Oletetaan henkilö Seppo. Seppo on saanut tammikuussa 2014 yliopistosta opiskelupaikan, jonka ottaa vastaan mutta ilmoittautuu poissaolevaksi ja aloittaa opiskelut vasta syyskuussa 2014. Seppo on ollu 2014 tammikuun alusta kesäkuun loppuun töissä ja tienannut tässävälin vähän yläkanttiin pyöristetysti noin 15 000 euroa. Heinä- ja elokuussa Seppo ei saa mistään rahaa, vaan maksaa kahtaa vuokraa näistä duunarimiljoonistaan muuttokunnan vaikean asuntotilanteen takia.
Syyskuusta joulukuuhun ja siitä etiäpäin Seppo mielellään nostaisi opintotukea lainoineen ja asumuslisineen.
Kysymys kuuluu, vaikuttaako poissaolleena tienatut tammi-kesäkuun tulot siihen, miten paljo Seppo saa syyskuu-joulukuu välillä tienata? Pitääkö Sepon ylipäätään ottaa nuita alkuvuoden tuloja mitenkään huomioon opiskeluissaan?
Työskentely poissaolevana
Opiskeluseppo
1
147
Vastaukset
- ---
Tulovalvonta alkaa siitä kuukaudesta, kun ilmoittaudut läsnäolevaksi. Sitä ennen tienatut rahat eivät vaikuta opintotukeen. Kela saa kuitenkin verottajalta tiedon vain koko vuoden tuloista, ei kuukausierittelyä. Jää sinun tehtäväksesi todistaa myöhemmin, että olet tienannut rahasi ennen opintojen aloittamista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222271Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1052221- 522147
- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2251492- 301406
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361382- 951161
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201096- 261096