mitä minun pitäisi hankkia

etukäteen??

Voiko kukaan neuvoa minua, kun olen ihan ulalla, miten ihmeessä iso keskonen (33 viikkoa) pitäisi pukea yöunille...unipussi? peitto (millainen)? kapalo?...mitä ihmettä minun tulisi hankkia? Jos rahaa olisi, niin voisin ostaa sitä sun tätä, mutta nyt budjetti on tiukka, ja joudun todella harkitsemaan, mitä ostan. Sähkökäyttöisen rintapumpun, pari pulloa ja maidon säilytysastioita ostin näin alkajaisiksi. Entäpä auton turvaistuimen pienennin...pitääkö sellainenkin hankkia...vai voiko vauvan laittaa suoraan Brio turvakaukaloon? Ihan hirveää, kun en tiedä mitään :(. Onko sitteri heti aluksi ihan välttämätön vai voinkohan lykätä hankintaa? Neuvoja kaipaisin ihan niistä välttämättömimmistä tarvikkeista. Vauvanvaaka?? Lämpömittari? Huoneen lämpömittari? Veden lämpömittari? Jos kaiken mainostetun hankin, niin tulee aika kalliiksi.

8

1251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pippurimauste

      Heippa muru. Sinulla on omasta takaa veden lämpömittari, kyynärpääsi. Huoneen lämpötilassa luottaisin varmaan omiin tuntemuksiin ja tietysti kokeilisin vauvan niskasta onko hikinen tai viileä. Meidän neuvolan aulasta löytyy vaaka joten punnitsemaan pääsee ihan itse. Jos teillä ei ole tuota mahdollisuutta niin koita sopia että pääsisitte punnituksiin. Sitteriä en hankkinut koskaan. Joskus käytin turvakaukaloa korvikkeena. Kuumemittari ja pikkuniistin on. Mulla on vaikka mitä ilmaseks saatua unipussia. Äitiyspakkauksenkin. Varmaan joku sellainen on hyvä. En tuossa oikeen uskalla neuvoa. Kapaloa ei kai nykyään niin suositella.

      • pippurimauste

        Unipussia voit lainata minulta jos sattumoisin asut pk-seudulla. Olis muutenkin hauska tavata keskosen äiti. Minullakin keskonen tosin paljon vielä omaasi isompi 35 6 ja nyt jo pian 1v 7kk


    • raakileenäiti

      Pakko kommentoida tuohon lämpömittari kyynärpää juttuun. Keskosvauvani ensimmäinen kylvetys sairaalassa sujui niin, että hoitaja koitti kyynärpäällään vettä ja laskin lapseni sinne. Omasta mielestäni vesi oli viileää, mutta tuoreena vanhempana en sitten kehdannut sanoa mitään(vieläkin harmittaa 3v jälkeenpäin). Vauva sylissäni alkoi huutamaan kuin syötävä, lopulta äidinvaistoni pakotti minut lopettamaan huudon ja lämmittämään lastani. Sitten mitattiin mittarilla ja vesi oli 29 asteista. Uusi lämmin vesi, nolo hoitsu ja tyytyväinen vauva. Äitiyspakkauksen mukana tulee mittari:)

      Oma keskosvauvani ei kaivannut paljon mitään varusteita ensimmäisinä kuukausina. Ei ainakaan sitteriä. Syliä, vaippoja, maitoa, peittoa. Rintapumpun ostin hädissäni, ihan suotta. Maitoa ei juuri tihkunut, keskosvauvaa yritin harjoituttaa tissille, jotta äidinvaistot saisi maidon tihkumaan. Muuta ei tihkunut kuin omat kyyneleeni. Sairaalasta saatiin kotiin lähtiessä resepti keskosvauvojen korvikkeeseen(apteekista).

      Pari ensimmäistä kuukautta ovat todella vaikeita, pieni vauvan raakile ei kommunikoi, ei katso, ei hymyile ei reagoi. Pelkää, että kaksikiloisen hennot kädet rikkuvat vaatteita vaihtaessa. Hiljaista itkua silloin tällöin. Alussa vaatteitakaan ei juuri kulunut, kun ei ne likaannu. Ei todella tullut mieleenkään vaihdella erikseen yöpukuja. Vaatteiden vaihtaminen niin pienelle tuntui pahoinpitelyltä. Toki hygieniasta ja vaipanvaihdosta huolehdin. Äidin tunteet ihan sykkyrällä kun se rakkauskaan ei vielä herännyt. Pelottavaa aikaa, etenkin kun oli ensimmäinen lapsi. Rakkaus kyllä löytyi ja vauvanraakileesta kasvoi ihan normaali rasavilli, kokoakin on ihan normisti ja pituutta enemmänkin.

      Aiheen vierestä ja tarinoinniksi meni:)

      • raakileenäiti

        Edelliseen vielä lisäys, että vaakaa ei tarvitse, neuvolassa käydään alkuaikoina tiheästi. Ainakin meillä kävi alussa hoitaja sairaalasta kotona muutaman kerran. Auton turvakaukaloon ei tarvitse mitään pienennintä.


    • hanna1679

      Itellä syntyi esikoinen h 33 6. Kovasti pumpasin heti synnytyksen jälkeen ja maitoa tuli hyvin.sairaalassa muutaman kerran testasin imetystä mutta enemmän sitten kotona. Pulloon meinas aina tukehtuu kun maitoa tuli paljon. Lainasin neuvolasta puntarin ja tein aina syöttöpunnituksia.joskus söi vähemmän ja lisäksi annoin pulloa ja nenämahaletkuun joskus taas söi rinnasta tarpeeksi. Lopulta imetin 10kk. Lainasin sähköpumpun apteekista. Nyt odotan toista lasta ja hänkin uhkaa syntyä etukäteen joten päätin että tarv käyn ostamassa samanmerkisen pumpun ja lainaan puntarin. Lisäksi 50cm vaatteita.

      • eikku2

        Hei hanna1679. Saako kysyä miksi sinulla vauva syntyi ennenaikaisesti? ja minkä kokoinen vauva oli syntyessään?


    • eikku2

      ihan" tavalliset" hankinnat minä tein (syntyi rv 33 4). Neuvolasta antoivat kotiin lainaan puntarin.

    • Pikkukeskosten äiti

      Ei keskonen vaadi tavallista vauvaa kummempia tarvikkeita ja nekin ovat yksilöitä.
      Meillä pikkukeskonen on lämpöpatteri, joka ei peittoa kaipaa...
      Vaaka saatiin tarvittaessa lainaan neuvolasta, rintapumppu maitokeittiöstä.
      Sittereitä oli, mutta meillä ei niissä viihdytty. Hyvä niin, kehityksen kannalta lattia on parempi paikka. Keskosen käsittelyäkään ei kannata pelätä. Ei se mene rikki ja itseasiassa vaatteita vaihtaessa saa hyvin tehtyä motorista kehitystä tukevia liikkeitä, joita sairaalan fyssari neuvoi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      374
      4764
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1914
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1641
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      241
      1486
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1254
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe