Ison pöytäliinan silitys?

PirkkoK

Minulla on pari isoa pöytäliinaa ja niiden silittäminen silityslaudan päällä on yhtä tuskaa, kun silitetty osa rypistyy sitä mukaa, kun seuraavaa kohtaa silittää. Olen yrittänyt tehdä sen parivuoteen sekä pöydän kohdalla siten, että se silitetty kohta on näiden päällä, mutta ei siitä sen parempaa tule. Ja se on niin leveä, ettei kaksinkerroin mahdu laudalle. Jokaisen käyttökerran jälkeen en viitsi viedä pesulaan, tulee kyllä aika kalliiksi. Ja toisekseen, kuljettaminen on aika hankalaa.

11

5405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Silittämätön

      Olen ollut uskollinen pöytäliinojen silittäjä jo vuosikausia (milloin minkäkinlaisella menestyksellä, heh). Nyt olen joutunut muutamissa juhlatilaisuuksissa, mm. itsenäisyyspäiväjuhlissa (ei linnan) huomaamaan, että ei helkutissa kukaan ole silittänyt liinoja - niissä näkyvät laskokset aivan selkeästi!! Joten helpota sinäkin silitysurakkaasi sillä, että laskostat liinat ja silität sitten alta ja päältä - näin näkyy käytäntö nykyisin olevan... :)

      • PirkkoK

        mutta kun se pesun jälkeen on tosi ryppyinen. Ja kuten jo aikaisemmin kerroin, kangas on niin leveä, ettei se mahdu laudalle kaksinkerroin. Ja jos se on nelinkerroin, pitää sitä moneen kertaan pyöritellä, että edes jollain lailla siliää. Ja olen sitä mieltä, että puuvillaliinaa pitää silittää. Miksi järjestää hyvännäköisen päydän antimineen, jos siinä on ryppyinen liina. Samahan on syödä paperilautasilta muovipöydän ääressä.


      • oiskohan
        PirkkoK kirjoitti:

        mutta kun se pesun jälkeen on tosi ryppyinen. Ja kuten jo aikaisemmin kerroin, kangas on niin leveä, ettei se mahdu laudalle kaksinkerroin. Ja jos se on nelinkerroin, pitää sitä moneen kertaan pyöritellä, että edes jollain lailla siliää. Ja olen sitä mieltä, että puuvillaliinaa pitää silittää. Miksi järjestää hyvännäköisen päydän antimineen, jos siinä on ryppyinen liina. Samahan on syödä paperilautasilta muovipöydän ääressä.

        jos sitä ei mahdu huushollissa silittämään? miten sulla mahtuu niin iso pöytäkään sinne...kysyn vaan :)


      • PirkkoK
        oiskohan kirjoitti:

        jos sitä ei mahdu huushollissa silittämään? miten sulla mahtuu niin iso pöytäkään sinne...kysyn vaan :)

        En ole missään vaiheessa kaiketi väittänyt, ettei sitä muka mahtuisi silittämään vaan kysymykseni oli, että miten silitetyn kohdan saa pysymään sileänä, koska se on niin pitkä, että toisesta päästä menee maahan ja tällöin se alkaa rypistymään. Aikaisempaan viestiin laitoin myös, että olen yrittänyt laittaa sen pöydän sekä sängyn päälle, mutta silloinkin se on hankalaa. Pöydän koko on suurimmillaan 2.70 x 1.10 ja liinan kuuluisi olla jonkin verran suurempi näyttääkseen kauniilta, joten on siinä tietysti hiukan kokoa.


      • JussiL
        PirkkoK kirjoitti:

        En ole missään vaiheessa kaiketi väittänyt, ettei sitä muka mahtuisi silittämään vaan kysymykseni oli, että miten silitetyn kohdan saa pysymään sileänä, koska se on niin pitkä, että toisesta päästä menee maahan ja tällöin se alkaa rypistymään. Aikaisempaan viestiin laitoin myös, että olen yrittänyt laittaa sen pöydän sekä sängyn päälle, mutta silloinkin se on hankalaa. Pöydän koko on suurimmillaan 2.70 x 1.10 ja liinan kuuluisi olla jonkin verran suurempi näyttääkseen kauniilta, joten on siinä tietysti hiukan kokoa.

        Laita vaikka joku viltti pöydälle suojaksi ja silitä pöydän päällä. Silityslauta on paljon nuorempi keksintö kuin silitysrauta. :)


      • PirkkoK
        JussiL kirjoitti:

        Laita vaikka joku viltti pöydälle suojaksi ja silitä pöydän päällä. Silityslauta on paljon nuorempi keksintö kuin silitysrauta. :)

        Ja se on muuten paras vaihtoehto, mutta koska pöytä on aika liukas, ei viltti pysy siinä oikein kunnolla. Eli se pitää ensin sitoa jollain systeemillä.
        Tulipahan joltain hyvä ehdotus edellisten ivausten jälkeen. Kiitos siitä.
        Se on kumma, että monessa näissä keskustelulinkeissä pitää jotain morkata ja ivalliseen sävyyn vastata. Eikö kunnon vastaus riitä ilman, että toista mollataan tai vähätellään. Yksi keskusteluryhmä, jossa suoraan v:llaan ihmisille, on karavaanari.


    • 105 x 200

      Tämän kokoisen pöydän (puuvilla)liinan saan silitettyä höyryraudalla kaksinkerroin taiteltuna, ensin toiselta reunalta ja sitten toiselta reunalta. Tarpeen mukaan voi sitten vielä taittaa toiseen suuntaan kaksinkerroin. Joskus vien laudan sängyn tai pöydän viereen, joskus en. Tärkeämpää on katsoa ettei koiran ruokakuppi tms. ole als roikkuvien osien alla; eli jos lattia on suht. siisti haittaako, jos roikkuu lattialle?

      • miuku

        Teen juuri samoin....... ja silitettyäni laitan liinan pituussuuntaan kaksinkerroin taitettuna roikkumaan pyöreän kepin (harjanvarsi) varaan.
        Siinä kuivahtaa (höyrysilitys) ja silittäessä tulleet loivat "rypyt" oikenevat.


    • silittämätön

      Miten ihmeessä sait käsityksen, että sinulle ivaillaan? En ainakaan minä sitä tarkoituksella tehnyt, kunhan heitin kommentin asiaan. Kyllä ne ivailut ovat ihan eri sorttisia, tulet huomaamaan, jos useamminkin täällä asioita kyselet. :)))) Helposti tulee vääriä käsityksiä, sille ei voi mitään! Joskus kysymyksetkin on sellaisia, että miettii, onko tuo nyt tosissaan vaiko eikö. Mutta toivon, että olet nyt löytänyt konstin, millä saat pöytäliinan silitettyä.... *kaikella ystävyydellä*

      • tikru

        Minullakin on iso pöytäliina, jonka silittämisessä ennen tuskailin. Nykyään teen niin että laskostan kuin lakanan ja mankeloin sen. Kun se on kuivahtanut, niin silitän makeloinnista jäänneet laskokset laudan päällä.


    • Anonyymi

      kaikkia ei voi silittää, mutta kaikki voi keijuilla kiintöbisnes, keljuilee, ovi vialla, märän pöytäliinan takia, kuultua

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2663
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2440
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2081
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe