen nopeasti. Ei kannata mennä kuin vasta viimisillä elinviikoilla, säästää melkoisen summan :^)
Ei ulkomaillakaan näin kiimaisia olla omistusasumista kohtaan, pikku-amerikka tämäkin paikka. Kauankohan menee että tulee toinen Suomen sisäinen lama kaikesta tästä asumislainaamisesta?Kovasti täällä korostetaan tuota helppoutta. Liittyisikö se laiskuuteen ja saamattomuuteen? Mihin vuokralaisilla sitä rahaa jää? Ainakin itsellä vuokralla asuvat työkaverit ovat olleet aina loppukuusta rahattomia. Että kyllä sen rahan saa hassattua tosi helposti, jos sitä ei osaa käyttää järkevästi.
- skördä
ei välty mutta kuria kirjoitti:
Aina ne rahat valuvat jonnekkin minne niiden ei välttämättä haluaisi valuvan etkä voi kieltää etteikö suurin osa tässä maassa velkarahalla ostaisi, vaikka varaa ei oikeasti olisi, leikitään niinsanotusti porvaria, kaikki pitää olla kun naapurin Masallakin ja heti pitää saada luottopäätös ettei Masa vaan pääse koreilemaan :^)
Ei ulkomaillakaan näin kiimaisia olla omistusasumista kohtaan, pikku-amerikka tämäkin paikka. Kauankohan menee että tulee toinen Suomen sisäinen lama kaikesta tästä asumislainaamisesta?"Vuokralla tätä ongelmaa ei niin korostetusti ole, voi jäädä rahaa paljon enemmän muuhunkin. Lisäksi on kyse siitä, minkä kokee tärkeäksi - sen että on rahaa tehdä asioita, vai sitten se talo jota lyhennetään perkeleesti ja mahdollisesti jätetään jälkikasvulle (myytäväksi)"
Mulla on asuntolainaa mutta en minä ole mistään joutunut luopumaan ihan siitä syystä että kulut on samat kuin asuisin vuokralla.
Jälkikasvu perii minut aikanaan ja kivahan se on kun voi heidän elämäänsä jelpata ikäänkuin "tuonpuoleisesta" :)
Valitsin oman talon koska noista paskalaatikoista pyydetään hirveitä vuokria.
- Elänkuinelänkin
Niin olenkin köyhä ja asun vuokrayksiössä, mitä sitten?
Olen erittäin tyytyväinen kun on mukavat naapurit ja hiljainen talo, takapihalta alkaa ulkoilumaasto ja keskustaan 1km.
Kerrostalo on köyhälle todellakin järkivaihtoehto eikä pidä lähteä pelleilemään omakotiloukkujen kanssa. Huoletonta, helppoa, edullista ja mukavaa.
Ei käy omakotipenninvenyttäjiä kateeksi, vähän ennen kuolemaa kaikki on saatu kuntoon ja elämä on ohitse. - karu maailma
Niin, harmi kun ei tullut silloin 70-80 luvulla ostettua kun vielä silloin järkevän hintaisia omistusasuntoja (ja vuokra-asuntoja) oli
Nykypäivän ihmisellä on ehkä iphone, internet ja ipadi mutta näitä perusasioita (työ, asuminen) ei sitten olekaan saatavilla puolillekkaan - onko kaaaallista
Noloa ja osoitekin tunnistettu Hitasissa ja esittää ok, noloa, mutta homma jatkuu, mä tiedän ja.......
- ootpa ruma katoin fb
Vielä nolompaa on heitällä täällä noita "osoite tunnistettu" -juttuja :D
LOL!
- Makuasioita
Vuokra- tai omistusasuminen ovat vain valintoja. Toinen ei halua ottaa paljon lainaa ja toiselle asuinkuntaa pitää pystyä vaihtamaan hetken mielijohteesta. Nimittäin toisilla tietyssä uran vaiheessa pitää pystyä vaihtamaan paikkakuntaa ja jopa asuinmaata parin kuukauden varoitusajalla. Jos et siihen pysty, tuhoat urasi. Joten asuntoa pitää pystyä vaihtamaan jopa monta kertaa muutaman vuoden sisällä. Voi olla hieman hankalaa ja kallistakin vaihdella omistusasuntoa monta kertaa vuodessa, minkä toiset joutuisivat tekemään.
Omassa tuttavapiirissä on ainakin sellaisia, joiden asuinpaikka on vaihdellut Suomen toiselta puolelta toiselle ja maatakin on vaihdettu muutamaan kertaan. Ja välillä ollaan asuttu omistusasunnossa ja välillä vuokra-asunnossa aivan sen mukaan, miten kauan ollaan pysytty paikkakunnalla. Mutta koskaan asunto ei sido yhtään mihinkään, heille se on vain tavara muiden joukossa...
Ja onhan kaikkien suurimpien eläkeyhtiöiden, ja monien muiden suurten osakeyhtiöiden, pomotkin vuokra-asunnoissa vaikka rahaa voi olla miljooniakin pankeissa. Erittäin halvoissa toki tasoon nähden, sillä kyseessä on työsuhdeasunto, mutta vuokra-asunnossa silti. Nimittäin työsuhdeasuntokin on vuokra-asunto, ei siinä asuva sitä omista. Eli ainakin on helppo löytää miljonäärejäkin, jotka asuvat vuokra-asunnoissa... - likka2
Vuokrankorotus ei koske kaikkia, itse asun turun keskustassa kuudetta vuotta 380 euron vuokralla ja se ei hyvät ihmiset ole noussut euroakaan siitä kun muutin. Tämän asumisen aikana on kylppäriremppa, parvekelasit sekä uudet laminaatit laitettu täysin asunnon omistajan pussista:) omista hertta en pariskunta ketä ei halua nyhtää nuoren pennosia kuten minun:) tienaan noin 1800 käteen ja on varaa
Tehä vaikka ja mitä. Kaupunkilaiselämä on ihanaa ja vielä pitäö nauttia kun on nuori ja lapseton ja ei tarvitse esim tilanpuutteen vai minkä takia sitä nyt sitten taloa ostaa ja itseään velkaannuttaa:)- skördä
"Tämän asumisen aikana on kylppäriremppa, parvekelasit sekä uudet laminaatit laitettu täysin asunnon omistajan pussista:)"
Tilannehan on seuraavanlainen. Sinä maksat heille joka kuukausi tietyn summan jota myös vuokraksi kutsutaan. Tällä maksamallasi summalla he remontoivat asuntoa ja sen arvo nousee eli he eivät olekaan maksaneet sitä omasta pussistaan.
Olet maksanut vuokraa yli 27 000e josta nämä rempat on kustannettu.
- Oikea öky siporex
Ostit talon sitten halvalla ,,HOMETALON,,Terveys menee ,et saa myydä.jnen
KIÄH KIÄH ,tukehdu HOMEITIÖIHIN.ja velan maksuun HOMETALOSTA - Köyhä ja okt
Riippuu mihinkä ne rahansa laittaa, vetääkö kurkusta alas ja savuna ilmaan.
Tiedän monia jotka ovat useamman talon juoneet kurkusta alas. - teukka tavis
Ihme tarve paukutella jos jostakin henkseleitä, vai miksi tämä?.
Kaikille vaan ei anneta lainaa eikä kaikki sitä pyydä asusmistarpeisiin vaikka olisi mahdollista, hae ja tai osta mitään velaksi ja hyvä niin , miksi siis ohjeistaa toisen elämää jos itse haluaa ja pystyy asumaan vaikka osaomistusasunnossaan eli kaikki rahat asumiseen tai sitten vaikka pienellä kylällä jossakin rauhassaan ilman naapureita ja keskustelua paljonko tänä vuonna asunno arvo nousi.
Mutta tällä menolla kun hinnat nousee tällä tavalla varsinkin vanhoissa omakotitaloissa , ei ole mitään järkeä ostaa, eikä kyllä yksiöitäkään, kun uusi maksaa saman kuin vanha jo korjattava. - tää ei oo mainos
Onneksi vuokraturvassa on kaikki palvelut yleensä lähellä myös nekin joita ei missään lähiössä enää ole taikka lähelläkään sitä paikkaa missä moni asuu
velkarahatuella..
Yksijöistä vain 1000 Euron välityspalkka vai kuinka se oikein olikaan?
Itte voisin välistävetää halvemmalla vain 100 euroa tunnilta vailla palkkaa..
Oma on eri kun muitten..keksimä
Idijootiksi voidaan myäs kouluttaa taikka aivopestä niitä joilla ei ole sitä jotakin mitä muilla muka on ilmaiseksi.
Kokonaan toinenseikka ompi jo se ketä käyttää hyväksi ketä missäkin? - HELPOMMALLA SELVIÄÄ
ITSE AINAKIN ERITTÄIN TYYTYVÄINEN KAUPUNGIN VUOKRA ASUNTOON. JUURI KUNNOSTETTU ASUNTO JA KAIKKI TOIMII NIINKUIN PITÄÄKIN. KAIKKI PALVELUT ON LÄHELLÄ JA EI TARVII OTTAA STRESSIÄ MISTÄÄN. MAKSAN VAIN 400 EUROA KUUSSA VUOKRAA JOSTA ITSE MAKSAN 200 EUROA KK JA LOPUT TULOISTA VOIN RILLUTELLA NIIN KUIN ITSE HALUAN. MITÄ JÄRKEÄ MAKSAA OMAA ASUNTOA LOPUN ELÄMÄÄNSÄ? SITÄ VOI VAIKKA KUOLLA KESKEN KAIKEN VELAN MAKSUN HAHA.. JOTKUT ON VAAN NIIN TYHMIÄ JA OLEVINANSA, ETTÄ VOI LUOJA. MUN EI TOSIAAN TARVII KUNNOSTAA MITÄÄN TYPERÄÄ OMAKOTITALOA ITSE JA MAKSAA JUMALATTOMIA VELKOJA JA KUSTANTAA VIELÄ AUTOT JA VÄLINEET JA KAIKKI MAHOLLISET HILAVITKUTTIMET SIIHEN PÄÄLLE AI SAAKELI KUN TULEE KALLIIKSI. SITTEN JOS HALUAISI TEHÄ JOTAIN MUKAVAA SIIHEN PÄÄLLE HEITTÄYTYÄ VAPAALLE NIIN EI VOIKKAAN, KUN PITÄÄ OLLA TÖISSÄ JA ANSAITA RAHAA, ETTÄ VOI MAKSAA VELKANSA ETTEI MEN ULOSOTTOON JA TALO ALTA HAHA SIINÄHÄN OOTTE KAKKAPÄÄT...
- matti nnnnäsä
Ei jumankauta, jumankauta juu nääs päevää ei jumankauta kyllä mää sanon teille ei jumankauta mikä jätkä ku ei nää tajua!
- Mummeli -48
Kyllä oli lapsellinen kommentti! Kuka idiootti haluaa velkavankeuteen 20-30 vuodeksi? Asuin lapsuuteni ja nuoruuteni ok-talaossa, joten tiedän suurinpiirtein, mitä kustannuksia siitä on. Asun omasta tahdostani vuokralla rivarissa kauniissa ympäristössä. Vuokra, sähkö, vesi, ne kun maksan, niin ei huolen häivää. Nettiyhteys sisältyy vuokraan ja lähiaikoina myös kotivakuutus. Jos jotain menee rikki, niin soitto huoltomiehelle. Pärjään tuloillani tosi hyvin. On varaa matkustaa ym,, toisin kuin asuntovelallisilla. En ole köyhä!
- skördä
"Kyllä oli lapsellinen kommentti! Kuka idiootti haluaa velkavankeuteen 20-30 vuodeksi?"
Kuka haluaa maksaa kasvavia vuokria lopun ikäänsä saamatta yhtään mitään?
"On varaa matkustaa ym,, toisin kuin asuntovelallisilla. En ole köyhä! "
Mulla on asuntolainaa (6 vuotta vielä) mutta olen kuitenkin matkustellut..olenko toiminut väärin? Monilla kavereillakin on asuntolainaa ja he ovat matkustelleet? "On varaa matkustaa ym,, toisin kuin asuntovelallisilla. En ole köyhä! "
Mitenniin asuntovelkaisella ei ole varaa matkustaa?
Laina kun on oikein mitoitettu, niin asumiskulut ovat jopa vähemmän kuukaudessa kuin vuokra, ja silti on oma lupa.
Et ehkä ole köyhä, mutta kenties järjenköyhä?
- Aurinkopitsi
Voi voi. Ei voi muuta sanoa. Olen nähnyt ja kokenut elämässä paljon ja paljon enemmän kuin moni ikäiseni, mutta kunnollista elämää olen aina viettänyt. Asiat ovat olleet ns.ulkopuolelta tulevia, kuten vakavat sairaudet, puolison kuolema jne.
Ne on silti kasvattaneet minut ihmisenä ihan omanlaisekseen ja arvomaailmani on mennyt ylösalaisin.
Voin sanoa, että minun hiukan säälittää sinun aloituksesi, sillä olet vielä hyvin lapsen kengissä henkisen minäsi kanssa. Osa jääkin niihin kenkiin jos elämässä ei tule aitoja vastoinkäymisiä tai koskaan pysähdy pohtimaan omaa itseään ja tarkastelemaan maailmaa sen kautta, että olemme täällä kaikki vain kerran ja elämä on lyhyt. Millä kaikella on loppujen lopuksi merkitystä?
Enkä nyt koita fuulata ketään ajatukseen, että raha on paha ja sitä ei tarvita ja onni tulee vain joogaamalla.
Vaan koitan sanoa, että onni on tasapaino itsensä ja ajatusten sekä toiveidensa ja odotusten kanssa.
On äärimmäisen kivaa, että on rahaa sen verran ettei jokaista kauppakuittia tarvitse katsella otsa kurtussa vaan voi käydä ruokaostoksilla huoletta, on rahaa muistaa läheisiään joskus jollain kivalla, on mahdollista joskus lomailla, vaatteita aa ostaa säännöllisesti ja tarpeen mukaan sekä joskus rahaa ihan hömppäänkin.
Mitäänhän tuollakaan ei oikein tee jos makaa sairaana sängyssä. Silti on hyvä jos on rahaa niin, että voi hoitaa itsensä kuten kuuluisi kaikkien saada hoitaa. Jos ei kykene kotiaan siistimään niin olisi varaa ostaa se apu ulkopuolelta.
Arjen sujuvuus on hyvin tärkeää ja se sujuu jollain paremmin omakotitalossa ja jollain kerostalossa.
Se, että ratkaisu on tehtävä esim. liikuntarajoitteen vuoksi niin ei tee ihmisestä onnetonta. Päinvastoin se tekisi jos ei olisi mahdollisuutta valita.
Luojalle kiitos on olemassa vaihtoehdot!
Näin ihmiset voi omien tarpeiden mukaan rakentaa elämää ja monia muitakin valintoja tehdä kuin sen, että minkälaisessa muodossa haluaa asua.
Tämäkin seikka voi elämän aikana muuttua montakin kertaa ja onnen tuo se, että muutoksiin on mahdollisuus.
Ole sinä siis iloinen omakotitalostasi, minä olen todella onnellinen kun juuri muutimme omakotitalon ja rivarin jälkeen tarkoituksenmukaisesti kerrostaloon.
Koen ihanana kun on ihmisiä paljon ympärillä ja kuuluu toistenkin ääniä.
Taloyhtiömme on kiva sillä se on rauhallinen ja koska talo vasta valmistui niin kaikki muutti tähän samalta viivalta.
Minua helpottaa huoleton parveke tosi paljon. Nautin ja kerkiän nauttimaan siitä enemmän kuin rivarin liiankin isosta pihasta.
Tällä hetkellä arvostan elämässäni siis huoletomuutta, koen oloni korkealla turvallisemmaksi, lapseni nautti päästä ns.elämän keskelle asumaan ja unohtivat ihan heti vanhan koulun ja ne kaverit. Eli ei säälitä yhtään. Enemmän säälin heitä siellä syrjemmässä kun poikakin niin sairas ettei ole päässyt sieltä yksin oikein minnekään, matka ollut liian pitkä ja raskas. Kavereillekin pitkä matka poiketa kylään edes mopoautoillaan.
Muutto tänne oli heidänkin toivomus. Nautin siitä, että minä pystyin sen toteuttamaan.
Kun lapset alkaa muuttamaan kotoa niin seuraava kotini on varmaan aivan keskustassa ja kuinkas muutenkaan kuin kerrostalossa. ;))
Niin ja toinen koti meillä on Espanjassa, sielläkin erään kaupungin keskustassa, meren rannalla.
Olemme asuneet siellä aiemmin kokonaan, mutta nyt on ollut näin parempi.
Lapseni puhuu Espanjaa sujuvasti ja minäkin toki. Meillä on siellä paljon läheisiä ja tuttavia.
Sellaisista kokemuksista ja asioista iloitsen.
Vanhin lapseni on kiittänyt minua siitä, että on saanut kokea sellaisia, kuten asuminen ulkomailla. Aikanaan ei vielä sitä osannut kamalasti arvostaa, mutta nyt arvostaa kun se on luonut rohkeutta ja aikomuksenaan on lähteä opiskelemaan ulkomaille.
Pääasia on nyt kuitenkin se, että sinä oppisit ettei kaikille vaan sovi samat ratkaisut eikä teidän ratkaisut ole välttämättä toisille hyviä vaan ainoastaan teille.
Eikä teidän tapa toimia ole se ainoa oikea. Minusta on hyvin epäkypsää ja jotenkin henkisesti köyhää kuvitella edes niin ja ajatella noin mustavalkoisesti, korottaen oman mielpiteensä totuudeksi kaikille.
Ja vaikka omakotitalo nyt jostain syystä olisikin minun haaveeni niin en silti voisi olla kateellinen sillä pidän mieluummin henkisen rikkauteni ja sen mukanaan tuoman viisauden.
Kaikkein pahinta on olla köyhä HENKISESTI.- Aurinkopitsi
Unohdin mainita ikäni. Olen siis 33-vuotias.
- Leski ja köyhimys
Hyvä ja kypsä kirjoitus, kaikkea hyvää sinulle ja lapsillesi!
Vaikka aloittaja olisikin suomi24-toimituksen "idiootti-aloittajia", sinun vastauksesi oli virkistävää luettavaa.
Olen itse monen ikävän asian kautta tilanteessa, jossa en omista juuri mitään, mutta olen todella onnellinen nykyisestä terveydestäni. Raha on kivaa, se helpottaa elämää, mutta läheiset ja ihmiset ympärilläsi tekevät elämän onnelliseksi. - r3333
"Vanhin lapseni on kiittänyt minua siitä, että on saanut kokea sellaisia, kuten asuminen ulkomailla. Aikanaan ei vielä sitä osannut kamalasti arvostaa, mutta nyt arvostaa kun se on luonut rohkeutta ja aikomuksenaan on lähteä opiskelemaan ulkomaille.
"
Olipa essee. Aurinkorantaprinsessoja on ihan tarpeeksi. Minun tyttäreni koska on lapsuutensa purjehtinut itämerellä aikoo lähteä englantiin opiskelemaan. Eikä olla asuttu ulkomailla, että kyllä sitä munaa löytyy ilman ulkomailla asumistakin, riippuu siitä mitä on harrastanut.
"Kaikkein pahinta on olla köyhä HENKISESTI. "
Ei vaan olla evlutku, tuulari ja/tai sosialismimielinen. Jos on näitä kaikkia yhtäaikaa, asiat ovat huonosti kaikkien kannalta ja suomessa näitä tyyppejä riittää, esim koko julkinen sektori. Leski ja köyhimys kirjoitti:
Hyvä ja kypsä kirjoitus, kaikkea hyvää sinulle ja lapsillesi!
Vaikka aloittaja olisikin suomi24-toimituksen "idiootti-aloittajia", sinun vastauksesi oli virkistävää luettavaa.
Olen itse monen ikävän asian kautta tilanteessa, jossa en omista juuri mitään, mutta olen todella onnellinen nykyisestä terveydestäni. Raha on kivaa, se helpottaa elämää, mutta läheiset ja ihmiset ympärilläsi tekevät elämän onnelliseksi.Hyvä ja asiallinen kirjoitus, teiltä molemmilta.
Ei se omistaminenkaan silti poissulje sitä seikkaa etteikö voisi nauttia omasta terveydestä, monesti vieläpä jää enemmän rahaa hoitaa asia.
Läheistenkin on mukavampi tulla käymään, kun esim. parkkipaikkaa ei tarvitse järjestää toisesta kaupunginosasta tai ostarilta--- Näin kärjistetysti
- gfgdgdgd
Itse olen asunut muutaman vuoden asumisoikeusasunnossa, jatkuvien vastikkeiden nousun takia muutan nyt pienempään kaupungin vuokra-asuntoon pariksi vuodeksi. Saan siinä luottokorttivelat maksettua ja säästöön ja sitten alan pikkuhiljaa katsomaan omaa asuntoa.
Vuokralla asuvia on monenlaisia, on nuoria ja opiskelijoita joiden tulot on pienet eikä ole mitään järkeä ottaa isoja lainoja jos tulevaisuus epävarma, on sellaisia jotka säästävät pesämunaa omaan asuntoon, tänä päivänä ei saa 100 % lainoja joten niitä omia säästöjä pitää olla, on ihmisiä jotka eivät jaksa herätä 06 talvella tekemään lumitöitä että pääsee pihasta johonkin.
Jokainen eläkööt kuten parhaaksi näkee ja mikä elämäntilanteeseen sopii, suvaitsevaisuutta.
Enkä nyt sanoisi sellaista rikkaaksi joka on ottanut 300 000 e lainaa ja ostanut oman talon, eihän sellainen omista vielä mitään.
Itsekin olen miettinyt että jos saan enemmän säästöjä kasaan mitä olin ajatellut, voin pitää puolen vuoden virkavapaan töistä. Tälläistä ei varmaan moni asuntolainan ottaja pysty tekemään kun kova velka painaa niskassa ellei ole saanut samalla säästettyä. Vapaa-aikakin on arvokasta tänä päivänä. - onnea
Vuokralle pääsee myös omakotitaloon jos haluaa. =)
- tryurwu
Sepä vasta kallista onkin. Jos ihan pienet asunnot jätetään pois, ja jos sijainnin kuitenkin pitää olla hyvin liikenneyhteyksien varrelta voi varautua maksamaan vähintään 1600 euroa kuukaudessa. Samalla rahalla maksaa tosi hyvin jo omaa asuntoa.
- Tässä on etunsa
Vuokrakämpistä pääsee äkkiä eroon halutessaan.Toisin kuin omistusasunnoista.
Vuokrataloissa asuntoyhtiö toimittaa rikkinäisten liesien ja jääkaappien, tai pesutuvan pyykkinpesukoneiden ja kuivaajien tilalle tarvittaessa uudet, tai korjauttaa ne. Asuntoja myös remontoidaan tarvittaessa..Nämä edut sisältyvät vuokraan.Omistusasunnossa maksat nämä kaikki omasta pussistasi.
Tosin ihan kaikki vuokra-asuntoyhtiöt eivät pidä omaisuuttaan, eli kiinteistöjään asuntoineen samalla tavalla kunnossa.Ehkä tämä kunnossapito riippuu vähän vuokralaisistakin.Vuokralaistenkin pitää olla omalta osaltaan vastuussa asunnostaan, sen verran ettei tuhoa ja vuokra-asuntoa, tai talon muita tiloja tahallaan.
Mutta jos jotakin hajoaa vuokratalossa muista syistä, kyllä ne tullaan yleensä ilmoituksen jälkeen tullaan korjaamaan.
Vuokralla asuessa on sekin etu.Että huoltoyhtiö tekee talvisin lumityöt ja muut pihahommelitkin sopimuksen mukaan.- skördä
"Vuokrakämpistä pääsee äkkiä eroon halutessaan.Toisin kuin omistusasunnoista.
Vuokrataloissa asuntoyhtiö toimittaa rikkinäisten liesien ja jääkaappien, tai pesutuvan pyykkinpesukoneiden ja kuivaajien tilalle tarvittaessa uudet, tai korjauttaa ne. Asuntoja myös remontoidaan tarvittaessa..Nämä edut sisältyvät vuokraan.Omistusasunnossa maksat nämä kaikki omasta pussistasi."
Mutta sinähän maksat nuo jääkaapit sun muut vermeet niinikään omasta pussistasi siinä vuokrassa eivätkä ne laitteet sitten kuitenkaan ole sinun.
Myös ne remontit kustannetaan asukkaiden vuokrista kuten myös ne lumityöt.
Kun vuokrataloa remontoidaan niin kiinteistön arvo nousee/säilyy mutta maksaja(vuokralainen) ei pääse tuota arvonnousua kuittaamaan missään vaiheessa.
Asuntojen vuokraus on liiketoimintaa. Vuokra määritellään sen mukaan että nuo kulut tulee katettua ja lisäksi saadaan voittoa että voidaan rakennuttaa uusia kohteita ja omistajille osinkoja.
Eli mikään sinne kannettu tai vaihdettu laite ei ole ilmainen.
- oma tupa oma lupa
niin...
rakennutit sen talosi sitten "periferiaan", keskelle ei-mitään ? Savipellolle, kauas asutuskeskuksista ?
Siellä sitä on omaa rauhaa ! Epäilemättä.
Ei käy kuin metsän eläimet pihamaalla jättämässä jälkensä ja kurkkimassa ikkunoista.
Ja mitä nyt myös naapurimaista päiväkeikkaa tekevät pakettiautoilla liikkuvat. Tulevat tasaamaan omaisuusmassoja. Ja ottavat tarpeeseensa sen mikä vain irti lähtee.
On se hienoa, että kun lähtee sieltä omasta rauhasta "kylille" käymään, niin pitää piilottaa ne perintöhopeat ja luottokorttirahoituksella ostamasi elektroniikan "jemmaan", että eivät nämä omaisuudentasaajat niitä löytäisi.
Kyllä muuten löytävät, älä siitä huoli.
Mutta, onhan se autuutta kun on ihja oma piha ja metsä vain humisee muutaman metrin päässä ikkunoista. - Puolensa kummassakin
Kummassakin on puolensa. Omakotitalon hankkiminen on hiljaista omaisuuden kartuttamista joka palkkiutuu sitten kun velat on maksettu. Haittana on muutto jos sellaisen eteen joutuu. Vuokra-asunnossa ei ole sitä ongelmaa mutta vuokrarahat menevät sitten kankkulan kaivoon.
Itsekin asun vuokralla kun töiden takia jouduin muuttamaan toiseen maahan. Omia asuntoja on parikymmentä mutta eipä sattunut tähän maahan yhtään. Voisin kyllä talon myydä ja ostaa täältä asunnon mutta täällä on kalliimmat hinnat eikä huvita mitään miljoonavelkoja ottaa kun en ole varma kuinka kauan täällä viihdyn. Sitten olisi taas edessä asunnon myynti joka näillä näkymillä olisi tappiollistakin. - mitäSuomelletapahtuu
Voiei minä en jaksa näitä tyhmiä ihmisiä enää
- asu miten asut
Onneksesi kaltaisellasi ei ole lapsia.
- Trolli pask..aa
Ai, sä määrittelet köyhyyden ja sitten siihen samaan sysyyn säälit. :)
- sweet pleasure. . .
Lähiöt kasvattavat kovan kundin....
- ruutuhousu..
Hyvin on, moni provosoitunut kirjoituksesta :) Niin kai minäkin.
Kaikkihan me voidaan olla hyvätuloisia koska Suomi on niin taloudelista
varakasmaa, voimme ostaa asunnon mistä vaan mitä kukakin pitää
laadukkaana asumisena. Merenrannoilla meillä onkin kymmeniätuhansia
omakotitaloja Etelä-Suomessakin, senhän näkee jo mereltä kun luksusveneestä asiaa voi hyvin tarkkailla.
Onneksi on kuitenkin muutama köyhäkin koska ei munkaan tutut kukaan
suostu pienipalkkaisiin töihin, kaupan kassalle, sähköhommiin, lvi-alalle,
päiväkodin hoitajaksi, poliisiksi, ambulanssin hoitajaksi, teiden kunnossapitäjäksi jnejne. Pilkkahintaan saamme heiltä näitä palveluksia
ja voimme itse sitten nautiskella merenranta lukaalissa laadukkaita
viinejä kuunnelle kuinka 18 sylinterinen bugattin puksutttaa tallissa ollen
valmiina lähtöön.
Voisikohan köyhiä eristää jotenkin pois silmistämme, ihailen P-korean
mallia missä palkoilliset on aidattu omalle alueelleen. - ruutuhousu..
omakotitaloja Etelä-Suomessakin, senhän näkee jo mereltä kun luksusveneestä asiaa voi hyvin tarkkailla.
päiväkodin hoitajaksi, poliisiksi, ambulanssin hoitajaksi, teiden kunnossapitäjäksi jnejne. Pilkkahintaan saamme heiltä näitä palveluksia
valmiina lähtöön.
mallia missä palkoilliset on aidattu omalle alueelleen. - ruutuhousu..
valmiina lähtöön.
mallia missä palkoilliset on aidattu omalle alueelleen.- lipp@
Varakkaat ovat usein korkeasti koulutettuja mitä tuo"ruutuhousu" ei ainakaan ole.
- ruutuhousu..
yes, suoli24 toimii niin hyvin että ulostaa monta kertaa saman kirjoituksen
kun luulin että ei toimi kun kirjoitus ei lähde.. - piikkilankaaitaa.
Jep, Loordeja ja keisareita riittää suomi 24 palstalla ja Kellokosken mielisairaalassa ja kaikilla ok-talo ja paljon omaisuutta.
- eipä käy kateeksi.
"Olen köyhä, mutta asun omakotitalossa järven rannalla.... "
No mitäs ihmeellistä siinä vielä on? Järvikö siitä tekee niin ihmeellisen?
Minä ostin alle kymppitonnilla hyvän mökin joen rannalta ja en ole persaukinenkaan kun olen jobbari. - Anonyymi
Köyhät voi asua myös omakotitalossa vuokralla;)
- Anonyymi
olen lapsi ja asun kerrostalossa mutta niissä on aika kalliskin vuokra mutta on meillä silleen rahaa et en mikään köyhä oo kuitenkaan
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854012
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t353041Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä992253Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?312008Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian271801- 311790
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell651743Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271547Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91517- 281501