Moih, oon 14-vuotias tyttö. No mulla oli jo vähän nälkä, koska en ollu syöny tänää klo 9 aamupalan (ruisleipä) jälkeen mitään niin söin just äsken paahtoleivän ja tämmösen vihreän omenan. Melki heti kun olin syönyt sen omenan niin alko sattumaan mahaan. Tuntu siltä et pitäis mennä vessaan mut ei mitää. Nyt oon 10 minuuttia istunu/maannu kippurassa sängyllä niin kipu alko helpottamaan. Onko toi ihan normaalia? Uskallanko enää syödä omenoita? Voisinko olla allerginen? Tietysti siis pesin ja kuorin omenan hyvin ennen kuin söin.
Vastaukset 21
Raaka?
Tiiäkkö mää sain vatsan kipeeksi rainbowin salmiakkikurkkupastilleja hotkimalla. Se tosin selitetään paketissa.http://www.youtube.com/watch?v=VzEUeWnV73U
Onko tämä kivun aiheuttaja?Saattaapi olla vatsakramppi. En nyt mene vannomaan mitään. Jos toistuu niin käy lekurin juttusilla, ei kai sen parempaa neuvoa tässä voi antaa. En usko, että olet allerginen omenalle jos ei aiemmin mitään oireita ole ollut (ellet sitten ole allerginen muille ruoka-aineille tai koivun siitepölylle?).
Siiliokin saattaa olla oikeassa, voi se mahdollisesti johtua omenan raakuudestakin . En tiedä tarkkaan miltä raa'an omenan syöminen tuntuu kun itse olen niille sen verran allerginen, että on parasta vältellä niitä. Omenat on pirunmoisia perkeleitä.Yleensä, jos on omenalle allerginen, se ilmenee aluksi suun kutisemisena. En sitten tiedä... Ihmiset ovat erilaisia.
Ite oon kokenut laajan kirjon allergiaoireita ja häpäisen itseni kertomalla ne nyt tässä julkisesti.
-kutiseva ihottuma (tätä saan kaikenlaisesta, eläimet, siitepöly, ruuat jne.)
-hengenahdistusta / henkitorven turpoaminen (mulla varsinkin hedelmät)
-rakkulat suussa (porkkana!)
-kirvely (usein kimpassa ihottuman tai rakkuloiden kansa)
-nuha ja aivastelu (kaikki mahdollinen ja muutama mahdotonkin :D)
-vatsakipu /maha sekaisin ( mulla pähkinä), ei kumminkaan tarvii kippurassa sohvalla.
-päänsärky
-silmien kutina
Että kyllä näitä aika laaja kirjo löytyy, mulla omppu pienenä aiheutti ihottumkaa suupieliin, nykyään kurkku turpoo ja iskee hillitön nuha. Nää allergianpenteleet vielä vaihtelee, eläin- ja siitepölyallergiat on helpottaneet iän myötä, mutta vastaavasti olen saanut kosolti uusia ruoka-aineallergioita ja vanhoihin tullut tuo hengenahdistus mukaan. Sitä ei koskaan tiedä onko joku hedelmä okei vai eikö ole.
Vinkki hedelmäallergisille: kypsennetyt, mehustetut, soseutetut tai hillotut hedelmät eivät välttämättä aiheuta oireita allergisillekaan, nämä prosessit nähtävästi pilaavat allergeenit. Mulla ei koskaan ole ollut mitään ongelmia em. tavoilla käsiteltyjen hedelmien tai marjojen kanssa.- Mikä vialla?
santiny kirjoitti:
Ite oon kokenut laajan kirjon allergiaoireita ja häpäisen itseni kertomalla ne nyt tässä julkisesti.
-kutiseva ihottuma (tätä saan kaikenlaisesta, eläimet, siitepöly, ruuat jne.)
-hengenahdistusta / henkitorven turpoaminen (mulla varsinkin hedelmät)
-rakkulat suussa (porkkana!)
-kirvely (usein kimpassa ihottuman tai rakkuloiden kansa)
-nuha ja aivastelu (kaikki mahdollinen ja muutama mahdotonkin :D)
-vatsakipu /maha sekaisin ( mulla pähkinä), ei kumminkaan tarvii kippurassa sohvalla.
-päänsärky
-silmien kutina
Että kyllä näitä aika laaja kirjo löytyy, mulla omppu pienenä aiheutti ihottumkaa suupieliin, nykyään kurkku turpoo ja iskee hillitön nuha. Nää allergianpenteleet vielä vaihtelee, eläin- ja siitepölyallergiat on helpottaneet iän myötä, mutta vastaavasti olen saanut kosolti uusia ruoka-aineallergioita ja vanhoihin tullut tuo hengenahdistus mukaan. Sitä ei koskaan tiedä onko joku hedelmä okei vai eikö ole.
Vinkki hedelmäallergisille: kypsennetyt, mehustetut, soseutetut tai hillotut hedelmät eivät välttämättä aiheuta oireita allergisillekaan, nämä prosessit nähtävästi pilaavat allergeenit. Mulla ei koskaan ole ollut mitään ongelmia em. tavoilla käsiteltyjen hedelmien tai marjojen kanssa.Jaa tänne vieläkin vastaillaan :D
En ole allerginen millekkään, luulen että se oli sitten raaka tai ehkä kipu ei edes liittynyt omenaan mitenkään?
Ei sitä sitten tiedä mikä oli, mutta ohi meni kuitenkin ja ei ihan kauheaa tuskaa aiheuttanut, tietty jonkin verran sattui kun tännekkin valitin mutta jooh eipä kai mitään vakavaa :]
Kiitos kun vastailitte tänne, nyt ei tarvi enää pitää keskustelua pystyssä ellette välttämättä tahdo, kuitenkin itse nyt lupaan tämän olevan viimeinen kommenttini tänne :)
santiny// Pähkinöistä maha kipeäksi? Itse en saisi niitä edes nieltyä, koska kurkku turpoaa...
Juurikin näin mulla. Ei siis onneksi ole vakava pähkinäallergia mulla mutta semmonen kumminkin, ettei maha niitä pysty sulattamaan ollenkaan.
santiny kirjoitti:
Juurikin näin mulla. Ei siis onneksi ole vakava pähkinäallergia mulla mutta semmonen kumminkin, ettei maha niitä pysty sulattamaan ollenkaan.
Inhottavinta on se, etteivät muut ihmiset aina muista allergioita. >:
- Eräs trotskilainen
kurpizza kirjoitti:
Mie en taas voi syödä pähkinöitä (varsinkaan suolapähkinöitä) aistiyliherkkyyksien takia. Ne maistuvat ja tuntuvat jotenkin kuvottavalta suussa. Liika suola on myös kamalaa.
Eräs trotskilainen kirjoitti:
Mie en taas voi syödä pähkinöitä (varsinkaan suolapähkinöitä) aistiyliherkkyyksien takia. Ne maistuvat ja tuntuvat jotenkin kuvottavalta suussa. Liika suola on myös kamalaa.
Okei... Miksi niitä pitää tunkea joka paikkaan. Mulla pienenä turposi ihan kivasti naama maapähkinäpölystä. Ite muistan vain, että oli saakelin vaikea hengittää.
- Eräs trotskilainen
kurpizza kirjoitti:
Okei... Miksi niitä pitää tunkea joka paikkaan. Mulla pienenä turposi ihan kivasti naama maapähkinäpölystä. Ite muistan vain, että oli saakelin vaikea hengittää.
Minulla vuotaa nenä keväisin koivuallergian takia. En sentään joutunut siedätykseen, koska tämä on lieventynyt ajan myötä.
Eräs trotskilainen kirjoitti:
Minulla vuotaa nenä keväisin koivuallergian takia. En sentään joutunut siedätykseen, koska tämä on lieventynyt ajan myötä.
Pystytkö syömään omenaa? Ite söin hirveästi omenaa kevät-talvella, niin ei sitten siitepölyallergia ollut niin paha. Tosin, se voi johtua iästäkin.
kurpizza kirjoitti:
Mulla kun ei mitään hengenvaarallista ole ja tuoreita hedelmiä on helppo välttää muutenkin niin se ei ole kauhean iso ongelma. vähän kyllä ärsyttää kun ihmiset tulee ihmettelemään jos mulla on ruokailussa tyyliin joku banaani kun tarjolla oli vain omenoita. Eihän siihen ole kuin yksi syy! Ja joskus jää ruoka aika laihaksi noiden takia, esim. kesäleirilla iltapallla oli hedelmäsalaattia ja karjalanpiirakka mieheen, eli sain syödäkseni tasan sen yhden pienehkön karjalanpiirakan koko päivän treenaamisen jälkeen. Kiitos ihan helskutisti.
Onneksi sentään siitepöly on mullakin helpottanut (vaikka tilalle sainkin megarändömin astman, tulee ehkä joskus rasituksessa, yleensä lääkkeet ehtii vanhentua kohtausten välillä).
Toki ihmisten on vaikea muistaa toisten terveysjuttuja, kukaan ei koskaan muista, että koska olen puolikuuro mulle pitää puhua aina kuulevan korvan puolelta ja mieluiten niin että voin samalla lukea huulilta. Ei muista edes se kaveri, jonka perheestä löytyy toinen samanmoinen (ja vielä sama korva kuuro).santiny kirjoitti:
Mulla kun ei mitään hengenvaarallista ole ja tuoreita hedelmiä on helppo välttää muutenkin niin se ei ole kauhean iso ongelma. vähän kyllä ärsyttää kun ihmiset tulee ihmettelemään jos mulla on ruokailussa tyyliin joku banaani kun tarjolla oli vain omenoita. Eihän siihen ole kuin yksi syy! Ja joskus jää ruoka aika laihaksi noiden takia, esim. kesäleirilla iltapallla oli hedelmäsalaattia ja karjalanpiirakka mieheen, eli sain syödäkseni tasan sen yhden pienehkön karjalanpiirakan koko päivän treenaamisen jälkeen. Kiitos ihan helskutisti.
Onneksi sentään siitepöly on mullakin helpottanut (vaikka tilalle sainkin megarändömin astman, tulee ehkä joskus rasituksessa, yleensä lääkkeet ehtii vanhentua kohtausten välillä).
Toki ihmisten on vaikea muistaa toisten terveysjuttuja, kukaan ei koskaan muista, että koska olen puolikuuro mulle pitää puhua aina kuulevan korvan puolelta ja mieluiten niin että voin samalla lukea huulilta. Ei muista edes se kaveri, jonka perheestä löytyy toinen samanmoinen (ja vielä sama korva kuuro).Höh. Kai niillä olisi pitänyt olla jotain muutakin iltapalaa. Köksässä mulla ei jälkiruoka syömättä, kun porukka koristeli annokset hasselpähkinä rouheella. En kuulemma jäänyt paljosta paitsi, toisten ilmeistä päätellen oli vähän epäonnistunut.
Joskus allergioista on hyötyä. Pienenä olin allerginen appelsiinille, nykyään pystyn syömään. Onneksi.
En pysty syömään banaania paljaaltaan, koska alkaa suuta kutiseen, mutta jos sitä on tuoreeltaan kakun välissä, pystyn kyllä syömään. (Hirmu pitkä lause, mutta pää ei oikein tähän aikaan illasta toimi..)- HeKeKeKe
kurpizza kirjoitti:
Höh. Kai niillä olisi pitänyt olla jotain muutakin iltapalaa. Köksässä mulla ei jälkiruoka syömättä, kun porukka koristeli annokset hasselpähkinä rouheella. En kuulemma jäänyt paljosta paitsi, toisten ilmeistä päätellen oli vähän epäonnistunut.
Joskus allergioista on hyötyä. Pienenä olin allerginen appelsiinille, nykyään pystyn syömään. Onneksi.
En pysty syömään banaania paljaaltaan, koska alkaa suuta kutiseen, mutta jos sitä on tuoreeltaan kakun välissä, pystyn kyllä syömään. (Hirmu pitkä lause, mutta pää ei oikein tähän aikaan illasta toimi..)Se on vähän hassua, että jos sulla on yksi allergia, niin sitten niitä tulee kokonainen nippu lisää! :D
Mä oon allerginen glögille. En tiedä mille aineelle, mutta mun kurkku turpoaa. Myös koivulle olen lievästi allergisoitunut. HeKeKeKe kirjoitti:
Se on vähän hassua, että jos sulla on yksi allergia, niin sitten niitä tulee kokonainen nippu lisää! :D
Mä oon allerginen glögille. En tiedä mille aineelle, mutta mun kurkku turpoaa. Myös koivulle olen lievästi allergisoitunut.Jeps, allergiataipumus on ihan ahterista ja ne tosiaan tulee nipuissa. Ristiallergiaan olen saattanut viitatakin aiemmin, siitä seuraavassa linkissä lisää
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=alg00264
Tuon perusteella ruoka-allergiat mulla liittyy koivuun ja pujoon. Testeissä joskus kymmenisen vuotta sitten olin allerginen kaikelle testatulle, lukuun ottamatta marsua (hyvä niin, koska tuolloin meillä oli marsu).
Santinylle vieä vaan, että se kirjoitetaan ööllä, niin kuin tietäisit jos joko olisit lukenut vanhoja keskusteluja tai mun profiilin, jossa se aika selvästi ilmaistaan.
Kyllä on hieno yhteisö, kun sain viestilleni miinuksen. XDDDDDDDD
WTF?
Joo se oli tosiaan aika hienovaraista vihjailua. Lähes huomaamatonta. XDDDDDDDDDD
-Siiliö-
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1341417
- 881252
- 81746
Taiteiden yö
Kuhmon taiteiden yössä tapahtui. Tsat satss saaatts... Ja Sammon takoja... Tsat satss saaatts...11680- 27677
- 47553
- 19545
- 44515
Nainen, onko se nalle hehkuttelija poistunut keskuudestamme?
Ei ole näkynyt, joten onkohan. R.I.P :/115509- 41502