omaishoitajan valitseminen

kismittää

Olen tässä ihmetellyt yhtä asiaa. Minulla on mies, jolla on parkinsonin tauti. Hänen äitinsä sai omaishoitajan palkkaa jokunen vuosi sitten, vaikka ei juuri muuta apua antanut kuin ruuan laittoi. Mutta asui samassa talossa. Kun hän muutti pois, lopetettiin omaishoidontuki. Pari vuotta myöhemmin hain itse tukea, mutta hakemus hylättiin sillä perusteella, että ei tarvitse apua niin paljon eikä kotityöt kuulu tähän. Valitettiin siitä päätöksestä, mutta sama vastaus tuli edelleen, hylättiin hakemus. En asu miehen kanssa yhdessä ja voi olla, että ikäerokin vaikutti päätökseen.

No tänä talvena miehen sisko muutti samaan taloon asumaan mieheni kanssa. Mieheni oli ehdottanut, että hae omaishoitajan palkkaa, kun autat ja rahat ovat siskolta vähissä. No hän haki ja sai paikan heti. Apu on pyykinpesua, saunan lämmittämistä ja talon lämmittämistä. Joskus ruuan laittamista ja kuskaamista, mutta minä kun olen hänen kanssaan autan toimintakyvystä riippuen vaattettamisessa, peseytymisessä, lääkkeiden muistuttamisesta, laskujen maksamisessa, siivouksessa, kaupassa käynnissä yms.

Niin nyt ihmettelenkin millä perusteella näitä omaishoitajan tukia annetaan? Sama kunta kyseessä koko ajan. Eikö voi olla omaishoitaja, jos ei asu samassa taloudessa? Voidaanko vain sen takia antaa toiselle palkkio, jos asuu samassa talossa? Ja voidaanko toiselle henkilölle antaa kotitöistämpalkkio, kun toisella se oli hylkäämisen syy? Tässäkin tapauksessa nyt omaishoitajantuki meni oikeastaan aivan väärään tarkoitukseen, saa ylimääräistä rahaa helpolla kun muuten ei ole yhtään. Mieheni sanoi, että tottakai se raha kuuluisi minulle, mutta kun en sitä saanut, niin eikö se ole ihan sama kenelle se menee... kismittää vaan, kun ei sen nyt ihan niin pitäisi mennä. Sosiaalituet on erikseen.

6

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      En haluaisi olla utelias, kysyn kuitenkin, miksi et asu miehesi kanssa yhdessä, tukea saisit varmasti jos asuisit saman katon alla.
      Yleensä tuen saaminen edellyttää asumista samassa taloudessa.
      Meillä ei saa omaishoidontukea kuin todella huonokuntoisesta hoidettavasta, vaihtoehdona pitäisi olla vuodeosasto, tai paikka jossa on 24h vrk valvonta.

    • Pirre*

      Omaishoito harvemmin onnistuu etätyönä.

    • kismittää

      Käyn kolmivuorotöissä, joten asunto lähempänä työpaikkaa, ehkä tämäkin tosiaan voi syynä olla. En niinkään kirjoittanut tätä siksi, että itse haluaisin välttämättä palkkaa, autan mielelläni kyllä muutenkin. Ja olenhan tässä monta vuotta jo auttanutkin. Mahdollisimman paljon yritän olla mieheni luona ja tähän asti hän on kyllä pärjännyt yksinkin ne ajat kun en ole siellä ollut.

      Ihmettelen ennemminkin perusteita, minkä mukaan palkkaa annetaan... Joku toinen omaishoitaja olisi voinut tarvita ennemmin tämän palkan. Tämänhetkinen omaishoitaja tuli asumaan taloon vain siksi ettei ollut muuta asuinpaikkaa talveksi. Ei ole rahaa tarpeeksi, niin tämähän palkka on oiva rahasumma lisää. Omaishoitaja asuu eri kerroksessa, ei hoidettavan kanssa. Käy ehkä joskus vierailemassa huoneistossa. Ei avusta siivoamisessa tai tiskauksessa tässä kerroksessa tai lääkkeiden hoidosta tai kaupassa käynnistä eikä muusta henkilökohtaisesta avusta, ne teen minä kun sinne menen. Muuten aika hyvin pärjää vielä omillaan. Tietenkin turvaa siitä on, että asuu samassa talossa, niin voi tarvittaessa soittaa apuun, jos tulee joku hätä.

      Mutta näköjään kaikkia tukia pystyy ns. huijaamaan itselleen, kun vaan osaa olla tarpeeksi nerokas.

      • ihmetyttää..

        Vaikuttaa että tuki maksetaan löysin perustein. Vastaavasti on sänkyyn hoidettavia omaisia joiden hoitajille ei makseta mitään kun kunnalla ei ole rahaa.


    • ex omahoitaja

      Kun olet kolmivuorotyössä ja asut eri osoitteessa, et voi mitenkään olla omahoitaja.
      Se vaatii 24/7 olemista potilaan luona.
      Jos tämä sisko on eläkkeellä, hän saa muutaman satasen eläkkeen päälle omaishoidontukea.
      Siitä vielä vero pois. Ei ole suuren suuri.
      Hän on kuitenkin ottanut vastuun siitä,että hoitaa tarvittaessa apua.
      Lopeta omasta puolestasi siivoaminen Ym.
      Pyydä sen siskon järjestämään sosiaalivirkailijat paikalle.
      He järjestävät ruokapalvelu,kauppapalvelu,sairaanhoitopalvelut Ym.kotiin.
      Maksut menee potilaan tulojen mukaan.
      Helpotat omaa työtaakkasi,ennenkuin totaalisesti uuvut.

    • Ensio41

      Minkälainen hoidettavan rahan käyttö pankki tililtä.Minun siskolla oli mies ystävä
      Omaishoitajana ja käytti käyttötiliä huomattavasti väärin,eikä sille tarvinnut maksaa
      Takaisin.Hän kavalsi huomattavan summan rahaa ja oikeus hylkäsi vaatimuksen
      Takaisin maksamisesta.Pitääkö olla lääkärin todistus omaishoitajana valitessa,
      Eikö omaishoita ole mitään vastuuta rahan käytöstä ,vaikka hoidettava ei ymmärrä
      Raha asioita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1739
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1708
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      14
      1229
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1154
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1132
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      9
      1057
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1011
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      994
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      985
    10. 10
      980
    Aihe