Uskomatonta mutta sain äsken puhelun KELAsta (tai sieltä soittajanainen ainakin väitti soittavansa) ja minulta kysyttiin sosiaaliturvatunnukseni loppuosaa. Eikö kukaan ole aiemmin puuttunut tällaiseen menettelytapaan vai antavatko ihmiset noin helposti henkilökohtaisia tietojaan kenelle tahansa. Minä en ainakaan voinut varmistua soittajan olevan todellakin KELAn virkailija. Numerotiedustelu ei tuntenut matkapuhelinnumeroa, josta soitto tuli. Sen sijaan KELAlla on puhelinnumeroni lisäksi nimeni, jolla myös vastasin puheluun. Jos tämä todellakin on heidän tapansa toimia, olisin kiinnostunut tietosuojavaltuutetun kannasta asiaan.
KELA kysyy henkilötunnusta ?!?
14
1611
Vastaukset
- Joku huijari
Ei soita ja kysy!!! Soititko numeroon takaisin minne meni ja mitä vastattiin?
- Tietosuoja hoi
En katsonut aiheelliseksi. Todennäköisesti heti takaisin soitettuna, olisivat osanneet vastata haluamallaan tavalla. Varsinkin, kun soittaisin numerosta, johon juuri olivat soittaneet.
- 6+4
Tietosuoja hoi kirjoitti:
En katsonut aiheelliseksi. Todennäköisesti heti takaisin soitettuna, olisivat osanneet vastata haluamallaan tavalla. Varsinkin, kun soittaisin numerosta, johon juuri olivat soittaneet.
Piilota numero ja soita :) Olisi hyvä laittaa tuollaiset numerot yleiseen tietoisuuteen.
- V4listaja
Osasivat sentäs kysyä sinulta sosiaaliturvatunnuksen loppuosaa, eikä "syntymäaikaa".
Lukemattomia kertoja on virastoissa kysytty "syntymäaika" ja kun kerron sen niin sitten alkaa se "...ja loppuosa?", johon yleensä vastaan "no joskus aamupäivällä se taisi olla, en muista tarkkaa aikaa jolloin synnyin". Sitten tädit ja sedät alkavat vängätä että "eikun se sosiaaliturvatunnuksen loppuosa...", johon nokkelana poikana vastaan "no olisit sitten kysynyt sitä, etkä syntymäaikaani".
Järjetön kyykytys ja asiakkaan alistus lopetettava heti! - Tietosuoja hoi
Syntymäaika lienee helppoa ulkopuolisen (huijarin) selvittää, joten enää tarvitsee kysyä sitä sos.turvatunnuksen loppuosaa. Sitten voikin odottaa, mitä kaikkea kivaa on tullut tilailtua postimyynneistä ja paljonko olen velkaa pikavippifirmoille yms. Kaikenlaisia laskuja varmaan olisi tiedossa sellaisiltakin palveluntarjoajilta, joita en edes tiennyt olevan olemassa.
- asdfasdfadsfadsffff
Onko sitten ok kun R-kioskeissa kysytään henkilötunnuksen loppuosa?
Aina kun haet paketin, niin kuittiin pitäisi laittaa allekirjoitus, nimen selvinnyt ja henkilötunnuksen loppuosa.
Nimen perusteella on tosi helppoo selvittää ikä, joten kuitin avulla saa kaikki tiedot selville.
Ja miten voi olla varmaa, ettei kassalla oleva henkilö ole huijari?
- Käytäntö opettaa
Kunhan kansalainen joutuu tällaiseen Kela-rötöspaketin myllytykseen, ei enää kuvittele Kelasta mitään Kilttiä Setää...
Kela joutui ulosottoon! Kiusaajasta tulee maksumies
http://kiusaamiskoneisto.vuodatus.net/sivut/kelan-rikospaketti-2009-2014 - kohtiparempaasysteemia
Parempi olisi jos olisi henkilötunnuksen omainen koodi, jota Kela käyttäisi ihmisten tunnistamiseen mutta jolla ei voi tehdä mitään muuta. Samaan tapaan kuin salasanaa ei suositella käytettäväksi kuin yhdessä paikassa.
- Jotakinhyvääki
Sinne ei tarvi antaa mitään tietoja, ellei halua... Kun puheluun soittaa takaisin, sieltä tulee tieto, että puhelu on tullut Kelasta. Jos et halua keskustella puhelimessa asiaasi, voit pyytää Kelaa lähettämään tiedustelunsa kirjeellä tai sähköisessä asiointipalvelussa. Kirjeenvaihto vaan valitettavasti viivästyttää asian hoitoa, siksi Kelasta ensi sijaisesti soitetaan, jos sinne tarvitaan jotain lisäselvitystä. Sielläkin on varmistettava, että puhelimeen vastaa se henkilö, jolle soitetaan, siksi noita kysymyksiä kysytään. Näin minulle kerrottiin, kun sieltä itselleni soitettiin ja olin kyllä tyytyväinen, kun sain puhelimella selvittää puuttuvan liitteen ja toimitin sen saman tien..
- pikkukassu
Jotakinhyvääki kirjoitti:
Sinne ei tarvi antaa mitään tietoja, ellei halua... Kun puheluun soittaa takaisin, sieltä tulee tieto, että puhelu on tullut Kelasta. Jos et halua keskustella puhelimessa asiaasi, voit pyytää Kelaa lähettämään tiedustelunsa kirjeellä tai sähköisessä asiointipalvelussa. Kirjeenvaihto vaan valitettavasti viivästyttää asian hoitoa, siksi Kelasta ensi sijaisesti soitetaan, jos sinne tarvitaan jotain lisäselvitystä. Sielläkin on varmistettava, että puhelimeen vastaa se henkilö, jolle soitetaan, siksi noita kysymyksiä kysytään. Näin minulle kerrottiin, kun sieltä itselleni soitettiin ja olin kyllä tyytyväinen, kun sain puhelimella selvittää puuttuvan liitteen ja toimitin sen saman tien..
No eikös ne tuossa pari viikkoa sitten soitellet jos toiseenkin telefoonin kun oli ykakaks hukanneet yli 3000 tt- hakemukset ja liitteet.
- tietoa_on
Kaikki valtion viranomaiset soittavat AINA 029 alkuisesta numerosta.
Poikkeus: poliisi voi soittaa salaisesta numerosta mutta siitä annetaan ilmoitus etukäteen. - 167-176
Mulle soitti Kelan lakimies viime kesänä ja kysyi äidin tyttönimeä ja asuntoni neliömäärää kun halusi varmistaa henkilöllisyyteni. Kerroin nuo asiat totuudenmukaisesti mutta virkanilkki jäi 2 kertaa kiinni valheesta. Lakimiehiä saa harvoin kiinni totuuden puhumisesta, viime vuonna neljä Kelan lakimisestä yritti kertoa minulle satuja ja kun en enää ole siinä iässä että satuihin uskoisin niin kiinni jäivät valehtelusta.
- kelasoittaa
Kelan työntekijän pitää varmistaa , että puhuu oikean henkilön kanssa. Tämän vuoksi he kysyvät esim. sotun loppuosaa. Se Kelan tyyppi ei saa kertoa asiakkaan asioita kuin asiakkaalle itselleen. Puhelimeen voi vastata ketä vaan. Jos ei halua vastata mitään voi sanoa, että lähtettäkää viesti tai kirje. Toimeentulotuesta soittavat enemmän kuin muista etuuksista. Tarvitsevat usein lisätietoja.
- voihancit
Eli jos olet soittanut kelan numeroon ja sieltä vastataan et soitetaan takaisin mitä epäselvää?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937768
- 403732
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241180
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321033Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28983Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31782Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60749Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10740