Kunnalliset palvelut

ilmarinen53

Minä asun Kirkkonummella.Viimevuoden alkupuolella kunta teki omia linjauksia yksipuolisesti,mitään informaatiota ei tullut toimeentulo hakeneille asiakkaille,standardit muutettiin,suurin pokkeama tehtiin vuokrien kuntien hyväksymän enimmäis määrä,aijemmin oli vuokran omavastuu katsottu asiakas kohtaisesti ja siten joka määräytyi sen perusteena mikä tarve oli ja jotka poikkesivat esim.minun tapaukseni tapauksessa terveyllisiin seikkoihin perustuen.Viime vuoden Helmikuussa näit päätöksiä siis tehtiin.Minulle kävi niin että jouduin pidemmälle sairaala reissulle yht. 9 viikkoa olin sairastanut jo alkuvuotena(reuma)ja kun minut kotiutettiin niin jouduin kohtaamaan nämä muuttuneet ohjeistukset joita kunta oli tehnyt,uudet muutkin vammaispalvelu lakiin perustuvat "edut" oli laitettu harkinnan varaisesti ja niitä joutuu nykyään hakemaan joka kuukaus erikseen,koskee lääkkeitä,kotisairaanhoitoa,ateria palvelua sekä siivouspalvelua.Nyt kun hallitus tasolla puhutaan suureen ääneen kuinka vanhukset pyritään ensisijaisesti hoitamaan kotona niin meidän kunnassa on otettu toisenlainen lähestymystapa,minulle on jo ehdotettu palveluasumisen muotoa vaikka en sitä tarvitse,tarvitsen vuodessa kokonaisuudessaan muutamia viikkoja jolloin olen suuremman avun tarpeessa,muuten pystyn hoitamaan omat asiani.Nyt kun toimeentuloni koostuu eläkkeestä asumistuesta ja kansaneläkkeestä kattaa juuri vuokran,olen 61 vuotias mies.Kun maksan vuokran ei elämiselle jää mitään ja kun toimeentulo hakemusta ei voi jättää etukäteen,niin elämiseen ei sinä kuukaudelle jää rahaa maksaa sähkölaskua,puhelin maksua,eikä lastentapaamis kustannuksiin yhtään mitään,olen monesti puhelin motissa,lapsia en voi ottaa vastaan kun ei ole ruokarahaa(16 ja 14vuotiset lapset)että saisin hoidetuksi erilaisia maksu ym palvelut netin kautta kun en kaikissa asioissa voi eikä ole varaa mennä kunkin asian perässä paikan päälle,nyt olen saanut naapureilta apua jotka on lainanut nettitikkua olen siitä erittäin onnellinen,nytkin kirjoitan ainoastaan se vuoksi että olen saanut lainaksi tikun.Vielä vuokriin palataksen,kunnastamme ei löydy edullisempaa vaihtoehtoa missä nyt asun,kunnassa ei ole palvelutalo tai siihen verrattiva asuntoja,eli mitään vaihtoehtoa ei kunnalle ole silti se on valmis siihen että saan häädön mielummin kun he maksaisivat omavastuun joka on n.200e joka pitäisi riittää kuukauden menohin.On hyvin huolestuttavaa että kunnat on saaneet valtion taholta viestin että leikkauksia pitää tehdä ja niin kuin tässä meidän kunnankin tapauksessa niin kunta vähentää palveluja sekä kiristää eri palveluja ja standardisoi käytäntöä niin alhaiseksi että nei kohtaa tosi elämän kanssa.Olisi hyvä saada samantapaisia kirjoituksia muistakin kunnista missä teillä mennään.

1

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyihyiyhteiskunta

      Ylös ja kommentteja kiitos!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe