Osatyökyvyttömyyseläke mietinnässä, oisko mahiksia päästä

Raihnainen

Olen just täyttämässä 59vuotta. Olen työelämässä, mutta moninaisten vaivojen vuoksi en enää täytä niitä vaatimuksia jota työni edellyttää.

Työeläkeyhtiöni on KEVA , onko teillä kokemusta, ja oliko hakeminen raskas prosessi ja kauanko meni aikaa kun veit päätöksen postiin ja sait päätöksen?

Kesän -14 jälkeen ajattelin hakea

36

819

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • +++++
    • Loppurutistus

Jäin osatyökyvyttömyyseläkkeelle jokunen vuosi sitten. Sitä edelsi Kelan ns. pitkä kuntoutus jonka aikana sai jo tietää, että on mahdollista saada otk-eläke. Työssä kului vielä runsas vuosi, mutta sitten kun hakemuksen teki, päätös tuli aika pian.
      Olisko mennyt 2 kk. Se oli helppoa koska kuntouskertomuksesta oikeastaan selvisi kaikki tarpeellinen. Prosessi on varmaan pidempi ja haastavampi itse hakien?
      Haastavaa on ollut se että otk-eläkeläisenä asema työyhteisössä vähän muuttui.
      Onneksi pian olen kokonaan eläkkeellä.

• milloin eläkeläinen

Onko työttömyyseläkkeellä oleva eläkeläinen vai työtön työnhakija?

Voiko sanoa olevansa jo eläkkeellä?

• yks raakki

Jaa a ? vaikea sanoa, mut eikös se sit eläke kuitennii ole.

Haen osatyökyv, eläkettä mut en ol saanut viel valmiiksi ja laitetuksi postiin.

Kaveri sai vajaas kolmes viikos, en ti miks ne nii vaihtelloo?

• hexa.

Ei taida olla enää työttömyyseläkkeellä olevia. Olin 5 vuotta eläkeputkessa eli työttömänä työnhakijana. 62 vuotiaana jäin vanhuuseläkkeelle.

• hexa. kirjoitti:

Ei taida olla enää työttömyyseläkkeellä olevia. Olin 5 vuotta eläkeputkessa eli työttömänä työnhakijana. 62 vuotiaana jäin vanhuuseläkkeelle.

Täällä kans yksi eläkeputkessa. Kun täyttää ansiosidonnaisella 60v ennen kuin 500päivää päättyy voi anoa ns. lisäpäiviä ja siitä sitten normalisti eläkkeelle...toivotaan etteivät tuki sitä putkea ennenkuin se 60v tulee mulla täyteen.

• Kevan viestintä

Osatyökyvyttömyyseläke on tarkoitettu niille, joiden työkyky on heikentynyt, mutta joilla on vielä työkykyä jäljellä niin, että voivat jatkaa työssä aiempaa kevyemmällä työmäärällä. Hakemuksen liitteenä pitää olla hoitavan lääkärin/työterveyslääkärin kirjoittaman B-lausunto. Suositeltavaa on, että hakemuksen liitteenä olisi myös työnantajan lausunto työssä selviytymisestäsi ja mahdollisista työjärjestelyistä.

Hakemuksen käsittely kestää keskimäärin kaksi kuukautta. Jos olet oikeutettu osatyökyvyttömyyseläkkeeseen, saat siitä ennakkopäätöksen. Sen jälkeen sinulla on yhdeksän kuukautta aikaa sopia työnantajasi kanssa tarvittavista työjärjestelyistä ja ilmoittaa jäätkö osatyökyvyttömyyseläkkeelle.

Lisätietoja osatyökyvyttömyyseläkkeestä: https://www.keva.fi/fi/elakkeet/elakkeet_sairauden_perusteella/osatyokyvyttomyyselake/Sivut/Default.aspx

• Raihnainen

Sydämellinen Kiitos Hyvistä Neuvoista.

Kyllä työkaverit helpottuu kun tilalleni kesälomien jälkeen palkataan joku toinen.

Olisi varmaan laitettava hakemus huhtikuussa, jos työkaverit helppaisi vielä siihen asti.

• Raihnainen työkaveri

Työkaverit saa luvan auttaa lomiin asti tai kunnes myönteinen päätös tulee.

• kehtaatkin!!

Oikeastiko teetät työkavereillasi työsi , nostat kuitenkin its etäyden palkan!! Entä jos hakeudut sairaslomalle, ja tilallesi palkataan sijainen joka tekee sinulle kuuluvat työsi??

Kaikenlaisia vapaamatkustajia niitä onkin.Itse en tee toisen, raihnaisenkaan töitä, vaan meen kyllä heti pomon juttusille kertomaan jos joku tollasta yrittää!!

• 50v kaverini, joka nyt on useamman viikon lomalla Thaimaassa, on saattanut jo saada osatyökyvyttömyyspäätöksen.

Hoitava lääkäri oli ihmetellyt töissäkäymistä.
      Kaveri on vanginvartija.

Kyykkää 170kg.
      Vetää maasta 190kg.
      Pystypunnerrus 80kg.

Tehkää eläkkeelle pyrkijät perässä!

• Ihminen lienee kuitenkin fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus :)

• lusiina kirjoitti:

Ihminen lienee kuitenkin fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus :)

Eläkehakemus perustuu puhtaasti fyysiin syihin.

• vm-43 kirjoitti:

Eläkehakemus perustuu puhtaasti fyysiin syihin.

No kuitenkin mielenterveyshäiriöt ovat kuitenkin suuri syy työkyvyttömyyseläkkeisiin?

• lusiina kirjoitti:

No kuitenkin mielenterveyshäiriöt ovat kuitenkin suuri syy työkyvyttömyyseläkkeisiin?

Täytyypä valistaa kaveria kunhan hän kotiutuu.

• vm-43 kirjoitti:

Täytyypä valistaa kaveria kunhan hän kotiutuu.

Juu, kerrohan myös että otit eläkkeensä puheeksi suomi24:n palstalla :). Eiköhän hän itse tiesä eläkkeeseen oikeuttavan vaivansa kuitenkin.

• lusiina kirjoitti:

Juu, kerrohan myös että otit eläkkeensä puheeksi suomi24:n palstalla :). Eiköhän hän itse tiesä eläkkeeseen oikeuttavan vaivansa kuitenkin.

Saatan kertoakin ja naureskella asialle. Tutut tunnistavat kuvauksestani eikä se ole mikään ongelma.
        Tuntemattomille tuo ei merkitse yksilötasolla mitään.

Vaivat eivät ole salaisuuksia vaan olemme salilla keskustelleet mm. niistä avoimesti.

Eivät kaikki ole liioitellun arkavarpaisia.
        Totuus on ja pysyy!

• vm-43 kirjoitti:

Saatan kertoakin ja naureskella asialle. Tutut tunnistavat kuvauksestani eikä se ole mikään ongelma.
        Tuntemattomille tuo ei merkitse yksilötasolla mitään.

Vaivat eivät ole salaisuuksia vaan olemme salilla keskustelleet mm. niistä avoimesti.

Eivät kaikki ole liioitellun arkavarpaisia.
        Totuus on ja pysyy!

Samaa mieltä, totuus pn ja pysyy.

• lusiina kirjoitti:

Tapasin tänään. Eläkepäätös oli kielteinen! Voit kuvitella pettymyksen määrää!

• vm-43 kirjoitti:

Tapasin tänään. Eläkepäätös oli kielteinen! Voit kuvitella pettymyksen määrää!

Nii-i, ihan oikein et hyväkuntoiset EI ennenaikojaan eläkkeelle pääse. ei

• "piive"

Miten on se rahapuoli? Häviääkö kuinka paljon kuukaudessa jos on puolet töissä ja puolet eläkkeellä? Entäpä miten kertyy vuosilomaa, puoletko vain koska töissäkin ollaan vain puolet? Ja onko selvitetty miten vaikuttaa lopulliseen eläkkeeseen?
      Itse täytän kohta 60 ja olen ollut elokuusta lähtien sairauslomalla. Polveen sain tekonivelenn kaksi kuukautta sitten. Mutta koska teen raskasta ruumiillista työtä niin epäilen että pystynkö tekemään tayttä työaikaa.

• ei haittaa ollenkaan

Eläkkeelle päästyänhän moni paranee ihmeellisesti.

On nähty jatkuvaan sairalomalla olevia ,raskasta hoitotyötä tekeviä perushoitsuja, joille vaihdettu tekoniveliä ym mutta kun eläkepäätös tulee, aletaan juosta sijaisena minkä ehditäänkuulemma polvien tekonivelet kestävätkin hyvin.Eitekonivelet olleenkaan haittaa työntekoa, näyttää olevan ihan päinvastoin, antavat vaan lisäpotkua..::))27

• ei haittaa ollenkaan kirjoitti:

Eläkkeelle päästyänhän moni paranee ihmeellisesti.

On nähty jatkuvaan sairalomalla olevia ,raskasta hoitotyötä tekeviä perushoitsuja, joille vaihdettu tekoniveliä ym mutta kun eläkepäätös tulee, aletaan juosta sijaisena minkä ehditäänkuulemma polvien tekonivelet kestävätkin hyvin.Eitekonivelet olleenkaan haittaa työntekoa, näyttää olevan ihan päinvastoin, antavat vaan lisäpotkua..::))27

Eikös siinä kuitenkin ole joku euroraja mitä saa tienata et eläke säilyy?

• Ota selville onko työpaikallasi joku toimihenkilö, joka on sitä varten et selvittelee kanssasi aisoit, monilla työnantajilla on.

• .....:)))))
        lusiina kirjoitti:

Eikös siinä kuitenkin ole joku euroraja mitä saa tienata et eläke säilyy?

Ei ole nykyisin enää....eläkeläisiä kannustetaan näin töihin....veroja menee vaan ansiotuloista eläkkeellä ollen 49% palkkatulosta.

Ompa "kaikki tietävä" lusiina pudonnut nyt kelkasta..::)))

• ...:)..
        .....:))))) kirjoitti:

Ei ole nykyisin enää....eläkeläisiä kannustetaan näin töihin....veroja menee vaan ansiotuloista eläkkeellä ollen 49% palkkatulosta.

Korjaus 40%, ei 49....:)

• .....:))))) kirjoitti:

No tässä kelkassa en vielä ole ollukkaa :).

Eli siis jos olet osa-aikaeläkkeellä, saat tienata vaika kuinka paljon ilman että eläkkeesi pienenee?

• lusiina kirjoitti:

No tässä kelkassa en vielä ole ollukkaa :).

Eli siis jos olet osa-aikaeläkkeellä, saat tienata vaika kuinka paljon ilman että eläkkeesi pienenee?

Sinä taisit puhua eläkkeestä ja minä osatyökyvyttömyyseläkkeestä, mitä ketjun aihekin koski ;).

• Kiitän tiedoista

Lomarahat ja ajat, sekä satunnainen ansaitarajan ylitys ensimmäisenä vuonna kun alkaa osittaiselle osatyökyvyttömyyseläkkeelle?

Miten ne menee?

• tlr 56

mun mielestä toi on jännää kun toiset pohtii
        ettei vaan menetä lomia eikä lomarahoja
        jotenkin se tuntuu niin koomiselta
        kun itse ajattelee tätä omaa tilannettaan...

• "piive"
        tlr 56 kirjoitti:

mun mielestä toi on jännää kun toiset pohtii
        ettei vaan menetä lomia eikä lomarahoja
        jotenkin se tuntuu niin koomiselta
        kun itse ajattelee tätä omaa tilannettaan...

Mitä koomista siinä on kun pohtii että elääkö sillä osa-aikaeläkkeellä vai ei? Että pinnistelenkö ja sinnittelenkö vielä nämä muutamat vuodet töissä ja jään sitten kaikkeni antaneena eläkkeelle? Vai jäänkö jo nyt hieman helpommalle ja jaksan sitten eläkeläisenäkin esim. harrastaa jotain.

Olen siivooja ja teen raskasta työtä. Mutta jos menetän lomia ja saan vielä pienempää palkkaa kuin nyt saan ja jos osa-aikaeläke pienentää vielä tulevaa eläkettäni niin minun on pakko vaan jaksaa ja jatkaa työntekoa. Eikä siinä ole kyllä mitään koomista...

• tlr 56

mulla on nyt tänään tasan 3 kuukautta siitä
      kun vein kuntoutustukieläke hakemuksen kelalle
      kuukauden päästä siitä ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi
      sairaslomalla olen edelleen mutta päivät tuli täyteen
      toimitin paperit mitä pyydettiin ihan oikeeseen aikaan
      oon soittanu varmaan oon soittanu kelalle
      aina vaan pyydetään uusia papereita

kelalla sanottiin mulle että käsittely voi kestää 2-3 kuukautta
      kun soitan asiasta sanotaan vaan että kiirehditään kiirehditään
      ja sit kun kysyn kuinka kauan vielä voi kestää niin vastausta siihen en saa
      elikkä nyt en oo saanu kahteen kuukauteen edes sairauspäivärahaa

älkää hyvät ihmiset ainakaan koskaan ruvetko yrittäjiksi
      aloitus on helppoa mutta lopetus siitä ei tuu loppua
      oon antanu jo periksi ja päättäny etten parane enää koskaan
      työkykyiseksi jos mua pompotetaan niin osaan määkin pompottaa

sairaslomalla olen tällä hetkellä huhtikuun loppuun
      ja huolen pidän siitä että se jatkuu ja jatkuu loputtomiin...

ja jotenkin tän kokemukseni perusteella
      en yhtään ihmettele että moni yrittäjä
      päätyy siihen kun päätyy
      jotkut ennen kun lopettavat yrityksen
      toiset taas sen jälkeen
      aika kovaa tekstiä mutta kun itse on kokenut
      niin tiedän mitä kirjoitan.

• eläkepeikko

Jos olet työtön työnhakija, saathen työttömyyskorvausta.

• Apua heille
        eläkepeikko kirjoitti:

Jos olet työtön työnhakija, saathen työttömyyskorvausta.

Tosiasia on, että suurin osa ihmisistä ei jää sairaanakaan sairaslomalle, muuta kun pakon edessä.
        Luusereita on pienen pieni ryhmä ja he ovat yhteiskuntakelvottomia, eikä heistä ole työelämään ja se on kaikkien etu. En esim. tahtoisi pakkotyöllistetyn luuserin hoivaa jos sairastun.
        On joukko ihmisiä jotka tarvitstisi psyykehoivaa ja ymmärrystä ja usein heidät voi vain uskoon tulo pelastaa. Joku heillä on mennyt pieleen, ja sympatiat on tavallaan heidän puolellaan.
        Mutta en halua heitä silti kauppoihin tai rukaloihin, siivojiksi, sairaaloihin, keittiöihin tai lastenhoitajiksi. Paitsi jos paranevat sairaudestaan kuten minä asian näen.

• Apua heille
        Apua heille kirjoitti:

Tosiasia on, että suurin osa ihmisistä ei jää sairaanakaan sairaslomalle, muuta kun pakon edessä.
        Luusereita on pienen pieni ryhmä ja he ovat yhteiskuntakelvottomia, eikä heistä ole työelämään ja se on kaikkien etu. En esim. tahtoisi pakkotyöllistetyn luuserin hoivaa jos sairastun.
        On joukko ihmisiä jotka tarvitstisi psyykehoivaa ja ymmärrystä ja usein heidät voi vain uskoon tulo pelastaa. Joku heillä on mennyt pieleen, ja sympatiat on tavallaan heidän puolellaan.
        Mutta en halua heitä silti kauppoihin tai rukaloihin, siivojiksi, sairaaloihin, keittiöihin tai lastenhoitajiksi. Paitsi jos paranevat sairaudestaan kuten minä asian näen.

En tarkoita teitä hyvät keskustelijat, te olette varmasti kunnon kansalaisia.
        Tuo oli vaan kannan otto.
        Eläkkeelle sairaat kunnon kansalaiset jotka ei työhön pysty.

• ei kaikkea rahasta

Osatyökyvyttömyyseläkkeellä olevilla on tuloraja, joka on laskettu tehdyn työuran aikasemmista eläkekertymistä. Vuorotyöläisillä tuloja katsotaan vuositasolla ja muilla kuukausikohtaisesti.
      Tulot pienenevät, mutta lepoajallakin on arvonsa. Jää aikaa pitää itsestään huolta ja elämänlaatu on sitäkautta parempaa.
      Olen tyytyväinen osatyökyvyttömyyseläkeläinen. Työ on minulle ilo, teen varmasti oman osuuteni hommista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5110
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2319
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      256
      2303
    4. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      2277
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1494
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      219
      1428
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      49
      998
    8. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      986
    9. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      917
    10. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      12
      909
    Aihe